Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi pelkää olla yksin kotona mutta töihin on mentävä.

Vierailija
27.09.2012 |

Kuinka te muut olette tämän ongelman ratkaisseet?

Minä olin kotona lapsen ekaluokan ajan, mutta nyt kun hän on jo toisella oli mulla töihin paluu edessä. Kyseessä ainut lapsi, joten sisaruksista ei apua ja turvaa ole. Tyttö pelkää, että joku tulee sisälle. Olen tähän saakka hieman naureskellen todennut, että "kukas meille nyt vois tulla". Nyt kuitenkin luin iltalehden verkkosivuilta kahdestakin sisääntunkeutujasta. Eli en mitenkään voi olla varma, etteikö meillekin joku voisi tulla.

Tänäänkin tilanne se, että isäntä meni jo töihin eikä tiedä moneltako pääsee kotiin. Mulla työt alkaa kasilta ja tyttö menee kymmeneksi kouluun. Tyttö tulee tyhjään kotiin kahdelta ja lähtee yksin kerhoon viideksi. Kerho loppuu 18.30, jolloin isäntä on toivottavasti tullut kotiin. Itse pääsen töistä klo 21. Aina ei tietenkään ole tällaisia päiviä, mutta nyt tuntuu että yksikin on liikaa koska lapsi pelkää. Kaveri tulee kyllä aamulla puoli ysiltä (jos muistaa; kyseessä kaveri jolla ei ajantaju ja kello ole ihan hallussa) mutta silti hirvittää.

Lähellä ei ole mummoja tai muitakaan , joita voisi pyytää hätiin tällaisessa tapauksessa. Kaikki tutut on itsekin töissä.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ekaluokalla harjoiteltiin yksinoloa, jopa parin tunnin pätkissä. Mutta vaikka kuinka on harjoiteltu, pelolle ei voi mitään. Ja tänään on tosiaan poikkeuspäivä, eikä näitä jatkossa toivottavsti tule olemaan; joskus vaan on joustettava myös työnantajan suuntaan (vaikkei sitä ehkä kukaan ymmärrä). Mies on yrittäjä ja osittainen työpäivä ei mahdollinen: työntekijöitä on palkannut mutta silti joutuu tekemään pitkää päivää kun hänenkin työntekijänsä sairastuvat, ovat koulutuksissa jne. Toki tekee töitä myös kotona, esim. tarjouksia illalla sen jälkeen kun on tullut kentältä asennushommista, mutta silloin kello on jo 17-18. Ja niinkuin kerroin, harmillisesti juuri tällä viikolla kun oli tämä pitkä päivä mulle suunniteltu, tuli miehelle viivytyksiä töissä oman sairastumisen vuoksi (oli ma pois töistä).

Lapsenhoitaja meillä on joskus ollutkin mutta moniko haluaa tulla vain silloin tällöin pariksi tunniksi? Koululaiset ovat koulussa tuolloin ja vanhukset ei jaksa; kokeiltu on molempia lapsen ollessa tarhaiässä ja esim. lapsen sairastuessa piti mennä töihin.

Tänään onneksi lapsen kaveri tuli jo kasilta, joten aamu meni hienosti (soiteltiin heti kun pääsin töihin). Iltapäivän suhteen on luottavainen, ehdotin että voisin pyytää veljeäni pistäytymään töiden jälkeen mutta ei kuulemma tarvii.

Täytyy vaan jatkossa varmistaa, että työpäivät on kohtuullisia; nyt sen huomasin ettei pitkä päivä toimi kun omakin ahdistus on niin suuri vaikka lasta yritänkin tsempata. Ja onhan meillä tuossa naapureita (joista osa saattaa olla päivisin kotona) mutta lapsella on jotenkin kynnys mennä naapuriin jos ei siellä satu asumaan omia kavereita.

onpas tärkee duuni sulla

hei asiat tärkeysjärjestykseen nyt heti ap !

Kai sitä ihminen saa töissä taukoja pitää. Ja kyllä asiat on nähdäkseni tärkeysjärjestyksessä, siksihän tätäkin ongelmaa murehdin, vaikka kyse vaan yksittäisestä päivästä jolloin näin pitkä yksinolo. No, soitin tytölle ja siellä on kavereita joten eipä huolta tällä kertaa.

T. Ap

Vierailija
2/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muistelette miten aiemmat kerrat hyvin onnistuneet yksinolot ovat menneet. Puhelimella siten vain yhteyttä tasaisin väliajoin isän tai äidin tai vaikka jonkun muun toimesta.

Varaat kivaa tekemistä ja kivaa syömistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on vaikee ongelma mä ite oon tällänen lapsi oon nyt 11v mua pelottaa aina että yöllä tulee joku en pääse siitä yli ja mua pelottaa että joku tekee mun äidille jotain koska meidän alakerrassa asuu joskus murhannut mies niin pitäskö meijän muuttaa pois ja mun kertoo vanhemmille

Vierailija
4/55 |
03.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä miehellesi tämä ketju. Miehen on pakko joustaa, hän on vastuussa lapsestaan. Nythän hän käyttäytyy kuin joku perheen ulkopuolinen, joka voui auttaa silloin kun aikaa liikenee.

Voisiko tyttö mennä isänsä töihin mukaan koulun jälkeen, jos isällä kerran on oma yritys?

Tai sitten palkkaatte hoitajan, vaikka jonkun opiskelijatytön. Jos miehesi on "pakko" olla töissä noin paljon, niin syytä olisi edes tienata niin hyvin, että tuo onnistuisi.

On ihan sama keskustella siitä, minkä ikäisen lapsen "pitäisi" pystyä olemaan yksin kotona. Ap.n tyttö ei uskalla olla, eikä tilanne karaisemalla parane. Jos lapsi pelkää (ikätasoisesti tai ei)  niin ratkaisu on lisää turvaa ja aikuisen läsnäoloa, ei yksin jättämistä.

Vierailija
5/55 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ajankohtainen asia. Meilläkin on ero tulossa ja aloitan pitkät työpäivät. 3-luokkalainen lapsi pelkää oikeasti olla yksin. Harjoittelemme aamulähtöjä ja yksin oloa, mutta taidanpa silti palkata teinin muutamaksi tunniksi pitkiksi iltapäiviksi, jos vain onnistuu.

Vierailija
6/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, et pieni lapsi ei joudu olemaan noin paljon yksin!!!!!!!

itsekin vuorotyötä tehneennä, ja ukkokin useaamman iltavuoron tekijänä kyllä me järjestettiin aina vuorot nin, et jompi kumpi oli kotona, et ei oltu samaan aikaan myöhään töissä.

ja kyylä varmasti voi työnantajalle kaunnisti esittää työvuorotoiveita, ymmärtävät kyllä

ja eikös sitä saa tehdä lyhennettyä päivääkin nykyää.

ja sitten koulun kautta viestiä tms kyselyöä , varmaankin on alueellaane äitiä kotonakin, voisitte sopia lapsen menoa heille tms

itse olen kotona, lapsi tokalla luokalla, mieleelläni otaisin tänne kaverin omalle tytölleni, vaan ei ole löytynyt...

Vantaalla asutaan

Vierailija
7/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetää viinaa känny kädessä Espan puistossa ilman, että ulkopuoliset siihen puuttuu. Tätä on kommentoineet useat vieraamme ulkomailta.

Raha ei ole oleellisinta, vaan välittäminen. Omista ja muiden lapsista.

Mutta jos lapsen auttaminen kesken päivää onnistuu toimistotyötä tekevällä yksinhuoltajalle niin miksei sinulle? Valitsin työpaikan läheltä kotia, voin käydä auttamassa lasta, lapset voi tulla tänne, myös muutkin kuin omani ja jos meidän pitää elää vähän vähemmällä, sitten me elämme.

On valinta pistää ura lapsen edelle. Minulle lapsi on tärkeämpi kuin urani, vaikka ei sekään ihan huono ole.

Vierailija
8/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi hän tekee töitä klo 8-21. Ei missään työssä ole sellaisia työaikoja, ellei ota tuplavuoroa. Se puolestaan on vapaaehtoista.

Onko kyseessä työmatka? Siitä ap ei maininnut mitään.

Asiantuntija-ammateissä on yleistä, että iltaan voi osua kokous, josta ei voi olla pois. Ap kertoi nyt ainoastaan yhdestä esimerkkipäivästä, tietenkään joka päivä ei ole vastaavaa.

t. itsekin ammatissa, jossa kokouksia ja pakollisia "kissanristiäisiä" riittää

Vierailija
9/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetää viinaa känny kädessä Espan puistossa ilman, että ulkopuoliset siihen puuttuu. Tätä on kommentoineet useat vieraamme ulkomailta.

Raha ei ole oleellisinta, vaan välittäminen. Omista ja muiden lapsista.

Mutta jos lapsen auttaminen kesken päivää onnistuu toimistotyötä tekevällä yksinhuoltajalle niin miksei sinulle? Valitsin työpaikan läheltä kotia, voin käydä auttamassa lasta, lapset voi tulla tänne, myös muutkin kuin omani ja jos meidän pitää elää vähän vähemmällä, sitten me elämme.

On valinta pistää ura lapsen edelle. Minulle lapsi on tärkeämpi kuin urani, vaikka ei sekään ihan huono ole.

Vierailija
10/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ekaluokalla harjoiteltiin yksinoloa, jopa parin tunnin pätkissä. Mutta vaikka kuinka on harjoiteltu, pelolle ei voi mitään. Ja tänään on tosiaan poikkeuspäivä, eikä näitä jatkossa toivottavsti tule olemaan; joskus vaan on joustettava myös työnantajan suuntaan (vaikkei sitä ehkä kukaan ymmärrä). Mies on yrittäjä ja osittainen työpäivä ei mahdollinen: työntekijöitä on palkannut mutta silti joutuu tekemään pitkää päivää kun hänenkin työntekijänsä sairastuvat, ovat koulutuksissa jne. Toki tekee töitä myös kotona, esim. tarjouksia illalla sen jälkeen kun on tullut kentältä asennushommista, mutta silloin kello on jo 17-18. Ja niinkuin kerroin, harmillisesti juuri tällä viikolla kun oli tämä pitkä päivä mulle suunniteltu, tuli miehelle viivytyksiä töissä oman sairastumisen vuoksi (oli ma pois töistä).

Lapsenhoitaja meillä on joskus ollutkin mutta moniko haluaa tulla vain silloin tällöin pariksi tunniksi? Koululaiset ovat koulussa tuolloin ja vanhukset ei jaksa; kokeiltu on molempia lapsen ollessa tarhaiässä ja esim. lapsen sairastuessa piti mennä töihin.

Tänään onneksi lapsen kaveri tuli jo kasilta, joten aamu meni hienosti (soiteltiin heti kun pääsin töihin). Iltapäivän suhteen on luottavainen, ehdotin että voisin pyytää veljeäni pistäytymään töiden jälkeen mutta ei kuulemma tarvii.

Täytyy vaan jatkossa varmistaa, että työpäivät on kohtuullisia; nyt sen huomasin ettei pitkä päivä toimi kun omakin ahdistus on niin suuri vaikka lasta yritänkin tsempata. Ja onhan meillä tuossa naapureita (joista osa saattaa olla päivisin kotona) mutta lapsella on jotenkin kynnys mennä naapuriin jos ei siellä satu asumaan omia kavereita.

Vierailija
11/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iltaan sattuu pakollinen kokous, voi aamulla lähteä myöhemmin töihin. Ja jos päivä venyy poikkeuksellisen pitkäksi, voi tehdyt tunnit pitää vapaana myöhemmin.

Työaikalaki on keksitty.

Vierailija
12/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jos jonkun työ on semmoista että lapsen voi ottaa hätätilassa duuniin niin mahtavaa. Mitäs siitä sitten itseänne nostatte? Omakehu haisee, sanotaan, eli tällä palstalla se oikein lemuaa! Huh!

Ap:lle tsemppiä, tiedän varsin hyvin millaista on epäsäännöllinen työ. Koittakaa löytää paras mahdollinen ratkaisu. Ei se lapsi muutamasta päivästä rikki mene.

Vierailija
13/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsesi reipastumaan. Tokaluokkalaisen pitäisi pärjätä jo parin tunnin pätkiä itsekseen kotona päiväsaikaan. Minunkin esikoiseni on yrittänyt mm. olla menemättä olkkariin, koska keksi että jokin siellä pelottaa, tämän jälkeen ei muka voinut nukkua omassa huoneessaan koska...no joo. Näitä vaan tuli ja tuli. Aikansa yritti, periksi en antanut: omassa kodissa on aina turvallista olla, kukaan ei tule tänne ja omaan sänkyyn on hyvä nukahtaa. Sitten lopetti vinkumiset lopulta.

Vierailija
14/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kieltäydyt jatkossa näin pitkistä työpäivistä. Yrittäjän puolisolta vaaditaan valiettavasti yleensä joustoa oman uran suhteen - tärkeintä on että yritys on niin kannattava ettei siinä häviä taloudellisesti.

Sitä ihmettelen miksi yrittäjäisä on ollut kotona sairaan lapsen kanssa maanantaina. Jos sinä olet palkkatyössä, niin sinun pitää jäädä sairauspäivälle tällaisissa tilanteissa. Sun täytyy nyt vähän säätää omia prioriteetteja ja hyväksyä se, että et voi tehdä kuin normimittaista työpäivää ja että mikään työasia ei ole tärkeämpi kuin sairaan lapsen hoitaminen.

Mies itse oli sairas, ei lapsi. Vähän on vaikea mennä töihin jos oksentaa. Toki minä jään kotiin silloin kun lapsi on kipeä.

T. Ap

Vierailija
15/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas tärkee duuni sulla

hei asiat tärkeysjärjestykseen nyt heti ap !

Vierailija
16/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä olen valinnut näin. Minusta se oli järkevää. Jos se sinulla ei onnistu, olen pahoillani, mutta minä pistin sen onnistumaan.

Niin jos jonkun työ on semmoista että lapsen voi ottaa hätätilassa duuniin niin mahtavaa. Mitäs siitä sitten itseänne nostatte? Omakehu haisee, sanotaan, eli tällä palstalla se oikein lemuaa! Huh!

Ap:lle tsemppiä, tiedän varsin hyvin millaista on epäsäännöllinen työ. Koittakaa löytää paras mahdollinen ratkaisu. Ei se lapsi muutamasta päivästä rikki mene.

Jos lapsi pelkää illan, se tosiaan menee rikki! Mä en ymmärrä miksei se ole ip-kerhossa? Mä valitsin sen aikoinani lapselleni ja maksoin sen. Kehuja siitäkin mulle.

Vierailija
17/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain tulee jossain iässä pelkoja, jollain toisela jossain toisessa iässä.

kyllähän meilläkin lapsi jäi jo 5-vuotiaana yksin kun isompaa vein harrastuksiin.

tuolloin ei pelottanut mikään.

Kun menee kouluun, kokemusmaailma laajenee, kuulee toislta juttuja, joista kotona ei puhuttaisi ja niin pois päin.

ja lapsi katsoo jo jännittäviä elokuvia ja ne voivat tulla mieleen.

ja todellisuudessa on aika hassua että myös moni aikuinen pelkää olla yksin kotona, ainakn korvessa.

miksi suomessa on niin hienoa olla yksin ja tehdä yksin ja pärjätä yksin ja kaikkia muita saa ja pitää auttaa, mutta omaa lasta ei ainakaan, ei taloudellisesti opiskeluaikana ja peruskouluaikana niiden kuuluu olla aina kavereilla tai muuten pois kotoa, jotta vanhemmat saavat harrastaa. ja tienata rahaa uusiin autoihin ja ulkomaanmatkoihin.

Vierailija
18/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ratkaisu myös sulle

Vierailija
19/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työ luonteesta johtuen työpäivän pituus ei voi olla alle 8 tuntia. Mulla on sitten arkivapaita, joka tietty helpottaa hieman mutta ei ratkaise niitä päiviä kun työpäivä venyy, kuten tänään. Mulla työaika on yleensä 7-15 tai 7.30-15.30.

Vierailija
20/55 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työ luonteesta johtuen työpäivän pituus ei voi olla alle 8 tuntia. Mulla on sitten arkivapaita, joka tietty helpottaa hieman mutta ei ratkaise niitä päiviä kun työpäivä venyy, kuten tänään. Mulla työaika on yleensä 7-15 tai 7.30-15.30.