Asun Espanjassa enkä koskaan muuttaisi takaisin säälittävään Suomeen
Käymme perheen kanssa 3 kertaa vuodessa Suomessa sukulaisissa ja ystäviä tervehtimässä, mutta takaisin en muuttaisi pysyvästi.
Nuorin lapsemmekin sanoo, että suomalaiset lapset ovat kipeän näköisiä (valkoisia) ja hiljaisia. Aikuiset ovat kuulemma vihaisia, poikkeuksena oma suku ja kaverit.
Kaikkihan sen tietävät, että lapsen suusta se totuus tulee. ;) Ääneen tuota ei voi Suomessa kuitenkaan sanoa, koska kaikenlainen kritiikki Suomea kohtaan on ei-sallitua.
Niin, ja ei sitten kiitos syyllistämistä maan huonosta taloustilanteesta. ;)
Kommentit (160)
että kritisoit muita asenteistaan mutta itse käytät sanona "säälittävä" ja kerrot miten kakarasi nimittelevät suomalaisia lapsia sairaan näköisiksi. :D
että oletko itsekin ilkeä ja suvaitsematon!
Sikäli olen suvaitsematon, että en suvaitse ilkeyttä, kässäätkö? ;)
ap
katkeruutta Suomea ja suomalaisia kohtaan. Minulle on ihan yksi lysti jotkakuta ei haluta täällä asua ei se minulta pois ole jos haluat asua siellä. Onneksi mun ei tarvi. Viikon verran jaksoin olla siellä päin ja reissu oli oikein kiva mutta oli helpotus palata kotiin loman jälkeen.oli muuten todella rasittavaa seurata sitä espanjalaista huitomista ja mesoamista. Inhoan myös liiallista aurinkoa ja kuumutta.
Suomessa kun on hyvä sosiaalihuolto, terveyspalvelut, koulutustaso, kaunis ja puhdas luonto, 4 vuodenaikaa, rehelliset ja mutkattomat ihmiset, järviä, vehreyttä...kaikin puolin toimiva yhteiskunta. Lapset terveempiä muuten kuin siellä päin (terveisiä lapsillesi vaan).
jep jep mielenkiintoinen logiikka.
Muuten oletko sopeutunut siihen manjana-asenteeseen?
hän sentään asui siellä 3 vuotta :D ja takuulla on Suomen terveydenhuolto paremmalla tolalla kuin esim Espanjassa.
että kritisoit muita asenteistaan mutta itse käytät sanona "säälittävä" ja kerrot miten kakarasi nimittelevät suomalaisia lapsia sairaan näköisiksi. :D
Eli tällaisiin kysymyksiin olisi parasta jättää vastaamatta, mutta sen kai voin sanoa, että lapsilla nyt on tapana kertoa havaintojaan aika tavalla suorasti, ilman, että tarkoitus on olla ilkeä.
Mutta niinhän se on, että kun pääppä ei saa tarpeeksi D-vitskua auringosta, niin ajatukset menevät puuroksi ja mieli synkkenee. Vaan ei täällä. :)
ap
Maailmanlaajuisessa elintaso- ja terveysvertailussa suomalaiset kuuluvat vauraiden ja terveiden kansakuntien melko harvalukuiseen joukkoon. Siihen kuuluvat läntinen Eurooppa, Japani, Pohjois-Amerikka, Australia ja Uusi-Seelanti. Näissä maissa tarttuvat taudit ovat harvinaisia, lapset ovat terveitä ja ihmiset elävät pitkään. Näissä maissa on myös parhaat terveyspalvelut, joiden haasteena ovat ikääntyvien väestöjen pitkäaikaisten sairauksien ja toiminnanvajavuuksien aiheuttamat suuret palvelutarpeet
http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/Kansainvalinen/uutiset/terveydenhuolto
Täällä vaan on kaikki paremmin.
Emme sentään Suomea hauku ja lapsetkin iloitsevat aina lomista siellä. Itselle viikko riittää, sitten tekee mieli tänne lämpöön...
milloin se ilmenee hänessä itsessään?
Hei kuule, jos sulla oikeasti olis niin ihanaa siellä takapajulassa, et elämöisi jollakin vauva-palstalla. Sulla kuitenkin näyttää olevan aika paha pätemisen tarve, supi-suomalaiseen tyyliin.
Sulla siis menee jollakin tasolla huonosti, ja haluat (mieluiten nimettömästi) loukata ja ivata toisia, jotta vetäisit heidät omalle tasollesi. Täytyy sanoa, että ihan perussuomiav-mamma olet. Yöks.
hän sentään asui siellä 3 vuotta :D ja takuulla on Suomen terveydenhuolto paremmalla tolalla kuin esim Espanjassa.
Ja itse en ole Espanjassa asunut, mutta tosiaan Suomen lisäksi viidessä EU-maassa ja näissä kaikissa julkinen terveydenhuolto oli _paljon_ parempi kuin Suomessa.
minä en voisi kuvitellakaan viettäväni siellä päin maailmaa enempää kuin viikon kerrallaan. Esim joulu olisi yhtä kärsimystä jos se pitäisi viettää maassa jossa ei ole edes lumista talvea.
Kesä olisi yhtä helvettiä 40 asteen helteessä missä kaikki on karrelle palanutta. Toista se on kuules istua 20 asteessa kesäiltana mökkirannassa ihailemassa kaunista järveä, hiljaisuutta, puhdasta vettä...
katkeruutta Suomea ja suomalaisia kohtaan. Minulle on ihan yksi lysti jotkakuta ei haluta täällä asua ei se minulta pois ole jos haluat asua siellä. Onneksi mun ei tarvi. Viikon verran jaksoin olla siellä päin ja reissu oli oikein kiva mutta oli helpotus palata kotiin loman jälkeen.oli muuten todella rasittavaa seurata sitä espanjalaista huitomista ja mesoamista. Inhoan myös liiallista aurinkoa ja kuumutta.
Suomessa kun on hyvä sosiaalihuolto, terveyspalvelut, koulutustaso, kaunis ja puhdas luonto, 4 vuodenaikaa, rehelliset ja mutkattomat ihmiset, järviä, vehreyttä...kaikin puolin toimiva yhteiskunta. Lapset terveempiä muuten kuin siellä päin (terveisiä lapsillesi vaan).
Ei ole enää Euroopan kärkeä, kuten moni suomalainen tahtoisi ajatella asian. Niin se vain on. Koulutus on hyvää tasoa, mutta opiskelijat eivät viihdy ja ovat toisaalta taipuvaisia myös masenteluun. Joten sekään puoli ei ole kokonaan hoidossa. Terveisiä sinunkin lapsillesi, ovat varmasti ihania pikkuisia. :)
ap
eri mieltä kuin kansainväliset viralliset vertailut...se on sinun ongelmasi. Kaveriin kertoi kyllä että vierailu espanjalaisessa sairaalassa oli kokemus sinänsä mutta ei positiivinen kokemus kun on tottunut suomalaiseen terveydenhuoltoon.
Maailmanlaajuisessa elintaso- ja terveysvertailussa suomalaiset kuuluvat vauraiden ja terveiden kansakuntien melko harvalukuiseen joukkoon. Siihen kuuluvat läntinen Eurooppa, Japani, Pohjois-Amerikka, Australia ja Uusi-Seelanti. Näissä maissa tarttuvat taudit ovat harvinaisia, lapset ovat terveitä ja ihmiset elävät pitkään. Näissä maissa on myös parhaat terveyspalvelut, joiden haasteena ovat ikääntyvien väestöjen pitkäaikaisten sairauksien ja toiminnanvajavuuksien aiheuttamat suuret palvelutarpeet
<a href="http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/Kansainvalinen/uutiset/terveydenhuolto" alt="http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/Kansainvalinen/uutiset/terveydenhuolto">http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/Kansainvalinen/uutiset/terveydenhuolt…;
aika moni sieltä taitaisi olla halukas muuttamaan tänne säälittävään Suomeen. Ja ainakin meidän säälittävät rahat kelpaa.
Miksi sun pitäisi Suomessa sanoa jotain kielteistä? Moni asia on varmasti korjaamista vaille, mutta tuskin noi sun lapsen mainitsemat sentään. Ei me nyt tämän ruskeammiksi oikein voida tässä ilmastossa tulla...
Ei sun silti tarvi muuttaa takaisin.
Ei ole enää Euroopan kärkeä, kuten moni suomalainen tahtoisi ajatella asian. Niin se vain on. Koulutus on hyvää tasoa, mutta opiskelijat eivät viihdy ja ovat toisaalta taipuvaisia myös masenteluun. Joten sekään puoli ei ole kokonaan hoidossa. Terveisiä sinunkin lapsillesi, ovat varmasti ihania pikkuisia. :)ap
Tai siis, jotenkin parempaa kuin muualla. Korkeakoulutus ei ole Suomessa kovin kummoisen tasoista.
Ja millaisessa porukassa liikkuu, jos lapsi tuollaisia puhuu.
Olemme vierailleet monissa köyhissä maissa eikä meidän lapsilla ole ollut mitään negatiivistä sanottavaa vaikka olis ollut aihettakin, muistat aina hauskat jutut ja kuinka toiset lapset olivat kivoja.
Oman kokemukseni mukaan huonoin julkinen terveydenhuolto löytyy Suomesta. Olen asunut kuudessa muussa maassa.