Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gurut! Auttakaa avutonta 1v 2kk kanssa.

Vierailija
24.09.2012 |

Hei ja huoh,

Miten tämä on niin hankalaa vai onko kaikilla tämä ikä haastava?

Meillä tällainen rytmi:

6.30 herää

9 Isompien vienti päiväkotiin

9.30-11 mennään yleensä asioille tai ollaan pihalla

11 Lounas

11.30-13 päiväunet

14 välipala

17 päivällinen

19 iltapala

19.30-20 nukkumaan

Olen ihan poikki. Tuon 1,5h päiväunien aikana yritän tehdä päivällistä, ottaa vähän omaa aikaa (levätä, syödä, lukea, juoda kahvia) sekä pestä ja laittaa pyykkiä.

Herää päiväuniltaan väsyneenä ja sitten koko loppuilta on mussa roikkumista tai vaihtoehtoisesti tolkutonta kiipeilyä. Leikkikehää välillä kokeilen - huutaa kuin hyeena.

Syöttötuolissa ei valjaatkaan pidä paikallaan loputtomiin, välillä laitan syöttötuoliin vaikka siksi ajaksi kun teen ruoan.

Nyt syö jogurttia ja kirjoitan tätä keittiön ruokapöydällä. Loputtomiin ei voi ruokaakaan antaa..

Viiden-kuuden välissä syödään koko perhe. sit toinen siivoaa keittiötä ja yrittää olla isompien kanssa, kun toinen vahtii tätä 1v.

Ja lisäksi joskus harvoin yritetään itse urheilla (kerran kahdessa viikossa..) ja on muitakin menoja kuten vanhempieniltoja ja mitä lie.

1v ja isommat ei oikein yhden aikuisen kanssa onnistu, sillä silloin isommat eivät saisi mitään huomiota.

Noh, kun lapset nukkuu klo 20.30 kaikki olisi vielä yritettävä jotain kotitöitä tehdä ja vaikka katsoa puol tuntia tvtä. En todellakaan jaksa enää siihen aikaan mennä lenkille tms. Varsinkin kun nukkumassa oltava viim klo 22 mieluiten aikaisemmin - yöllä kun heräillään ja valvotetaan äitiä.

Yläkerta on ollut imuroimatta monta viikkoa. Eli ei täällä hulluna kotitöitä tehdä, mutta pakko esim. keittiö kuitenkin siivota monta kertaa päivässä ja pestä pyykkiä.

Aina sanotaan, että koti pitää tehdä sellaiseksi, että taapero voi rauhassa touhuta. Mutta niin kuin miten? Mihin laitan ruokapöydän tuolit, syöttötuolin, jalkalamput, sohvan, ruokapöydän, tvn - ei vaan ole mahdollista että me asuttais jossain tyhjässä huoneessa.

Vitsi mitä valitusta, olen vaan niin rasittunut.

Kai sitä pitää siirtyä takaisin kaksiin päiväuniin, mutta ei se mulle enempää aikaa kotitöihin ja itselle suo, sillä sitten ne toiset nukuttaisiin siihen aikaan, kun haen isommat päiväkodista.

Noh, taidan olla aika surkimus, kun en saa tätä arkea kivaksi. Aamupäivät menossa sujuvat mukavasti, mutta loppupäivät olen ihan poikki.

Vinkkejä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kuin tämä yksi lapsi 2v, joka on aina ollut mukana kotitöissä. Jos pystyisit jotain hommia tekemään niin että pieni 'auttaa', jäiskö enemmän omaa aikaa? Minkä painoinen, viihtyiskö repussa? Mä käytin reppua imuroidessa, lapsi tosin tuossa iässä alle 10kg. Kiinnostaako häntä tv yhtään? Mä laitoin joskus teletapit pyörimään ja tein näköetäisyydellä jotain.

Vierailija
2/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa auttaa enkä antaa vinkkejä kun itsellä sama tilanne. yritän tehdä kotitöitä 1v4kk kanssa..jotta silloin kun hän nukkuu päikkärit nin saan maksella koneella laskuja tai levätä. Esim kun teen ruokaa niin pojalle kauhat käteen ja kattilat joita kolistelee ym. Pesukoneesta repii pyykkejä ja astioitakin yrittää koneesta ottaa..yleensä vaan levittää haarukat jne. Jatkuvaa siivoamista tämä on ja kai sotkuun pitäisi vaan tottua. Olen yrittänyt että isommat leikkisivät kun tulevat koulusta mutta taapero yleensä lyö niitä leluilla tai isommat alkavat huutaa kun joku tärkeä pikkulego juttu on hajotettu. Huh huh..noooh...odotellaan et taaperot kasvaa. Ota omaa aikaa jättämällä mies lasten kanssa tai mummut apuun tms :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kuin tämä yksi lapsi 2v, joka on aina ollut mukana kotitöissä. Jos pystyisit jotain hommia tekemään niin että pieni 'auttaa', jäiskö enemmän omaa aikaa? Minkä painoinen, viihtyiskö repussa? Mä käytin reppua imuroidessa, lapsi tosin tuossa iässä alle 10kg. Kiinnostaako häntä tv yhtään? Mä laitoin joskus teletapit pyörimään ja tein näköetäisyydellä jotain.

Mä ne ole ikinä ymmärtänyt, että miten ne 1v laitetaan tekemään kotitöitä.Tiskikonette tyhjentää kyllä.

Mutta opettelisin mielelläni tota vinkkiä, mutta annakko tarkempia ohjeita :)

Yritän houkutella pyykkien laittoon ja tyhjentämiseen, mutta ei onnistu, vaan on pyrkimässä koko ajan pöntön päälle kiipeilemään.

Hetkeksi jaksaa innostua imuroinnista, mutta vain hetkeksi.

Voin yrittää tietty tota ruoanlaittoa tyyppi selässä, mutta painaa 11 kg.

Tv, voisin laittaa dvdn., se on ihan hyvä vinkki, mutta toisaalta kun isommat katsoo myöhemmin pikkukakkosta, on hän koko ajan hakkaamassa tvtä.

Vierailija
4/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ulkoilemaan lapseni kanssa 3-5 tuntia päivässä, niin nukkuu todella hyvin. Menee klo. 19 unille ja herää 9 aamulla.

Vierailija
5/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tee kotityöt lapsen kanssa. Mukula on turhautunut kun ei saa tehdä mitään. Anna tyhjentää astianpesukonetta ja anna myös kokeilla ja kiipeillä, harvoin tuon ikäiset putoavat kun saavat rauhassa harjoitella. Anna ratsastaa imurilla, anna kiipeillä portaita. Jalkalampun kyllä minäkin poistin kun lasikupu oli haljennut kaksi kertaa.

Vierailija
6/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuta sanoa.

Minusta siinä 1,5 v jälkeen elämä alkoi hieman helpottamaan. Meillä neljä lasta ja vasta tämä viimeinen, kohta 1v, on ollut kohtuullisen helppo.

Yleisesti olen kokenut tuon 1v-1.5v kyllä raskaimmaksi ajaksi lapsen kanssa. Mutta yksilöitä kai nuo ovat.

Meillä muuten pikkuiset ovat tykänneet myös pyykätä eli laittaa pyykkejä koneeseen ja kiskoa niitä pois. Sellaiseen hommaan ainakin voi ottaa mukaan ja säästää jotkut muut hommat "lapsettomaan" hetkeen.

Vierailija
7/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehajotettu. Huh huh..noooh...odotellaan et taaperot kasvaa. Ota omaa aikaa jättämällä mies lasten kanssa tai mummut apuun tms :)

Joo noin kyllä, mut sit on usein iltamenoja, tai ei usein, mut 1-2 kertaa viikossa ja ei tunnu reilulta et isommat joutuu ulkoileen yhtäaikaa sen 1v kanssa, kun sillon ei aikuinen ehdi olla isompien kans yhtään. Mut kerro, miten te illalla toimitte, ihan aikataulu vaikka.

Vierailija
8/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tee kotityöt lapsen kanssa. Mukula on turhautunut kun ei saa tehdä mitään. Anna tyhjentää astianpesukonetta ja anna myös kokeilla ja kiipeillä, harvoin tuon ikäiset putoavat kun saavat rauhassa harjoitella. Anna ratsastaa imurilla, anna kiipeillä portaita. Jalkalampun kyllä minäkin poistin kun lasikupu oli haljennut kaksi kertaa.

Hei, noin mäkin toimin isompien kanssa, että en tehnyt kotitöitä kun lapsi nukkui. Mutta tämän kanssa ei onnistu mikään kotityö lapsen kanssa. Sit tuntuu että vaihtoehto on, että ei ole ruokaa tai että todellakin eletään sotkuss.

En oikein uskalla ilman että koko ajan olen ihan vieressä antaa kiipeillä sohvan selkänojalla, tai kiipeillä ruokapöydän päälle jne. Annatteko te muut tosiaan, ihanko ilman valvontaa??

Joo ja saa tutkia laatikoita, mutta kun ne pelkät pakasterasialaatikot ei kiinnosta, niin meillä on kuule vatkain olkkarin lattialla :)

Vierailija
9/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ulkoilemaan lapseni kanssa 3-5 tuntia päivässä, niin nukkuu todella hyvin. Menee klo. 19 unille ja herää 9 aamulla.

Tämä varmaan paras neuvo. on tehtävä noin. vaikka itsestäni hirmu tylsää:)

ongelma varmaan ennen kaikkea siinä että nukkuu liian vähän.

Vierailija
10/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanikäinen lapsi, ei tosin ole innokas kiipeilijä, onneksi, mutta huomiota haluaa koko ajan.

Yleensä on koko päivän ihan tyytyväinen, mutta onkin mun kanssa koko ajan. Kun laitan ruokaa, istuu syöttötuolissa siinä lähellä ja tutkii ruoka-aineita. Pyykkejä laittaa mun kanssa, levittelee ja "viikkailee" jotain siinä jaloissa. Kehun aina kovasti avusta:)

Siivouskin onnistuu, pyyhkii lattioita mukana, mutta imuria pelkää, joten meilläkin jää imuroimiset siihen, että mies vie lapsen ulos siksi aikaa, ainakin toistaiseksi;) Olis varmaan hyvä oppia kestämään sitä härveliä, mutta nyt näin.

Leikkii kovasti omineen tuossa sohvan kupeessa ja lattialla, jos vain istun tässä sohvalla ja olen seurana. Voin itse puuhastella tässä samalla. Haluaa, että olen kokoajan saatavilla ja välillä tulee syliin tankkaamaan hellyyttä. Välillä leikin mukana, mutta pyrin antamaan lapselle aikaa omaan mielikuvitukseen ja mahdollisuuden keskittyä omiin leikkeihinsä.

Pitkän iltapäivän saa menemään mukavemmin, kun lähtee lapsen kanssa ulos. Otetaan vesipullo mukaan ja mennään vaikka metsään/puistoon tai kaupungille hurjistelemaan rattailla.

Itsekin virkistyn ulkona ja jaksan päivän rutiinit paremmin, kun pääsen ulos. Rattaita työntelemällä saa hyvää liikuntaa.

Vierailija
11/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laitan ruokaa, istuu syöttötuolissa siinä lähellä ja tutkii ruoka-aineita. Pyykkejä laittaa mun kanssa, levittelee ja "viikkailee" jotain siinä jaloissa. Kehun aina kovasti avusta:)

Ah kuulostaa kivalta, mutta ei vaan toimi meillä. Pyykkejä ei laita, vaan kiipeää mieluummin pöntöltä lavuaariin, yritetty on.

ja kuten yllä kirjoitin, syöttötuolissa ei pysy. Toki voisihan tuota yrittää, että antaisi sipulin käteen.. epäilen että mielummin kiipeäisi siihen leikkuulaudan päälle. Kun syödään yhdessä samaakin ruokaa, pyrkii koko ajan pöydän päälle ja tulemaan syömään mun lautaselta.

Omat lelut ei kiinnosta. Hyvin harvassa on se, että leikkisi itsekseen, ja minä taas en jaksa tuntikausia aktiivisesti leikkiä hänen kanssaan. Ei siis onnistu se, että puuhailisin omiani, mutta josko se muuttuisi sillä, että saisin nukkumaan hänet paremmin, niin ei sitten tarttisi väsyneenä roikkua mun jalassa.

Jotain kuitenkin keksittävä, muuten oma pää hajoo.

Vierailija
12/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rätti kädessä pyyhki 'pölyjä', tiskikoneen laitossa aterin-kopan kans leikki (annoin myös muovilusikoita joita levitti ympäri lattiaa), muovikipoilla ja muilla harmittomilla keittiöesineillä puuhastelua. Pyykkejä koneeseen laitettaessa leikki pyykeillä, sai painaa koneen päälle äidin kans. Kuivumaan ripustaessa ihmetteli märkää kylmää sukkaa tms. Leikki imurin osilla, ihmetteli siitä tulevaa lämmintä ilmaa. Pyrin tekemään helppoja ruokia (keitot, uunihässäkät). Aina lapsen osallistuminen ei tarkota et tekee just mitä äitikin, vaan joskus pärisyttää vaikka autoja siellä missä äiti puuhaa, JA äiti juttelee. T.2

Vierailija
13/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rätti kädessä pyyhki 'pölyjä', tiskikoneen laitossa aterin-kopan kans leikki (annoin myös muovilusikoita joita levitti ympäri lattiaa), muovikipoilla ja muilla harmittomilla keittiöesineillä puuhastelua. Pyykkejä koneeseen laitettaessa leikki pyykeillä, sai painaa koneen päälle äidin kans. Kuivumaan ripustaessa ihmetteli märkää kylmää sukkaa tms. Leikki imurin osilla, ihmetteli siitä tulevaa lämmintä ilmaa. Pyrin tekemään helppoja ruokia (keitot, uunihässäkät). Aina lapsen osallistuminen ei tarkota et tekee just mitä äitikin, vaan joskus pärisyttää vaikka autoja siellä missä äiti puuhaa, JA äiti juttelee. T.2

KIitos vastauksista, mutta eikö teidän muiden lapset kiipeile koko ajan?

Ei lasta kiinnosta pyykit, kun voi kiipeillä samassa huoneessa johonkin muuhun.

Eli ei pärisyttele autoja samassa huoneessa.

Mutta yritän jotenkin puheella innostaa kiinnostumaan pyykeistä..

Meillä ei pölyjä pyyhitä, tehään vaan ihan pakolliset.

Vierailija
14/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on melko tylsää aikuiselle, mutta meillä toimi se että tuon ikäinen työnsi itse rattaita. Käsittämättömiä matkoja jaksoi kävellä ja sitten istui loppumatkan kyydissä.

Maailma ei kaadu vaikkei imuroi. Pyydä miestäsi tai vanhempia lapsia imuroimaan. Voisiko kotitöitä ohjelmoida lapsille?

Meillä toimi se, että tehdystä työstä sai rastin ja neljästä rastista euron. Viikkorahaa ei maksettu muuten.

Vierailija
15/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sellainen lapsi ei kyllä kauan jaksa seurata äidin kotipuuhia.

Mun vinkki neljän lapsen äitinä on, että enemmän liikuntaa lapselle. Niin että on oikeasti tosi väsyksissä ja saanut purettua energiaansa. Laita lapsi itse työntämään rattaitaan kun menette ulos. Leikkipuistossa laita lapsi työntämään autoa tai potki palloa lapsen kanssa, ja laita lapsi juoksemaan pallon perässä. Anna kiivetä kiipeilytelineeseen niin että olet itse vieressä ottamassa kopin jos putoaa. Jos asutte kerrostalossa, kiivetkää portaita hissin sijasta.

Itsellä oli kolmas lapsi tuollainen kova kiipeämään ja fyysisesti hyvin aktiivinen. Lapsi tutkii ja valloittaa ympäristöään ja se on aika rankkaa aikaa. Meillä oli syöttötuolissa turvavaljaat, ja joskus laitoin lapsen pöydän ääreen istumaan syöttötuoliin kirjan tai palikkapurkin kanssa siksi aikaa kun latasin tiskikoneen tai pyykkikoneen.

Meillä on myös isompia lapsia, ja kyllä se meillä ainakin niin meni että isommat joutuvat tyytymään siihen että pienimmäisetkin ovat mukana ulkoiltaessa ja että aikuiselta ei ehkä liikene huomiota just siinä kohtaa niin paljon.

Ja kuten joku tuolla jo sanoikin, tuota vaihetta kestää vielä noin puolisen vuotta. Sitten se jalassa roikkuminen alkaa hiukan helpottaa ja lapsi alkaa jo itsekseen tutkia leluja ja touhuilla- jos hänen annetaan niin tehdä. Jos lapsi oppii siihen että vanhempi seisoo koko ajan vieressä niin tottakai hän sitä vaatiikin.

Vierailija
16/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on nukkunut todella paljon paremmin, kun kesäksi asennettiin pimennysverhot ikkunaan sekä oveen (verhon välistä pääsee pujahtamaan helposti). Aamulla todellakin nukkuu juuri niin kauan kuin on tarve, eikä herää valoon.

Meidän 1v2kk nukkuu täydet 12h öisin ja on aamulla hyväntuulinen. Päivällä nukkuu ulkona rattaissa 1-2h.

Ja iltapäivisin ulkoillaan välipalan tai päiväruuan jälkeen.

Teillä kun on isompiakin lapsia, niin pimennysverhojen lisäksi kokeilisin äänieristävää ovea makuuhuoneeseen, jossa pieni lapsi nukkuu, jos herää aamutohinoihin ja on sitten väsynyt.

Vierailija
17/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös pian samanikäinen poika, ja voisin allekirjoittaa lähes kaiken. Paitsi että minun poikani ei nuku päikkäreitä kuin 0,5 tuntia eikä jaksa istua rattaissa asioilla, ei myöskään syö itse. Joten kyllä sinulla tuntuu olevan vielä helpompaa kuin mulla.

Lasta joutuu jatkuvasti kyllä vahtimaan ja poikani saattaa huutaa ja raivota kotona ihan määrättömästi. Onhan tässä välillä poikki, varsinkin kun minä en ehdi päikkäriaikaan tekemään niitä kotiaskareita. Teen ja lapsi roikkuu lahkeessa..

Silti sanoisin, että elämä on vielä nyt aika helppoa. Menen nimittäin takaisin töihin ensi viikolla, ja silloin herään 5.30 (nyt 7.30) ja lähden töihin 6.30 (nykyään harvemmin minnekään lähdemme ennen puolta päivää, joten siinä ehtii kivasti ottaa rennon aamun). Töitä 7-15.30. Kiireellä hoitopaikkaan viimeistään klo 16.15. Siitä sitten kotiin laittamaan ruokaa. Syöttämään lasta, nukuttamaan.

Nyt edes minulla on aikaa aamuisin juoda kahvini ja lukea hesari kun lapsi ottaa nokkaunensa. Pian ei edes sitäkään.

Eli nauti vielä, minä ainakin asennoidun tähän kuin lomaan.

Meillä poikaa on rauhoittanut puistossa ulkoilu. Vedät itsellesi ja lapselle kunnolla päälle, otat termariin kahvia ja annat lapsen mönkiä maassa. Tämän kun toistat aamu- ja ip, niin välissä ei ehdi tulla pahoja kitinöitä.

Vierailija
18/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi, onnittelut oikein etevästä ja motorisesti lahjakkaasta kiipeilijästä!

Meidän samanikäinen poika ei edes vielä kävele, seisoo tukevasti mutta on varovainen eikä uskalla varsinkaan kiipeillä... Pääsen kyllä helpolla, mutta tiedä sitten säilyykö tuo harkitsevuus isompanakin.

Monet lapset on tämänikäisenä haastavia, mutta myöhemmin ihan erilaisia. Koita jaksaa, varmaan vuoden päästä on jo ihan eri tilanne, kun lapselle alkaa tulla järkeä päähän.

En kyllä itse jaksais millään olla kolmea saatika sitten viitä tuntia taaperon kanssa ulkona!!! Ellen sitten itse vaikkapa pyöräile, ja lapsi istuu kyydissä.

Meillä lapsi touhuilee paljon kolmevuotiaan isoveljensä kanssa, eli osa energiasta purkaantuu sillä tavalla. Olemme luonnollisesti ulkonakin päivittäin, jos on hyvä ilma niin kaksi kertaa päivässä, tunnin tai 1,5h kerrallaan. Käymme perhekerhoissa, imuroin ja lapsi seurailee imuria ja tutkii suulakkeita, laitamme pyykkejä kuivamaan yhdessä jne...

Lapset on erilaisia, ehkä sinun on haastavampaa sorttia ja vaatii jatkuvaa vahtimista.

Meidän poika nukkuu päikkärit parisängyssämme jakyllä hän kerrasta oppi, ettei kannata mennä sängystä pää edellä alas. Opetin laskeutumaan jalat edellä, ja hän oppi sen nopeasti, tippuminen vaan nopeutti oppimista. Eli jos lapsi ei kiipeä vaarallisen korkealle, antaisin tippua josta hän oppisi.... Mutta ruokapöytä on jo liian korkea!

Vierailija
19/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pari kuukautta vanhempi lapsi, mutta sen lisäksi vain yksi, nelivuotias lapsi, joten paljon helpompaa koska molemmilla on sama päivärytmi ja leikkivät paljon keskenään.

Meillä ei ekan vuoden jälkeen ole ollut lapsella syöttötuolia käytössä, koska se oli meidän venkoilijalle hengenvaarallinen. Sama oli esikoisen kanssa. Olenkin aina ihmetellyt niitä lapsia, jotka istuvat iloisesti syöttötuolissa vaikka kuinka kauan - ymmärtääköhän niiden äidit olla ollenkaan kiitollisia. ;)

Meillä ipana istuu keittiön työtasolla samalla kun laitan ruokaa. Annan hänelle eteen omenakulhon, kukkakaalin tai jonkun muun, raskaan ja tolkun kokoisen jutun, josta napsia syötävää. Perunat ja porkkanat menee tietty myös lapsen kautta kattilaan, ja sitten vasta lisään veden. Meillä siis syödään pääosin hedelmiä ja kasviksia, joista on nakerrettu pieni pala pois, mutta onhan sekin parempi kuin se etten ehtisi laittaa ollenkaan ruokaa. :D

Pyykkeihin ja tiskeihin en tosiaan annan lapsen koskea. En ole ikinä tajunnut sitäkään, että miten se lapsi voi muka osallistua tiskikoneen tyhjentämiseen. Eihän koko koneellisessa ole ehkä kuin joku yksittäinen muovimuki, jonka lapsi jaksaa turvallisesti nostaa, ja sitäkään hän ei yllä laittamaan paikoilleen.

Tsemppiä kovasti, hyvähänä se on että on aktiivinen lapsi. Enää puoli vuotta ja helpottaa!

Vierailija
20/20 |
24.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jotenkin kokenut kaiken niin paljon helpommaksi lapsen kanssa noin 10-11 kuisesta eteenpäin. Tyyppi hommailee omiaan, kiipeilee sohvalla ja sängyillä, kuskaa tavaraa ympäri kämppää, käy sylissä, menee taas. Tosin räplää kaikkea, kaivelee kaikki paikat, välillä takertuu ja huutaa, mutta on silti niin paljon helpompi kuin vauvana ikinä. Meillä on sotkua mutta mitä sitten! Mä nukun päivärit samalla kukn lapsikin jotta jaksan. Otan tämän lomana kuten joku edellisistä kirjoittajistakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi