Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaalla tuttipullokaries ja lastensuoleilmoitus lapsen hampaista

Vierailija
04.10.2012 |

Hampaat kyllä psty ja pauhtaat hammashoitajan mukaan mutta pillalla liiasta pulloruokinnasta joka loppui lapsen olessa 2-v

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pro gradu-töitä? Samoin muut vastaavat vaihtoeht. tutkimuslaitokset/tehtaat?

Hukkaanhan ne menee kun tämän palstan lukijat ei niistä tiedä mitään!

Vierailija
42/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekavia vastailet. Suosittelen kyllä vakavasti homeopatiaa, katsos se on kokonaisvaltaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuolla meidän kunnalissessa syyllistetään vanhemmat joka asiasta. 1 pruttamaton käynti lapsella johtaa nykyään lastensuojeluilmoon vaikka lapsella ei olisi reikiä. Ja jos taapero ikäisellä suussa reikiä tai kulumaa niin siitäkin uhataan lastensuojelulla. Ei sinne kukaan uskalla mennä. Tiedän monia jotka odottaa että pilaantuneet maitohampaat tippuu ja sitten varaavat ajan tuohon.

on pakko olla jotain muutakin ongelmaa perheessä jos tollasen takia tehdään ls-ilmo. Mä jouduin työesteiden vuoksi perumaan ja vaihtamaan pari aikaa mutta sitten päästiin, terveet oli hampaat eikä oo lastensuojelu perään soitellut. AP:n tekstistä päätelleen on tainnut kirjoittajalla olla se "pulloruokinta" itsellään päällä :D

Vierailija
44/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa sukupuussani isovanhukset elivät terveinä kauemmin kuin vanhempani huonokuntoisena elivät. Minun sukupolveni ei taatusti elä terveenä niinkään kauan.

Mun sukupuussa sekä isäni että äitini ovat eläneet kauemmin ja terveempinä kuin omat luomuvanhempansa. Ja vanhusten eliniänodote nousee edelleen vuodella joka neljäs vuosi.

Vierailija
45/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomuhörhöä itseään käyttämään länsimaisen lääketieteen hapatusta. As simple as that. Kieltäydyt vaan tästä lähin kaikesta inhottavasta millä siellä yritetään terveyttäsi pilata.

Ilmeisesti lapset on silti pakko viedä hammaslääkäriin vai kuinka? Minkälainen vanhempi ei halua viedä lastaan hammaslääkäriin?

Vierailija
46/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole järjettömämpää kuullut! Meillä tuttipullo vaihtui nokkamukiin jo hiukan ennen 1v ikää! Eihän noin vanhalla enää käytetä tuttipulloa, sen sanoo jo järkikin.

Vierailija
47/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole järjettömämpää kuullut! Meillä tuttipullo vaihtui nokkamukiin jo hiukan ennen 1v ikää! Eihän noin vanhalla enää käytetä tuttipulloa, sen sanoo jo järkikin.

Vierailija
48/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuttipullokaries myös esikoisella. Etuhampaat pamahti takaa ruskehtuneiksi ja takanakin reikiä. Ei kukaan mitään lastensuojeluun ilmoittanut. Se oli meillekin ylläri, koska 2,5-vuotiaana luovuttiin pullosta ja hiukan sen jälkeen paljastui tuo tilanne. Ne reiät ymmärtääkseni tummui juuri siksi, että olivat pysähtyneet. (pysähtyivät maitopullosta luopumisen jälkeen) Eikä tosiaan lussuttanut koko ajan jotain pullosta vaan ainoastaan maitoa ja 3-4 krt/vrk.

Me päästiin tarkkailuun. Yksi reikä paikattiin ja loppujen kohdalla odotettiin vaan hampaiden lähtemistä. Oli se kyllä noloa meillekin. Nyt on 8-vuotias ja takana on se yksi 3-vuotiaana paikattu. On edelleen tarkkailussa ja käy kerran vuodessa hammaslääkärillä kutsulla. Viimeksi huomautti, että pitäisi pestä paremmin (kun lapsi oli itse pessyt illalla ja aamulla, yleensä minä pesen joka toinen päivä ainakin), mutta ei muuta. Uusia reikiä ei ole tullut.

Vierailija
49/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos (2-vuotias) lapsi juo vaikka 2-4 kertaa päivässä pullosta maitoa, se kestää kerrallaan n. 2 minuuttia eli kokonaisaika päivässä on maksimissaan n. 8 minuttia. Miten tämä syövyttää hampaita?

Ymmärrän toki, jos lapsi lupsuttelee pullosta pitkin päivää huikan silloin, toisen tällöin, että happohyökkäys on meneillään jatkuvasti ja silloin reikiintyminen uhkaa.

Joillain ihmisillä on myös sellainen hammaslaatu, että tekee mitä tahansa hampaittensa hyväksi, ne vaan reikiintyy.

Hammaslaadulla ei ole reikiintymisen kanssa MITÄÄN tekemistä.Reikiintymiseen vaikuttaa:

1.Milloin kariesTARTUNTA on saatu (mahdollinen,kun ensimmäinen hammas suussa)

2.Kuinka ärhäkkä tartunta on.Onko siis tarttujalla (usein äiti tai isä) itsellä huonokuntoinen hampaisto,eli on ns. miljonääri kariesbakteereiden suhteen.

3.Päivittäiset ruokailukerrat ja annosten sisältämä sokerimäärä.Hampaat kestävät hyvin 5-6 ruokailukertaa päivässä:aamiainen,lounas,välipala,ruoka,iltapala.VÄLISSÄ ei saisi napsia jugurtteja,viinirypäleitä tms.

4.Harjauksen tehokkuus,eli kuinka hyvin reikäbakteerit poistetaan hampaiden pinnoilta ja kuinka hyvin.Jos hampaan pinnalla ei ole bakteereita,ei ne voi reikääkään tehdä.

5.hyviä apureita,mutta vain apureita ovat fluorihammastahna ja ksylitol.

HAPPOHYÖKKÄYS:Alkaa,kun suuhun laitetaan mitä tahansa ruokaa,joka sisältää mitä tahansa sokeria.Suussa olevat bakteerit nauttivat ravinnokseen sokereita ja tuottavat sivutuotteena happoja.Bakteerien hapot siis syövyttävät hampaan pintaan reiän.Alkanut happohyökkäys kestää aina n.20 min.Mitä enemmän nautitussa ruuassa on sokeria,sitä paremmat bileet bakteereilla on.

Ksylitolin vaikutuksen voi kertoa yksinkertaisesti niin,että ksylitol on sokeri,josta bakteerit eivät voi tuottaa happoja,mutta jostain syystä ne tollot valitsevat mielummin ksylitolin tavallisen sokerin sijaan.Taikatemppu ksylitol ei ole,eikä missään nimessä korvaa harjausta.

Tuttipullokarieksen yhteydessä pullosta juotetaan useimmiten mehuja tai jopa limua.

Without attachment.

Vierailija
50/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kariestartunnan saa toiselta ihmiseltä, ei mistään tuttipullosta. Tai no, kai sen teoriassa voi saada tuttipullostakin, jos aikuinen lussuttaa sitä pulloa ennen vauvalle antamista.

Vierailija
51/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko kuvitella millaiset kivut lapsellasi on,kun suu on tulehduspesäkkeitä täynnä?!?

Millainen on lapsen hampaiden tulevaisuuden ennuste, mitä muuta laiminlyöntiä lasta kohtaan?

Vierailija
52/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoneet tuttipullosta perunaporkkanavelliä 3v. asti ja kuopus luopui tutistakin vasta 3v.

Kummallakaan ei ole ollut yhtään reikää ja kaikki muutenkin ok.

Hampaat on aina pesty aamulla ja illalla.

Lapset ovat jo isoja ja yhä on hampaat kunnossa.

Vierailija
53/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monta lastensuojeluilmotusta vuodessa tehdään vahhemmista jotka eivät suostu tuomaan lasta hammashoitoon vaikka hoidon tarvetta olisi vaikka kuinka !

T. hammashoitaja sairaalan suuklinikalta

Te rankaisette sillä vain lasta. Minulla mätäni maitohampaat suuhun 80-luvulla, onneksi silloin ei ollut nykysysteemiä. Äiti olisi vienyt hammaslääkäriin, mutta minä itse PELKÄSIN ja kieltäydyin menemästä! Syynä oli huono kokemus eli ei puudutettu, vaikka minulla on hermot todella pinnassa ja siksi sattui, vaikka lekurit valehtelivat ettei tämä satu jne. No ei varmaan monella muulla satukaan, mutta minulla kyllä.

Asiallinen kivunhoito kuuluu myös lasten hampaiden tutkimukseen ja paikkaukseen! Älkää tehtailko niitä ls-ilmoja peittämään sitä, että käytännössä kidutatte niitä hoitoa pelkääviä lapsia!

Vierailija
54/54 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten monta lastensuojeluilmotusta vuodessa tehdään vahhemmista jotka eivät suostu tuomaan lasta hammashoitoon vaikka hoidon tarvetta olisi vaikka kuinka !

T. hammashoitaja sairaalan suuklinikalta

Te rankaisette sillä vain lasta. Minulla mätäni maitohampaat suuhun 80-luvulla, onneksi silloin ei ollut nykysysteemiä. Äiti olisi vienyt hammaslääkäriin, mutta minä itse PELKÄSIN ja kieltäydyin menemästä! Syynä oli huono kokemus eli ei puudutettu, vaikka minulla on hermot todella pinnassa ja siksi sattui, vaikka lekurit valehtelivat ettei tämä satu jne. No ei varmaan monella muulla satukaan, mutta minulla kyllä.

Asiallinen kivunhoito kuuluu myös lasten hampaiden tutkimukseen ja paikkaukseen! Älkää tehtailko niitä ls-ilmoja peittämään sitä, että käytännössä kidutatte niitä hoitoa pelkääviä lapsia!

Tarkoitus onkin hoita niitä hampaita niin hyvin,että ei tarvitse paikata.

Olen useasti sanonut täällä,että ennaltaehkäisy on hammasasioissa paras ja halvin lääke.

HAMPAIDEN HARJAUS 2X PV on ihan ykkönen.Sitä ei voi vippaskonsteilla ohittaa.hyvänä kakkosena tulee oikeanlainen ravinto ja ruokailujen ajoitus.

Herkutella saa välillä niin,että napa raikaa,mutta ei joka päivä,eikä varsinkaan niin,että napataan yksi karkki silloin ja toinen tällöin.

Tuttipullokaries on vain nimitys erityisesti etuhampaissa ilmenevälle kariekselle,joka on syönyt hampaat lähes kokonaan.Tyypillisesti tavataan lapsilla,jotka lussuttavat paljon ja pitkään esim. mehua tuttipullosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän