Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bipoja, persoonallisuushäiriöisiä tms paikalla??? Auttakaa väsynyttä!

Vierailija
13.09.2012 |

Alan olla kohta vahvasti sitä mieltä, että olen persoonallisuushäiriöinen (tunne-elämältä) ja ehkä kaksisuuntainenkin, lievemmästä päästä.. En kuulemma Add-aikuinen voi olla vaikka lähes kaikki oireet täsmää.. Olen pärjännyt liian hyvin koulussa aikoinani...

Miten saan apua? Tämä jatkuva ärtyneisyys ahdistaa, mieliala poikkolee jatkuvasti, päivän sisällä monta krt. Välillä on helpompaa, joskus yli pirteä, vauhti päällä.. Mutta näitä kausia ei ole paljon, eikä ne kestä montaa päivää.. Enemmänkin olen ärtynyt kaikesta ja hermostun helposti.. Vaikka miten yritän aina päättää että tänään toimin toisin..

Mistä te olette saanu avun, millaisia oireita teillä, lääkitys millainen..

Mikä voisi auttaa ärtyneisyyteen?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 40kirjoittaja.. Niin tuttuja ajatuksia!

Minun on muuten vaikea näyttää tunteeni edes miehelleni, pelko, paha olo yms purkautuu kiukkuna.

Mulla välillä tosiaan tosi energinen ja puhelias olo, haluun nähä ystäviä ja käydä ihmisten ilmoilla.

Sit taas olen hetkessä ihan erilainen. Olo on surkea, olen syrjään vetäytynyt, itsrtuntomnollassa, sosiaalisuus ahdistaa. Ihmisten läheisyys ahdistaa, menen ihan lukkoon, olen vähäpuheinen.. En pysty näkemään aina ihmisiä, tunnen itseni rumaksi. Voinmennä piiloon jos meille tulee vieraita, nukun olevinaan.

Joskus esim luen lehden hirveälle vauhdilla, vain siksi että saan heittää sen roskiin.. Outoa. Pää käy ylikierroksilla, siivoan, vaatekaapin siivoan, järjestely, sotku ahdistaa.. Ja kun en oikeasti pidä siivoamisesta, saan vain hirveän puuskan välillä.. Onko se ny normaalia vai ei.. Jokatapauksessa pää menee kierroksilla.

Juon harvoin alkoholia enkä käy baareissa. En voisi pettää miestäni, rakastan häntä. Ylipirteitä hetkinä olen hukattavaksi seksuaalisempi. Mies ei pistä pahaksi, ihmettelee vaan että mistäs moinen.. Usen kun olen kovinkin haluton kun itsetunto nollassa, olo huono.

Joskus harvoin kun juon, muutin ihan kamalan estottomaksi, olen seksuaalinen. En ole koskaan pettänyt eikä sellainen ole tullut mieleenkään. Rakastan miestäni. Välillä kuitenkin kun olen kovin ärtynyt, tuntuu etten kestä olla kotona, en kestä miestäni, haluan olla yksin, haluan erota. Mutta en siksi että haluaisin jonkun toisen vaan siksi ku tunnen itseni niin huonoksi.

Miehessä saattaa ihan mitätön asia alkaa ärsyttämään. Sitten ärsyttää kaikki. Tämä tunne on kamala, on kuitenkin haluan olla hänen kanssaan, hän on kaikkeni.

Huominen ahdistaa. Ei Mua oteta tosissaan kuitenkaan.. toisaalta en ole uskaltanut apua "apinan raivolla" hakeakaan kun pelkään että jos saan diagnoosin, etten voisi esim opiskella haluamaasi ammattiin.. Olen kokenut että olen hyvä opiskeluissano, mutta miten käy jatkon jos minut "leimataan" koen kuitenkin voivani käydä töissä, ja töissä olenkin vähän liiankin tunnollinen jos näin voi sanoa.

Ap

Vierailija
2/46 |
17.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etten halua saada vähässä kummassa diagnoosia, jos se ei sitten olekaan bipoa.. Mutta jos on, niin ainakin toivon saavani siihen hoitoa, ja pian:(

Nyt taas monta ideaa päällä... Mp, laajennus, istutukset..jne jne.. Kaikki pitäs saada heti... Olen oppinut hillitsemään itseäni, vaikeita välillä..

Persoonallisuushäiriöinen olen kyllä.. Joskus testattu, muttei diagnosoitu..

Ap, jolla turhautunut olo...

Vierailija
4/46 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja kuulostaa tutulta. Pyydä testiä epävakaasta persoonallisuudesta. Itsellä on ailahtelevuutta, mielialojen heittelyä, ärtyneisyyttä, hermot kireellä, toisaalta vauhti päällä, iloinen, innostunut... rajatilatyyppi, koska mulla ajoittain myös psykoottisia oireita. Kaikilla epävakailla ei ole. Käyhän juttelemassa! Onnea! Itsellä tää diagnoosi helpotti, kauan sain itsekin taistella, kun en tiennyt mikä mulla on! Oon 27v, nyt vasta tiiän.

Vierailija
5/46 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on siis ykköstyypin bipo mutta sellainen kakkostyypinkin on olemassa ja se on ihan oikea diagnoosi myös vaikkei siihen vaadita maniaa tai psykoottisen masennuksen jaksoja.

turhaan ei anneta diagnooseja kellekään.

Vierailija
6/46 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole asiantuntija. Minunkin koulut menivät hyvin, koska olin älykäs ja kompensoin puutteitani sillä. Vanhempana sain adhd-diagnoosin ja siihen kunnon lääkityksen. Varaa aika suoraan neuropsykiatrille tai vaadi lähete niin saat asiaa eteenpäin. Nuo oireet ovat niin, niin tuttuja. Onnea matkaan.

Vierailija
7/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Välillä oon liiankin pirteä, touhuun kokoajan jotain, pää käy ylikierroksilla, keho käy kierroksilla, välillä tärisyttää, paljon ajatuksia päässä, mistään ei saa kiinni. Välillä kolme tai neljä tehtävää, poukkoilen asiasta toiseen.. Innostun hetkessä ja sen jälkeen pitäs tapahtua asiat heti, jos ei, turhaudun ja ärsyynnyn.

Joskus harvoin olo on niin kierroksilla, että jaksan mitä vain, meteli, ei mikään ärsytä.

Nyt taas oon kierroksilla, saan yhtä äkkiä vauhtia kotihommiin, sit väsähtänyt, oon ärtynyt ja äänet ärsyttää..

Ap

Vierailija
8/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

....täsmäis kyllä tää olo siihen, koska maniaa tää ei ole, eikä mulla koskaan oo ollutkaan.. Hypomaniaa taas useastikin ja pääoire just ärtyneisyys ja kiihtyneisyys...

Ap

....mutta miten saan ajettuani asiaani psyk sh:lle, että mut otettaisi tosissaan.. Kehtaanko listata ylös paperille... Tulis varmaan monta sivua, ku vauhtiin pääsen..

Vierailija
9/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla välillä ahmimiskohtaukaia, syön syön syön.. En oksenna enkä ole ylipainoinen..

Ap

Vierailija
10/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sitten niin ärtyneeksi että oli parempi mennä nukkumaan.. Just heräsin.. Ei varmaan uni tuu helpolla:( väsyneenä olen tosi kireä:(

Morkkis kiukuttelusta:(

Ap

Vierailija
11/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta se oli hyvä idea, että kirjaat ylös asioita, jotka koet ongelmiksi/haasteiksi arjessa. Aina rei enää siellä vastaanotolla muista kertoa kaikkea.

Vierailija
12/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan epävakaata ja siihen on mahdollista saada tehokkaasti apua, nykyään myös Suomessa. Käyn DKT-terapiassa (Jenkeistä tullut terapiamuoto) viikottain (ryhmäterapia, 2h/kerta) ja ero käytöksessäni on tämän puolen vuoden aikana ollut ihan valtava. Aikaisemmin olen käynyt keskusteluhoidoissa ym., mutta niistä ei ole ollut juurikaan apua, koska homma on ns. polkenut paikallaan. DKT on siitä tehokas, että siellä työskennellään mm. ymmärtämään omia ajatusmalleja, menneisyyden vaikutusta nykyhetkeen jne. Kirjoitan tämän siksi, että jos epäilee itsellään epävakaata ja/tai sairastaa sitä, niin haluan teidän tietävän että toivoa on!

Vierailija
13/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo useamman vuoden miettinyt että olenko tunne-elämältä epävakaa, lukiessani siitä voin niin samaistua siihen,

Syy miksi haluan tietää vaikka syy ahdistavan se, että haluan apua, haluan olla parempi ihminen, parempi äiti..

Ap

Bipo ja Add oireet kans täsmää, mutten koe olevani bipon oireista se "pahin" mahdollinen vaan sekamuotoinen kuulostaa tutulta. Diagnoosia en halua heppoisin perustein, haluan että minut otetaan todesta, pelkkä juttelu ei auta.

Taidankin kirjoitttaa sen listan, tulkoon pitkä:)

Vierailija
14/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt yritä sitä sinulle tunkea diagnoosiksi, mutta huomautan vaan. :)

t. aiempi epävakaa

Vierailija
15/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöön ei taida lääkkeet auttaa..???

Tämä jatkuva ärtyneisyys harmittanut ahdistaa.. Kun vois elää ns. Normaalia elämää..

Ap

Vierailija
16/46 |
13.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ipadilla kirjoitan

Ap

Vierailija
17/46 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetko ihmisiä väärin?

Tunnetko, että sinut "hylätään"?

Manipuloitko muita? (voi olla vaikea tunnistaa)

Vierailija
18/46 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin jatkuvaan ärtyneisyyteen. Mutta jos häiriö on persoonassa, se on silloin ns. aukko psyykeessä- eikä sellaisiin ole keksitty lääkettä...terapia auttaa hyvin monella, mutta sitä ei saa helposti ja pitää olla valmis sitoutumaan. Monen epävakaan on vaikea sitoutua mihinkään, joten terapian saaminen voi kestää vuosia. Minulla kesti 8 vuotta.

t. aiempi epävakaa

Vierailija
19/46 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka 02.30 nukahdinkin..

Kyllä, minun on vaikea sitoutua mihinkään, en esim pysty käymään vaikka jumpissa, koska ahdistun siitä pitemmän päälle, koska sinne on ns. Pakko mennä...

Saan ahdistus, raivokohtauksia, niitä on vaikea hallita. Pienestä asti tavarat lennelly. En onneks kimppuun käy, no ehkä muutaman kerran elämässäni oon läpsinyt tms, josta en oo ylpeä,mutta puhun ilkeästi ja huomaan tuon tahattoman manipuloinnin esim mieheeni, vaikka kannan huolta läheisistä, en halua tahallaan pahaa heille.

Työtä pystyn tekee ja olen siinä tunnollinen, se onnistuu kun teen keikkaa ja lyhennettyä.. Olen siis kotiäitinä muuten.

Innostun helposti, ja sit kaiken pitäs tapahtuu heti. Jos ei, niin turhaudun ahdistun...

Ap

Vierailija
20/46 |
14.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulemisen pelko on jatkuva, ja luen ihmisiä väärin... Negatiiviseen suuntaan.

Olen välillä tosi ujo, sisäänpäin vetäytynyt, välillä pystyn mihin vain, olen puhelias ja sosiaalinen.

Kaikki "pakko" ahdistaa.. Rutiinit täytyy olla, kiire on pahinta ja aina kiire onkin.. Tämä vuosi on helpompi, kun kouluajan paremmat lapsilla, voivat yhdessä mennä.

Vihaan sotkua, olen itse aina ollut pahin sotkija.tavarat jää siihen mihin lasken. Etsin jatkuvasti jotain..

Väsyn helposti, niin etten jaksaisi jäseniänikään nostaa.. Sit taas saan välillä siivouspuuskia, yhtä äkkiä.. Nyt noin viikon ollu koti siisti, se on IHME.

Mulla on huono itsetunto.

Ap