Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PESETTEKÖ TE LIHAN ENNEN KUIN TEETTE RUOKAA?

Vierailija
14.09.2012 |

No tuli mieleen kun kaveri oli meillä kun tein lihapullia. Otin jauhelihaa ja pesin sen hanan alla. Kaveri katsoi silmät pyöreenä että mitä sä teet.

Minä pesen aina lihan ja kasvikset ja hedelmät!

Pesettekö te?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hygieeniseti leikattu ja pakattu kotimainen liha pestäisiin keittiöhanan alla. Saman hanan alla pestään tiskirättiä, yök

t. kesätöissä Atrilla (Itikalla) 20v sitten, lienee vaan hygienia parantunut.

Vierailija
42/92 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painella, jos on verta muovirasiassa. Sisäfileen käytän juoksevan kylmän veden alla, samoin esim. lohen, tai muut kalat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kyllä koskaan nähnyt mitään nöyhtää tms. lihan pinnalla! Ei missään nimessä lihaa pestä, sittenhän pannulle tulisi vettä mukaan, eikä paistaminen onnistuisi kunnolla.

Kalaa olen joskus huuhtaissut, mutta senkin nykyisin vain pyyhin talouspaperilla, jos on limaa pinnassa.

Vierailija
44/92 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lihan että se olisi puhdasta! Ties missä ne ovat lojuneet. Tiedän, että liha paistetaan tai keitetään mutta ei ne esim. nöyhdät lähde paistamalla pois.

Jauheliha on ihan helppo pestä. Kokeilkaa vaikka. Vielä helpompaa on ottaa broilerin koiven jalasta kiinni ja huuhdella hanan alla.

En minä niitä tiskiaineen kanssa hinkkaa vaan huuhtelen AINA veden alla.

Kaikki lihat, kaikki vihannekset ja hedelmät.

En huuhtele makaronia. Riisin huuhtelen!

Olen nyt vähän hämmästynyt kun vastaukset olikin tälläisiä :o

ap

ap teet turhaa työtä. Kuollut liha mätänee, voit pestä pinnalta kenties pois hieman prosessin eritteitä, mutta kyllä sä raatoa syöt silti. Kaupasta ostettu on sellaista. Lihansyönti on no, paskan syömistä.

Vierailija
45/92 |
15.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

liha lautaselle a autanen tiskikoneeseen. Siellä on se suodatin, josta voi siten äljelle jääneet lihat kerätä kivasti pois. Pesuaineen kanssa pitä tosin olla tarkka.

mukaan, oliko se nyt Finish, joka puhdistaa parhaiten jauhelihan...

TestFaktan testi osoittaa, että finish Quantum puhdistaa munankeltuaisen, jauhelihan ja kaurapuuron paremmin kuin muut.

http://www.finishinfo.fi/swf/980x120.swf?ver=1

Vierailija
46/92 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on asiatonta kieltä. Kerron vain, että kaikkea ei tarvitse tehdä niin kuin äiti ja isoäiti ovt tehneet :)

Vierailija
47/92 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pyyhin talouspaperilla mahdolliset verijäämät ym pois pinnasta. Kivampi käsitelläkin kun ei ole niin liukas.

Vierailija
48/92 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin niille lämmintä vettä isoon kulhoon ja siellä ne polskuttelivat iloisesti :)

Sitten leikkasin saksilla niiden ihon pois.

Laitoin pussiin, mausteita ja öljyä sekaan ja huljuttelin. Heitin vuoassa uuniin ja paistoin.

Tuli hyvää! :)

Vierailija
49/92 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä juustoa? Tai leikkeleitä? Juoda maitoa?

Mitä jos joku on niitä lääppinyt visvaisilla sormillaan tai räkinyt sinne tuotantolinjalle?

Huuhteletko suklaan? Olen ollut pakkaamassa Daimia nuoruudessani Maraboulla. Siinä on aika monenlaista hiipparia ja limasormea käsittelemässä ensin sitä massaa, sinne voi mennä vaikka mitä. Suklaakuorrutuksessakin voi sekaan osua jos jonkinlaisia kynnenpaloja jos joku Göran leikkaa varpaankynsiään siinä työn lomassa. Ja siellä pakkausosastolla voi olla vaikka kuinka räkäistä porukkaa aivastelemassa niihin Daimeihin ennen kuin ne on paperissa.

En oo kyllä jauhelihan huuhtelemisesta kuullut ikinä enkä tajua yhtään mitä järkeä siinä voisi edes teoriassa olla.

Vierailija
50/92 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi enää sitten muuta kuumentamista

Vierailija
51/92 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri tällä hetkellä kinkku kylpyammeessa kylpemässä :) Amme on täynnä kuumaa vettä mutta ei tietenkään kylpyvaahtoa!

Vierailija
52/92 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no en vitus pese

Vierailija
53/92 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

raakana syötävät pesen tai kuorin, paitsi kanamunat,jotka "kuorin" ja sit kypsennän...

Vierailija
54/92 |
15.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesemään lihan viinalla. Se oikeasti tappaa bakteerit. Vesipesu ei tee yhtään mitään. +Siinä hanasta tulevassa vedessä on aika pirusti bakteereita. Tosin itse tapan bakteerit kuumentamalla lihan.

Vierailija
55/92 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesen

Vierailija
56/92 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei syö ruisleipää siitä syystä, että on välillä leipomossa keikkalaisena pakkaamassa niitä, ja niitä kuulemma pudotellaan paskasille lattioille ja lääpitään kusisilla ja räkäsillä sormilla. Valkoista leipää syö, vaikka olen yrittänyt sanoa, että eiköhän sitä valkoistakin leipää käsitellä ihan samala tavalla leipomoissa, vaikka hän itse ei olekaan ollut sitä näkemässä:)

Mä pesen vain nakit, ja nekin ihan siitä syystä, että jostain syystä ovat aina limassa. Ja niit'kin jos oikein rupee ajatteleen, niin enemmän etoo ne sianpenikset ja kärsät sielä nakin sisällä kun se lima siinä päällä. Kaikeee ei vaan tartte ajatella.

Vierailija
57/92 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi eniten mietityttämään, että peseekö ap ne kasvikset ja hedelmät kuten sen jauhelihan, siis huuhtelemalla hanan alla? Eihän niistä silleen lähde mitään pois! Meille kotitaloustunneilla opetettiin, että ne pitää liottaa kylmässä vedessä ensin ja sitten pestä käsitiskiaineella. Tosin en ikinä jaksa ihan noin perusteellisesti.

Mutta jos ap:n mielestä lihan peseminen kunnolla tarkoittaa jotain huuhtelua ja huljuttelua niin sit meillä on eri hygieniakäsitys. Lihaa en todella pese, siitä on korkeintaan haittaa mikrobiologiselta kannalta. Ja se neste niissä pakkauksissa ei ole verta vaan kudosnestettä. Riistassa voi olla verta ja se tulee pestä pois.

Käsiä pesen usein, saippualla ja pitkään. Jos laitan ruokaa, jota ei kypsennetä (vaikka esimerkkinä hyydytettävä kakku) lotraan myös käsidesillä. Säilyketölkkien kannet pesen ennen avaamista - tiedän, se on ehkä vähän neuroottista mutta äidiltä opittu tapa.

Vierailija
58/92 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai pesen lihatkin.

Vierailija
59/92 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin huuhtaisen lihan aina kylmällä vedellä ennen valmistusta, varsinkin luisissa paloissa on aina luujauhoa sahauksen jäljiltä. Eräs tuttavani kertoi huuhtelevansa myös jauhelihat siivilässä, eikäpä tapa tapa varmaan ketään, kestää vain aikansa, että saa lihan kuivaksi..lihapullien teossa ei haittaa kosteuskaan. Pakastejuurekset, sekavihannekset ja marjat huuhtelen myös jäisenä, enkä koskaan syö mansikoitakaan heti torilta ostettuani, vaan perkaan ja huuhtelen ne ensin kotona.  Viljellyissä marjoissa on rutkasti torjunta-ainejäämiä, eivät ne muuten niin punaposkisina säilyisi myyntitiskeille asti.

Vierailija
60/92 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita ruumiita ruuakseni?