Työhakemus hoitovapaalla?
Nyt ihmiset helppiä! Olen hakenut moniin paikkoihin joista moni tosiaan olisi "kuin minulle tehty" mutta ei vieläkään yhtään haastattelupyyntöä :(
Faktat:
- koulutusta löytyy, myös työkokemusta
- oikeinkirjoitus hakemuksessa ok, en lepertele mutta osaan kehua itseäni (totuudenmukaisesti)
- CV ja hakemus hiottu vimpan päälle¨
- Yksi pieni lapsi,hoitovapaalla
Olen kirjoittanut totuudenmukaisesti elämäntilanteesta, onko virhe?? siis hakemuksessa kertonut eämäntilanteestani (so. miksi aukko työkokemuksessa), CVssä en siitä enempiä ole laittanut. Voiko olla että tämä on syy miksi en ole saanut haastaatelupyyntöä, pieni lapsi --> poissaoloja tulee lapsen sairastelujen vuoksi??
Kommentit (33)
Eihän sun henkilökohtainen elämä niille kuulu, vaan juurikin se työkokemus ja koulutus. Olen ollut haastatteluissa, joissa mun henkilökohtaisesta elämästä ei ole kysytty sanallakaan. Ja saanutkin paikan.
Useita tekniikoita kiertää suora kysyminen mutta lain mukaan ei saa kysyä esim lapsista jos et ole niitä hakemuksessa maininnut.
Moni löytää töitä hoitovapaalta ja pääsee takaisin työelämään. Sinulla on ainakin aito innostus ja se on kuule paljon se! Ainakin itse henkilöstöpäällikkönä arvostan sitä kovasti!
Mutta tosiaan ne "hoitovapaa on opettanut minulle pitkämielisyyttä ja organisointikykyä" -neuvot on karhunpalvelus, koska ne ovat tosi korneja. Paras akateemisen tason asiantuntijavirkaan tullut työhakemus, jonka olen itse vastaanottanut, alkoi sillä, että hoitovapaalla ollut hakija luetteli lastensa nimet ja iät - ensimmäisessä lauseessa!
En kuitenkaan jättäisi sinun tapauksessasi CV:een aukkoa, vaan laittaisin esim. "2011-2012 hoitovapaa" ja korostain hakemuksessa, että olet nyt kotona lusimiset lusinut ja erittäin valmis palaamaan takaisin työelämään.
Tsemppiä!
Olenpas ollut naiivi! en ole joutunut hakemuksia tekemään liki 10 vuoteen, eka lapsi joten tilanne uusi. Todella raakaa on peli nykyään, jos pitää peitellä näin luonnollista asiaa. Mutta tästä viisastuneena otan nuo hoitovapaa-lätinät vastaisuudessa pois enkä kerro koko muksusta ennekuin kysyvät!
Luulen että syy on juuri siinä, että pelkäävät että olet vähän väliä pois lapsen sairastellessa ja että olet taas kohta mammalomalla kun on "vasta" 1 lapsi. Monet tekevät kuitenkin useamman.
Jos lapsiluku on täynnä, niin mainitsisin sen, vaikkei asia heille kuulukkaan. Tai jos sinulla on vaikka miehen, mummon tms. mahdollista hoitaa sairasta lasta tms tms, laittaisin ne kyllä hakemukseen, voi olla että sitten tärppäisi...
Onnea työnhakuun!
Työhakemukseen ei todellakaan kannata kirjoitella mistään lasten sairasteluista ja hoitojärjestelyistä. Moinen vaikuttaa oudolta. Keskity työn kannalta olennaiseen. CV:ssä lapsi kannattaa mainita, jos haluat selittää poissaoloasi työelämästä.
Haastattelussa voit kertoa sitten halutessasi jotain yksityiselämästäsi enemmän, mutta ei kannata sielläkään selittää mitään hoitovapaan lisäämästä organisointikyvystä.
Hyviä neuvoja olen saanut, kiitos!
Hiukan yllättävää silti, miten monille on lähes itsestäänselvää ettei hakemuksessa mainita hoitovapaata, tunnen itseni hiukan tietämättömäksi työmarkkinoiden vaatimuksista nykyään..kirjoitin nuo aiemmat hakemukset hyvillä mielin, eikä tullut pieneen mieleenkään että olisin torpedoinut mahdollisuuksiani jo ekassa kappaleessa! kylläpä tuli opittua kantapään kautta tämä asia.
Mikä harmittaa on tosiaan nuo ohimenneet tilaisuudet, mutta en aio jäädä tuleen makaamaan vaan meinaan päästä töihin vielä :)
Vielä jos joku viitsii tähän antaa suoran vastauksen: olenko "huijari" jos en siis laita hakemukseen ENKÄ CV:hen mitään tietoa lapsesta? Moniin hakemiini alan paikkoihin ei vaadita mitään henkilökohtaista CV-osioon, ei edes ikää oppaiden mukaan! toki mikään ohje ei ole se ainoa oikea, eikä päde kaikkeen ja teenkin hakemukset aina silmälläpitäen juuri sitä tiettyä paikkaa ja työyhteisöä. Jätän kylmästi vaan aukon cv:hen ja kerron vaan rennosti osaamisestani ohittaen koko jutun.
Kuinka monet tekevät näin, ja onko se ok?
Siis hakemus, jossa ei ole CV:ssä mainitaa edes siitä yhdestä lapsesta / perhesuhteista. Eivät ainakaan voi miettiä että jään heti hoitovapaalle toisesta..
Ap
Eli kyllähän minä ihan suoraan kysyn, jos CV:ssä on "musta aukko". Siihen sitten vastaat, että hoitovapaa. Lähinnä minua kiinnostaa, oletko ollut vankilassa :-).
Siis hakemus, jossa ei ole CV:ssä mainitaa edes siitä yhdestä lapsesta / perhesuhteista. Eivät ainakaan voi miettiä että jään heti hoitovapaalle toisesta..
Ap
asioita saatta edessä olla koeaikapurku.
Meillä oli mies töissä joka oli heti menossa isyyslomalle eikä siitä maininnut kun kysyttiin onko mitään esteitä tai sovittuja matkoja tai muuta sellaista. Meille tuli ihan kauhea sotku kun iti sitten saada joku toinen sijaseksi. Työsuhdetta ei purettu mutta kaveri ei saanut ylennystä koska työnjoht hommiin ei voi ottaa noin epäluotettavaa henkilöä. Isyyslomalla saa olla mutta siitä pitää infota aina ettei muut joudu vaikeaan tilanteeseen.
Ja mitään muuta ei haastattelussa saa kysyä eikä se ole pätevä syy työsuhteen purkuun edes koeajalla.
Hyvät rahat saisi noista laittomista potkuista.
Voisko siinä missä on nimi ja osoite olla myös maininta että yksi lapsi, ja se olisi kaikki koko asiasta
Ratkaisu ei ole se, ettei mainitse hoitovapaata missään, ei hakemuksessa eikä cv:ssä. Musta aukko CV:ssä vaikuttaa epäilyttävältä, paremmalta kuulostaa että kirjoitat CV:hen hoitovapaan.
Hakemustekstissä sitä ei tarvitse mainita. Jos mustaa aukkoa ei mitenkään selitä, ensimmäinen epäilys on, että henkilöllä on mielenterveysongelmia ja takana pitkä laitoshoito. Kyllä lastenhoito kuulostaa rekrytoijasta aina paremmalta.
perhesuhteet kohtaan naimisissa ja lasten syntymävuodet. Muuten en ole hoitovapaita tms selitellyt CV:ssä enkä hakemuksessa. Viimeksi olin ihan samassa tilanteessa kuin sä eli edellinen työsuhde oli päättynyt äitiysloman aikana ja olin kotona hoitamassa lasta, kun hain työtä. Työhaastattelussa kun kysyttiin, milloin voin aloittaa, jos saan työn, vastasin, että lapsella ei ole vielä hoitopaikka, mutta äitini voi hoitaa häntä hoitopaikan saamiseen asti, mikäli saan työn. Sain ensimmäisen hakemani työpaikan.
Mä rekrytoin itse paljon ja mulla on paljon myös pienten lasten vanhempia töissä.
Ikinä ei tiedä miten se sitten sujuu, toiset lapset on aina sairaana ja äidit aina niitä jotka jää kotiin hoitamaan. Toisalla jää myös mies välillä. Sitten on miehiä jotka on täysin vastuussa lapsista joten vaikea sanoa.
Mutta älä ikinä lätise lapsista hakemuksessa. Sun ei tarvitse edes mainita niitä ja kovin pienen kohdalla jättäisin myös iän pois. Haasteena on että sä jäät heti työn saatuasi uudestaan äitiyslomalle ja oikein hyvässä lykyssä saat vielä samaan putkeen kolmosen. Se on se mikä tässä työnantajaa pelottaa.
Se ne Äitijohtaja kommentit kuinka hoitovapaa on sua kehittänyt.....älä ikinä. Aiheuttaa tahatOnta hilpeyttä lukijassa.