Miksi kertotaulut pitäisi osata ulkoa?
En ikinä ole ymmärtänyt tätä "pedagogiikkaa". Itse en koskaan opetellut enkä oppinut, vaan lasken ne päässä tarvittaessa. Ja pitkästä matematiikasta tuli kuitenkin L, joten tyhmyydestä ei kai ole kyse.
Mitä järkeä on opetuttaa jotain laskuvastauksia ulkoa, kun pitäisi opetelle LASKEMAAN?
Kommentit (128)
Kertotaulu nyt vaan kuuluu aikuisen ihmisen osata.
Ai että tällaiset perustelut on ihania! Se on niin, kun se on niin, ja niin se on, ja niin on siis oltava.
koska sen kertotaulun idean tajuaa. Vaikken aina just tietäisi heti onko fiksumpaa laventaa seitsemällä vai neljällä, niin äkkiäkös tuon tarkistaa. Luen yliopistossa matikkaa. Ja enimmäkseen tehtävät on sellaisia, että ne joko lasketaan laskimella tai sitten vaadittavat laskusuoritukset on tasoa 1+2 tai kymmenen, viiden ja kahden kertotaulu. En minä ole opettelemalla opetellut ulkoa trigonometristen yhtälöiden arvojakaan, mutta kyllä ne aika nopeasti tulee mieleen silti.
En silti väitä, että siitä kertotaulun täydellisestä osaamisesta olisi välttämättä haittaa. Ja varmasti on monia muita aloja, joissa esimerkiksi matikkaan ei enää paneuduta sillä tavalla, mutta kertolaskutasoisesti on hyvä osata silti laskea. Silloin voi olla selvä etu, että ne tulot tulee selkäytimestä ja voi sen sijaan keskittyä muihin vaikeampiin asioihin.
Tässä ketjussa on jo moni ihminen perustellut, että ei ole ollut mitään ongelmaa, vaikka ei opetellut lapsena kertolaskuja ulkoa.
Sinänsä kerrankin hyvä ketju, mitä lukee mielellään. Siksi toivoisi parempia perusteluja kuin nämä, että se vain kuuluu osata.
Miksi kuuluu?
En ole itse koskaan kaivanut taskulaskinta esille jos olen tarvinnut jonkin kertolaskutoimituksen. Esimerkiksi vaikka ne piparit pellillä:)
Itse lisään tähän vielä sen jutun, että jos et tarvitse kertolaskuja paljon, unohdat ne iän myötä. Eli jos luotat vain ulkolukumuistiisi, tulee enemmän mielestäni virheitä. Jos lasket päässäsi laskun, se on oikein pikemminkin kuin luottaisit muistiisi. Moni muistaa seuraavat laskut aika useasti väärin
6x7
7x8
6x9
7x7
8x8
Näissä tulee aikuisilla paljon virheitä kun he "vetävät sen ulkomuistista"
nyt vaan kuuluu aikuisen ihmisen osata.
Ihan naurettavaa kun yksinkertaisten laskujen lasku kestää ja kestää tai aletaan kaivaa laskinta.
Selitykset eivät kelpaa.
Ai että tällaiset perustelut on ihania! Se on niin, kun se on niin, ja niin se on, ja niin on siis oltava.
No väännetään nyt sitten idiootille rautalangasta, jookosta!
Kertolaskujen osaaminen on yksi tärkeistä yleissivistykseen kuuluvista asioista, ilman niitten osaamista teet itsestäsi naurettavan muitten silmissä.
Tajusitko vai vieläkö pitää selventää?
palstajankkaajan silmissä kun ei osaa kertotaulua ulkoa :D
Hienoa, ettei aavee koskaan petä tasollaan :)
Kertolaskujen osaaminen on yksi tärkeistä yleissivistykseen kuuluvista asioista, ilman niitten osaamista teet itsestäsi naurettavan muitten silmissä.
Tämä alkaa kuulostaa yhtä hyvältä perustelulta kuin mitä pakkoruotsille aina esitetään... Siis ei todellisia perusteluita, vaan "kuuluu yleissivistykseen", "niin on aina ennekin tehty", "ei siitä haittakaan ole", "oletko tyhmä kun et opi" jne jne. :)
Tässä ketjussa on jo moni ihminen perustellut, että ei ole ollut mitään ongelmaa, vaikka ei opetellut lapsena kertolaskuja ulkoa.
Sinänsä kerrankin hyvä ketju, mitä lukee mielellään. Siksi toivoisi parempia perusteluja kuin nämä, että se vain kuuluu osata.
Miksi kuuluu?
En ole itse koskaan kaivanut taskulaskinta esille jos olen tarvinnut jonkin kertolaskutoimituksen. Esimerkiksi vaikka ne piparit pellillä:)
Itse lisään tähän vielä sen jutun, että jos et tarvitse kertolaskuja paljon, unohdat ne iän myötä. Eli jos luotat vain ulkolukumuistiisi, tulee enemmän mielestäni virheitä. Jos lasket päässäsi laskun, se on oikein pikemminkin kuin luottaisit muistiisi. Moni muistaa seuraavat laskut aika useasti väärin
6x7
7x8
6x9
7x7
8x8Näissä tulee aikuisilla paljon virheitä kun he "vetävät sen ulkomuistista"
Ihan naurettavaa kun yksinkertaisten laskujen lasku kestää ja kestää tai aletaan kaivaa laskinta.
Selitykset eivät kelpaa.
tarvitaan ihan jokapäiväisessä elämässä niin usein.
Ja kyse on sentään jo koulun kolmannella luokalla vaadittavasta asiasta.
se vastaus tulee apteekin hyllyltä näissä seiskan ja kasin ja kutosen kertotauluissa monesti väärin.
Miksi kuuluu?
6x7
7x8
6x9
7x7
8x8Näissä tulee aikuisilla paljon virheitä kun he "vetävät sen ulkomuistista"
Selitykset eivät kelpaa.tarvitaan ihan jokapäiväisessä elämässä niin usein.
Ja kyse on sentään jo koulun kolmannella luokalla vaadittavasta asiasta.
Tajusitko vai vieläkö pitää selventää?Tämä alkaa kuulostaa yhtä hyvältä perustelulta kuin mitä pakkoruotsille aina esitetään... Siis ei todellisia perusteluita, vaan "kuuluu yleissivistykseen", "niin on aina ennekin tehty", "ei siitä haittakaan ole", "oletko tyhmä kun et opi" jne jne. :)
esitin ihan todellisia perusteluita. Jos ne eivät kelpaa, en voi mitään.
Sama kun pelaisi shakkia pulun kanssa: pulu kaataa nappulat, kakkii laudalle ja lentää voittajana pois...
Hyvin harva osaa laskea pikaisesti päässään kertolaskut. Matemaattisesti lahjakkaan on täysin turha opetella esimerkiksi laskukaavoja, koska hän voi aina päätellä laskun.
En törmännyt teknillisen tiedekunnan matematiikassa ketään, joka olisi voinut päätellä kaikki laskut ilman laskukaavoja. Jo trigonometria on paljon helpompi, kun muistaa pytagoraan lauseen ja sinin, cosinin ja tangentin yhtälöt. Kun ne muistaa, auttaa taas, jos osaa muutamat kulmat ulkoa. Kun tietää kulmia, kertolaskut auttaa hahmottaakseen mittasuhteita ja palaverissa tai yleensä keskustelussa ei tarvitse täsmällisiä laskuja, vaan osaa jo päätellä riittävästi, jotta tietää MINKÄ osuuden kohdalla varmuus on laskettava erittäin tarkkaan ja mistä sitä ei tarvitse laskea.
mitenkään edes ole "laskemista". Tarvitseeko sitä jotenkin "laskea" että paljonko on 2+2? Samalla tavalla automaattista hahmottamista kuin vaikka onko kassajonossa edelläsi kolme vai kuusi ihmistä.
Tajusitko vai vieläkö pitää selventää?Tämä alkaa kuulostaa yhtä hyvältä perustelulta kuin mitä pakkoruotsille aina esitetään... Siis ei todellisia perusteluita, vaan "kuuluu yleissivistykseen", "niin on aina ennekin tehty", "ei siitä haittakaan ole", "oletko tyhmä kun et opi" jne jne. :)
Sama kun pelaisi shakkia pulun kanssa: pulu kaataa nappulat, kakkii laudalle ja lentää voittajana pois...
Minä en osaa kertotauluja, mutta olen kyllä ihan yleissivistynyt eikä kukaan (paitsi sinä) tietääkseni pidä minua naurettavana.
haukkumaan niitä parikymppisiä kassapimatsuja kun sinä olet niin älykäs, että osaat laskea päässä vastarahat:)
Lähdet sitten tälle linjalle, että kun näinontapananiinseontapana ja teetitsesinaurettavaksija teetitsesinaurettavaksi ja muneitarviperustella, muneitarviperustella, muneitarviperustella
vastata kysymykseen miksi. Hän osaa hokea ulkoaopittuja väittämiä, mutta sekoaa kun kysytään: miksi.
Siksi olisi lapsille hyvä opettaa myös se, mistä ja miten kertolaskut muodostuu. Kykyä hahmottaa ja hajottaa sitä laskua. Pelkällä ulkoaoppimisella ei kovin pitkälle matematiikassakaan pääse.
Vähän sama keskusteluissa. Jos olet ulkoaoppijatyyppi niin vastaukset on tätä luokkaa: kun näin on ollut aina tapana ja muuten teet itsesi naurettavaksi, piste.
Kun kysytään, että miksi, vastaus on: olet idiootti kun et tajua.
koska sen kertotaulun idean tajuaa. Vaikken aina just tietäisi heti onko fiksumpaa laventaa seitsemällä vai neljällä, niin äkkiäkös tuon tarkistaa. Luen yliopistossa matikkaa. Ja enimmäkseen tehtävät on sellaisia, että ne joko lasketaan laskimella tai sitten vaadittavat laskusuoritukset on tasoa 1+2 tai kymmenen, viiden ja kahden kertotaulu. En minä ole opettelemalla opetellut ulkoa trigonometristen yhtälöiden arvojakaan, mutta kyllä ne aika nopeasti tulee mieleen silti.
tekemisissä. Auttaa todella paljon, kun isompaa matriisia kertoo ja tietää heti mitä pitäisi tulla. Laskin on paljon hitaampi, kun ratkot vaikka vain 3x3 matriisien tuloa. Jos pitää kääntää koordinaatistoa tms. ja matriisit alkavat kasvaa, kyllä siinä kiroaisi äkkiä matikan open, jos ei olisi opettanut kertolaskuja aikanaan ulkoa.
Tilasto tai todennäköisyyslaskennassa tietää suuruusluokan hyvinkin tarkkaan, kun osaa vähän kertolaskuja ulkoa. Vaikka niissä laskinta tarvitsee, on helppo olla varma tuloksen oikeellisuudesta tietäessään itse ne kertolasku osuudet.
vastata kysymykseen miksi. Hän osaa hokea ulkoaopittuja väittämiä, mutta sekoaa kun kysytään: miksi.
Siksi olisi lapsille hyvä opettaa myös se, mistä ja miten kertolaskut muodostuu. Kykyä hahmottaa ja hajottaa sitä laskua. Pelkällä ulkoaoppimisella ei kovin pitkälle matematiikassakaan pääse.
Vähän sama keskusteluissa. Jos olet ulkoaoppijatyyppi niin vastaukset on tätä luokkaa: kun näin on ollut aina tapana ja muuten teet itsesi naurettavaksi, piste.
Kun kysytään, että miksi, vastaus on: olet idiootti kun et tajua.
Olen ulkoaoppija, mutta en ottanut kantaa puolesta enkä vastaan. En tiedä, olisinko jäänyt jostakin paitsi, jos en olisi aikanaan oppinut kertotaulua. Mielestäni ne, jotka eivät ole oppineet eivät liioin voi olla varmoja, sujuisiko elämässä joku asia paremmin, jos olisivat.
Kaikenkaikkiaan en usko, että kyseessä on mikään maatakaatava juttu suuntaan tai toiseen. Ne joita laskeminen ei kiinnosta, tai joilta matikan oppiminen ei muuten luonnistu, tuskin niitä kertotauluja muistavat myöhemmin, vaikka ne olisi väkipakolla koetettu lapsena iskostaa mieleen. Ne, joilta se matikka luontuu, osaavat varmaan loogisesti päätellä ja arvioida hintoja siellä kassajonossa tai kaupassa, vaikka kertotauluja ei olisi opeteltu ulkoa.
Miksi ne pitäisi osasta ulkoa, kun ne voi aina päässään laskea?
ettekö tosiaan opi ihan opettelematta kertotauluja ulkoa? Minulle on opetettu ne 70-luvulla nimenomaan laskien, eikä saman laskun tarvitse kovin montaa kertaa tulla vastaan kun sen jo osaa automaattisesti ulkoa... näin normaalijärkinen ainakin.
Minä en osaa kertotauluja, mutta olen kyllä ihan yleissivistynyt eikä kukaan (paitsi sinä) tietääkseni pidä minua naurettavana.
nyt sentään koko ihmistä väittänyt naurettavaksi.
Mutta se kieltämättä ON naurettavaa ettei osaa jotain arkipäiväistä juttua jonka kymmenvuotiaatkin osaavat.
haukkumaan niitä parikymppisiä kassapimatsuja kun sinä olet niin älykäs, että osaat laskea päässä vastarahat:)
Lähdet sitten tälle linjalle, että kun näinontapananiinseontapana ja teetitsesinaurettavaksija teetitsesinaurettavaksi ja muneitarviperustella, muneitarviperustella, muneitarviperustellaKertotaulu nyt vaan kuuluu aikuisen ihmisen osata.
tuli sen tason vastaus että pitää pyytää muitakin katsomaan... :)
Selitykset eivät kelpaa.