Vanhemmat! Olette idiootteja, kun ette välitä päiväkodin päivärytmistä!
Se on erittäin hyvä, ettette väenväkisin pidä lapsianne aamukuudesta iltakuuteen hoidossa, vaan pyritte pitämään lapsen oman työajanne mukaan päiväkodissa.
Mutta minkä ihmeen takia te tuotte 1,5v lapsen puoli kahdeltatoista päiväkotiin, sanotte, ettei sitten ole syönyt lounasta ja oltiin aamu shoppailemassa, niin nukkui päiväunet jo rattaissa bussissa matkalla tänne. Miten ihmeessä luulette, että yksi hoitaja pystyy irrottautumaan kaikesta muusta, viemään lapsen puoli tuntia myöhässä keittiöön kyselemään ruokaa ja miten ihmeessä jo päiväunensa nukkunut lapsi sitten saadaan pysymään joko hiljaa tai lepäämässä sen pari tuntia, mitä muut nukkuvat!?
Tai kun päiväkodista soitetaan tunti tuomisen jälkeen aamulla, että tyttärellänne on muuten 39 astetta kuumetta, niin vastataan, että ok. Tullaan hakemaan sitten puoli viideltä töiden jälkeen. OK?
Tai sitten haluatte, että lapsellenne annettaisiin joka ruoan jälkeen purkka suuhun. Purkat kyllä tuodaan erikseen. No sehän on sitten kiva, kun ne 20 muuta ei saa mitään, tai korkeintaan sen itsekustannetun ksylitolpastillin, mutta Yrjö-Kaleville kaivetaan se probioottinen monivitamiiniksylitolpurkka erikseen. Hän kun ei mitään Herra Hakkaraisen pastilleja syö, yök.
Tai haette 2v lapsenne kello yksi kotiin. Kello yksi, jolloin koko päiväkoti nukkuu ja lepää. Tulette hirveällä ryminällä eteiseen, paukautatte nukkarin oven auki ja kävelette hakemaan lapsenne nukkuvana pois. Ja mukamas hiljaa kuiskuttelette hoitajalle, että M - I - T - E - S P - Ä - I - V - Ä O - N M - E - N - N - Y - T ? Ja kun se kullannuppunne ei jostain kumman syystä olekaan hiljaa sikeästä unesta herätettynä, niin herätätte koko ryhmän tällä kivalla tempauksellanne.
Tai haette lapsenne 17.05, kun hoitoaika loppuu klo 17. Ja viimeisenä olevan hoitajan bussi kotiin lähtee 17.15, seuraava vasta 17.50 ja jäätte sitten juttelemaan ensin pihalle kännykään työpuheluanne niin, ettei hoitaja pääse lähtemään. 17.10 hoitaja tuo lapsen jalkoihinne ja viittilöi, että bussiin pitäisi ehtiä. Te sanotte "Odota pieni hetki, puhun tämän puhelun loppuun ja mulla on sulle sitten vielä asiaa". Ja te puhutte vielä pari minuuttia ja teidän asianne on se, että onko Kyösti-Kustaa syönyt tänään hyvin. Että pitääkö ajaa kaupan kautta kotiin ostamaan heti jotain vai voidaanko syödä vasta ravintolassa illalla. Ja hoitaja myöhästyy bussista.
Tai tuotte lapsen prinsessapuvussa aamulla uloslähtemisen aikaan eteiseen. Sanotte heippa ja yksi hoitaja saa sitten riisua huutavaa ja potkivaa prinsessaa eteisessä ja etsiä jotain järkevämpää taminetta päälle ja vielä ne muovikassiin eilen suoraan kuralätäköstä riisutut ja märkänä sullotut kuravaatteet päälle.
Tai sitten soittelette päiväkotiin neljä kertaa päivän aikana vain kysyäksenne miten siellä sujuu.
Ihan kiva. Rakastan lastenhoitotyötäni ja lapsia. En jaksa teitä vanhempia pätkääkään.
Kommentit (55)
mutta nämä samat aikataulut ja pakot on ollut Suomessa jo päiväkotien alusta alkaen. Herranjumala jos joku kehtaa kyseenalaistaa niiden järkevyyttä.
Siellä hoitajille ei tuottanut mitään ongelmia se, että lapsilla oli joustavat saapumis- ja noutoajat. Ruoka-aika ei ollut kiinteä, ruokaa sai ottaa itse, päivälepo oli vapaaehtoinen, osa porukaa saattoi olla ulkona samaan aikaan kun osa nukkui sisällä jne.
Minusta on kummallista, että Suomessa ei onnistu lasten yksiöllinen hoito, vaikka se muualla on normikäytäntö. Ei Norjassa kukaan edes kuvitellut, että hoitajat kerääntyvät pariksi tunniksi yhteen keskellä päivää suunnittelemaan ja juoruilemaan.
samassa ryhmässä ja usein. Mutta minä en ehkä lähtisi asiaa purkamaan keskustelupalstoilla, koska ammatillinen tapa on ottaa asia puheeksi suoraan vanhemman kanssa, heti paikan päällä.
Jos lasta tuodaan aikaan joka on loppuryhmän hoidon kannalta hyvin vaikea, pyytäisin vanhempaa tuomaan aiemmin/ myöhemmin tai sitten ilmoittamaan erikoisista ajoista etukäteen, jotta rutiinit voidaan muokata sille päivälle sen mukaan.
Antaa tulla vain prinsessapuvussa, kyllä sen lapsen saa puettua niin kuin kaikki muutkin.
Jos joku paukauttaisi nukkariaikaan suoraan nukkariin kertoisin, että se on epäsopivaa ja että seuraavalla kerralla voisi vaikka vetää jotakuta hoitajaa hihasta, että voisi hiljaa käydä lapsen nukkarista hakemassa. Yhden aikaan suurin osa työntekijöistä on tekemässä suunnittelua, tauolla tms, joten ei ole ongelma.
Jos kuumeinen lapsi jätetään tietoisesti päiväkotiin sanoisin asiasta vanhemmalle painavan sanan. Jos sama toistuisi pyytäisin päiväkodin johtajaa sanomaan sen painavan sanansa. jne...
Asiat eivät tosiaankaan parane selän takana urputtamalla vaan toimimalla vanhempien kanssa kasvatuskumppanuudessa. Vähän armoa niille vanhemmillekin: valtaosalla heistä ei ole hajuakaan siitä miten säserä ja tarkkaan mietitty se päivärytmi ja asioiden rullaaminen tuolla henkilöstömitoituksella ja lapsimäärällä on: taatusti ovat valmiita tulemaan vastaan jos vain tietävät miten joku asia vaikuttaa päivän kulkuun. Puhu siis kuin täysipäisille aikuisille, ei kukaan tahallaan pilaa lapsensa pk-ryhmän päivää.
LH
Jos vanhempi myöhästyy hän yleensä pahoittelee suuresti. Sattuuhan niitä, vahinkoja. Mitä sille voi. Päivän kuulumisia en tosiaan ala vaihtamaan vaan sanon, että "Bussini lähtee, puhutaan huomenna".
Jos myöhästely on jatkuvaa ja se ei sanomisesta huolimatta lopu, niin konsultoin johtajaa. Hän saa sitten selvittää mistä myöhästely johtuu ja jos johtuu vaikkapa siitä, että työmatka vain on niin pitkä, niin hoitoaikasopimusta voidaan muuttaa vaikkapa 17.15 asti. Ja tuon mukaan sitten tehdään työvuorolistat.
mutta nämä samat aikataulut ja pakot on ollut Suomessa jo päiväkotien alusta alkaen. Herranjumala jos joku kehtaa kyseenalaistaa niiden järkevyyttä.
Siellä hoitajille ei tuottanut mitään ongelmia se, että lapsilla oli joustavat saapumis- ja noutoajat. Ruoka-aika ei ollut kiinteä, ruokaa sai ottaa itse, päivälepo oli vapaaehtoinen, osa porukaa saattoi olla ulkona samaan aikaan kun osa nukkui sisällä jne. Minusta on kummallista, että Suomessa ei onnistu lasten yksiöllinen hoito, vaikka se muualla on normikäytäntö. Ei Norjassa kukaan edes kuvitellut, että hoitajat kerääntyvät pariksi tunniksi yhteen keskellä päivää suunnittelemaan ja juoruilemaan.
Jaksattekin marista siitä, että teidän lapsi joutuu rauhoittumaan ja vaikka lukemaan kirjaa 1-2 tunniksi päivällä.. Ensinnäkin 2 vuotias tarvitsee unta vielä päivällä, mutta se on jo eri keskustelu.
Tiedän parikin maata euroopassa, jossa lapsi pitää viedä tarhaan tasan kello 8. Ei myöhemmin.
Jotta kaikki menisi saman rytmin mukaan aamupalaa myöten.
Joten suhteuttakaa vähän teidän ongelmia, Täällä oikeasti joustetaan aika paljon.
Asioista pitää kyetä sopimaan.
Esim. jos vien lapsen neuvolaan klo 13, niin sovin, että lasta ei nukuteta lainkaan ja haen hänet sitten piirtämästä tai muusta vastaavasta toiminnosta.
Joskus lapsi on ollut aamupalan aikaan puheterapiassa, joten autossa syö karjalanpiirakan emmekä suinkaan vaadi keittiöstä erikseen syötävää. Aamutiskit ovat jo koneessa eikä ole kiva joutua säätämään harva se päivä tiskien ja puurojen kanssa - se kun viivästyttää sitten taas lounasta. Miksi ihmeessä vanhemmat eivät ota huomioon muita aikuisia? Sen lapsen voi ruokkia ihan itse. Päiväkoti ei ole sellainen palvelu, josta voidaan vaatia sitä ja tätä. Sen peruslähtökohta on mahdollistaa vanhempien työnteon. Jos työpaikkaruokailun ajaksi on merkitty klo 11-14, on turha olettaa ruokaa klo 15. Eikö?
Meidän päiväkodissamme onnistuu melkein mikä vaan, kun etukäteen sovitaan ja pohditaan yhdessä, mikä olisi paras ratkaisu. Jopa hoitosopimuksen ajoista on joustettu, kun asiaa on kyselty ajoissa etukäteen.
En ymmärrä käskyttämistä ja oletusta siitä, että omien aikataulujen täyty sopia myös hoitohenkilökunnalle. Ei kukaan ota omassakaan työssä vastaan käskytystä työajoistaan asiakkailtaan tai muilta työympäristöön kuulumattomilta ihmisiltä. Päiväkodin henkilökunta on töissä. Vaikka he varmasti pyrkivät ottamaan huomioon lasten eron, fakta on kuitenkin, ettei isoa ryhmää hallita yksilöllisyydellä vaan nimenomaan rutiineilla. Nykyajan hemmotellut vanhemmat vain eivät tajua, etteivät itse ole maailmannapoja, joiden työaikojen ja mielihalujen mukaan muu maailma pyörii.
kun luin myöhempiä viestejäsi tajusin, että ongelmahan on teidän työyhteisossänne.
Sopikaa nyt herra jesta yhteiset toimintatavat siellä, eihän mistään tule muuten mitään! Kuulostaa hyvin epätoimivalta tiimiltä...
Meidän lapset ovat olleet useammassakin päiväkodissa ja koskaan ei ole tullut vastaan ainoatakaan noista esimerkeistä. Hassua.
Notkutko päiväkodilla koko päivän tekemässä havaintoja siitä, tapahtuuko ap:n mainitsemia tilanteita vai kuvitteletko että päiväkodin henkilökunta raportoisi sinulle, jos joku muu vanhempi käyttäytyisi esimerkkien tavoin?
Minulla ei ole aavistustakaan onko omien lasteni päiväkodissa vastaavia tapauksia, mutta en ihmettelisi jos olisi. Jotkut ihmiset ovat uskomattoman itsekkäitä ja itsekeskeisiä, eikä heille vain tule mieleen, että oma käytös voisi joskus häiritä muita.
Voisiko ap:n päiväkodissa jakaa koteihin päiväkodin sääntölappu, jossa näitä asioita käsitellään? Ehkä ainakin muutama itsekeskeinen vanhempi heräisi ymmärtämään oman käytöksensä seurauksia.
Itse, jos menen töihin esim. klo 13.00 vien lapsen päiväkotiin klo 11.00 milloin heillä alkaa ruokailu ja siitä pääsevät sitten suoraan päikkäreille. Ei tulisi mieleenkään pärähtää lapsen kanssa paikalle 12.30.
Päiväkodin pastillit kelpaavat vallan mainiosti.
Jos hoitopäivä loppuu klo 17.00 niin todellakin olen silloin hakemassa lapsen viimeistään pois, työntekijöitä tekin olette ja teilläkin on oma elämä.
Mikäli pääsen lapsen päiväunien aikaa töistä kotiin, kiertelen vaikka kauppoja sen aikaa, että lapsi on itse herännyt päikkäreiltä ja haen hänet silloin, tästä sovitaan hoitajien kanssa, etteivät ihmettele ja lasta ei tarvitse herätellä kesken unien. Hoidan vaikka ruokakaupassa käynnin tällä välillä.
Alussa ensimmäiset 3 päivää soitin 2 kertaa päivässä ja kyselin kuulumisia, kun sain tiedoksi, että lapsella meni hyvin, ei itkuilua, ruoka maistui, päikkärit maistui niin totesin, että kyllä ne sieltä päiväkodista päin soittavat, jos jokin on ongelma.
Kerran olen lapsen hakenut pois päiväkodista, kun kuume oli noussut. Itse olen vuorovastaava ja sattui olemaan iltavuoro, joka oli erittäin hankala paikata. Mies ei olisi kerennyt millään heti hakea lasta, sillä kulki bussilla töihin. Pyysin työntekijöitä pärjäämään tunnin verran ilman minua, soitin myös pomolle ja ilmoitin mikä tilanne on. Hain siis lapsen päiväkodista pois ja mies lähti samantien töistä kotiin. Miehen tullessa kotiin palasin takasin töihin ja tunnin olin poissa. Asiat sujuivat minun mielestäni vallan mainiosti.
Meillä nyt on esikoinen poika, joten mitään prinsesssamekko juttuja ei ole, mutta silti huolehdin, että lapsella on hyvät vaatteet päällä ulkoilua varten. Jos huomaan, että lapset ovat menossa juuri silloin ulos, kun tuon lapsen päiväkotiin, olen hänen kanssaan hetken ja odottelen, että joku päiväkotitädeistä ehtii ulos ja sitten vasta päästän lapseni. En ota häneltä vartin ajaksi ulkovaatteita pois, tai sitten menen hänen kanssa vaikka itse siksi aikaa ulos odottelemaan.
Maalaisjärki onneksi on tallella.
Aika yksittäistapauksia varmaan nuo ap:n kuvaamat tilanteet tai sitten henkilökunta voisi keskusteluissa kertoa vanhemmille pk:n rytmeistä ja miten toivovat lapsen paikalle ym.toiminnan kannalta koska on varmaan monia vanhempia joille päiväkodin rutiinit ovat vieraita jollei niistä kerrota ja sovita yhteisesti tuonti-tai hakutilanteiden pelisäännöt jos ongelmia on niissä.
Meidän lapset ovat olleet useammassakin päiväkodissa ja koskaan ei ole tullut vastaan ainoatakaan noista esimerkeistä. Hassua.
Notkutko päiväkodilla koko päivän tekemässä havaintoja siitä, tapahtuuko ap:n mainitsemia tilanteita vai kuvitteletko että päiväkodin henkilökunta raportoisi sinulle, jos joku muu vanhempi käyttäytyisi esimerkkien tavoin?
Minulla ei ole aavistustakaan onko omien lasteni päiväkodissa vastaavia tapauksia, mutta en ihmettelisi jos olisi. Jotkut ihmiset ovat uskomattoman itsekkäitä ja itsekeskeisiä, eikä heille vain tule mieleen, että oma käytös voisi joskus häiritä muita.
niin huomaat varmasti, että kirjoitin "ei ole koskaan tullut vastaan". Jos et, niin tuskin ymmärrät lukemaasi tälläkään kertaa.
Meillä lapsille on osunut vain fiksuja hoitajia (mitä olen kyllä alkanut ihmettelemään sen jälkeen kun tähän palstaan tutustuin, on kai sitten käynyt melkoinen tuuri) ja olen aivan varma, että jos heillä on ollut ongelmia jonkun vanhemman kanssa, ei niitä ole ratkottu provosoivaan sävyyn netin hömppäpalstalla. Ehkäpä siinä yksi syy sille, miksi niitä ongelmia ei vaikuta kovin usein olevan. :)
Meillä on myös ollut tapana keskustella päiväkodin käytännöistä jo hoidon alkaessa. Saattaa nimittäin olla mahdollista että kaikki vanhemmat eivät ole niin perehtyneitä päiväkodin toimintaan (etenkin jos siitä ei ole heille kerrottu) että ymmärtäisivät ettei lasta saa tuoda hoitoon prinsessapuvussa tai antaa nukahtaa bussiin (minkä estäminen taas saattaa olla melko mahdotonta). Ehkäpä tässä olisi ideaa siellä ap:n työpaikallakin, mikäli suoraan vanhemmille puhuminen tilanteiden jo tultua on kerrassaan mahdoton ajatus?
Meidän päiväkodissa on sovittu ajat milloin lasta ei tuoda ja milloin ei haeta, tietenkin poikkeuksillisista asioista johtuvia tapauksi lukuunottamatta (lapsi sairastuu tai jotain).
Myös on sovittu että aikuinen ei puhu kännykkään kun hakee lapsen, sillä lapsikin odottaa äitiä tai isää, ja jos puhuu puhelimeen niin lapsikin kärsii siitä.
On myös lapsen etu että äiti ei soittele kesken päivää. Vanhempaa pitää kannustaa luottamaan että lapsella on turvallinen olo tarhassa ja vanhemmalla töissä.
Muutoin olen kaisesta samaa mieltä kuin sinä, PAITSI tuo 17.05 nouto-aika. Se on hyväksyttävä. Meillä klo 17 on se aika jolloin lapsi tulisi noutaa, mutta aina odotellaan rauhassa jos vanhempi esimerkiki ruuhkan takia myöhässä. Se että hoitajan bussi lähtee tiettyyn aikaan, ei ole lapsen, vanhemman tai päiväkodinjohtajan ongelma. Työaika meillä ei lopu klo 17, vaan hieman yli, ja siihen päälle normaali siistiminen ja ovien lukitseminen ja muut.
mutta päiväkodin johtaja on vain nössö. Mielistelijä ja selkärangaton. Olen sen joskus jopa sanonutkin hänelle, että kasvattaisi selkärangan. Ei tarvitse kummarrella joka suuntaan, joskus voi sanoa vastaan. Mutta kollegat ovat pääosin samanlaisia, olen ihan vähemmistöä.
Yksityinen päiväkoti, joten säännöt vähän erilaiset kuin kunnalla. Meillä lapset haettava klo 17 mennessä, ylimenevistä minuuteista menee ylityömaksu. Lapset kyllä pääsääntöisesti haetaan jo puolelta tai viimeistään varttia vaille, klo 17 pihalla ei tavallisesti ole enää ketään.
ap
Työpaikkoja on erilaisia, kuten myös esimiehiä ja johtamiskulttuuria. Jos sinusta tuntuu että homma ei toimi, niin asiakkaiden haukkuminen ja niistä valittaminen ei auta. Pikemminkin ehdottaisin etsimään toisen työpaikan, jossa kulttuuri on erilainen.
Meidän päiväkodissa on sovittu ajat milloin lasta ei tuoda ja milloin ei haeta, tietenkin poikkeuksillisista asioista johtuvia tapauksi lukuunottamatta (lapsi sairastuu tai jotain).
Myös on sovittu että aikuinen ei puhu kännykkään kun hakee lapsen, sillä lapsikin odottaa äitiä tai isää, ja jos puhuu puhelimeen niin lapsikin kärsii siitä.
On myös lapsen etu että äiti ei soittele kesken päivää. Vanhempaa pitää kannustaa luottamaan että lapsella on turvallinen olo tarhassa ja vanhemmalla töissä.
Muutoin olen kaisesta samaa mieltä kuin sinä, PAITSI tuo 17.05 nouto-aika. Se on hyväksyttävä. Meillä klo 17 on se aika jolloin lapsi tulisi noutaa, mutta aina odotellaan rauhassa jos vanhempi esimerkiki ruuhkan takia myöhässä. Se että hoitajan bussi lähtee tiettyyn aikaan, ei ole lapsen, vanhemman tai päiväkodinjohtajan ongelma. Työaika meillä ei lopu klo 17, vaan hieman yli, ja siihen päälle normaali siistiminen ja ovien lukitseminen ja muut.
mutta päiväkodin johtaja on vain nössö. Mielistelijä ja selkärangaton. Olen sen joskus jopa sanonutkin hänelle, että kasvattaisi selkärangan. Ei tarvitse kummarrella joka suuntaan, joskus voi sanoa vastaan. Mutta kollegat ovat pääosin samanlaisia, olen ihan vähemmistöä.
Yksityinen päiväkoti, joten säännöt vähän erilaiset kuin kunnalla. Meillä lapset haettava klo 17 mennessä, ylimenevistä minuuteista menee ylityömaksu. Lapset kyllä pääsääntöisesti haetaan jo puolelta tai viimeistään varttia vaille, klo 17 pihalla ei tavallisesti ole enää ketään.
ap
Työpaikkoja on erilaisia, kuten myös esimiehiä ja johtamiskulttuuria. Jos sinusta tuntuu että homma ei toimi, niin asiakkaiden haukkuminen ja niistä valittaminen ei auta. Pikemminkin ehdottaisin etsimään toisen työpaikan, jossa kulttuuri on erilainen.
lh
Ei mulla ole tullut mieleenikään soitella kysyäkseni miten Nicollani menee. Kaikkea sitä kuuleekin. Tsemppiä vaan henkilökunnalle.
Siellä hoitajille ei tuottanut mitään ongelmia se, että lapsilla oli joustavat saapumis- ja noutoajat. Ruoka-aika ei ollut kiinteä, ruokaa sai ottaa itse, päivälepo oli vapaaehtoinen, osa porukaa saattoi olla ulkona samaan aikaan kun osa nukkui sisällä jne. Minusta on kummallista, että Suomessa ei onnistu lasten yksiöllinen hoito, vaikka se muualla on normikäytäntö. Ei Norjassa kukaan edes kuvitellut, että hoitajat kerääntyvät pariksi tunniksi yhteen keskellä päivää suunnittelemaan ja juoruilemaan.
Jaksattekin marista siitä, että teidän lapsi joutuu rauhoittumaan ja vaikka lukemaan kirjaa 1-2 tunniksi päivällä.. Ensinnäkin 2 vuotias tarvitsee unta vielä päivällä, mutta se on jo eri keskustelu.
Tiedän parikin maata euroopassa, jossa lapsi pitää viedä tarhaan tasan kello 8. Ei myöhemmin.
Jotta kaikki menisi saman rytmin mukaan aamupalaa myöten.Joten suhteuttakaa vähän teidän ongelmia, Täällä oikeasti joustetaan aika paljon.
Olen samaa mieltä tämän vastaajan kanssa.
Tiedän eräänkin eurooppalaisen päiväkodin jossa on tietyt tuloajat ja poishakuajat. Jos tuot lapsesi aamulla 10 minuuttia sovittua aikaisemmin, niin saat tuoda mutta se laskutetaan sinulta erikseen. Ruuan saat tarhasta jos olet maksanut siitä muuten on omat eväät. Jos haet myöhässä lapsesi, niin se muistetaan laskussa. Ja hinnat oli muistaakseni tyyliin 15 euroa siitä kun tuot kymmenen minuuttia ennen sovittua aikaa.
Kyllähän tuossakin tavassa joustetaan siitä mitä on sovittu kun on hoitosopimus on tehty mutta ilmaiseksi se ei tule. Revi siitä!
Kuinkas huonosti meillä olikaan asiat?
Vaikka alunperin olikin tarkoitus kompata ap:ta. Lapsi on vanhemmilleen se elämän tärkein asia ja on ilmeisesti hyvin vaikea tajuta, että maapallo ei sittenkään pyöri juuri sen oman nappulan ympärillä.