Hammashoidosta nukutuksessa; miltä sen jälkeen tuntuu
Olin hammashoidossa nukutuksessa, eikä kyllä ollut hajuakaan minkälaista sitten sen jälkeen on, vaikka hoitajalta kysyin ennen kuin nukutettiin.
Olin nukutettuna monta tuntia, ja ei ollut kovin miellyttävä kokemus herätä, eikä seuraava viikkokaan.
Nettikeskusteluissa monet sanoo että meni tosi hyvin, eikä mitään ongelmaa, tosi helppoa kun on nukutuksessa tehty kaikki.
Mulla oli yhden hampaan poisto vienyt puoli tuntia aikaa kun oli niin hankala, sitten oli poistettu hammaskiveä ja paikattu hampaita.
Etukäteen pelkäsin että hampaat on kipeät, tai siis lähinnä se reikä josta hammas on otettu pois. Se on kuitenkin ollut huolista pienin.
Minulla oli herätessä kauheat kivut kehkoputkessa, kurkussa, kitalaessa,kielessä, poskissa, leuassa, huulissa, kaulalihaksissa ja yläselässä. Nämä kivut paranivat pikkuhiljaa vasta päivien päästä, mitään ei pystynyt syömään kuin nestemäistä, ja hampaiden pesu oli yhtä helvettiä.
Limakalvojen kivut johtuivat siitä että suu oli erittäin kuiva, ja silti sitä oli venytetty niin että suupielet olivat revenneet pahasti ja muutenkin huulet oli haavoilla ja turvoksissa, ihmettelen että miksi potilaalle ei laiteta huuliin jotain vaseliinia ennenkuin niitä aletaan venyttää äärimmilleen.
Kotiin lähtiessä hoitaja vain sanoi että pariin päivään ei kannata syödä mitään kovaa, eikä liian kuumaa.
On tietysti hyvä että kaikki on nyt tehty, hampaiden paikkoja pitää käydä vielä hiotuttamassa kun suu paranee tarpeeksi, mutta ei tämä ihan niin helppoa ollut kuin monet antavat ymmärtää.
Pari paikattua hammasta on nyt kipeitä niin että ei voi purra mitään, tuntuu että saako koskaan enää syötyä kunnolla. Tympii aika paljon syödä kaikkea sellaista mitä ei tarvi pureskella, vaihtoehtoja ei niin kovin paljon ole, ja niihin kyllästyy äkkiä.
Sitä pitää suun terveyttäkin niin itsestään selvyytenä, että vasta kun jotain menee pieleen huomaa kuinka helppoa on kun voi syödä mitä haluaa.
Kommentit (9)
Oletko joku rapajuoppo joka päästänyt suunsa hirveään kuntoon ja saanut vielä kinuttua nukutushoidon ilmaiseksi.
lähinnä yhden hampaan vaikeasta hoidosta..? Viisaudenhampaitakin poistetaan nukutuksessa, jos on vaikeasti poistettava (riippuu lähinnä juuresta). Ja ei, edelleenkään kaikki maailman ihmiset eivät ole samanlaisia kuin sinä, eikä kaikki, mikä toimii sinulla, toimi jokaisella maailman ihmisellä.
Oletko joku rapajuoppo joka päästänyt suunsa hirveään kuntoon ja saanut vielä kinuttua nukutushoidon ilmaiseksi.
Olipas typera kommentti
Mutta osuiko oikeaan
Ei puutunut enää vaikka miten laitettiin monta piikkiä puudutetta, kahta erilaista. Paikkaus oli todella hankalaa kun otti niin kipeää, ja paikka irtosi taas muutaman kuukauden päästä, lopuksi sanoin että en jaksa enää kun olen muutenkin pelännyt ja jännittänyt kauheasti hammaslääkäriä. Olen pelännyt hampaanpoistoa aina ihan järjettömästi, minulta on otettu kuitenkin viisauden hampaat pois, siitä selvisin jotenkuten kun puudutettiin, itkin kuitenkin hysteerisesti jo hoitolaan mennessä kun olin valvonut öitä ja jännittänyt.
Lopulta hammaslääkärini sanoi että se hammas olisi paras ottaa vaan pois, kun ei niin haittaa kun on viimeinen takahammas, ja siinä on iso reikä ollut jo varmaan 20 vuotta.
Pyysin lähetteen nukutushoitoon sairaalaan, ja pääsin sinne hammaslääkäriä tapaamaan n. 8 kk päästä, hän tutki ja haastatteli, ja totesi että hoidetaan asia nukutuksessa, ja samalla muutkin, eli paikkaukset ja hammaskivet. Sairaalan hammaslääkäri sanoi että muutama kuukausi menee ennenkuin pääsee, mutta siihen meni lähes vuosi. Eli puoleentoista vuoteen ei saanut syötyä toisella puolella suuta, eikä saanut harjattua hampaita kunnolla, siinä ongelmahampaassa kun oli vaan väliaikainen paikka joka voisi lähteä irti koska tahansa. Siinä odotusaikana tuli sitten hammaskiveä ja reikiä vaikka yritin pestä mahdollisimman hyvin hampaitani. Alkoholia en käytä ollenkaan, en ole tiennytkään että alkoholi aiheuttaa reikiä.
Kyllä minulla posket on kipeänä joka kerta kun hampaita on paikattu ja poskia on jouduttu venyttämään. Purenta nyt ei vielä paljoakaan ole kipuja aiheuttanut, kun ei voi kunnolla edes purra.
Nukutuksesta herättyä ja viikon sen jälkeen olin kuin hakattu. Varmasti johtuu siitäkin että se ongelmahampaan poisto oli niin vaikea, kun nukutuksessakin kesti puoli tuntia, sitä en olisi kyllä hereillä kestänyt missään nimessä, menen synnyttämäänkin pariin kertaan mielummin.
Puudutus ei aina toimi jos on kova hammaslääkärikammo. Siinä kuulemma elimistö heittää kehiin sen verran paljon adrenaliinia että se heikentää puudutteen tehoa. Mitä vähemmän jännittää, sen paremmin puutuu. Toiset pärjää hyvin ilman puudutusta, hyvä niin. Se ei kuitenkaan tee heistä muita parempia ihmisiä, joilla oikeasti olisi aihetta väheksyä ja yksinkertaistaa muiden ihmisten ongelmia.
jollekin joka on menossa nukutushoitoon. Jos ei ole joku rapajuoppo..
Ei puutunut enää vaikka miten laitettiin monta piikkiä puudutetta, kahta erilaista. Paikkaus oli todella hankalaa kun otti niin kipeää, ja paikka irtosi taas muutaman kuukauden päästä, lopuksi sanoin että en jaksa enää kun olen muutenkin pelännyt ja jännittänyt kauheasti hammaslääkäriä. Olen pelännyt hampaanpoistoa aina ihan järjettömästi, minulta on otettu kuitenkin viisauden hampaat pois, siitä selvisin jotenkuten kun puudutettiin, itkin kuitenkin hysteerisesti jo hoitolaan mennessä kun olin valvonut öitä ja jännittänyt.
Lopulta hammaslääkärini sanoi että se hammas olisi paras ottaa vaan pois, kun ei niin haittaa kun on viimeinen takahammas, ja siinä on iso reikä ollut jo varmaan 20 vuotta.
Pyysin lähetteen nukutushoitoon sairaalaan, ja pääsin sinne hammaslääkäriä tapaamaan n. 8 kk päästä, hän tutki ja haastatteli, ja totesi että hoidetaan asia nukutuksessa, ja samalla muutkin, eli paikkaukset ja hammaskivet. Sairaalan hammaslääkäri sanoi että muutama kuukausi menee ennenkuin pääsee, mutta siihen meni lähes vuosi. Eli puoleentoista vuoteen ei saanut syötyä toisella puolella suuta, eikä saanut harjattua hampaita kunnolla, siinä ongelmahampaassa kun oli vaan väliaikainen paikka joka voisi lähteä irti koska tahansa. Siinä odotusaikana tuli sitten hammaskiveä ja reikiä vaikka yritin pestä mahdollisimman hyvin hampaitani. Alkoholia en käytä ollenkaan, en ole tiennytkään että alkoholi aiheuttaa reikiä.
Kyllä minulla posket on kipeänä joka kerta kun hampaita on paikattu ja poskia on jouduttu venyttämään. Purenta nyt ei vielä paljoakaan ole kipuja aiheuttanut, kun ei voi kunnolla edes purra.
Nukutuksesta herättyä ja viikon sen jälkeen olin kuin hakattu. Varmasti johtuu siitäkin että se ongelmahampaan poisto oli niin vaikea, kun nukutuksessakin kesti puoli tuntia, sitä en olisi kyllä hereillä kestänyt missään nimessä, menen synnyttämäänkin pariin kertaan mielummin.
yleensä laitetaan kruunukin ennekuin reivtään pois tervettä hammasta (terv= ei j-hoidettu)
Minä en saatana kun minä sain tietää että minun hammas leikataan pois taai niin niin minä en vittu varmana mene sinne !!!
että paikkoja ei ole voitu hioa oikeaan muotoonsa kun nukut. Paikassa ei tarvitse olla isokaan heitto, kun se vaikuttaa purentaan, ja pienikin virhe purennassa aiheuttaa pää- , niska-, ja hammaskipuja. Hereillä ollessahan paikat hiotaan kuntoon heti, potilaan ohjeiden mukaisesti, kun puree hampaita yhteen ja kertoo mistä kiikastaa.
Miksi et sitten ollut hereillä? Kyllähän puuduttamalla saa kivun tunteen pois. Vähän hei jämäkkyyttä, ihminen! Mä en huoli edes puudutusta ikinä, kun se neula tuntuu enemmän kuin poraaminen.