Opettaja kirjoittaa päivämäärät 8.10 ja 10.10 jne.
Miten saada lapsi oppimaan oikea merkintätapa (eli esim. 8.10. ja 10.10.) kun opettaja jatkuvasti merkitsee kaikki päivämäärät väärin?
Kommentit (74)
Tälllekkin valitukselle ihan selvä osoite, mut ap. ei vaan tajuu.
A. opeta lapsellesi oikea tapa merkitä päiväys
B. kerro huolesi ihan suoraan sille opettajalle, äläkä turhaan täällä av-palstalla asiaa murehdi
08.09., 04.03., eikö sekin ole väärin?
meillä on sama ongelma. Järjestään kaikki opettajat kirjoittaa nuo päivämäärät väärin. Meillä on kolme lasta ja aika monta opettajaa on jo tullut tavattua. Mä en kyllä todellakaan uskalla mennä neuvomaan opettajia, mutta kyllä etenkin äidinkieltä opettavien opettajien pitäisi tuo osata.
Minä vain olen korostanut lapsille mikä on oikea tapa ja kertonut että opettajakaan ei kaikkea osaa.
sihteerit kirjoittavat nuo myös ilman pistettä. Todella ärsyttävää.
Se on jostain syystä laajalle levinnyt tapa vanhemmissa ikäluokissa. Johtuu jotenkin siitä, että ihmiset sotkevat vuosiluvulliseen muotoon, jossa ei tietenkään tulekaan pistettä siihen 2012 perään keskellä lausetta. Sehän ei ole järjestysnumero kun taas päivä ja kuukausi ovat.
Kyllä sun lapsesta nyt tulee sosiaalipummi tai korkeintaan siivooja.
Miten saada lapsi oppimaan oikea merkintätapa (eli esim. 8.10. ja 10.10.) kun opettaja jatkuvasti merkitsee kaikki päivämäärät väärin?
Olen opettaja ja teen virheitä. Yllättääkö tämä sinut?
-Joskus puhun pääsiäisruohon istuttamisesta
-Kutsun oppilasta väärällä nimellä
-Lasken taululla väärin
-Uudessa kaunokirjoituksessa joskus yhdistän pari kirjainta väärin
-Laitan numeroon 7 poikkiviivan
-Unohdan pisteen päivämäärän lopusta
listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Moni opettaja ei vain ole sisäistänyt oikeinkirjoitussääntöjä.
Vaan siitä, että ne ihmiset ihan oikeasti luulevat, että päivämäärä merkitään ilman pistettä. Kun ne ovat opettajia, niin sitten ne opettavat oppilailleen samoin ja korjaavat näitä, jos nämä laittavat pisteen.
Voi kuulostaa nipottamiselta mutta alkaa todella ärsyttää, kun saa jatkuvaa pötköä kokousmuistioita ym., joissa päivämäärät on merkitty väärin.
-Lasken taululla väärin
-Unohdan pisteen päivämäärän lopustalistaa voisi jatkaa loputtomiin.
Moni opettaja ei vain ole sisäistänyt oikeinkirjoitussääntöjä.
Kai opettaja ne säännöt tietää, mutta tekee virheen huolimattomuuttaan.
Onko täällä jotain kielipoliisia, onko AP, joka osaisi sanoa, tuleeko noi pisteet jos kirjoittaa esim. Nähdään 1.10 Turussa. Oon luullut, että tohon nimenomaan ei tulisi pistettä. Silloin taas laittaisin josa kirjoitan, että Nähdään 1.10.2012 Turussa.
Tuossa joku aikaisemmin sen mainitsi. Mikä se on?
-Lasken taululla väärin
-Unohdan pisteen päivämäärän lopustalistaa voisi jatkaa loputtomiin.
Tuskin on unohdus tuo pisteen poisjättäminen koska se tapahtuu systemaattisen jatkuvasti. Oikein on ainostaan jos on virkkeen lopussa, josta todellakaan eivät unohda sitä. Ei vaan osata sitä sääntöä että toinen/toista = 2. = II. Eli 10.2. = kymmenes toista ja 10.2 = kymmenes kaksi ja 8.3. = kahdeksas kolmatta ja 8.3 = kahdeksas kolme.
Onko täällä jotain kielipoliisia, onko AP, joka osaisi sanoa, tuleeko noi pisteet jos kirjoittaa esim. Nähdään 1.10 Turussa. Oon luullut, että tohon nimenomaan ei tulisi pistettä. Silloin taas laittaisin josa kirjoitan, että Nähdään 1.10.2012 Turussa.
Eli laita 1.10. Turussa. Siis sanallisesti: ensimmäinen kymmenettä. AINA järjestyslukujen jälkeen piste.
T. Lukion äidinkielen opettaja
Laitatko jonkun kielenhuoltosivun linkin aiheesta. Oon vähän skeptinen. Kiittäen.
Opettajatkaan eivät ole täydellisiä! Eivät osaa laittaa pistettä päivämäärän loppuun!
usko nyt vaan. Piste tulee merkkinä järjestysluvusta eli III = 3. ja 4. = IV. Päiväyksissä kuukaudet sanotaan järjestyslukuna esim. tapaaminen on kuudes kahdeksatta, ei sanota että juhlat on kymmenen kaksi.
Lisäksi toisen lapsen urheiluvalmentaja kirjoittaa poikkeuksetta yhdys sanat erikseen....