Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te äidit, joilla on "viisas, fiksu" lapsi - tiedän mielestänne?

Vierailija
15.09.2012 |

Mistä te sen tiedätte?

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On loogista älykkyyttä ja sosiaalista älykkyyttä. Minun lapsi on loogisesti todella älykäs, mutta sosiaalista kanssakäymistä hän ei ymmärrä ollenkaan.

Olenkin tullut päätökseen, että kukaan ei voi olla täysin molempia. Mutta kaikenlaisia yhdistelmiä tuolta väliltä voi olla.

Vierailija
82/84 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2012 klo 12:38"]

Meillä toinen lapsi on todella fiksu. Toinen lapseni taas on selvästi nokkela luonteeltaan.

Ja kyllä lasten kavereissankin on ihan selkeästi eroja ja hyvinkin fiksuja tapauksia.

Sitten on niitä ihan täys-dumeja, joiden suusta ei pääse mitään kuuntelemisen arvoista! Eivät ymmärrä mistään mitään.
Näin juuri,

tehdä aloituksen samasta aiheesta, että mistä äidit tietävät, että lapsensa on fiksu ja ehkä muita ikäistään kehittyneempi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasinkin jo, että kumpikin lapseni on kaiketi älykäs, mutta esikoisella siihen on liittynyt turhautumista koulussa. Ei niin, että koulu menisi loisteliaasti (hyvin silti), vaan hän on ehkä kehittynyt älykkääksi etsiessään itse tietoa jne. alle kouluikäisenä, ja nuo koulun metodit poikkeavat siitä täysin. Kovasti on tasapäistynyt koulussa, vaikka esim. opettajat ovat mielestäni tehneet todellakin parhaansa :(

Jotkut kirjoittivat, että kyllähän lapsesta "älykäs" tulee, kun hänet opettaa esim. laskemaan ja lukemaan itse, mutta kyse ei ole siitä. Tuo esikoiseni alkoi itse kysellä aakkosia 1-vuotiaana ja etenkin kuopuksesta huomaa, miten laskeminen kiinnostaa. Siis on pienestä pitäen kiinnostunut siitä, kummalla puolella siltaa on joessa enemmän sorsia, jos ottaa kaupassa pienet lasten ostoskärryt ja niitä on neljät, jäljelle jää kolmet jne. jne. Ei tarvitse yllyttää. Toki kiinnostua pitää ja antaa myönteistä palautetta, mutta ei istuttaa tuolilla opiskelemassa. Muistan, kuinka äitini joskus murisi yhdestä lapsesta, että sitä treenataan kotona, mutta näin jälkeenpäin ajatellen en tiedä, miten oli. Jotkut lapset todella JANOAVAT sitä tietoa milloin mistäkin. Itse en muista olleeni lainkaan kiinnostunut esim. lukumääristä.

Mutta sitä älykkyyttä on sitten monta lajia, enkä pidä itseänikään mitenkään pieleen menneenä, vaikken kai ollut tuolla tavalla loogisesti kovin  älykäs. Ja toisten huomioiminen ja ystävällinen käytös ovat sitten vielä asia erikseen, eikä niitä taitoja pidä väheksyä yhtään.

Meillä neuvolan th oli tosiaan sellainen, ettei kehunut ikinä ketään (olen jutellut aiheesta monen äidin kanssa ja kokemusta muistakin neuvoloista löytyy), mutta noin yleensä parasta olisi, että he etsivät lapsesta ne parhaat puolet (jokaisesta löytyy!) ja kehuvat sitten niitä. Kyllä heidän sanaansa pitäisi voida luottaa.

Vierailija
84/84 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on Suomi pelastettu, jos neljän sivun verran löytyy täältä huippuälykköä ja lahjakasta nassikkaa...

Lapset kehittyy eri tahtiin. Päiväkodissa lahjakas voi jäädä jälkeen koulussa ja toisinpäin. Se on hienoa, että olette ylpeitä lapsistanne, mutta älkää tuhotko niiden eämää odottamalla niiltä liikoja ja korostamalla pilttinne ihmeellisyttä joka lauseessa. Keskinkertainen tallaaja siitä todennäköisesti kuitenkin tulee.

Nimim. entinen huippulahjakkuus, nykyinen epäonnistunut keskinkertaisuus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän