Lapsi pelkää olla yksin kotona mutta töihin on mentävä.
Kuinka te muut olette tämän ongelman ratkaisseet?
Minä olin kotona lapsen ekaluokan ajan, mutta nyt kun hän on jo toisella oli mulla töihin paluu edessä. Kyseessä ainut lapsi, joten sisaruksista ei apua ja turvaa ole. Tyttö pelkää, että joku tulee sisälle. Olen tähän saakka hieman naureskellen todennut, että "kukas meille nyt vois tulla". Nyt kuitenkin luin iltalehden verkkosivuilta kahdestakin sisääntunkeutujasta. Eli en mitenkään voi olla varma, etteikö meillekin joku voisi tulla.
Tänäänkin tilanne se, että isäntä meni jo töihin eikä tiedä moneltako pääsee kotiin. Mulla työt alkaa kasilta ja tyttö menee kymmeneksi kouluun. Tyttö tulee tyhjään kotiin kahdelta ja lähtee yksin kerhoon viideksi. Kerho loppuu 18.30, jolloin isäntä on toivottavasti tullut kotiin. Itse pääsen töistä klo 21. Aina ei tietenkään ole tällaisia päiviä, mutta nyt tuntuu että yksikin on liikaa koska lapsi pelkää. Kaveri tulee kyllä aamulla puoli ysiltä (jos muistaa; kyseessä kaveri jolla ei ajantaju ja kello ole ihan hallussa) mutta silti hirvittää.
Lähellä ei ole mummoja tai muitakaan , joita voisi pyytää hätiin tällaisessa tapauksessa. Kaikki tutut on itsekin töissä.
Kommentit (55)
33 % 9 - 10 vuotiaista pelkää jotain niin, että sille on arjessa haittaa.
Kun lapsi ajattelee pelottavia ajatuksia, pelon tunne vahvistuu ja elimistön pelkoreaktiot voimistuvat. Pelkäävän lapsen sydän voi tykyttää kiivaasti, hän voi hikoilla tai vatsa voi olla kipeä. Pelästyessään lapsi voi itkeä, täristä, juosta pakoon, piiloutua ja etsiä turvaa tutusta aikuisesta.
Minä aikuisena ahtaanpaikankammoisena pelkään eniten lentämisessä sitä, että voin alkaa pelkäämään eli pelkään eniten pelkäämistä.
Olen joutunut oman lapseni kanssa käymään näitä asioita paljon läpi ja lapsi ei reipastu sillä, että pakotetaan olemaan yksin ja siitä reipastuu vaan sen kanssa edetään lapsen tahtisesti!
Paitsi tietysti suomessa, jossa lapset saa hylätä tunneiksi ekalta luokalta alkaen, joka johtaa kouluampumisiin ja 12-vuotiaasta alkaen viinalla läträämiseen.
ja ehkä siksi vastaan tähän näin: elämä on täynnä valintoja.
Pienen koululaisesi arkipäivä kuullostaa kohtuuttomalta. Siis toistan: elämä on valintoja. Suomalainen suhtautuu tällaisiin asioihin sanomalla, että työssä on käytävä. Ei ole.
tai yksityiselle perhepäivähoitajalle illat? Itse olen ypph ja minulla myös iltahoitolapsia ja 1-4 luokkalaisia omia lapsia:) Varmaan harvassa ne jotka ihan iltahoitoon ottaa, mutta moni kyllä siihen 17-18 saakka. Mutta ehkä edullisempi vaihtoehto kuitenkin kuin hoitaja kotiin luulisin?
Lapset tietävät, että ne suojelevat. Itsellänikin on turvallisempi olo, vaikka on meillä hälytysjärjestelmäkin.
Pienen koululaisesi arkipäivä kuullostaa kohtuuttomalta. Siis toistan: elämä on valintoja. Suomalainen suhtautuu tällaisiin asioihin sanomalla, että työssä on käytävä. Ei ole.
Sinun valintasi on siis se että vain miljoonaomaisuuden haltijat saavat tehdä lapsia ja tavallinen rahvas olkoot lisääntymättä?
Millainen maatila ap:n perheellä on? Voiko lapsi käväistä isin työtä katsomassa välillä tai isi piipahtaa sisällä?
että lapseen on myös rahaa.
Ei riitä se että "vauvat tuoksuu ihanilta" tai että "minäkin tein lapsen, kun naapurillakin on".
Esim. Verisure. En kyllä tiedä, missä kaikissa paikoissa on siihen mahdollisuus.
että lapseen on myös rahaa.
Ei riitä se että "vauvat tuoksuu ihanilta" tai että "minäkin tein lapsen, kun naapurillakin on".
Kuinka monella prosentilla ihmisistä on säästössä 10 vuoden nettopalkkaa vastaava summa odottamassa lapsentekoa? Miten sitten jos jokainen nainen jäisi kotiin koko siksi ajaksi kun lapset ovat alaikäisiä, miten kävisi kansantalouden?
vetää viinaa känny kädessä Espan puistossa ilman, että ulkopuoliset siihen puuttuu. Tätä on kommentoineet useat vieraamme ulkomailta.
Raha ei ole oleellisinta, vaan välittäminen. Omista ja muiden lapsista.
Mutta jos lapsen auttaminen kesken päivää onnistuu toimistotyötä tekevällä yksinhuoltajalle niin miksei sinulle? Valitsin työpaikan läheltä kotia, voin käydä auttamassa lasta, lapset voi tulla tänne, myös muutkin kuin omani ja jos meidän pitää elää vähän vähemmällä, sitten me elämme.
On valinta pistää ura lapsen edelle. Minulle lapsi on tärkeämpi kuin urani, vaikka ei sekään ihan huono ole.
koko päivää.
Heillä on molemmilla oikeus osittaiseen hoitovapaaseen koko lapsen toka luokka.
He voivat myös palkata hoitajan lapselle. Se ei vaadi ollenkaan kotivanhemmuutta.
Ja sitä varten että lapseen on rahaa tokalla luokalla, on kahdeksan vuotta aikaa säästää...
Mistä tempaisit tuon "10 vuoden nettopalkan"? Mikä 10 vuotta? Kenen nettopalkka? Minkäsuuruinen nettopalkka?
Itse olin aikoinani kotona pienen kanssa kun esikoinen meni ekalle. Naapurissa oli samanikäinen ja eskari-ikäinen. Kun vanhempien työvuorot olivat säännöllisn epäsäännölliset niin pyysivät minulta, että tytöt saisivat olla meillä kunnes jompikumpi pääsee toistä kotiin. Tämä käytäntö toimi erittäin hyvin koska ei näitä hoitopäiviä sitten käytännössä montaa viikossa ollut. Muistelen näitä aikoja vieläkin aivan parhaina ja olen edelleen näiden tyttöjen aikuiskaveri vaikka ovat jo parikymppisiä, mutta onhasn tämä ihan utopiaa nykyajan itsekkyydessä. Mitään rahaa en koskaan tuosta ottanut ja onhan tuo tullut takaisin korkojen kanssa erilaisena naapuriapuna.
vuorotteluvapaata ja mies teki sen jälkeen lyhennettyä työpäivää. (Äitini suunnitteli aikoinaan kouluunmenoni hankkiutumalla äitiyslomalle :) sain pikkusiskon.) Kaksi viime kesää mieheni on ollut vuorotteluvapaalla ja tehnyt talven aikana kertyineistä lomista säästösopimuksen ensi kesälle. Saadaan kesäkin järjestykseen. Miten aiotte koululaisenne kesänkin hoitaa?
Älyttömät työajat teillä. Teillä on velvollisuus huolehtia lapsestanne, joten tehkää nyt jotain niille työajoille, lapsi on vielä kovin pieni.
ja kieltäydyt jatkossa näin pitkistä työpäivistä. Yrittäjän puolisolta vaaditaan valiettavasti yleensä joustoa oman uran suhteen - tärkeintä on että yritys on niin kannattava ettei siinä häviä taloudellisesti.
Sitä ihmettelen miksi yrittäjäisä on ollut kotona sairaan lapsen kanssa maanantaina. Jos sinä olet palkkatyössä, niin sinun pitää jäädä sairauspäivälle tällaisissa tilanteissa. Sun täytyy nyt vähän säätää omia prioriteetteja ja hyväksyä se, että et voi tehdä kuin normimittaista työpäivää ja että mikään työasia ei ole tärkeämpi kuin sairaan lapsen hoitaminen.
meillä lapsi tosiaan ei sinänsä pelännyt olla yksin, tekemistä piisasi mutta ajatus siitä että joku tulee luvatta sisään aiheutti turhaa pelkoa. Hankittiin hälytysjärjestelmä jossa saa niin sanotusti talon kuorisuojauksen. Järjestelmä on tosi helppokäyttöinen ja sen myötä lapsen pelko hälveni. Nyt kun ollan nelosella niin hän ei enää laita hälytystä päälle ollessaan yksin.
Ja kyllä meillä oli lyhennetyt työajat, käytettiin kaveriseuraa ja oli kännykkäyhteys, mutta silti jostain pelko kumpusi.