Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Väsynyt ope kysyy: onko täällä alaa vaihtaneita opettajia?

Vierailija
29.11.2005 |

Tänään oli taas surkea päivä. Oppilaat melskasivat ja itseä tympäisi asiat, joita niille piti jauhaa ja pakottaa tekemään. Tiedän, huominen päivä voi taas olla parempi, mutta näitä huonoja päiviä on nyt ollut sen verran paljon, että alkaa olla mitta täysi. Onko täällä tai tunnetteko opettajia, jotka ovat vaihtaneet alaa ja miten he ovat sen tehneet? Kelpaako opettajan koulutus suoraan muihin hommiin?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kai sitä pitäis oikeasti olla iloinen, että jotkut kadehtii tätä omaa duunia. Itse siinä ei näe niin paljon kadehdittavaa.

Vierailija
2/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta ovat nuo seikat mitä AP ja nro 75 ovat kirjoittaneet. Harmittaa vain kun usein opettajat heittävät ylleen tietynlaisen marttyyriroolin (kuten nro 76). Ymmärrän, että on välillä vaikeaa olla ylpeä omasta työstään ja ammatistaan, kun jatkuvasti arvostellaan, vähätellään ja tehdään sitä työntekoa vaikeammaksi.

Mutta en ole aikoihin kuullut/nähnyt kenenkään opettajan ylpeänä ja iloisena kertovan ammatistaan ja sen sisällöstä. Aina ruikutetaan.

Vetää mielen matalaksi jo minultakin, joka haaveilen kyseisestä ammatista.

t. eräs avustaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin rutiinilla suunnitellaan tunnit ja tapahtumat on syytä harkita muita hommia tai taukoa työstä. Ei ole hedelmällistä opetettavillekkaan jos opella ei motivaatiota

Vierailija
4/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pitemmän päälle jaksa. Tuntien suunnittelemisen lisäksi pakollista työtä on muutenkin hirveästi. t. eräs ope, jonka päivä oli tänään seuraavanlainen: opetusta klo 8 - 10, palaveri kunnan nuorisotyöntekijän kanssa klo 10-11, vartin lounas, opetusta 11 - 15, palaveri yhdestä projektista 15 - 17, kotona jotain syötävää, kirjoitelmien korjausta klo 18 -> paitsi tällä hetkellä netissä roikkumassa. Kirjoitelmien korjaus vielä kesken ja huomisen tunnit suunnittelematta. Päivä on ehkä hieman tavallista rankempi, mutta ei paljon poikkea normaalista.

Vierailija
5/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen väsynyt. Väsynyt mm. siihen meteliin ja nuorten laiskuuteen, jota työssäni kohtaan joka päivä. Opetan noin 16-vuotiaita, joista osa on oikein hyvin käyttäytyviä ja motivointuneita, mutta osa sitten ihan päinvastaista. Saan työstäni hyvää palautetta oppilailta, kuitenkin osa heistä aiheuttaa minulle koko ajan harmaita hiuksia, stressiä ja väsymystä. He joko keskustelevat keskenään (äänekkäästi) suurimman osan tunnista tai koettavat nukkua pulpetissaan. Vähän väliä sitten huudellaan, että lopetetaan jo ja 5 min ennen tunnin loppumista seisotaan jo ovella. Opetapa siinä sitten...

Työni on kokonaisaikaista eli n. 7,25 tuntia päivässä. Oppituntien lisäksi tulee suunnittelu, kokoukset, linjanvalvojen tehtävät, oppilashuoltotyö jne. Ylitöitä tulee niin paljon, että niistä kertyy vuodessa useita viikkoja vapaata, jotka pidän oppilaiden syys-, joulu- ja talvilomien aikaan. Kesälomaa on normaalisti 4 viikkoa.

Olen opettanut myös ala-asteella ja siellä väsyin myös. Luokkakoot olivat liian suuria ja luokissa oli liian monta erityisoppilasta. Oli metakkaa ja koko ajan piti olla valppaana, pitää homma hanskassa. Välitunnitkaan eivät tosiaan olleet mitään vapaa-aikaa.

Vaihdoin opettajan töistä pois jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Olin suunnittelutehtävissä nettikurssien teossa ja välillä olin niitä toteuttamassa tai koulutustehtävissä. Se oli mukavaa työtä, enimmäkseen rauhallista. Muuton takia piti kuitenkin jättää työpaikka ja päädyin takaisin opettajan hommiin.

Vuosi luokanopettajana riitti, muun muassa vaativien/syyttävien vanhempien ja stressin takia, ja vaihdoin aineenopettajan hommiin (minulla on kaksoispätevyys). Nyt olen ollut niillä töin 1,5 vuotta ja alkaa taas riittää. En saa työstäni sitä, mitä haluaisin, enkä halua polttaa itseäni loppuun opettajana. Tämä siis siltikin, että olen saanut kuulla usein, että olen hyvä, pedagogisesti ajatteleva opettaja ja oppilaatkin ovat kehuneet tyyliäni. Nyt opiskelen viestintää ja koetan saada uuden työpaikan siltä alalta.

Vierailija
6/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaltaisilleen. Eli hyvä kun yrität miettiä muita vaihtoehtoja.

Vierailija
7/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei meidän lapsille riitä (päteviä) opeja.

Vierailija
8/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös sellaisia joiden ei olis alun perinkään pitänyt lähteä koko alalle.

Vierailija
9/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten pitää järjestää asiansa niin että jaksaa. Niinhän muutkin tekee.

Vierailija
10/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vuosi aikuiskouluttajan hommia. Sitten vain hain muita hommia, ja heti tärppäsi. Kannattaa korostaa työhakemuksessa esiintymistaitoa ja esityskykyä, sekä johtamistaitoja tietty.

Vierailija
11/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kouluissa käydään omasta tahdosta ja on jo huomattavasti rauhallisempaa.

Sen sijaan en voi olla eri mieltä kakkosen kanssa - varsinkin kun oman lapseni opella on selkeästi myös väsymyksen oireita.

Vierailija
12/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa lisää rahaa työnantajalle (=kunta), että lapsia ei tarvitse laittaa 30 oppilaan ryhmiin?

Mistä saa lisää rahaa, että erityisoppilaat saa erityisopetukseen saamaan apua ongelmiinsa, sen sijaan että he häiriköivät, pilaavat opetuksen ja vievät opettajan kaiken ajan ja hermot?

Mistä saa lisää rahaa, että kunta pystyy pitämään koulurakennukset kunnossa niin, että siellä ei sairastu esim. kosteusongelmien ja huonon ilmanvaihdon takia?

Miten saa vanhemmat ottamaan myös vastuuta lasten koulunkäynnistä eikä sysäämään kaikkea koulun niskaan? (" Koettakaa nyt jotenkin pärjätä siellä koulussa. Ei me niille asioille mitään mahdeta." )

Miten oppii itse paksunahkaisemmaksi, että ei jaksa välittää toisten yhtä väsyneiden kollegojen ilkeilyistä?

Miten pääsee pakoon aina vain kasvavaa työtaakkaa, erilaisia projekteja, arviointikeskusteluja, koulutuksia, kursseja, kokouksia, palavereja, neuvotteluja, sähköpostitulvaa...

Tämä lista voisi jatkua vaikka kuinka pitkään. Mutta en jaksa.

AP

Vierailija
13/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resursseja kiristetään kiihtyvällä tahdilla. Kaikki erityistä tukea tarvitsevat lapset samaan luokkaan vaan, mitään rajoja ei pian tunneta. Päättäjät eivät ymmärrä todellista tilannetta luokassa. Ei ole siis ihme , että ope toisensa jälkeen väsyy. Älytön tilanne. Tutustukaahan lastenne oppimisympäristöön , saatatte yllättyä open työstä. Tsemppiä opet!

T. Ope , ei kovin väsynyt vielä...........

Vierailija
14/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn lasten parissa ja näkisin itseni mieluusti opettamassa eka-tokaluokkalaisia tai töissä päiväkodissa. Ala-asteopettajan pitkät kesälomat myös tietyllä tavalla kiehtovat... Siinä pääsee todella irtautumaan töistä pitkäksi aikaa toisin kuin toimistotyöntekijän neljän viikon kesäloman aikana. Pidän nykyisesti alastani tietyllä tavalla myös, mutta välillä haikailen jotain muuta...

Punnitse työsi hyviä ja huonoja puolia ja mieti, voisitko korjata huonoa työmotivaatiota jotenkin. Pystyisitkö muuttamaan opetusmetodeja ehkä mielekkäämmiksi sekä itseäsi että koululaisia ajatellen. Jos edelleen tuntuu pahalta herätä joka aamu töihin, älä epäröi vaihtaa alaa. Väsytät pian itsesi uupumukseen työssä, josta et pidä.

Vierailija
15/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap listasi hyvin tärkeitä väsymisen syitä, joita ei noin vain muutella. Opettajien väsymys alkaa tosiaan olla kohta ongelma, enkä ihmettele yhtään! Kunnioitan syvästi heidän jaksamistaan, ja teen kaikkeni helpottaakseni myös heidän työtään.

t. avustaja

Vierailija
16/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työssä suuri ristiriita on varmaan siinä, että itse ainakin vaadin itseltäni koko ajan enemmän vuosi vuodelta. Kehitän itseäni ja opetustapojani jatkuvasti ja haluaisin onnistua työssäni paremmin ja paremmin. Samaan aikaan resursseja (viheliäinen sana) on leikattu vuosi vuodelta. Juustohöylä silpoo kerhotunteja, tuntikehystä (=ryhmät suurenevat), tukiopetusta, materiaalirahoja, oppikirjarahoja, vierailijapalkkioita. Itse työ on ihanaa ja lapset ovat kaiken suola. Mutta jos hommalta viedään kaikki käytännön edellytykset, ei sitä oikeasti jaksa tehdä. Lapsetkaan eivät tunnu enää ihanilta, jos heitä on kymmenittäin samassa liian ahtaassa tilassa ja muutamalla heistä on niin pahoja käytös- ja oppimisvaikeuksia, että he eivät sopeudu isoon ryhmään mitenkään.

Onko se lukiossa tai aikuiskoulutuksessa sitten helpompaa? Ehkä siellä kaikki ei ole niin tiukilla kuin peruskoulun puolella. Mutta oppilailta ei varmaan saa itselleen niin paljon kuin lapsilta.

AP

Vierailija
17/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

FYI - luokka-asteita ei saa itse valita. Palkkaus on huono. Osa vanhemmista on tylsiä, samoin osa lapsista.

Vierailija
18/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivistystoimeen. Niin luulisi kaikkien lapsistaan kiinnostuneiden vanhempien tekevän. Samalla tavoin seuraan jo nyt sosiaalitoimen tilannetta eli päiväkodin rahoitusta ja henkilökunnan oloja. Enkä TODELLA jaksa ymmärtää jotakuta äitiä, joka jaksaa tapella vastaan kurahousujen pukemisesta lapselleen. (No nyt meni sivuraiteelle.)

Vierailija
19/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkemisiäkin jouduin todistamaan. Missään muussa ammatissa tuskin tulee lokaa niskaan samalla tavalla. Välillä kävi tosi sääliksi opettaja-parkoja. Oppilaat saivat tietysti jälki-istuntoja moisesta käytöksestä, mutta vanhemmat laittoivat kaiken nuoruuden piikkiin tai eivät omilta ongelmiltaan jaksaneet puuttua asiaan. Surullista mutta totta. :/

Vierailija
20/74 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lomat ovat ruhtinaalliset