Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla laihoja?
Tälläkin palstalla tuntuu olevan katastrofi, jos kiloja on 80-90, kun pitäisi olla se 50-60 kg. Jonkun mies uhkailee erolla, kun vaimo ei lapsien synnyttämisen jälkeen olekaan enää missimitoissa.
Katsoo vaikka Adelea, siinä on tyylikäs nainen, joka ei edes halua laihtua.
Samoin joka päivä näkee ylipainoisia, pyöreitä naisia, jotka ovat pukeutuneet tosi tyylikkäästi. Ei se paino vaan miten ne kilonsa kantaa. Eikä se laihuuskaan tee välttämättä yhtään tyylikkäämpää, laihakin voi pukeutua huonosti ja mauttomasti ja näyttää tosi värittömältä ja usein näin on. Sellaiset uhkeammat naiset voi hyvinkin herättää enemmän miesten huomiota kuin laihat.
Ja suurin osa afrikkalaisista naisistakin on ylipainoisia, eivätkä he pöllöimmiltä näytä. Tämmöinen, että kaikkien pitäisi olla laihoja on eräänlainen natsi-ihanne sekin. Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia, eikä saisi poiketa muotista ja sitten jos on isompikokoinen pitäisi suurinpiirtein hävetä sitä tai jotain. Paljon hienompaa olisi, että naiset hyväksyisivät itsensä sellaisena kuin ovat, olisivat armollisempia itselleen eikä jatkuvasti pyrkisi johonkin ulkoaohjattuun standardiin.
Kommentit (86)
Ja ärsyttää sekä loukkaa tosi paljon se, miten ihmiset arvostelee mun ulkonäköä. Tulee kahdenlaisia kommentteja: "voi miten laiha sä oot, kumpa mäkin oisin!!" tai "kauheeta, etkö sä koskaan syö mitään, ei toi oo normaalia!"
Minkä minä sille voin että oon aina ollu laiha ja samanlainen on myös äitini, joten varmaan geeneistäkin johtuu.
Toisaalta olen tässä yrittänyt taistella kilpirauhasoireiden kanssa, mutta diagnoosia ei ole. Mulla on jatkuvasti kylmä, väsyttää, on huono olo ja muutenkin virta poissa. Sitten vielä ihmiset tulee arvostelemaan ja kauhistelemaan ulkonäköä. Aina valitetaan ettei lihavia saa arvostella, joten miks sitten alipainosia sais?
AP: "Ja suurin osa afrikkalaisista naisistakin on ylipainoisia, eivätkä he pöllöimmiltä näytä." Oletkos ihan varma, että _suurin osa_ ? Afrikassa on aika monessa maassa aliravitsemusta. Siitä olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että eivät pöllömmiltä näytä pyöreämpinäkään. Ärsyttää vaan tuommoiset yleistykset.
Omasta mielestäni ei nyt ole niin kauhean tärkeää pukeutua tyylikkäästikään. Ylipääään pelkkään ulkonäköön tuijottaminen on niin pinnallista.
Ylipainosta ja lihavuudesta on tullut yksi maailman yleisimmistä terveysongelmista, joka aiheuttaa Suomessa vuosittain 300 miljoonan euron kustannukset terveydenhuollossa.
100 miljoonalla eurolla kehitetään lastensuojelua, oliskohan siinä yksi syy. Oliskohan aikuisten aika olla jo lasten puollella, pitämällä itsestään huolta.
Kuule kyllä siihen lapsen hyvinvointiin vaikuttaa paljon enemmän esim. vanhemman päihdeongelmat ja muut ongelmat kuin mikään ylipaino! Kun itse olin lapsi, kaikki äidit olivat aika pyöreitä eikä mitään laiheliineja, heille oli tärkeämpää olla äiti kuin mikään missi. Laihuus ei tee kenestäkään parempaa äitiä, sen sijaan jos äiti on koko ajan vain narsistisesti kiinnostunut itsensä tarkkailusta, niin pidemmän päälle se ei tee lapsellekaan hyvää.
Ja miten hyvää mahtaa tehdä lapselle se, kun vanhemmat erovat sen takia, kun iskä haluaa vähän laihemman naisen. Siinä onkin parisuhde/perhe todella vakaalle perustalle perustettu.
Jos naiset/miehet lakkaisivat märehtimästä sitä ulkonäköään vähän vähemmän, niin lapsetkin voisivat paljon paremmin.
Ottakaa mallia entisajan äideistä ja naisista.
Ei laihuus ole sen terveellisempää kuin ylipainokaan.
Sen sijaan merkittävä ylipaino on terveysriski.
Kauniimpaa?
Kauneus on sitä millainen vallitseva ihanne on. Naisiin pakkosyötetään jokin käsitys millainen on kaunis ja sitten naiset vasta ajattelevat olevansa kelvollisia kun saavuttavat sen ihanteen, kuitenkin ihmisiä on erinäköisiä ja kokoisia, suurimman osan on mahdotonta mahtua tähän kauneusihannemuottiin. Adele on minusta kaunis nainen, vaikka onkin ylipainoinen. Minusta on hienoa, että hän ei edes halua laihduttaa.
Mietitkö esim. rasvajuosteita ja plakkia suonen seinissä, mietitkö viskeraalisen rasvan määrää ja vaikutusta? Entä häiriintynyttä insuliinitasapainoa?
On tosiasia että esim. vyötärönympäryksen ylittäessä 80 cm / 90 cm, tuo kaikki on haitaksi ja vaaraksi terveydelle.
Terveydenhuollon kustannukset nousevat kokoajan ylipainon aiheuttamien ongelmien takia.
Ja näihin ei tosiaan tarvitse olla yli 100 kg...
että se tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Liikalihavilla kun on kuitenkin suuremmat riskit sairastua kakkostyypin diabetekseen, sydän-, ja verisuonitauteihin, nivelrikkoihin ja uniapneaan. Kaikkien noiden hoitoon kuluu valitettavan paljon yhteiskunnan rahoja (ja olen osittain sitä mieltä että itseaiheutettujen sairauksien, kuten ylipainosta johtuvien sairauksien hoidon tulisi olla korvausmaksujen ulkopuolella,ja saivartelijoille, myös tupakoitsijoiden, alkoholin suurkuluttajien ja huumeiden käyttäjien itseaiheutetut taudit menevät samaan kastiin).
Ei kaikkien tarvitse olla hoikkia. Normaalipaino riittäisi. Mutta Suomi kun on tälläinen mini jenkkilä, niin samoja jälkiä mennään. Tiedän alle kouluikäisiä lapsia jotka tietävät mäkin ja hesen ruokalistat ulkoa, mutta eivät tiedä missä perunat tai porkkanat kasvavat. Samaiset lapset mieluumin pelaavat pleikkaria kuin menevät ulos leikkimään.
Itse treenaan itseni takia, sen takia että pysyisin terveenä ja hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään. Se, että näytän paremmalle kuin valtaosa suomalaisista, on vain plussaa. BMI mulla on 20.
muukin asia; masentuminen, stressi, tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen puute, kyvyttömyys ottaa vastuuta ja kasvaa aikuiseksi, työnarkomanian takia heitteille jäävät lapset yms. eivät ylikilot edes loista ykköspaikalla näissä kustannuksissa. henkisen puolen ongelmat käyvät monin verroin kalliimmaksi kun ne vielä siirtyvät lapsiin, eivätkä siis postu laihduttamalla ja liikkumalla. Ja moni tosi hyvin painons kontrolloiva on tunnetaidoiltaan surkea eikä osaa kasvattaa lapsiaan. Lapset tarvitsee muutakin kuin oikein ravitsemuskoostomuksen.
Onko mielestäsi todella se, että jokin asia ei ole AINOA yhteiskunnalle kalliiksi käyvä asia, perustelu sille, että sitä ei saa kritisoida? Tai ainakaan tuota argumenttia ei saa käyttää.
Sitäpaitsi lihavuus on kuitenkin varsin yksinkertainen ja periaatteessa helposti hoidettava ongelma verrattuna vaikkapa moniin mielenterveysongelmiin. Lihavuuden hoito on myös halpaa verrattuna mielenterveysongelmiin, laihduttaminen ei vaadi vuosien yksilöterapiaa, sairaalapaikoista puhumattakaan.
Mietippä mikä määrä rahaa nidden hoitamiseen säästyis, jos liikalihavuus posituisi kokonaan? Utopiaa toki,mutta teoriassa.
Ja ärsyttää sekä loukkaa tosi paljon se, miten ihmiset arvostelee mun ulkonäköä. Tulee kahdenlaisia kommentteja: "voi miten laiha sä oot, kumpa mäkin oisin!!" tai "kauheeta, etkö sä koskaan syö mitään, ei toi oo normaalia!"
Minkä minä sille voin että oon aina ollu laiha ja samanlainen on myös äitini, joten varmaan geeneistäkin johtuu.
Toisaalta olen tässä yrittänyt taistella kilpirauhasoireiden kanssa, mutta diagnoosia ei ole. Mulla on jatkuvasti kylmä, väsyttää, on huono olo ja muutenkin virta poissa. Sitten vielä ihmiset tulee arvostelemaan ja kauhistelemaan ulkonäköä. Aina valitetaan ettei lihavia saa arvostella, joten miks sitten alipainosia sais?
Ihmisiä on erikokoisia ja näköisiä. Toiset on luonnostaan laihoja, toiset ovat luonnostaan pyöreämpiä. Olisi hyvä hyväksyä se, että mitenkään kaikki eivät voi samanlaisia. Miten paljon naiset tuhlaavatkaan elämäänsä pyrkimällä yhteen hyväksyttyyn muottiin.
äitejä kuin nyt? Ylipainoisuus on lisääntynyt viimeisen 30 vuoden aikana aika tavalla, myös perheellisillä naisilla. Nykyisin ehkä ne vähälukuiset, vimmatusti painostaan ja ulkonäöstään vouhottavat äidit "supermarjot" jne ovat vaan median näkyvästi esiin nostamia. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että ei ne kilot-lukuisat tai vähät- hyvää äitiä tee, vaan ihan muut asiat, mm. se että arvostaa terveellä tavalla itseään.
Toisaalta median esiin nostamat hoikat julkkisäidit saattavat joissakin äideissä luoda ulkonäköpaineita ja turhaa laihduttamista, jopa edesauttaa bulimian tai ahmimishäriön puhkeamista, vaikka niistä ei voi pelkkää hoikkuusihannetta laittaa vastuuseen.
Ylipainosta ja lihavuudesta on tullut yksi maailman yleisimmistä terveysongelmista, joka aiheuttaa Suomessa vuosittain 300 miljoonan euron kustannukset terveydenhuollossa.
100 miljoonalla eurolla kehitetään lastensuojelua, oliskohan siinä yksi syy. Oliskohan aikuisten aika olla jo lasten puollella, pitämällä itsestään huolta.
Kuule kyllä siihen lapsen hyvinvointiin vaikuttaa paljon enemmän esim. vanhemman päihdeongelmat ja muut ongelmat kuin mikään ylipaino! Kun itse olin lapsi, kaikki äidit olivat aika pyöreitä eikä mitään laiheliineja, heille oli tärkeämpää olla äiti kuin mikään missi. Laihuus ei tee kenestäkään parempaa äitiä, sen sijaan jos äiti on koko ajan vain narsistisesti kiinnostunut itsensä tarkkailusta, niin pidemmän päälle se ei tee lapsellekaan hyvää. Ja miten hyvää mahtaa tehdä lapselle se, kun vanhemmat erovat sen takia, kun iskä haluaa vähän laihemman naisen. Siinä onkin parisuhde/perhe todella vakaalle perustalle perustettu. Jos naiset/miehet lakkaisivat märehtimästä sitä ulkonäköään vähän vähemmän, niin lapsetkin voisivat paljon paremmin. Ottakaa mallia entisajan äideistä ja naisista.
Mutta valitettavasti lapset vanhenmmistaan. Ylipaino on periytyvää. Mitä haittaa onkaan lapsille? Fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia haittoja, itsetunto-ongelmat yms.
Mikä siinä on, että teille ei mene jakeluun, että ulkonäkö ei ole ongelman ydin.
Onko mielestäsi todella se, että jokin asia ei ole AINOA yhteiskunnalle kalliiksi käyvä asia, perustelu sille, että sitä ei saa kritisoida? Tai ainakaan tuota argumenttia ei saa käyttää.
Sitäpaitsi lihavuus on kuitenkin varsin yksinkertainen ja periaatteessa helposti hoidettava ongelma verrattuna vaikkapa moniin mielenterveysongelmiin. Lihavuuden hoito on myös halpaa verrattuna mielenterveysongelmiin, laihduttaminen ei vaadi vuosien yksilöterapiaa, sairaalapaikoista puhumattakaan.
Mietippä mikä määrä rahaa nidden hoitamiseen säästyis, jos liikalihavuus posituisi kokonaan? Utopiaa toki,mutta teoriassa.
ovat yleensä merkittävästi lihavia, eivätkä muutenkaan välitä elämäntavoistaan, juovat alkoholia, tupakoivat, syövät epäterveellisesti. Tuskinpa se lihavuuden vaikutus on niin suuri, kuin niiden muiden haitallisten tapojen. Monet laihat sitäpaitsi polttavat tupakkaa (ja juovat alkoholia), joka on paljon epäterveellisempää kuin pelkkä lihavuus, silti ihmisen oikeudesta tupakointiin tai alkoholinkäyttöön paljon enemmän kiinni kuin ihmisen oikeuteen olla lihava.
Ja muutenkin kyse on siitä, että ei saisi olla ylipäätään lihava, vaikka muuten eläisi ihan terveellisesti, söisi ja liikkuisikin riittävästi.
Suomalaisten terveystilanne kohenisi jo sillä, että jättäisivät tuon alkoholilla tissuttelun. Samoin perheet voisivat paljon paremmin.
Silti joillekin lihavuus tuntuu olevan paljon suurempi ongelma kuin alkoholinkäyttö.
Prioriteetit kohdalleen.
Supermarjo on ihan kamalan näköinen. Se näyttää kuivahtaneelta muumiolta. Hyvä esimerkki epäterveestä laihuusihanteesta. "Kiloja saa tulla raskausaikana korkeintaan 8." Haloo, normaalisti lapsi, lapsivesi, istukka, verimääränlisäys yms tuovat jo enemmän. Ei ihme, että se lapsiparkakin näytti ihan muumiolta niissä kuvissa :(.
(Oma BMI 21, joten turha vetää kateuskorttia esiin.)
Kuule kyllä siihen lapsen hyvinvointiin vaikuttaa paljon enemmän esim. vanhemman päihdeongelmat ja muut ongelmat kuin mikään ylipaino! Kun itse olin lapsi, kaikki äidit olivat aika pyöreitä eikä mitään laiheliineja, heille oli tärkeämpää olla äiti kuin mikään missi. Laihuus ei tee kenestäkään parempaa äitiä, sen sijaan jos äiti on koko ajan vain narsistisesti kiinnostunut itsensä tarkkailusta, niin pidemmän päälle se ei tee lapsellekaan hyvää. Ja miten hyvää mahtaa tehdä lapselle se, kun vanhemmat erovat sen takia, kun iskä haluaa vähän laihemman naisen. Siinä onkin parisuhde/perhe todella vakaalle perustalle perustettu. Jos naiset/miehet lakkaisivat märehtimästä sitä ulkonäköään vähän vähemmän, niin lapsetkin voisivat paljon paremmin. Ottakaa mallia entisajan äideistä ja naisista.
Mutta valitettavasti lapset vanhenmmistaan. Ylipaino on periytyvää. Mitä haittaa onkaan lapsille? Fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia haittoja, itsetunto-ongelmat yms.
Mikä siinä on, että teille ei mene jakeluun, että ulkonäkö ei ole ongelman ydin.
tulee vain niiden natsi-ihanteiden vuoksi joiden vuoksi naisen pitäisi olla laiha, eikä hänellä saisi olla ylipainoa. Lapset sitäpaitsi vain harvoin ovat ylipainoisia, ne tapaukset jotka minä tiedän ovat vieläpä sellaisia, että heidän vanhempansa ovat normaalipainoisia.
Ylipaino on oikeastaan aivan toisarvoinen ongelma kaikkien yhteiskunnassamme olevien ongelmien joukossa ja kaikkein vähiten sen pitäisi kuulua toisille miten lihava tai laiha joku on, jos vain ihminen muuten on tyytyväinen itseensä.
'
sellaista naista, jolle laihuusihanne on kaikki kaikessa.
Jos minä saisin päättää, kaikki olisivat normaalipainoisia, tupakoimattomia, alkoholin suhteen max kohtuukäyttäjiä, liikuntaa harrastavia ja terveellisesti syöviä.
Ja olisivat ahkeria ja työteliäitä, eikä kukaan tekisi rikoksia tai käyttäisi huumeita.
Kyllä olisi maailma parempi paikka.
Toisaalla puhutaan ylipainosta, pienestä pyöreydestä ja rakenteellisesta tukevuudesta, toisaalla lihavuudesta, eli bmi yli 30. Ulkonäköpaineet ja median luomat ihanteet on ihan oma lukunsa kun taas terveysongelmat omansa. Se, että jokainen yksilö tulisi hyväksyä ulkonäköineen sellaisena kuin on, ei poista sitä tosiasiaa, että ylipainon ja varsinkin lihavuuden aiheuttamat terveysongelmat on aikapommi.
Ylipainoista/lihavaa ihmistä ei kuitenkaan varmasti yhtään tue laihdutuksessa täälläkin hieman näkyvä lynkkausmieliala, syyttely lastensuojelusta puuttuvista rahoista jne. On utopiaa ajatella, että syyllistämällä ja haukkumalla jokainen ylipainoinen vaan rationaalisesti "ottaa järjen käteen" ja päättää laihtua. Nyky-yhteiskunnassa on niin paljon runsaskalorista ruokaa tarjolla ja työ ja eläminen ei vaadi välttämätöntä liikuntaa, niin ei ole ihme, että kansa pulskistuu. Ei lihavuusongelmat tietenkään ole vai yksinomaan yhteiskunnan vastuulla, mutta paljon voitaisiin sen eteen tehdä: kunnollisia pyöräreittejä, lähiliikuntapaikkoja, verotuksellisesti tuettaisiin terveellistä vähäenergistä perusruokaa...
se marjo on kuvottavan ruma kokonaisuudessaan. vanha kurppa. miksköhän kaikki tietämäni marjot on samanlaisia irvinaamoja
Ns kauheusihanne on nykyään oikesti sairas. Mainos- ja muotiteollisuus syytää joka päivä onnellisia hymyileviä lievästi alipainoisia/normaalin alarajoilla olevia naisen kuvia tajuntaan. Se käytetyin esimerkki on, että Armi Kuuselan kroppaa pidettäisiin nykyään pullukkana.
Ja sitten se suuri mysteeri nimeltä nainen. "Samoin joka päivä näkee ylipainoisia, pyöreitä naisia, jotka ovat pukeutuneet tosi tyylikkäästi. Ei se paino vaan miten ne kilonsa kantaa." Tässä aloittaja osui naulan kantaan. Kun naiset yleensä käyttävät lukuisia tuokioita päivässä itsensä ehostamiseen ja laittamiseen (sisäisen kauneuden etsiminen) niin miksi naiset EIVÄT ole ylpeitä itsestään. Voitte pitää miehiä sairaina, mutta suuri osa miehistä suorastaan tykkää pyöreistä naisista vs. luuviulut. Ja suurin osa miehistä tykkää naisista, jotka ovat sinut itsensä kanssa. Ei edes keksitty esimerkki: Jos aviomies, seurustelukumppani ja muuten seksuaalisesti naisesta pitävä mies kehuu, että sinulla on aivan ihanat rinnat, niin tietysti naisen pitää vastata tähän, että se johtuu siitä että olen lihava ja parhaat tapaukset vielä muistavat lisäksi painottaa sitä, että reisissä on selluliittiäkin.
Ja jotta asia ei ole yskinkertainen, niin kolmas totuus on, että ylipaino on terveysriski ja terveydellinen ongelma. Tämän takia toivon, että vaimoni löytäisi painostaan stressaamiseen johdonmukaisuutta ja tekoja. Ikä ei tule yksin kenelläkään ja haluan viettää aikaani hyväntuulisen, itsetunnolla varustetun vaimon kanssa ja etteivät krempat haittaisi. Omilla geeneillä ja elämäntavoilla varmaan itse menen hautaan ensin, mutta terve elämä olisi kiva juttu molemmille.
Ei kiinnnosta pätkääkään muiden ihmisten kilot ja ruumiinrakenne. Jos joku tykkää olla pulska, niin siitä vaan. Itse olen aika hoikka, 57 kg ja 173 cm. Olen huomannut, että on todella helppo shopata vaatteita. Valitettavasti vaateteollisuus suosii ihmisiä jotka voivat pukea päälleen 34-36 kokoa. Vaatteet vaan näyttävät paremmilta laihojen päällä.
Mietippä mikä määrä rahaa nidden hoitamiseen säästyis, jos liikalihavuus posituisi kokonaan? Utopiaa toki,mutta teoriassa.ovat yleensä merkittävästi lihavia, eivätkä muutenkaan välitä elämäntavoistaan, juovat alkoholia, tupakoivat, syövät epäterveellisesti. Tuskinpa se lihavuuden vaikutus on niin suuri, kuin niiden muiden haitallisten tapojen. Monet laihat sitäpaitsi polttavat tupakkaa (ja juovat alkoholia), joka on paljon epäterveellisempää kuin pelkkä lihavuus, silti ihmisen oikeudesta tupakointiin tai alkoholinkäyttöön paljon enemmän kiinni kuin ihmisen oikeuteen olla lihava.
Ja muutenkin kyse on siitä, että ei saisi olla ylipäätään lihava, vaikka muuten eläisi ihan terveellisesti, söisi ja liikkuisikin riittävästi.
Suomalaisten terveystilanne kohenisi jo sillä, että jättäisivät tuon alkoholilla tissuttelun. Samoin perheet voisivat paljon paremmin.
Silti joillekin lihavuus tuntuu olevan paljon suurempi ongelma kuin alkoholinkäyttö.
Prioriteetit kohdalleen.
Sä yleistät aika rankasti. Ei todellakaan kaikki ylipainoiset ole tupakan ja alkoholin suurkuluttajia.
Ja sorry nyt vaan, mutta mä kritisoin niitä kaikkia ihan yhtälailla. Kuulun valitettavasti siihen ällöttävän kunnolliseen ihmisryhmään, joka on normaalipainoinen, ei polta ja käyttää alkoholiakin vain harvakseltaan ja ns. sivistyneesti (=ei humalaan saakka).
Millä tavoin se, että kritisoin liikalihavuutta saa sinut kuvittelemaan, etten pidä mitään muita epäterveellisiä tapoja minään?
Kyllä mä ainakin törmään paljon useammin siihen, että puolustetaan oikeutta olla lihava kuin siihen, että puolustettaisiin oikeutta olla alkoholisti. Ja Mietipä miten paljon savutomuuden eteen on tehty jopa lainsäädännöllä viimeaikoina? Ihmisen lihavuus vaan on siinämäärin pyhä asia, että sitä kieltävää tai rajoittavaa lakia ei voida säätää, toisin kuin tupakkaa tai alkoholia koskevaia lakeja.
Ja alleviivataanpa vielä: minä puhun edelleen sairaalloisesta lihavuudesta, en mistään pikkupyöreydestä.
Luitko sä edes tota Oscarin viestiä?