Vanhemmat! Olette idiootteja, kun ette välitä päiväkodin päivärytmistä!
Se on erittäin hyvä, ettette väenväkisin pidä lapsianne aamukuudesta iltakuuteen hoidossa, vaan pyritte pitämään lapsen oman työajanne mukaan päiväkodissa.
Mutta minkä ihmeen takia te tuotte 1,5v lapsen puoli kahdeltatoista päiväkotiin, sanotte, ettei sitten ole syönyt lounasta ja oltiin aamu shoppailemassa, niin nukkui päiväunet jo rattaissa bussissa matkalla tänne. Miten ihmeessä luulette, että yksi hoitaja pystyy irrottautumaan kaikesta muusta, viemään lapsen puoli tuntia myöhässä keittiöön kyselemään ruokaa ja miten ihmeessä jo päiväunensa nukkunut lapsi sitten saadaan pysymään joko hiljaa tai lepäämässä sen pari tuntia, mitä muut nukkuvat!?
Tai kun päiväkodista soitetaan tunti tuomisen jälkeen aamulla, että tyttärellänne on muuten 39 astetta kuumetta, niin vastataan, että ok. Tullaan hakemaan sitten puoli viideltä töiden jälkeen. OK?
Tai sitten haluatte, että lapsellenne annettaisiin joka ruoan jälkeen purkka suuhun. Purkat kyllä tuodaan erikseen. No sehän on sitten kiva, kun ne 20 muuta ei saa mitään, tai korkeintaan sen itsekustannetun ksylitolpastillin, mutta Yrjö-Kaleville kaivetaan se probioottinen monivitamiiniksylitolpurkka erikseen. Hän kun ei mitään Herra Hakkaraisen pastilleja syö, yök.
Tai haette 2v lapsenne kello yksi kotiin. Kello yksi, jolloin koko päiväkoti nukkuu ja lepää. Tulette hirveällä ryminällä eteiseen, paukautatte nukkarin oven auki ja kävelette hakemaan lapsenne nukkuvana pois. Ja mukamas hiljaa kuiskuttelette hoitajalle, että M - I - T - E - S P - Ä - I - V - Ä O - N M - E - N - N - Y - T ? Ja kun se kullannuppunne ei jostain kumman syystä olekaan hiljaa sikeästä unesta herätettynä, niin herätätte koko ryhmän tällä kivalla tempauksellanne.
Tai haette lapsenne 17.05, kun hoitoaika loppuu klo 17. Ja viimeisenä olevan hoitajan bussi kotiin lähtee 17.15, seuraava vasta 17.50 ja jäätte sitten juttelemaan ensin pihalle kännykään työpuheluanne niin, ettei hoitaja pääse lähtemään. 17.10 hoitaja tuo lapsen jalkoihinne ja viittilöi, että bussiin pitäisi ehtiä. Te sanotte "Odota pieni hetki, puhun tämän puhelun loppuun ja mulla on sulle sitten vielä asiaa". Ja te puhutte vielä pari minuuttia ja teidän asianne on se, että onko Kyösti-Kustaa syönyt tänään hyvin. Että pitääkö ajaa kaupan kautta kotiin ostamaan heti jotain vai voidaanko syödä vasta ravintolassa illalla. Ja hoitaja myöhästyy bussista.
Tai tuotte lapsen prinsessapuvussa aamulla uloslähtemisen aikaan eteiseen. Sanotte heippa ja yksi hoitaja saa sitten riisua huutavaa ja potkivaa prinsessaa eteisessä ja etsiä jotain järkevämpää taminetta päälle ja vielä ne muovikassiin eilen suoraan kuralätäköstä riisutut ja märkänä sullotut kuravaatteet päälle.
Tai sitten soittelette päiväkotiin neljä kertaa päivän aikana vain kysyäksenne miten siellä sujuu.
Ihan kiva. Rakastan lastenhoitotyötäni ja lapsia. En jaksa teitä vanhempia pätkääkään.
Kommentit (55)
mutta kuulostat juuri niiltä työkavereiltani, jotka tosiaan eivät rakasta työtään. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että vanhempi soittaa niin monta kertaa kuin tarvitsee, harvemmin se jatkuu monta päivää (ja jos jatkuu, aiheutatko kenties itse vanhemmille huolta, ettei lapsi ehkä pärjää?). Jos ei ehdi puhua, voi vanhemmalle sanoa, että anteeksi, mutta nyt en ehdi puhua, mutta lapsella on asiat ok, jutellaan myöhemmin lisää. En ole myöskään koskaan tavannut vanhempia, joille päiväkodin tarjoama pastilli ei kelpaisi, vaan sen tilalle pitäisi tuoda omat purkat.
Kumma juttu, että nuo kertomasi asiat eivät ole ongelma lapseni päiväkodissa. Siellä koko talo ei pysähdy päiväuniaikaan ja pienet saavat nukahtaa, jos nukahtavat vaikka kesken lounaan.
toisilla vuorovaikutus vanhempien kanssa on ihan toimivaa. Kannattaisi miettiä sitä peiliin katsomista.
Anteeksi nyt vaan, mutta kuulostat juuri niiltä työkavereiltani, jotka tosiaan eivät rakasta työtään.
pärjätään niiden kanssa jotka eivät nuku päiväunia ollenkaan tai ns. koko aikaa?
Kun kuulostaa että kaikenlainen hereilläolo ja liikkuminen aiheuttaa teillä päiväuniaikaan ylivoimaisia hankaluuksia.
jossa lapsia on tuplamäärä siihen verrattuna, mihin se on rakennettu, nurkat natisee, lapsilla ei ole tilaa, vanhemmat ovat kiireisiä ja vaativia..
ap
miten teidän päiväkodissa pärjätään niiden kanssa jotka eivät nuku päiväunia ollenkaan tai ns. koko aikaa?
Kun kuulostaa että kaikenlainen hereilläolo ja liikkuminen aiheuttaa teillä päiväuniaikaan ylivoimaisia hankaluuksia.
eri huoneisiin niitä, jotka ihan varmasti nukkuvat ja tarvitsevat sitä unta ja toiseen isompia, jotka eivät nuku, mutta lepäävät.
Ja eikö oma lapsesi herää, jos tömistellään vieressä ja yksi kesken unien herätetty lapsi tempaistaan ylös ja se alkaa huutaa? Aika sikeäunisia lapsia saa olla, ettei herää.
ap
mutta kuulostat juuri niiltä työkavereiltani, jotka tosiaan eivät rakasta työtään. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että vanhempi soittaa niin monta kertaa kuin tarvitsee, harvemmin se jatkuu monta päivää (ja jos jatkuu, aiheutatko kenties itse vanhemmille huolta, ettei lapsi ehkä pärjää?). Jos ei ehdi puhua, voi vanhemmalle sanoa, että anteeksi, mutta nyt en ehdi puhua, mutta lapsella on asiat ok, jutellaan myöhemmin lisää. En ole myöskään koskaan tavannut vanhempia, joille päiväkodin tarjoama pastilli ei kelpaisi, vaan sen tilalle pitäisi tuoda omat purkat.
puolen vuoden päästä soitellaan neljästi päivässä, niin siihen menee ihan turhaan aikaa. Yksi hoitaja joutuu olemaan 20 minuuttia päivässä puhelimessa yhden lapsen vanhemman kanssa, kun saman ajan voisi käyttää VÄHÄN muuhunkin toimintaan.
ap
on näin urpoja. Valittajat, osui varmaan lähelle ja kovaa?
jossa lapsia on tuplamäärä siihen verrattuna, mihin se on rakennettu, nurkat natisee, lapsilla ei ole tilaa, vanhemmat ovat kiireisiä ja vaativia.. ap
lapsi ei voi olla tuplamäärää.
päiväkodissa, niin laittakaa ne hyvät vanhemmat nyt sitten kuriin. Vai ettekö saa suuta auki?
ei noista mitkään siellä onnistu. Purkkaa ei saa tuoda ja jokainen tuo sellaiset pastillit kun hyväksi näkee, ruoka on pöydässä tiettyyn aikaan ja jos ei ole paikalla jää ilman. Jonkun kerran olen joutunut (neuvolan tms takia) hakemaan lapsen kesken päiväunien, minä en edes saa menmnä nukkariin, vaan hoitaja hakee lapsen. Ja sairaan lapsen noudossa on puhelimessa osattava sanoa 10 min tarkkuudella koska on paikalla, kerran sanoin että menee kolme varttia, niin todettiin että sitten soitamme isälle, josko hän pääsisi nopeammin. Ja soittivat. Tuohon hakemiseen sanoisin, että meillä on selkeä kielto, että pihaan ei tulla kesken puhelun vaan se puhutaan porttien ulkopuolella. Toi vaatejuttu on varmaan ainoa, josta mulle on sanottu että jos ei suostu pukemaan aamulla, tuo pyjamassa ja vaatteet mukana, kyllä se täällä sitten pukee, kun muut ihmettelee yökkäriä. Onneksi ei ole tullut koskaan tuota eteen...
toisilla vuorovaikutus vanhempien kanssa on ihan toimivaa. Kannattaisi miettiä sitä peiliin katsomista.
Anteeksi nyt vaan, mutta kuulostat juuri niiltä työkavereiltani, jotka tosiaan eivät rakasta työtään.
lapsi lounasajan jälkeen ja vaaditaan ruokaa? Ahaa.
Ja minulla taasen on monta nössöä ylijoustavaa kollegaa, jotka venyvät ihan mihin tahansa vanhempien pillin mukaan. Yksi päivysti kuuteen asti kaatosateessa pihalla, kun vahtimestari tuli laittamaan jo ovet kiinni ja vanhemmat olivat omien sanojensa mukaan "vähän ruuhkassa, mutta matkalla". Ja yksi suostui syöttämään viisivuotiasta puoli vuotta sylissä, kun vanhempien mukaan vain niin hän haluaa syödä.
Sori vaan. Minä teen tätä työkseni siksi, että haluan, mutta en neljälläkymmenellä eri tavalla sen mukaan, miten vanhemmat haluavat minun toimivan.
ap
itse en ole päiväkodissa töissä, mutta siskoltani olen saanut kuulla ihan vastaavaa juttua.
Se on tämä minä-minä ja vielä kerran minä.
En jaksaisi sekuntiakaan tuollaisten ämmien kanssa. Laittakoot kakaransa muualle hoitoon.
jossa lapsia on tuplamäärä siihen verrattuna, mihin se on rakennettu, nurkat natisee, lapsilla ei ole tilaa, vanhemmat ovat kiireisiä ja vaativia.. ap
lapsi ei voi olla tuplamäärää.
tietylle lapsimäärälle. Kaksikerroksinen talo, jossa ensimmäinen kerros on suunniteltu tietylle lapsimäärälle. Toinen kerros oli hallintokerros, jossa myös erilliset askartelutilat ja vaikka mitä kirjastoa. Nyt tuplamäärä lapsia ja joka huoneessa on joku ryhmä. Tasan yksi iso huone on samalla päiväkodin johtajan huone ja sermeillä jaettu sosiaalitila. Päiväkodin johtajalla on joka päivä Peltorit korvissa, kun ei pysty muuten tekemään töitä.
ap
Jossain päiväkodeissa osataan ja toisissa selkeästikään ei osata.
Todistin tällaista työpuhelua juttelevaa itse. Katsoin ihmeissäni, ettei voi olla itsekkyydellä rajaa. Isän lapsi oli viimeinen ja siinä se isi vain jutusteli kun hoitaja odotti, että pääsisi kotiin. Perjantaina.
Isukki haki lastaan 10 minuuttia päiväkodin sulkeutumisen jälkeen.
Jos tuollainen on yleistä teidän päiväkodissa, niin laittakaa ne hyvät vanhemmat nyt sitten kuriin. Vai ettekö saa suuta auki?
nuo kollegat matelee vanhempien edessä ja vanhemmilta tulee todella herkästi valituksia näistä huomautuksista. Kerran erehdyin sanomaan yhdelle äidille hoitopäivien pituudesta (hoitoajaksi sovittu 7.30-15.30 ja lapsi haettiin joka päivä vasta neljältä tai sen jälkeen), niin päiväkodin johtaja joutui lopulta pyytämään vanhemmalta anteeksi minun huomautustani.
ap
teillä on ilmiselvästi yhteisten pelisääntöjen puute. Vanhemmat eivät osaa ajtella, että heidän toiveistaan, pyynnöistään jne on haittaa, jos kerran ne asiat hoituvat.
Toki aina tulee tilanteita, joissa joustovara on tarpeen. Itselleni on kuitenkin päiväkodissa sanottu, kun mietin, että mikä on heille helpompaa, että he ovat siellä perheitä ja perheiden tarpeita varten.
lapsi lounasajan jälkeen ja vaaditaan ruokaa? Ahaa.
Ja minulla taasen on monta nössöä ylijoustavaa kollegaa, jotka venyvät ihan mihin tahansa vanhempien pillin mukaan. Yksi päivysti kuuteen asti kaatosateessa pihalla, kun vahtimestari tuli laittamaan jo ovet kiinni ja vanhemmat olivat omien sanojensa mukaan "vähän ruuhkassa, mutta matkalla". Ja yksi suostui syöttämään viisivuotiasta puoli vuotta sylissä, kun vanhempien mukaan vain niin hän haluaa syödä.
Sori vaan. Minä teen tätä työkseni siksi, että haluan, mutta en neljälläkymmenellä eri tavalla sen mukaan, miten vanhemmat haluavat minun toimivan.
ap
Jos tuollainen on yleistä teidän päiväkodissa, niin laittakaa ne hyvät vanhemmat nyt sitten kuriin. Vai ettekö saa suuta auki?
nuo kollegat matelee vanhempien edessä ja vanhemmilta tulee todella herkästi valituksia näistä huomautuksista. Kerran erehdyin sanomaan yhdelle äidille hoitopäivien pituudesta (hoitoajaksi sovittu 7.30-15.30 ja lapsi haettiin joka päivä vasta neljältä tai sen jälkeen), niin päiväkodin johtaja joutui lopulta pyytämään vanhemmalta anteeksi minun huomautustani. ap
lasten vanhemmille...
Meillä lapsi on ollut päiväkodissa yli kolme vuotta eikä yhtään noista asioista ole tapahtunut vielä kertaakaan.