Miksi kertotaulut pitäisi osata ulkoa?
En ikinä ole ymmärtänyt tätä "pedagogiikkaa". Itse en koskaan opetellut enkä oppinut, vaan lasken ne päässä tarvittaessa. Ja pitkästä matematiikasta tuli kuitenkin L, joten tyhmyydestä ei kai ole kyse.
Mitä järkeä on opetuttaa jotain laskuvastauksia ulkoa, kun pitäisi opetelle LASKEMAAN?
Kommentit (128)
ja laskemaan sen.
Hyvä toki ne on osata ulkoa. Mutta pelkän ulkoluvun sijaan voitaisiin opettaa sitä, miten ne saa nopeasti laskettua päässä. Eli miten ne pilkotaan ja saadaan siten pikaisesti oikea vastaus.
varsinkin, kun mennään yli kymmenen. Sitä kautta oppii hyvin sitten pienemmissäkin luvuissa käyttämään sitä. Samat periaatteet toimivat aina ja rutiini syntyy vasta lukemattomien laskutoimitusten jälkeen. Tarkkuus vielä myöhemmin. Parhaaseen tarkkuuteen päästään, kun tietää ne kymmenen kertotaulut. Lapsilla tuppaa tulemaan aika paljon virheitä, jos useammassa vaiheessa laskee. Varsinkin, kun niitä välilaskutoimituksia ei kirjoiteta ylös, on kenenkään vaikea puuttua väärään laskutapaan tai vain pikkuvirheisiin.
Mitä jos minä olen yksi syöjistä ja en halua kuin puolikkaan?
Kertotaulut on erittäin hyödyllistä oppia, jos ei mikään savantti ole.
Niitä ei tarvi osata ulkoa, ne pitää tajuta.
Silloin ne osaa laskea sekunnin murto-osassa.
En ole koskaan tarvinnut kertotaulua. Kaupassa en laske ostoksia, vaan myyjä sanoo hinnan ja minä maksan kortilla tai käteisellä. Mutta ostankin vain itselleni.
Oisko samasta syystä, ku opiskelu koulussa. Opettelet oppimaan asioita. Opiskelutekniikan alkeita nuo on.
kertotaulu, myös käänteisesti sekä yhteenlaskutaulu pitäisi opetella ulkoa. kaikki laskut voidaan laskea numeroiden 0..9 avulla. ei sulla ole yksinkertaisesti aikaa laskea päässäsi mitään jos laskea tarvii.
ja laskemaan sen.
Hyvä toki ne on osata ulkoa. Mutta pelkän ulkoluvun sijaan voitaisiin opettaa sitä, miten ne saa nopeasti laskettua päässä. Eli miten ne pilkotaan ja saadaan siten pikaisesti oikea vastaus.
Moni lapsi ei tätä osaa ja olen omilleni opettanut juuri tätä, että kerro ensin vitosella ja lisää sen jälkeen se loppukerrottu luku. Nopeuttaa kokeessa sitä jos et muistakaan ulkoa siellä sitä kertolaskua.