PESETTEKÖ TE LIHAN ENNEN KUIN TEETTE RUOKAA?
No tuli mieleen kun kaveri oli meillä kun tein lihapullia. Otin jauhelihaa ja pesin sen hanan alla. Kaveri katsoi silmät pyöreenä että mitä sä teet.
Minä pesen aina lihan ja kasvikset ja hedelmät!
Pesettekö te?
Kommentit (92)
Pesen lihan että se olisi puhdasta! Ties missä ne ovat lojuneet. Tiedän, että liha paistetaan tai keitetään mutta ei ne esim. nöyhdät lähde paistamalla pois.
Jauheliha on ihan helppo pestä. Kokeilkaa vaikka. Vielä helpompaa on ottaa broilerin koiven jalasta kiinni ja huuhdella hanan alla.
En minä niitä tiskiaineen kanssa hinkkaa vaan huuhtelen AINA veden alla.
Kaikki lihat, kaikki vihannekset ja hedelmät.
En huuhtele makaronia. Riisin huuhtelen!
Olen nyt vähän hämmästynyt kun vastaukset olikin tälläisiä :oap
Mistä ihmeestä päähäsi on pälkähtänyt ryhtyä pesemään lihoja?
Pesikö myös äitisi ja mummosi? Ehkä, ties vaikka mummo olisi itse teurastanut ja siksi lihat olivat pesun tarpeessa.
Koulun kotitaloustunnilla sinä et ainakaan ole sitä oppinut. Lihankäsittelystä nimittäin opetetaan, että EI käytetä vettä puhdistukseen, sillä veden mukana kaikki mikrobit leviävät koko lihaan.
Mutta mitä "nöyhtää" sinä kuvittelet niissä lihoissa olevan? Näkisitpä ne hirvenlihat, jotka pistetään pataan tai kattilaan sen suuremmasti huuhtelematta.
Ajaxia, Rainbown kloriittia ja Vanishia. Loppupeleissä parhaimman pesutuloksen saa kyllä perinteisellä Fairy originalilla. Ap, aika epähygieenistä vaan huuhdella se jauheliha juoksevan veden alla! Ja te muut ällötykset! En enää ikinä uskalla syödä kenenkään luona mitään ruokaa, kun hygieniataso on tällä tolalla SUOMESSA!
T. Asuisin kuplassa, jos voisin
Tosin joskus ennen tuli huuhdeltua esim. possunkyljykset kun joskus niissä oli sahauksen jäljiltä luunsiruja jne.
Ja kotona teurastettuja kokolihanpalasia olen kyllä huuhtonut kun ei tuo vanhempien varastonlattia niin puhtoinen leikkuualusta ollut vaikka puhdas iso muovi tapetun lehmän alle laitettiinkin.
Joskus harvoin olen jonkun kaupan lihapalan huuhtaissut jos on jotenkin limainen pinta mutta sekin harvemmin kuin kerran vuodessa.
... mieleenkään tärvellä itse leikkaamaani hirvieläintä tai lintua vedellä, nehän ovat puhtaista puhtaimpia! Jos en saisi riistaa, en söisi lihaa ollenkaan. Ottakaa huomioon, että ilman lihaa pärjää oikein hyvin, itse en syönyt sitä 30 vuoteen, nyt hiukan.
Kalasta huuhtelen veren, sisälmysten jäänteet ja liman pois, mielestäni se ei vie makua.
Tämä on ehdottomasti yksi hulluimpia ja turhimipia kuulemiani asioita ikinä=)
Pesen lihan että se olisi puhdasta! Ties missä ne ovat lojuneet. Tiedän, että liha paistetaan tai keitetään mutta ei ne esim. nöyhdät lähde paistamalla pois. Jauheliha on ihan helppo pestä. Kokeilkaa vaikka. Vielä helpompaa on ottaa broilerin koiven jalasta kiinni ja huuhdella hanan alla. En minä niitä tiskiaineen kanssa hinkkaa vaan huuhtelen AINA veden alla. Kaikki lihat, kaikki vihannekset ja hedelmät. En huuhtele makaronia. Riisin huuhtelen! Olen nyt vähän hämmästynyt kun vastaukset olikin tälläisiä :o ap
jos noin paskasta tavaraa on? Itse käytän ihan suomalaista laatulihaa eikä ole mitään "nöyhtiä". Sä oot AP aika skitso ruuanlaittaja!!
Tottakai! Hyi joku on voinut koskea sitä känsäisillä visvasormillaan!
Millaista vettä teiltä oiken tulee hanasta, kun se noin hyvin puhdistaa. Sillä vedellä huuhtelulla ei ole paskankaan merkitystä mihinkään bakteereihin yms. pahempiin asioihin. Ja ikinä ei ole ostamassamme lihassa ollut mitään ylimääräistä nöyhtää tms. :)
ollessani huuhtelin PAISTETUSTA jauhelihasta rasvat kun tein keittoa,mutta miks raakaa lihaa pitää pestä!?
En ole koskaan pessyt mitään lihaa enkä nähnyt nöyhtää.
Ap:n kannattaisi ehkä hakeutua hoitoon, kuulostaa ihan mielenvikaisen touhulta.
Vain mielenterveysongelmainen on noin luulosairas.
Välilihan pesusta oon joskus kuullut ja itsekin pessyt...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin tätä vitsinä, mutta olen tavannut sinut.
Vai oletko sinä se, joka hirvivajalla hirveä paloteltaessa järkytyit, kun laitoin palat saman tien pakastepussiin? Sinä aioit pestä lihat ensin.
Tämä nyt on uutta, että jauhelihatkin peset.Pesetkö kalat? Tiedätkö, että kalan rasva on vesiliukoista, ja siinä menee osa kalan makua.
Olen tavannut sellaisenkin, joka pesi makkarat.
Oli ollut nuorempana makkaratehtaalla töissä.
Ammattikalastajat ja kokitkin kyllä huuhtelevat kalat. Itse poistan isommista kaloista munuaiset pesemällä. Valmiiksi perattuina ostettuja kaloja en siis huuhtele, mutta kokonaiset perkaamisen jälkeen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin tätä vitsinä, mutta olen tavannut sinut.
Vai oletko sinä se, joka hirvivajalla hirveä paloteltaessa järkytyit, kun laitoin palat saman tien pakastepussiin? Sinä aioit pestä lihat ensin.
Tämä nyt on uutta, että jauhelihatkin peset.Pesetkö kalat? Tiedätkö, että kalan rasva on vesiliukoista, ja siinä menee osa kalan makua.
Olen tavannut sellaisenkin, joka pesi makkarat.
Oli ollut nuorempana makkaratehtaalla töissä.
Mitä ihmettä höpötät? Kalanrasva vesiliukoista?? Ei mikään rasva ole vesiliukoista. Yritä ihan huviksesi pestä kalanrasvassa oleva astia(esim graavilohen jäljiltä) pelkällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi eniten mietityttämään, että peseekö ap ne kasvikset ja hedelmät kuten sen jauhelihan, siis huuhtelemalla hanan alla? Eihän niistä silleen lähde mitään pois! Meille kotitaloustunneilla opetettiin, että ne pitää liottaa kylmässä vedessä ensin ja sitten pestä käsitiskiaineella. Tosin en ikinä jaksa ihan noin perusteellisesti.
Mutta jos ap:n mielestä lihan peseminen kunnolla tarkoittaa jotain huuhtelua ja huljuttelua niin sit meillä on eri hygieniakäsitys. Lihaa en todella pese, siitä on korkeintaan haittaa mikrobiologiselta kannalta. Ja se neste niissä pakkauksissa ei ole verta vaan kudosnestettä. Riistassa voi olla verta ja se tulee pestä pois.
Käsiä pesen usein, saippualla ja pitkään. Jos laitan ruokaa, jota ei kypsennetä (vaikka esimerkkinä hyydytettävä kakku) lotraan myös käsidesillä. Säilyketölkkien kannet pesen ennen avaamista - tiedän, se on ehkä vähän neuroottista mutta äidiltä opittu tapa.
Käsittämätöntä, että koulussa muka opetettu pesemään syötävät hedelmät jne käsitiskiaineella! Hedelmissä on hyvin huokoinen kuori, jonka emäksinen pesuaine läpäisee helposti ja imeytyy sitten hedelmälihaan. Pesuaineet, ihan pieninäkin määrinä, ovat todella myrkyllisiä. Tsekkaa vaikka Fairy-pullon kyljestä. Juuri tämän takia esim. sitrushedelmiä ei missään tapauksessa saa pestä pesuaineella, vaikka käyttäisikin niiden kuoret. Voi luoja mitä urpoja...
Huolellinen kuumennus riittää. Muistatteko vuosia sitten uutiset Turkista, kun lintuinfluenssan uhrina kuoli pieniä lapsia, jotka kynivät sulat sairastuneista kanoista ja kaivoivat sitten sormillaan neniään, silmiään ja korviaan, ja pöpöt levisivät lasten limäkalvoille. Kun kanat kuumennettiin padassa, niitä syöneet perheenjäsenet eivät sairastuneet.
Kissani nuolee lihat puhtaiksi. Sitten ne vain pannuun, ja maukasta tulee.
Kyllä minä huuhtelen maidonkin!
Ja iskukuumennan käteni ennen huuhtelun aloittamista!
Ihan terveenä ollaan pysytty!
Kyllä liha kuuluu pestä. Se tapahtuu suihkussa.
ennen iltapalan tekoa? Joku on voinut niihinkin koskea tai sylkäistä... :/