Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkoholi?

28.11.2005 |

ajattelin nyt kysyä ihan suoraan tällaisesta asiasta, vaikka tiedän että se on monelle punainen vaate ja ehdoton ei... eka neuvolakäynti on vasta viikon päästä joten ammattilaisen arvion saan vasta sitten. viikkoja on noin 9-10 ( =epäsäännöllinen kierto) ja kaiken pitäisi olla hyvin. ( ultrattiin viikolla 6, sikiö ja sykekin näkyi )

haluaisin tietää miten muita on ohjeistettu alkoholin käytössä. eri lähteistä olen ymmärtänyt että minimaalinen maistelu on ok. eli voinko ottaa ruuan kanssa 12 cl viiniä? voinko juoda siiderin pikkujouluissa tai lasin alkoholillista glögiä illanistujaisissa. entäs saunakalja? ja mikä on se raskauden riskialttein aika mitä alkoholiin tulee.

en kaipaa moraalisaarnoja kiitos, vaan asiapohjaista faktaa.

en juo humalahakuisesti vaan makunautintona.

kiitos kaikille jo etukäteen ja onnea odotukseen!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...joku on kerrankin mun kanssa josatkin samaa mieltä...:)

" mutta miksi aikuisten pitäisi yhtäkkiä jämähtää täysin kotiin ja alkaa leikkiä pullantuoksuista kotiäitiä, jos se ei ennenkään ole minäkuvaan istunut?"

Hei come on, sanoinko mä että täytyy jumittua sisälle ja alkaa leikkiä kotiäitiä? Käsittääkseni en. Puhuin ALKOHOLIN käytöstä, en jumittumisesta. Minulle kun " normaali elämä" ei ole yhtä kuin baarissa käyminen, sattuneesta syystä. Absolutismin toki valitsin jo ennen kuin raskaaksi tulin mutta se nyt oli elämäntilanteessani minulle itsestäänselvä valinta.

Minä en ainakaan ole jämähtämässä yhtään mihinkään, ehen. Sillä mitä sanoin elämätapojen muutoksesta tarkoitin lähinnä sitä, että päivärytmi tulee muuttumaan. Tällä hetkellä nukumme n. klo 4-16, tämä ei oikein toimi lapsen kanssa. Ei siis öisiä elokuvia, jatkuvaa irccausta ja netissä surffailua. Ei menemistä ja tulemista ihan miten haluaa, lapsi tarvitsee rakkautta ja rajoja, ja turvallisen kodin ja turvallisen normaalin ihmisen aikatulun.

Selvä, mun elämä on sitten varmaan tosi kurjaa ja epänormaalia kun en käytä alkohlia raskaus ja imeys aikana. Ihmetyttää että joku ihminen voi tarvita viinaa niin kipeästi ettei pysty sitä hetkeä ilman olemaan kun lapset ovat pieniä.

Senkun sulautat omat lapsesi alkoholipitoiseen arkeesi. Minä yritän kasvattaa omistani yhteiskuntakelpoisia kansalaisia joilla on ihmisten rytmi, toisin kuin meillä tällä hetkellä:)

Br1t ja Mercedes 18

Vierailija
22/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko vielä ystävällisesti perustella minulle tämän väitteesi:

" Ääripäät ovat aina pahasta -niin alkoholin kuin väkisin päätetyn absolutisminkin kanssa."

Eli anna joku järkeen perustava perustelu sille että " väkisin päätetty absolutismi" (josta ilmeisesti minun kohdallani on kysymys) on ääripää ja pahasta? Anna yksikin järkevä perustelu sille, mikä absolutismista elämäntapana tekee tuomittavan?

Kuvitteletko että ihminen ei osaa rentoutua tai pitää hauskaa ilman viinaa? Tai että absolutistin suhtautuminen alkoholiin on automaattisesti se, että jos sitä jossakin tarjotaan niin sinne ei voi mennä, siellähän haisee viina ja voi olla kännisiä ihmisiä! Niinko sinä kuvittelet, vai mistä keksit tuon älyvapaan lauseesi?

Mielestäni runsas ja liiallinen alkoholin käyttö on ongelma. Ei kohtuukäyttö tai absolutismi. Valitettavasti vaan monellakaan suomalaisella alkoholin käyttö ei rajoitu kohtuukäyttöön. Suositus määriä lukiessa huomaa valitettavan usein että " ongelmakäytön" raja viikkoannoksissa ylitetään - ja reilusti.

Kohtuukäyttö ei ole mielstäni hyvöksyttävää raskauden tai imetyksen aikana. En ymmärrä tässä asiassa tätä " maalaisjärki" juttua. Miksei maalaisjärki sano, että oli tilanne mikä tahansa niin sinä aikana on parempi olla juomatta? Tarvitseeko sen siiderin tai punaviinin todella niin kipeästi ettei vaan voi olla ilman? Vai onko tarkoitus uhmata suositusta: " ei mun kaverillekaan mitään sattunut, ei tästä mitään seuraa" . Miksi se yksi siideri pitää saunan jälkeen juoda? Tai kaksi vinkkua ja sitten imettää vauva? Tämä vaan on asia joka mielestäni on käsittämätön.

Virossa on vuonna 2002 astunut voimaan todella oivallinen laki. Syntymätöntä lasta tahallaan tupakoinnilla tai alkoholinkäytöllä vahingoittava äiti voidaan tuomita sakkoihin tai jopa vankeusrangaistukseen.

Mielestäni alkoholi ei kuulu lapsiperheeseen silloin kun lapset ovat vatsassa tai kotona. Jokaisen vapaa-aika on asia erikseen.

Br1t

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä nyt olla vähän provosoiduttu mitä alkuperäinen kirjoittaja ei varmaankaan toivonut..?

*heittää omankin lusikkansa soppaan*

Minun mielestäni alkoholin käyttö järkevissä rajoissa lienee ihan ok, en näe miten imetysaikana nautittu muutama siideri nyt muuttaisi mitään.. Raskausaikanakaan ei liene niin haittaa jos esim. ruuan kanssa lasillisen viiniä nauttii, osahan siitä imeytyy jo melkeinpä ruokaankin. Eri asia on tietenkin jos tyhjään vatsaan pohjanmaan kautta kiskoo...

Ja niinhän se on että lapsi tulee minun elämääni, sellaisena kuin minä sitä elän. Se että ottaa joskus muutaman sidukan ei vielä tee kenestäkään alkoholistia tai kykenemätöntä vanhempaa. Itse en alkoholia käytä, mutta tämän takia en ala myöskään nipottamaan tai tuomitsemaan ketään, eiköhän sillä terveellä järjellä ja suvaitsevaisuudella päästä aika pitkälle :)

Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan :)

Vierailija
24/38 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Br1t:

Kuuluuko normaaliin elämään sinusta automaattisesti alkoholin käyttö sosiaalisissa tilanteissa? Eli siis onko tämä normaalia elämää sinulle, sinun normaalia elämää, vai absoluuttisesti normaalin ihmisen normaalia elämää?

Alkoholin käyttö sosiaalisissa tilanteissa kuuluu minun normaaliin elämääni. Joku toinen voi olla absolutisti ja se on ihan ok ja normaalia elämää hänelle. Mutta minun ystävä- ja sukulaispiirissäni ei ole yhtään absolutistia ja alkoholin käyttö kohtuullisessa määrin kyllä kieltämättä kuuluu moniin sosiaalisiin tilanteisiin. Ihan " viattomiinkin" , esim. punaviini jouluaterialla. Tai kuoharimalja syntymäpäivillä. Tai sitten joskus harvoin saatamme tehdä jotain niin paheellista, että katamme ystävien kanssa illalla juustopöydän ja siemailemme palanpainikkeeksi muutaman viinilasillisen.

Minusta olisi outoa ja epänormaalia, jos ainoana porukasta kieltäytyisin viinilasillisesta vain siksi että imetän. Varsinkin, koska nautin viinin juomisesta, enkä todellakaan halua luopua siitä. Ja koska kukaan ei pysty osoittamaan, että kohtuullisella alkoholinkäytölläni aiheuttaisin pienintäkään haittaa lapselleni, minulle on turha alkaa moralisoimaan, että alkoholinkäyttö pitäisi lopettaa vain siksi, että jonkun mielestä imettävä äiti lasi kädessä olisi vastenmielinen näky. Se on hänen ongelmansa, ei minun.

Minusta tässä asiassa sekoittuvat ihan asialliset terveydelliset perustelut sellaiseen ihmisissä syvällä olevaan " hyvän äidin" määritelmään. Minä katson olevani hyvä äiti lapsilleni ihan omana itsenäni ilman että minun pitäisi muuttua joksikin pyhimykseksi millainen en koskaan muutenkaan ole ollut. Ja olen huomannut, että mitä pidempään on ollut äiti, sitä enemmän erinäiset ehdottomuuden ja täydellisyyden vaatimukset karisevat pois ja alkaa ymmärtää, että äitiyttä on monenlaista ja kukin meistä on paras äiti omille lapsilleen ihan omana itsenään.

Vierailija
25/38 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" lapsen ottaminen alkoholipitoiseen arkeeni?" Gee, thanks! Toi meni epäasiallisen puolelle.

Se, että ottaa siiderin silloin ja toisen tällöin tekee alkoholistin? Emmä tiiä, jotenkin mä olen käsittänyt, että pitää snadisti enemmän vetää ennen kuin voi alkoholistiksi luokitella.

Sä voit Br1t olla absolutisti, se on sun valinta ja osa elämää. Ei siihen ole kenelläkään nokan koputtamista, mutta toisaalta ei sullakaan ole oikeutta moralisoida toisin päättäviä.

Mä olen itse kasvanut perheessä, jossa vanhemmat eivät juoneet tippaakaan eli en koskaan lapsena joutunut katsomaan " humalaisia" tai edes pienessä nousussa olevia vanhempia. Juhlissakaan vanhempani eivät edes tervetuliaismaljaa ottaneet. Meillä ei myöskään tupakoitu. Silti en näe, että oma perheeni olisi ollut tippaakaan parempi (tai huonompi) kuin ne perheet, joissa on oltu alusta asti fiksusti alkoholin kanssa.

Näissä kodeissa lapset ovat jo pienestä nähneet, että alkoholin käyttäminen ruuan yhteydessä (viinipullo) tai lauantaina saunan jälkeen vanhemmat ottavat olutta -että se siis on täysin normaalia, se ei ole tabu eikä tee vanhemmista sen huonompia tai kykenemättömämpiä heistä huolehtimaan. Kännäys on asia erikseen -silloin ei lapsia pidä ottaa mukaan, eikä kukaan fiksu näin teekään. Eikä normaaleissa perheissä vanhemmat kännääkään joka viikko, kuten Br1t ehkä ajattelee???

Ja kuten aiemminkin sanoin, se ääripää on erikseen ja siihen en edes ota kantaa. Kuten joku jo sanoi kirjoittajakin sanoi, kaikille kukille on tilaa tässä maailmassa. Että ihan iisisti vaan!

Vierailija
26/38 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus Br1t:n tekstistä

" Sillä mitä sanoin elämätapojen muutoksesta tarkoitin lähinnä sitä, että päivärytmi tulee muuttumaan. Tällä hetkellä nukumme n. klo 4-16, tämä ei oikein toimi lapsen kanssa. Ei siis öisiä elokuvia, jatkuvaa irccausta ja netissä surffailua."

Taitaapa olla niin sinun on PAKKO muuttaa elintapojasi, koska et ole elänyt kuten normaalit ihmiset. Todellakaan normaalit ihmiset ei nuku 4-16, muiden täytyy käydä myös töissä, eikä elää soskun rahoilla, joilla ei ole rahaa ostaakaan yhtä siideriä tai pulloa punaviiniä.

Joten jos olet itse olosuhteiden pakottamana ilman viinaa, niin ÄLÄ TUOMITSE MUITA. Kovasti selität ette halua moralisoida, mutta juuri sitähän teet. Oletko niin tyhmä että luulet että FAS tulee viinilasillisesta tai kahdesta, tai että imetettävä lapsi tulee humalaan promillepitoista maitoa juotuaan. Ota järki käteen ja palaa ihmisten elämään, josta olet tainnut olla aika hukassa katseltuasi videoita yökaudet, kun normaalit viiniä maistavat ihmiset ovat nukkuneet.

lainaus Br1t:n tekstistä

" Senkun sulautat omat lapsesi alkoholipitoiseen arkeesi. Minä yritän kasvattaa omistani yhteiskuntakelpoisia kansalaisia joilla on ihmisten rytmi, toisin kuin meillä tällä hetkellä:) "

-just joo noilla eväillä se on aika vaikeata saada yhteiskuntakelpoinen kansalainen aikaan.

Vierailija
27/38 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itse en ikinä juo lasten nähden mitään muuta kuin viiniä ruokapöydässä. Jotenkin minusta on törkeän näköistä kun aikuiset istuvat siideri/olutpullojen kanssa olohuoneessa ja lapset leikkivät ympärillä. Vaikkakaan aikuiset eivät olisi edes erityisen humalassa. Toiset voivat toimia eri tavalla enkä halua muita tuomita. Itse haluan pitää lapsen ja aikuisen maailmat erillään ja meillä vietetään siis vähänkään kosteita juhlia vain silloin kun jälkikasvu ei ole paikalla. Onneksi mieheni on kanssani samoilla linjoilla eikä asiasta ole tarvinnut edes keskustella. Olen alkoholin suhteen (ja monen muunkin) suhteen siis tosi nipottaja mutta onneksi meillä jokaisella on oikeus toimia niinkuin parhaaksi näkee.

Aurina, ykkönen ja ilman alkoholia kasvava taimi 16+6

Vierailija
28/38 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" " Lainaus Br1t:n tekstistä

" Sillä mitä sanoin elämätapojen muutoksesta tarkoitin lähinnä sitä, että päivärytmi tulee muuttumaan. Tällä hetkellä nukumme n. klo 4-16, tämä ei oikein toimi lapsen kanssa. Ei siis öisiä elokuvia, jatkuvaa irccausta ja netissä surffailua."

Taitaapa olla niin sinun on PAKKO muuttaa elintapojasi, koska et ole elänyt kuten normaalit ihmiset. Todellakaan normaalit ihmiset ei nuku 4-16, muiden täytyy käydä myös töissä, eikä elää soskun rahoilla, joilla ei ole rahaa ostaakaan yhtä siideriä tai pulloa punaviiniä.

Joten jos olet itse olosuhteiden pakottamana ilman viinaa, niin ÄLÄ TUOMITSE MUITA. Kovasti selität ette halua moralisoida, mutta juuri sitähän teet. Oletko niin tyhmä että luulet että FAS tulee viinilasillisesta tai kahdesta, tai että imetettävä lapsi tulee humalaan promillepitoista maitoa juotuaan. Ota järki käteen ja palaa ihmisten elämään, josta olet tainnut olla aika hukassa katseltuasi videoita yökaudet, kun normaalit viiniä maistavat ihmiset ovat nukkuneet. " "

No voi helvetin helvetti. Itsepä tuossa totesin että elintapoja on pakko muuttaa. Ja ihan otit sitten tehtäväksesi sen minulle vielä toistaa, oi kiitos kiitos paljon:)

Sinä siis teit minusta nyt elintapojeni takia sosiaalipummin jolla ei ole RAHAA ostaa siideriä tai punaviiniä. Ääh kurja kurja, kamala elämä kun ei ole rahaa viinaan! Olisi mukavaa tietää kuinka moni tämän palstan käyttäjistä viettää äitiyslomaansa muutoin kuin yhteiskunnan varoilla?

En tuomitse ketään. Moralisointi on minulle eri asia. Se, ettei ole todistettu mikä määrää alkoholia aiheuttaa lapselle esim. FAS-oireyhtymän ei tarkoita sitä ettei kahden viikkoannoksen nauttiminen sitä voisi tehdä. Turvallista rajaa alkoholinkäytölle raskauden aikana ei ole asetettu, ja tästä syystä monessa paikassa suositellaan nolla tolernassia. Asiaa ei ole tutkittu riittävästi. Eli riski on olemassa kun todisteita ei ole.

Nyt ei ole kyse pelkästään FAS-oireyhtymästä tai siitä tuleeko vauva HUMALAAN promillepitoisesta maidosta vaan periaatteesta. Ajattele nyt sitten itse niillä hyvin nukutuilla aivoillasi jotka varmasti toimivat paljon paremmin kun minun, onko oikein juottaa lapselle alkoholipitoista maitoa? Uskotko, että maidon maku on sama? Oletko ehkä jopa itse maistanut?

" " Ota järki käteen ja palaa ihmisten elämään, josta olet tainnut olla aika hukassa katseltuasi videoita yökaudet, kun normaalit viiniä maistavat ihmiset ovat nukkuneet" "

Ja mulla on kuulemma vikaa päässä??!!?? Juu, valitettavasti elämäni on ehkä sinun mittapuussassi ollut tosi kaukana normaalin ihmisen elämästä, jos sinä mielestäsi olet se absoluuttinen " normaali" jota voi käyttää vertailun kohteena. Juu, jonkun tässä maassa on pakko öisinkin tehdä töitä, tulitkos sitä ajatelleeksi? VÄlillä töissä ja välillä vapaalla, eli rytmi on 30 päivää kuukaudessa sama, ei sitä parin vapaapäivän takia viitsi ruveta muuttamaan. Olenn y sitten ilmeisesti tuhonut omani, mieheni ja tulevan lapsemme elämän tekemällä työtä josta pidän, öisin.

" " lainaus Br1t:n tekstistä

" Senkun sulautat omat lapsesi alkoholipitoiseen arkeesi. Minä yritän kasvattaa omistani yhteiskuntakelpoisia kansalaisia joilla on ihmisten rytmi, toisin kuin meillä tällä hetkellä:) "

-just joo noilla eväillä se on aika vaikeata saada yhteiskuntakelpoinen kansalainen aikaan. " " "

Sitten jos kerrot vielä sen, mikä tuossa lauseessani(jonka kirjoittamista ehkä jopa jälkeenpäin olen katunut) aiheuttaa sen, että meidän perheen eväät eivät voi tehdä lapsesta yhteiskuntakepoilta kansalaista joka on ihan kuten kaikki muutkin? Eli annapa tulla jonkinlainen perustelu.

Jos jatkuvasti kirjoitat siitä, miten minä haukun ja moralisoin ja arvostelen ihmisiä, eikä minulla siihen ilmeisetsi ole varaa, miksi sinulla on? MIksi sinun tapasi elää on absoluuttisesti hyvä ja oikea? Taidat olla viestisi perusteella itse ihan samanlainen " tuomitsija" , sillä tuomitsit minun elintapani ja ilmoitit minulle etten pysty kasvattamaan " kunnollisia" lapsia.

Whatever:p

Br1t

Vierailija
29/38 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä myös sitä mieltä, että ääripäät eivät monestikkaan ole hyvästä missään asiassa. Yleensä se tuo mukanaan ehdottomuuden ja fanaattisuuden, mikä tässäkin asiassa on ilmeisesti saanut riitelyä aikaan. Tai riitelyksi minä tuon tulkitsen. On mielenkiintoista miten samassa lauseessa osoitetaan suvaitsevaisuutta ja kumotaan se sivulauseessa. Jos edustaa aivan äärilaitaa tuntuu olevan vaikea suhtautua vastakkaisiin mielipiteisiin, niin että ne eivät uhkaisi sitä omaa vakaumusta, jota tarvitseekin sitten perustella joka välissä.

Vierailija
30/38 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette voi juoda esim. yhtä olutpulloa lastenne aikana, haluaisin tietää mistä lapsenne oppivat normaalin alkoholinkäytön mallin, jos eivät kotoa. Opitaanko se kavereilta koulusta ja millaisen mallin he antavat lapsillenne? Tällä en tarkoita siis sitä että lapsille annetaan alkoholia kotona vaan sitä että he näkevät mitä normaali alkoholinkäyttö on, kotoahan ne tavat opitaan, vaikkakaan absolutistien lapsista harvoin absolutisteja tulee.

Toiseksi, imettävän äidin maidossa on tosiaan promilleja eli tuhannesosia alkoholia, ei siis prosentteja, päivittäisistä D-tipoista tulee huomattavasti enemmän vaikka äiti olisi tosissaan humalassa. Onhan selvä asia ettei se alkoholipitoisuus ole lapselle vaarallista, erään neuvolatädin mukaan ruisleipäkin on tuhdimpaa tavaraa. Tietenkin suositellaan nollatoleranssia, koska kaikilla meistä ei ole maalaisjärkeä ja äiti saattaa humalassa imettäessään pudottaa vauvan tai sattuu jokin muu tapaturma. Me, joilla sitä maalaisjärkeä on, ymmärrämme että raskaus ja imetysaikana voi joskus ottaa lasin tai kaksi, eiköhän tämä nyt ole sellainen asia josta on vähän turha kiistellä.

Vierailija
31/38 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viini on itseoikeutettu juhlapöydän juoma eli kyllä lapset saavat mallia alkoholinkäytöstä ihan kotosalla. Juhlapäivänä meillä nautitaan myös kuohuviiniä tai shampanjaa. Tosin humalahakuisesta alkoholinkäytöstä he eivät kotoa mallia saa, mutta mielestäni se ei olekaan erityisen tarpeellista. Kukin taaplaa tyylillään, itse en halua lapsia sotkea aikuisten huveihin. Vähänkin humaltunut vieras tai vanhempi on lapsen mielestä varmasti kummallinen ja pelottavakin. Lisäksi ammattini lasten kanssa työskentelevänä terapeuttina vaikuttaa tähän mielipiteeseeni.

Niuho-Aurina

Vierailija
32/38 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikas hyvää FAKTAA. Eli nämä pari annosta ja viikko odotusaikana ja ei kaatokännejä imetysaikana ovat lääketieteellisen tutkimuksen mukaan nykytiedon valossa ihan ok.

Ja alkoholin käyttö lapsiperheessä kannattaa jokaisen ratkaista kai omalta kohdaltaan. Eiköhän humalahakuisuus ole hieman eri asia kuin alkoholi ruoka- tai seurustelujuomana.

Itse olen parempi äiti kun silloin tällöin relaan (*älä lue että humallu*) siiderin tai viinilasin ääressä...Suosittelen :)

Vierailija
33/38 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ole täällä puhunut siitä että lapsille opetettaisiin humalahakuista juomista kotona, vaan olen sanonut että lasten olisi hyvä saada kotoa mallia normaaliin alkoholinkäyttöön! Tai siis jos humalahakuinen juominen on mielestäsi normaalia niin...

Onhan tämä foorumi täynnä hoito-/sosiaalialan ihmisiä, ei järkevyyttään/tyhmyyttään tai periaatteitaan tarvitse ammatin taakse kätkeä, turhaan annat mielestäni tuossa viestiä että " jos et tee niinkuin minä niin lapsesi päätyy asiaakkaakseni" ethän niin halua kenenkään kuitenkaan ymmärtävän, ethän?

Vierailija
34/38 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nythän ihan vähän aikaa sitten julkaistiin uusi tutkimus jossa todettiin, ettei ole mahdollista määrittää mikä on raskauden aikana kohtuullinen alkoholimäärä. Ainakin tässä tutkimuksessa päädyttiin suosittelemaan täydellistä pidättäytymistä alkoholista. Jos joku muistaa tarkemmin niin korjatkaa... Maalaisjärjellä ajatellen eikai lasillisesta viiniä tai pullosta siideriä voi kovin suurta haittaa olla, muissa maissakin suosituksetkin ovat erilaiset. Itse olen päätynyt siihen että kärvistelen nämä kylmät talvi-illat ilman punaviiniä (heikkouteni) vaikkakin sitten vain varmuuden vuoksi.

Vierailija
35/38 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä kuitenkaan joka ilta ota. Tämä on ollut mun nyrkkisääntö molemmissa raskauksissa. Mun alkoholinkäyttö ei ole humalahakuista, vaan enemmänkin liittyy hyvään ruokaan ja siitä nauttimiseen. Yksi lasi viiniä silloin tällöin (joskus kahdesti viikossa, joskus menee viikkoja ilman lasillistakaan) ei ole vahingollista. Muutenhan Keski-Euroopassa syntyisi huomattavasti enemmän vahingoittuneita lapsia kuin täällä!

Rajoitukset: olen välttänyt alkoholia ekan kolmanneksen aikana, sillä silloin kehittyvät aivot, hermot jne... eli mahdollisuus vaurioihin on ehkä vähän isompi? En myöskään koske muuhun kuin mietoihin, eli lasi viiniä tai olutta ok, paukkuja en juo. Olen tutkaillut ystäväpiiriäni (suurin osa koulutettuja yli 30-naisia) ja kaikilla on tuntunut olevan aika samanlainen suhtautuminen aiheeseen (ja muutenkin raskauteen, rennosti nauttien).

Neuvolassa en kyllä uskalla asiasta hiiskuakaan, asenne on niin tiukka. Musta koko hommassa paistaa läpi naisten aliarvioiminen: " Kyllähän sen tietää, että jos niille akoille antaa luvan juoda lasillisen, eivät pysty hillitsemään juomistaan ja lopettamaan lasilliseen/ tulkitsevat heti lasillisen tarkoittavan tuopillista....milläs sitä sitten valvot" .

Vierailija
36/38 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pullo saunaolutta tms. on ihan ok ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Ensimmäisessä raskaudessa en kyllä tainnut juoda kuin lasin vedellä jatkettua viiniä joskus loppuraskaudessa ja maistaa muutaman kerran miehen siideristä, mutta tässä toisessa olen kyllä juonut lasin viiniä tai puolikkaan miehen siideripullosta useammankin kerran, rajana olen kuitenkin pitänyt 1 annos/viikko, enkä siis joka viikko tuota yhtäkään. Alkoholitonta olutta olen innostunut saunajuomana nautiskelemaan, vaikken muuten oluen ystävä olekaan. Jouluna aion myös ruokajuomana nauttia punaviinilasillisen.

Vierailija
37/38 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli th sanoi, että yksi annos viikossa on ihan ok. Itse en kyllä oikein silti uskalla kuin vähän maistaa miehen pullosta. Ykkösolutta olen juonut pari kertaa ruuan kanssa ja myös minä aion jouluna juoda vähän punaviiniä (ruuan kanssa). Alkoholin haittojen arvioiminen on todennäköisesti sen takia niin hankalaa, että etenkin suurkuluttajat aliarvioivat rankasti omaa käyttöään. Itsekin juon alkoholia lähinnä sen maun takia, mutta jotenkin nyt raskausaikana sitä suhtautuu aika vauhkosti kaikkeen joka voi vahingoittaa vauvaa. Imetysaikana kyllä join punaviiniä lasin silloin tällöin.

Vierailija
38/38 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen olen pitänyt maksimina kahta annosta viikossa ja yhtä illassa. Pitkiä aikoja kyllä menee ilman yhtään alkoholia, mutta esim. ravintolaillallisella mielelläni juon ruuan kanssa lasin viiniä, enkä juhlissa kieltäydy kuoharista.

Minusta on kuitenkin varminta olla juomatta ekalla kolmanneksella, koska silloin kehitysvammojen riski on suurin.

Imetysaikana en ole säännöstellyt alkoholia millään lailla. Vauvaan päätyvät alkoholimäärät jäävät joka tapauksessa niin pieniksi, että enemmän alkoholia tämä saa vaikka vitamiinitipoistaan.