Mistä on tullut muotiin (vai murrettako tämä on?)
ettei nimiä/sanoja enää taivuteta vaan puhutaan näin:
Jukkan äiti soitti Pekkalle ja Riittalle.
Miikkan piti mennä kakkalle. Ostetaan karkkit kauppasta. jne
Kuulostaa hölmöltä!
Kommentit (40)
Kyllä minun käsittääkseni kaupoille meno on eri asia kuin kirkolle kauppaan.
Kaupoille menevä menee itse myymään jotain.
kaupoille-sanassa niin ärsyttää?
Ainakin täällä maalla se on ihan normaali ilmaus, kun ei tuosta shoppailusta ole ennen osattu puhua.
Tarkoittaa tietysti sitä, että lähetään sinne kirkolle, ja käydään useammassa kaupassa.
Tai peräti kaupunkiin, vaikka Ouluun Raksilan marketeille, ja käydään ehkä Tokmannillaki.
Ainakin täällä maalla se on ihan normaali ilmaus, kun ei tuosta shoppailusta ole ennen osattu puhua.
Minulle shoppailu tarkoittaa jotain turhaa, sellaista, jolle ei ole mitään varsinaista tarvetta mutta jota jotkut tekevät huvikseen. en tunne ketään, joka omassa puheessaan tätä sanaa käyttäisi.
ja harjaan hampaat myös takaata. Ja vasta opiskeluaikan tajusin, että toi on jonkun mielestä hassusti sanottu.
Olen Hämeenlinnan seudulta alun perin...
Ainakin täällä maalla se on ihan normaali ilmaus, kun ei tuosta shoppailusta ole ennen osattu puhua.Tarkoittaa tietysti sitä, että lähetään sinne kirkolle, ja käydään useammassa kaupassa.
Tai peräti kaupunkiin, vaikka Ouluun Raksilan marketeille, ja käydään ehkä Tokmannillaki.
Se kaupoille kuulostaa joltain muulta, kai te sitten tullista tulette tänne keskustaan maitotonkkienne yms. kanssa tekemään kauppoja. Itse ainakin sanon jos käyn esim. tuossa Raksilassa että lähden ruokaostoksille. Mennessäni ostamaan vaatteita yms niin sanon että menen vaateostoksille tms.
kun lähden ostoksille useampaan kauppaan esim. jumboon. Kappaan muotoa käytän kun menen johonkin tiettyyn kauppaan ja vain sinne.
Perusstadilainen terve.
enkä ole kuullut kenenkään lähtevän "kaupoille". Kauppaan tai kaupungille (jos lähdetään kauemmas kauppoihin.
Tosin siitä tulee hieman mieleen tilanne, jossa lähdetään syrjäkylältä kirkonkylän keskustaan ja käydään useammassa kaupassa, kun kerran reissuun lähdetään. :)
Mutta kyllä kaupoille-sanaa tulee muutenkin käytetyksi ja ihan kaupunkiympäristössä.
tosin esimerkkisi kuulostaa hölmöiltä, ehkä siksi ettet osaa käyttää niitä kuten alkuperäiskansa. Noista toimii oikein vain Riittalle ja kakkalle.
Lapset voivat antaa halin pappalle, Riittalle ja Miikkalle, ja näyttää kieltä Pekalle ja Antille.
Karkit ostetaan lähikaupasta, tai sitten vedetään paremmat kenkät jalkaan ja lähdetään kaupunkille.
ja se ettei ihsn yksinkertaisia yhdyssanoja osata kirjoittaa. Siis 'villa takki' tai 'rauta tie'. Argh! Tai sitten kirjotetaan joku 'pahamieli' yhteen..
Itse Turussa syntyneenä ja pitkän aikaa Helsingissä asuneena käsittäisin niin että jos sanoo lähtevänsä kaupoille, lähtee shoppailemaan eli kiertelemään useampiakin kauppoja. Jos taas menee kauppaan, käy yhdessä kaupassa ostoksilla, vaikka Citymarketissa.
Arvatkaas miltä kuullostaa kun sanotaan pitkähiatinen!
Kerran näin jossain hääohjelmassa kun morsian sanoi sanan vaaleanpunainen aina"vaalijanpunanen". Puistatus...
on kyllä ihan murretta, täältä länsirannikolta. Minusta on junttia "puistatella" murresanoille, noiden muoti-ilmausten tms. ärsyttävyyden ymmärrän kyllä.
on kyllä ihan murretta, täältä länsirannikolta. Minusta on junttia "puistatella" murresanoille, noiden muoti-ilmausten tms. ärsyttävyyden ymmärrän kyllä.
vaalianpunanen, ja olen Kokkolasta. En ole varma kuultaako siinä tuo j-kirjainkin, voi olla. Samoin sanon "haaliaa", jos kahvi (tai kaffi;) ei ole ihan kuumaa. Näin nuo vaan meillä taipuu, pahoittelut :) Minua ei ärsytä murresanat, minusta ne on kivoja ja kieltä rikastavia. Yhdessä asiassa tunnustan olevani juntti, se "ketä" kun tarkoitetaan "kuka" on tosi pahan kuuloista.
ettei nimiä/sanoja enää taivuteta vaan puhutaan näin: Jukkan äiti soitti Pekkalle ja Riittalle. Miikkan piti mennä kakkalle. Ostetaan karkkit kauppasta. jne Kuulostaa hölmöltä!
ettei enää sanota 'minä'.
Esim. koulussa oppilaat saattavat sanoa "Itsellä unohtui kirja kotiin" ö.ö
Keski-Pohjanmaalla joo. Mies kotosin sieltä ja pahasti särähtää omaan korvaan. Ihanku eivät osais ees sanoja taivuttaa oikein.
Keski-Pohjanmaalla joo. Mies kotosin sieltä ja pahasti särähtää omaan korvaan. Ihanku eivät osais ees sanoja taivuttaa oikein.
siis kirjoitettaessa, ja erittäin virallisissa yhteyksissä (missä itse ainakin harvoin olen äänessä). Mutta puheessa käytämme niitä murresanoja, mihin olemme lapsesta saakka oppineet. Minusta murteet on kivoja, ja pidän tiukasti kiinni omastani, vaikken enää Keski-Pohjanmaalla asukaan. Oikeastaan harmittaa, ettei lapset opi samaa.
Minusta olisi hassua sanoa "vaaleanpunainen", jotenkin hienostelevaa ;)
jotain otetaan POIS ja joku on POISSA, mutta ei oteta POISSA, nih!
Onko tuo jo joku muoti-ilmiö? Olen törmännyt tuohon taivutusmuotoon yhdessä blogissa ja luulin, että se on vain yhden yksittäisen ihmisen virhe. En kestä, jos nuo muodot tulevat yleiseen käyttöön - silmiä särkee!