Tunnetko ketään joka olisi kuollut nukutukseen?
Siis joka ei olisi leikkauksen jälkeen vain herännyt? Ne kun sanoo että riski on aina olemassa, mutta kuinka suuri riski? Ja paljonko liikalihavuus vaikuttaa, kun kuulemma lihavilla on suurempi riski, mutta kun ei kerrota kuinka paljon suurempi.
Kommentit (50)
Itse olen herännyt nukutuksesta kun olin leikkauksessa. Se oli kaarmea kokemus. Kyllä minut nukutettiin heti taas, mutta nuo 30 sekunnit tuntui ikuisuudelta. Lääkäri sen jälkeen pahoitteli tapahtunutta.
Ja kyllä nukutuksella on omat riskit. Jokainen kuka on nukutettu joskus leikkauksen yhteydessä tiettä sen. Ennen leikkauksesta ja nukutuksesta lääkääri aina kertoo riskeistä ja potilaan pitää allekirjoittaa että on saanut tiedot. Miksiköhän lääkärit suosittelee puudutusta leikkauksien yhteydessä jos on mahdollista? Itse olen aina valinnut nukutuksen. Miellumin otan riskin kuolla nukutukseen kuin sitä että olisi herellä silloin kun minut leikatan ja sahataan... ajatus jos älöttää...
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:18"]
En tiedä, mutta tiedän pari, jotka ovat heränneet kesken nukutuksen leikkaukseen. Ei ole herkkua sekään. En kyllä tiedä, onko nykyaikana enää mahdollista, näistä tapauksista on vuosikymmeniä.
[/quote]
Puolisen vuotta sitten uutisoitiin Suomessa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014102418777153_uu.shtml
[/quote]
No näköjään joo, nyt muistan itsekin lukeneeni tuosta. Ilmeisesti tuo nukutus on niin kevyt, että siitä voi havahtua hereillekin. Kauhea ajatus...
22
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:34"]
Itse olen herännyt nukutuksesta kun olin leikkauksessa. Se oli kaarmea kokemus. Kyllä minut nukutettiin heti taas, mutta nuo 30 sekunnit tuntui ikuisuudelta. Lääkäri sen jälkeen pahoitteli tapahtunutta.
Ja kyllä nukutuksella on omat riskit. Jokainen kuka on nukutettu joskus leikkauksen yhteydessä tiettä sen. Ennen leikkauksesta ja nukutuksesta lääkääri aina kertoo riskeistä ja potilaan pitää allekirjoittaa että on saanut tiedot. Miksiköhän lääkärit suosittelee puudutusta leikkauksien yhteydessä jos on mahdollista? Itse olen aina valinnut nukutuksen. Miellumin otan riskin kuolla nukutukseen kuin sitä että olisi herellä silloin kun minut leikatan ja sahataan... ajatus jos älöttää...
[/quote]
Mitä hourailet? Koskaan ei mitään tarvitse allekirjoittaa Suomessa, tuo on jenkkityyli. Eikä kukaan yleensä mistään riskeistä kerro.
En tiedä yhtään tapausta. Useita tiedän kyllä menehtyneen leikkauksen jälkeen, mutta ongelmat ovat olleet muita kuin anestesiaan liittyviä (iäkäs potilas, huonokuntoinen potilas, kolaripotilas yms)
Terv anestesiahoitaja (20 v alalla)
Mun seinänaapuri mutta se haastoi sairaalan oikeuteen ja voitti jutun. Sai isot rahat
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:01"]
Mun seinänaapuri mutta se haastoi sairaalan oikeuteen ja voitti jutun. Sai isot rahat
[/quote]
Olen jotenkin ollut siinä luulossa, että kuolleet eivät voi haastaa ketään oikeuteen, mutta av:lla kaikki on mahdollista näemmä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:01"]
[/quote]
Kuolleena vai?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:18"]En tiedä, mutta tiedän pari, jotka ovat heränneet kesken nukutuksen leikkaukseen. Ei ole herkkua sekään. En kyllä tiedä, onko nykyaikana enää mahdollista, näistä tapauksista on vuosikymmeniä.
[/quote]
http://www.terve.fi/terveyden-abc/karmeimmat-laakareiden-tekemat-virheet-10-potilaan-kertomusta
'' Jos nukutusainetta annostellaan väärin, potilas saattaakin herätä leikkauspöydällä. Joskus potilas saattaa olla täysin tajuissaan, mutta keho on kuin halvaantunut. Kipua ei välttämättä tunnu, mutta leikkaustoimenpiteet voivat tuntua epämiellyttäviltä. Erin Cook joutui leikkaukseen syöpäkasvaimen vuoksi, mutta heräsi siihen kun häntä viillettiin auki. Hän tunsi kivun, muttei voinut ilmaista sitä mitenkään. Hoitovirheen syyksi paljastui vuotava nukutusmaski. Cook sai tarvitsemastaan nukutusainemäärästä vain murto-osan. ''
MInut nukutetaan maanantaina voiko olla että en herää? :((
Vierailiaaa kirjoitti:
MInut nukutetaan maanantaina voiko olla että en herää? :((
Kaikki on mahdollista. Olen tavallaan kuollut leikkauspöydälle. Sydän pysähtyi mutta se saatii uudelleen käyntiin. Tuskin täällä haamuna kirjoittelen. Tai eihän sitä tiedä.. Jos vaan unohdin kuolla?
Vakavasti oikeasti sydän pysähtyi ja leikkauksissa on aina riskinsä.En tiedä mitä sinulta leikataan vai leikataanko mitään kun joitakin tutkimuksiakin varten nukutetaan.
Miten Leikkausessa voidaan nukuttaa niin,että nukutukseen kuolee.Saako nukutettuna leikkauksessa sydänkohtauksen.Vai miten leikkauksessa voi sitten kuolla pois.
Mieluummin kuolen rauhallisesti nukkuessani, niinkuin eno, enkä kauhusta huutaen, kuten muut hänen ohjaamassa autossaan olleet.
Minulla on takana ainakin 26 täysnukutusta. Vielä olen hengissä. Tässä jotkut ovat jännittäneet miten itselle käy tulevassa leikkauksessa, niin todennäköisesti ei mitenkään. Riski on kuitenkin olemassa.
Joka ikinen anestesia on riski. Selkäpuudutuksessa voi tulla voimakas päänsärky jälkikäteen, tai hermokipua joka on harvinaisempaa. Nukutuksessa hengitysputken laitossa voi olla vaikeuksia mutta kokenut anestesialääkäri saa nämä tilanteet hoidettua ilman vaaraa. Myös anestesia-aineet voivat aiheuttaa yliherkkyysreaktioita jotka voivat olla hengenvaarallisia. Jos potilaan maha ei ole tyhjä, voi hän nukutuksessa aspiroida eli vetää mahan sisällöt keuhkoihin ennen kuin intubaatioputki saadaan laitettua estämään tätä: siksi täytyy olla vähintään 6h syömättä ja juomatta ennen leikkausta (vettä tms kirkasta nestettä saa ottaa, ne poistuu mahasta nopeammin). Myös extubaatiossa eli hengitysputken poistossa on riski kurkunpään spasmille jolloin ilma ei kulje mihinkään suuntaan: tämänkin kokenut anestesialääkäri kykenee hoitamaan.
Eniten minua ottaa päähän nämä täysin "turhat" nukutukset, kuten magneettikuvauksissa ja toimenpiteissä jotka voitaisiin tehdä turvallisessa paikallispuudutuksessa. Magneettiin voitaisiin antaa suun kautta riittävsti esilääkettä, jolloin potilas nukkuisi mutta hengittäisi itse eikä hengityskonetta tai intubaatiota tarvittaisi; olen varma että tällä tavalla paniikkihäiriöisetkin potilaat kykenisivät MRI-putkeen mennä, mutta esilääke pitäisi ottaa 1h ennen kuvausta ja logistiikka mättää nykyään eikä tämä muka onnistu. Paikallispuudutukseen voidaan yhdistää suonensisäinen sedaatio eli rentouttava- ja kipulääkitys, jolloin leikkauksen aikana on mukava olo.
t.anestesialääkäri
Minkälaiset riskit pienillä lapsilla on? Kun meidänkin alle 2v lapselle olisi eräs operaatio ollut tarpeellinen, mutta sitä ei voitu tehdä, koska se pitäisi tehdä nukutuksessa ja nukutuksen riskit olisi näin pienellä kuulemma liian suuret?
Isosisarus on kuitenkin 2-vuotiaana nukutettu. Jos myöhemmin tarvitsee anestesiaa, onko vielä riskejä vai selviääkö siitä todennäköisesti, kun selvisi jo ensimmäisestä kerrastakin?
Olin sairaalloisen ylipainoinen mennessäni leikkaukseen ja se pelotti. Leikkaus onnistui hyvin. Tiedän erään urheilullisen, hyväkuntoisen nuoren joka kuoli yksinkertaiseen rutiinileikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen anestesia on riski. Selkäpuudutuksessa voi tulla voimakas päänsärky jälkikäteen, tai hermokipua joka on harvinaisempaa. Nukutuksessa hengitysputken laitossa voi olla vaikeuksia mutta kokenut anestesialääkäri saa nämä tilanteet hoidettua ilman vaaraa. Myös anestesia-aineet voivat aiheuttaa yliherkkyysreaktioita jotka voivat olla hengenvaarallisia. Jos potilaan maha ei ole tyhjä, voi hän nukutuksessa aspiroida eli vetää mahan sisällöt keuhkoihin ennen kuin intubaatioputki saadaan laitettua estämään tätä: siksi täytyy olla vähintään 6h syömättä ja juomatta ennen leikkausta (vettä tms kirkasta nestettä saa ottaa, ne poistuu mahasta nopeammin). Myös extubaatiossa eli hengitysputken poistossa on riski kurkunpään spasmille jolloin ilma ei kulje mihinkään suuntaan: tämänkin kokenut anestesialääkäri kykenee hoitamaan.
Eniten minua ottaa päähän nämä täysin "turhat" nukutukset, kuten magneettikuvauksissa ja toimenpiteissä jotka voitaisiin tehdä turvallisessa paikallispuudutuksessa. Magneettiin voitaisiin antaa suun kautta riittävsti esilääkettä, jolloin potilas nukkuisi mutta hengittäisi itse eikä hengityskonetta tai intubaatiota tarvittaisi; olen varma että tällä tavalla paniikkihäiriöisetkin potilaat kykenisivät MRI-putkeen mennä, mutta esilääke pitäisi ottaa 1h ennen kuvausta ja logistiikka mättää nykyään eikä tämä muka onnistu. Paikallispuudutukseen voidaan yhdistää suonensisäinen sedaatio eli rentouttava- ja kipulääkitys, jolloin leikkauksen aikana on mukava olo.
t.anestesialääkäri
Onko sairaaloiden henkilökuntien taidoissa eroa, esim. yliopistosairaala vs pienen kunnan sairaala?
En tiedä, mutta mieheni sai vakavan allergisen reaktion pienenä nukutusaineesta ja hänen kehityksensä pysähtyi hetkeksi sen takia.