Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi olla laihoja?
Tälläkin palstalla tuntuu olevan katastrofi, jos kiloja on 80-90, kun pitäisi olla se 50-60 kg. Jonkun mies uhkailee erolla, kun vaimo ei lapsien synnyttämisen jälkeen olekaan enää missimitoissa.
Katsoo vaikka Adelea, siinä on tyylikäs nainen, joka ei edes halua laihtua.
Samoin joka päivä näkee ylipainoisia, pyöreitä naisia, jotka ovat pukeutuneet tosi tyylikkäästi. Ei se paino vaan miten ne kilonsa kantaa. Eikä se laihuuskaan tee välttämättä yhtään tyylikkäämpää, laihakin voi pukeutua huonosti ja mauttomasti ja näyttää tosi värittömältä ja usein näin on. Sellaiset uhkeammat naiset voi hyvinkin herättää enemmän miesten huomiota kuin laihat.
Ja suurin osa afrikkalaisista naisistakin on ylipainoisia, eivätkä he pöllöimmiltä näytä. Tämmöinen, että kaikkien pitäisi olla laihoja on eräänlainen natsi-ihanne sekin. Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia, eikä saisi poiketa muotista ja sitten jos on isompikokoinen pitäisi suurinpiirtein hävetä sitä tai jotain. Paljon hienompaa olisi, että naiset hyväksyisivät itsensä sellaisena kuin ovat, olisivat armollisempia itselleen eikä jatkuvasti pyrkisi johonkin ulkoaohjattuun standardiin.
Kommentit (86)
itse olen pulska vaikka treenaan hulluna, urheilen sellaiset 8-10 tuntia viikossa rankkaa treeniä, enempää ei voi enää treenata ellei halua ylikuntoa tai rasitusoireita. Mutta treenaan siksi että olen treenannut aina, en laihuuden takia. Nimittäin syön kuin hevonen!
Vedän noin 2x suurempia annoskokoja kuin mieheni, ja syön aina parin tunnin välein kun on huutava nälkä. Kaloreita varmaan joku 3500 parhaillaan päivässä.
Vaikka olen huippukunnossa muuten (maratonit menee, rautaa nousee satoja kiloja jne) niin nyt sitten lääkäri patisti laiharille. Syynä on nimittäin se että vyötärönympärysmitta hälytti pahasti ja oli 86cm. Hyvästä kunnosta ja huikeasta treenimäärästä huolimatta minulla on juuri sitä vaarallisinta rasvaa eli sisäelinten ympärysrasvaa (tälle oli joku hieno nimi, en muista sitä nyt?). Siinä ei auta huippukunnot ja maratonit jos on tuota mahanalusrasvaa, sillä se on laukaiseva riskitekijä aikuistyypin diabetekselle.
Joten nyt sitten ollaan laiharilla, ekaa kertaa elämässä, ja en todellakaan laihduta ulkonäön tähden sillä olen aina ollut todella tyytyväinen itseeni L-kokoisena ja ollut ylpeä vahvasta ja suoritutehokkaasta kehostani. Laihdutan TERVEYDEN takia, sillä haluan treenata ja urheilla vielä vanhanakin enkä maata sängyssä diabeetikkona jalkakuoliossa kun verenkierto jalkoihin on estynyt kokonaan.
Joten teesi voisi olla sellainen että kaikkien ei tule näyttää huippumalleilta, mutta kaikkien tulisi olle terveyden kannalta säällisessä painossa ja kuosissa.
terv. himotreenaava läski
oikeasti pahoin. Mun pitäisi painaa alle 60 kiloa, että kaikenmaailman vaivat lähteävät pois. Paras olo mulla on alle 50 kilosena, mutta en pysty painoa siellä pitämään. Mun kohdalla laihuus tuo hyvän olon vartaloon ja mieleen.
siitä et ympäristön viestien mukaan muutama ylikilo tekee ihmisestä epäkelvon epäihmisen. Jos et itse ymmärrä hävetä ja vaiua itseinhoon, ympäristö tekee sen sun puolesta. Mut samaa mietin kuin ap; ennen oli jo ihme se että syntyy elävänä ja jokainen terve päivä, koska kuolema oli läsnä ihan eri alilla kuin nyt. Tuo läskikontrolli on turhake-ajan turhakekorviketoimintaa; kun ei tajuta elämää vaan eletään jossain kotrolliharhassa, niin tämä on yksi sen lieve-ilmiö. Jos ihmiset ymmärtäisi paremmin elämää ja osaisi elää vähän syvällisemmpin, ei ketään kiinnostaisi toisten kilot. Sairaalloinen ylipaino on asia erikseen. Ja pakko sanoa että kyllä se sairasu ja kuolema koittaa-myös ennen aikojaan myös niille kaiken kontolloineille laihoillekin. vanhuus ja kuolema tulee joka tapauksessa. Mutta kertoo todella paljon ihmisen henkisestä kehityksestä ja arvoista jos kyttää toisten kiloja.
Enhän mä ole 63 kiloisena mikään ylilihava läskilöllykkä. Monet pitävät itseään hyvännäköisinä tämän kokoisina eli en mä ainakaan ihannoi laihuutta muiden ihmiset takia tai painostuksesta.
Enhän mä ole 63 kiloisena mikään ylilihava läskilöllykkä. Monet pitävät itseään hyvännäköisinä tämän kokoisina eli en mä ainakaan ihannoi laihuutta muiden ihmiset takia tai painostuksesta.
tekee monia fyysisiä "oireita".
oikeasti pahoin. Mun pitäisi painaa alle 60 kiloa, että kaikenmaailman vaivat lähteävät pois. Paras olo mulla on alle 50 kilosena, mutta en pysty painoa siellä pitämään. Mun kohdalla laihuus tuo hyvän olon vartaloon ja mieleen.
Sinun ilmeisesti sitten täytyy olla laiha koska kehosi ei tykkää siitä että on yhtään ylipainoista.
Mutta kun tämä ei tosiaan ole kaikilla noin. Itse painan noin 80 kg, olen 160 cm pitkä, ja voin oikein hyvin. Ei ole minkäänlaisia jaksamisongelmia eikä oireita. Enkä halua laihtua, viihdyn tällaisena kuin olen. Rakastan herkuttelua niin paljon etten ikinä uhraisi sitä, elämäni suurinta iloa, vain sen takia että mahtuisin joihinkin ulkopuolisten asettamiin ulkonäköihanteisiin.
mutta normaalipainoisia kannattaisi kaikkien olla.
t yksi läski
että se tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Liikalihavilla kun on kuitenkin suuremmat riskit sairastua kakkostyypin diabetekseen, sydän-, ja verisuonitauteihin, nivelrikkoihin ja uniapneaan. Kaikkien noiden hoitoon kuluu valitettavan paljon yhteiskunnan rahoja (ja olen osittain sitä mieltä että itseaiheutettujen sairauksien, kuten ylipainosta johtuvien sairauksien hoidon tulisi olla korvausmaksujen ulkopuolella,ja saivartelijoille, myös tupakoitsijoiden, alkoholin suurkuluttajien ja huumeiden käyttäjien itseaiheutetut taudit menevät samaan kastiin).
Ei kaikkien tarvitse olla hoikkia. Normaalipaino riittäisi. Mutta Suomi kun on tälläinen mini jenkkilä, niin samoja jälkiä mennään. Tiedän alle kouluikäisiä lapsia jotka tietävät mäkin ja hesen ruokalistat ulkoa, mutta eivät tiedä missä perunat tai porkkanat kasvavat. Samaiset lapset mieluumin pelaavat pleikkaria kuin menevät ulos leikkimään.
Itse treenaan itseni takia, sen takia että pysyisin terveenä ja hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään. Se, että näytän paremmalle kuin valtaosa suomalaisista, on vain plussaa. BMI mulla on 20.
mä en oikein ymmärrä miksi ne toisen kilotkin saavat jonkun suurin piirtein suunniltaan. Siis eikö se vaan ole omalta kannalta hyvä asia, etteivät kaikki näytä "yhtä hyvältä".
Rumakin voi koreilla nykyään, ja olla ylpeä siitä, että on hoikka.
Mitä mahiksia on sitten, jos kaikki ihmiset olisivat ihannepainoisia?
Mulle ainakin on aivan sama miten lihavia muut ovat, paitsi nyt ne överit mitä tv:ssä näkee, käyvät sääliksi.
mutta normaalipainoisia kannattaisi kaikkien olla. t yksi läski
Ensiksi maailma on pullollaan ihmisiä, joilla on näkemyksiä oikeasta ja väärästä ja ne tyrkyttävät niitä muille. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi kukaan kertoo omia näkemyksiään yhtään mistään muille.
Toiseksi nuo esimerkit - esim. meidän kulttuurissa parisuhteesta saa lähteä ilman mitään syytä. Jos jollekin suhteessa olemisen perusta on toisen ulkonäkö, niin miten tämä sinulle kuuluu? Pinnallista minusta, mutta onko sitten niin, että muidet erot saa tuomita, muttei ulkonäköä.
Kolmanneksi - enpä usko, että afrikkalaisista naisita suurin osa onn ylipainosia.
Eli saat näyttää ihan vapaasti miltä haluat - joitakin se ehkä harmitaa, mutta miksi välität heistä. Toisaalta - ei ehkä ole kovin järkevää lähteä pro ylipainokamppanjaan väittäen, ettei ylipainolla voisi olla vaikutusta terveyteen.
Oscar.
Ylipainosta ja lihavuudesta on tullut yksi maailman yleisimmistä terveysongelmista, joka aiheuttaa Suomessa vuosittain 300 miljoonan euron kustannukset terveydenhuollossa.
mutta normaalipainoinen ja terveennäköinen ihminen on.
mieluumin katselen normaalipainoisia kuin pyöreitä ihmisiä ympärilläni.
Oma sisosiskoni on ikänsä ollut lihava. Nyt 45v. iässä polvet särkevät, nilkat särkevät ja diabetes kolkuttelee ovelle. BMi jotain yli 30. Juoksu ei onnistu, liikaa oireita jalkoihin.
Ei ihminen van ole tarkoitettu kantaman sellaista määrää massaa päivittäin.
Nyt en siis puhu muutamasta ylikilosta vaan lihavuudesta.
Ei tarvitse olla laiha. Laihat eivät yleensä edes ole kovin hyvännäköisiä. Hoikat, normaalipainoiset ja pikkuisen pullukat useimmiten ovat. Nämä ovat kaiketi niitä, joita itsekin tarkoitat?
Mutta siinä vaiheessa, kun ruvetaan puhumaan ihan todella läskeistä, niin asia on minusta eri. Siinä vaiheessa, kun vatsa alkaa valua jo häpyluun alapuolelle, polvet ovat linkussa ja koko ajan hiki päällä, niin kyllä mä myönnän, että alkaa jo vähän ällöttämään.
Ja on todellakin terveysriski!
Mä ymmärrän, että hienotunteinen täytyy olla ja läski ei vähennä ihmisarvoa, mutta miksei sairaaloinen liikalihavuus saisi ällöttää siinä, missä liiallinen alkoholin tai tupakankin käyttö? Tekee pahaa katsoa, miten ihmiset päästää itsensä ihan kamalaan kuntoon.
että se tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Liikalihavilla kun on kuitenkin suuremmat riskit sairastua kakkostyypin diabetekseen, sydän-, ja verisuonitauteihin, nivelrikkoihin ja uniapneaan. Kaikkien noiden hoitoon kuluu valitettavan paljon yhteiskunnan rahoja (ja olen osittain sitä mieltä että itseaiheutettujen sairauksien, kuten ylipainosta johtuvien sairauksien hoidon tulisi olla korvausmaksujen ulkopuolella,ja saivartelijoille, myös tupakoitsijoiden, alkoholin suurkuluttajien ja huumeiden käyttäjien itseaiheutetut taudit menevät samaan kastiin).
Ei kaikkien tarvitse olla hoikkia. Normaalipaino riittäisi. Mutta Suomi kun on tälläinen mini jenkkilä, niin samoja jälkiä mennään. Tiedän alle kouluikäisiä lapsia jotka tietävät mäkin ja hesen ruokalistat ulkoa, mutta eivät tiedä missä perunat tai porkkanat kasvavat. Samaiset lapset mieluumin pelaavat pleikkaria kuin menevät ulos leikkimään.
Itse treenaan itseni takia, sen takia että pysyisin terveenä ja hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään. Se, että näytän paremmalle kuin valtaosa suomalaisista, on vain plussaa. BMI mulla on 20.
Itse asiassa on todettu että lievä ylipaino, BMI 25-30, ei aiheuta minkäänlaisia terveysriskejä normaalipainoon verrattuna, itse asiassa vanhemmilla ikäluokilla kuolleisuus on pienempi ko. BMI:ssä kuin normaalipainossa.
Eli terveyssyyt kyllä perustelevat hyvinkin sen miksi ihmisen ei kannata päästää itseään sairaalloisen ylipainoiseksi, mutta ei mitenkään sitä miksi joku nainen ei saisi painaa vaikka 70 tai 80 kg.
muukin asia; masentuminen, stressi, tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen puute, kyvyttömyys ottaa vastuuta ja kasvaa aikuiseksi, työnarkomanian takia heitteille jäävät lapset yms. eivät ylikilot edes loista ykköspaikalla näissä kustannuksissa. henkisen puolen ongelmat käyvät monin verroin kalliimmaksi kun ne vielä siirtyvät lapsiin, eivätkä siis postu laihduttamalla ja liikkumalla. Ja moni tosi hyvin painons kontrolloiva on tunnetaidoiltaan surkea eikä osaa kasvattaa lapsiaan. Lapset tarvitsee muutakin kuin oikein ravitsemuskoostomuksen.
siitä et ympäristön viestien mukaan muutama ylikilo tekee ihmisestä epäkelvon epäihmisen. Jos et itse ymmärrä hävetä ja vaiua itseinhoon, ympäristö tekee sen sun puolesta. Mut samaa mietin kuin ap; ennen oli jo ihme se että syntyy elävänä ja jokainen terve päivä, koska kuolema oli läsnä ihan eri alilla kuin nyt. Tuo läskikontrolli on turhake-ajan turhakekorviketoimintaa; kun ei tajuta elämää vaan eletään jossain kotrolliharhassa, niin tämä on yksi sen lieve-ilmiö. Jos ihmiset ymmärtäisi paremmin elämää ja osaisi elää vähän syvällisemmpin, ei ketään kiinnostaisi toisten kilot. Sairaalloinen ylipaino on asia erikseen. Ja pakko sanoa että kyllä se sairasu ja kuolema koittaa-myös ennen aikojaan myös niille kaiken kontolloineille laihoillekin. vanhuus ja kuolema tulee joka tapauksessa. Mutta kertoo todella paljon ihmisen henkisestä kehityksestä ja arvoista jos kyttää toisten kiloja.
Sairaalloinen valtava ylipaino on tosiaan asia erikseen, mutta ei minusta sellaiset 100-120-kiloisetkaan välttämättä ole pahan näköisiä. 100-kiloinenkin voi näyttää oikein hyvältä ja pukeutua tyylikkäästi.
Minusta on järkyttävää, että joku menettää elämänhallinnantunteensa tai häpeää itseään jos lihoo vaikka 10 kiloa ja väistämättä monet naiset lihoo raskauksien myötä. Sitä voi elää ihan hyvää ja onnellista elämää vaikka olisi vähän pulskempikin.
Onhan se ihan kiva, jos ihmiset pystyy pitämään itsekontrollin avulla itsensä laihoina, mutta onko se sitten sen kaiken vaivan arvoista. Aika iso osa elämästä on sitten tuhrautunut painon tarkkailuun, itsekontrolliin, jatkuviin laihdustuskuureihin, joilla tavoitellaan sitä muiden ihmisten hyväksyntää, ikäänkuin toisten ihmisten hyväksyntä ja ihmisarvo riippuisi siitä oletko 10 kiloa lihavampi tai laihempi. Sitä voi olla ihan nätti ja pitää huolta itsestään vaikka olisi sitä ylipainoakin.
Minä ainakin olen viime aikoina huomannut ihailevani sellaisia ylipainoisia, jotka ylipainostaan huolimatta kiinnittävät huomiota pukeutumiseensa, pelkkä ylipaino kun ei ole mikään nättinä olemisen este, kaikkien vartalon ei tarvitse soveltua pillifarkuille.
Laihuusihanteeseen pyrkiminen tekee monet onnettomiksi ja aivan turhaan. Ja tuskin laihat sen onnellisempia ovat.
Ap.
Ylipainosta ja lihavuudesta on tullut yksi maailman yleisimmistä terveysongelmista, joka aiheuttaa Suomessa vuosittain 300 miljoonan euron kustannukset terveydenhuollossa.
100 miljoonalla eurolla kehitetään lastensuojelua, oliskohan siinä yksi syy. Oliskohan aikuisten aika olla jo lasten puollella, pitämällä itsestään huolta.
Ensiksi maailma on pullollaan ihmisiä, joilla on näkemyksiä oikeasta ja väärästä ja ne tyrkyttävät niitä muille. Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi kukaan kertoo omia näkemyksiään yhtään mistään muille.
Toiseksi nuo esimerkit - esim. meidän kulttuurissa parisuhteesta saa lähteä ilman mitään syytä. Jos jollekin suhteessa olemisen perusta on toisen ulkonäkö, niin miten tämä sinulle kuuluu? Pinnallista minusta, mutta onko sitten niin, että muidet erot saa tuomita, muttei ulkonäköä.
Kolmanneksi - enpä usko, että afrikkalaisista naisita suurin osa onn ylipainosia.
Eli saat näyttää ihan vapaasti miltä haluat - joitakin se ehkä harmitaa, mutta miksi välität heistä. Toisaalta - ei ehkä ole kovin järkevää lähteä pro ylipainokamppanjaan väittäen, ettei ylipainolla voisi olla vaikutusta terveyteen.
Oscar.
suurin osa on länsimaiden mittapuun ylipainoisia, isot peffat ja kaikki. Eipä kukaan ole koskaan heidän kilojaan arvostelemassa.
Kuulut varmaan Oscar itse niihin, jotka lähtevät lätkimään parisuhteesta toisen ulkonäön/lihomisen takia. Saahan niin toki tehdä, mutta ei sitten pidä ihmetellä, jos ei kykene luomaan kovinkaan syvällisiä ihmissuhteita.