Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alkoholi?

28.11.2005 |

ajattelin nyt kysyä ihan suoraan tällaisesta asiasta, vaikka tiedän että se on monelle punainen vaate ja ehdoton ei... eka neuvolakäynti on vasta viikon päästä joten ammattilaisen arvion saan vasta sitten. viikkoja on noin 9-10 ( =epäsäännöllinen kierto) ja kaiken pitäisi olla hyvin. ( ultrattiin viikolla 6, sikiö ja sykekin näkyi )

haluaisin tietää miten muita on ohjeistettu alkoholin käytössä. eri lähteistä olen ymmärtänyt että minimaalinen maistelu on ok. eli voinko ottaa ruuan kanssa 12 cl viiniä? voinko juoda siiderin pikkujouluissa tai lasin alkoholillista glögiä illanistujaisissa. entäs saunakalja? ja mikä on se raskauden riskialttein aika mitä alkoholiin tulee.

en kaipaa moraalisaarnoja kiitos, vaan asiapohjaista faktaa.

en juo humalahakuisesti vaan makunautintona.

kiitos kaikille jo etukäteen ja onnea odotukseen!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekkin neuvolassa sanottiin ehdoton nollatoleranssi. Toisaalta eka raskaudessa, kun oli eri th, hän ei pitänyt pahana saunaolutta tai lasillista viiniä ruuan kanssa.

Järjen käyttö lienee sallittua tässäkin asiassa? Olen pari kertaa juonut lasillisen siideriä sen jälkeen kun tein positiivisen raskaustestin (ny rv 12+ jotain menossa). Ja sama linja tulee jatkumaan. Kuitenkin niin, että maistelen vain mietoja juomia (siideri, viini) ja max yhden annoksen kerrallaan. Ja jos tulee tilanne, että on illanistujaisia tai muuta kahtena päivänä viikossa, niin jos tekee mieli, niin otan sen lasillisen molempina päivinä ;)

Ollaan miehen kanssa mietitty, että lasillinen viiniä pari kertaa kuussa on varmasti pienempi paha kuin se, että jotkut polttaa tupakkaa koko raskausajan. Ja toisaalta, ompa eräs perheen lääkärituttava sanonut, että vauvalle on pahempaa se, että äiti stressaantuu siitä, että illanistujaisissa kaikki muut juo, kuin se, että äiti juo lasillisen ja on tyytyväinen ja rento.

Onhan alkoholi ja raskaus melkoinen peikko monelle, mutta toisaalta, esim. ranskassa suositus kuulemma on, että max 8 lasillista viiniä/viikko. Joka siis tarkoittaa käytännössä sitä, että joka päivällisellä voisi lasillisen juoda...Ja käsittääkseni ranskalaiset lapset ovat ihan yhtä terveitä kuin suomalaisetkin...

Eggis sekä rusina rv 12+

Vierailija
2/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen ostanut kopparbergin alkoholitonta siideriä, (se on jopa paremman makuista kuin tavallinen alkoholillinen) saunan jälkeen maistuu kyllä taivaalliselle.

alkoholitonta oluttakin on maistettu, se ei kyllä ollut hyvää.

viiniä aion ottaa lasillisen jouluruualla, ja siihen se sitten jääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juuri kävin rakenneultrassa jossa ultraajana oli erittäin kokenut yliopistosairaalan äitiyspolin johtava lääkäri (tai jotain sinne päin =D) Hän sanoi, että pienet määrät alkoholia on ihan sallittuja. Eli ihan turvallisin mielin ottaisin ruoan kanssa lasillisen viiniä tai sen yhden saunaoluen.

Vierailija
4/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan neljättä kertaa, kolmas lapsi tulossa..

Ekan kanssa otin saunasiiderin silloin tällöin. Ja joulupöydässä join lonkeron, sitä 2,6% vai mitä se miedompi onkaan? Terve tyttö syntyi!

Tokan kanssa vedin suoraan sanottua pers kännit KAHDESTI kun vauva oli alle 12rv. Syy tähän oli tietämättömyys raskaudesta. Raskaus tuli myöhemmin ilmi " vahingossa" ,syy tiewtämättömyyteen oli säännöliset menkat vaikka raskaana. Kysyin silloin lääkäriltä asiasta ja hän sanoin että satunnainen alkoholin käyttö EI VAHINGOITA VAUVAA! Mutta säännöllinen päivätolkulla ryyppäys/tissuttelu on vaarallista. Sanoin suoraan juoneeni kännit kahdesti. Terve poitsu syntyi!

Nyt tässä raskaudessa olen ottanut 2 lasia shamppanjaa(mentiin naimisiin), lisäksi olen ottanut saunasiiderin silloin tällöin. Sanotaan et noin 2krt/kkssa. Määrä on silloin ollut tölkillinen, 0.33l vai mitä se onkaan. Ei se 0.5l tölkki. Nyt mennä puksutan yliajalla ja jos lauantaina saunaan " Joudun" niin siiderin korkkaan.

Pieni määrä silloin tällöin ei ketään vahingoita. Kuhan alkoholin käyttö ei ole päivittäistä eikä humalahakuista.

Hormoonihirviö ja Himpulan pimpula 40+

ajattelin nyt kysyä ihan suoraan tällaisesta asiasta, vaikka tiedän että se on monelle punainen vaate ja ehdoton ei... eka neuvolakäynti on vasta viikon päästä joten ammattilaisen arvion saan vasta sitten. viikkoja on noin 9-10 ( =epäsäännöllinen kierto) ja kaiken pitäisi olla hyvin. ( ultrattiin viikolla 6, sikiö ja sykekin näkyi )

haluaisin tietää miten muita on ohjeistettu alkoholin käytössä. eri lähteistä olen ymmärtänyt että minimaalinen maistelu on ok. eli voinko ottaa ruuan kanssa 12 cl viiniä? voinko juoda siiderin pikkujouluissa tai lasin alkoholillista glögiä illanistujaisissa. entäs saunakalja? ja mikä on se raskauden riskialttein aika mitä alkoholiin tulee.

en kaipaa moraalisaarnoja kiitos, vaan asiapohjaista faktaa.

en juo humalahakuisesti vaan makunautintona.

kiitos kaikille jo etukäteen ja onnea odotukseen!

[/quote]

Vierailija
5/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi esikoista odottaessani,niin että en edes tiennyt olevani raskaana ja olimme mieheni kanssa sitten siinä vappuna 98 koko viikonlopun viihteellä ja seuraavalla viikolla sitten aloinkin ynnäilemään kalenterin kanssa,että olisipa pitänyt menkkojen jo tulla,vaan eipä tullut.

Täysin terve poika syntyi ja nyt lähes 7-vuotta pojan syntymän jälkeenkään ei mitään ole ilmennyt,että 110% tuo sälli on terve,kuin pukki!

Neuvolassahan edes tuota lasi viiniä ei varmaankaan katsota suopein silmin,että ehkä kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja ottaa se lasillinen ilman,että siitä tekee " raportin" nevolaan=)

Niksu78 22+3

Vierailija
6/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

luki neuvolan lehtisessä 3 vuotta sitten jossa puhuttiin tupakoinnista ja alkoholista.

Vierailija
7/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä kysyttin paljonko nyt kuluu alkoholia, sanoin 1-3 viinilasillista per kk, lekuri kirjoitti papereihin nolla, eli taisi olla sitä mieltä etei noin pienellä ole merkitystä!

Vierailija
8/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...suositeltiin ihan nollatoleranssia. Ihan vaan kaiken varalta. Kovasti olivat kiinnostuneita alkoholin käytöstäni vaikka ilmoitin olevani sataprosenttinen absolutisti:) Vieläkin kyselevät kun siellä käy ettei ole tullut otettua.

Itse en ottaisi riskiä lapsen terveyden kannalta, ihan vaan koska meille on nollarajaa suositettu. En pystyisi koskaan antamaan itselleni anteeksi jos omalla toiminnalla mitenkään edesauttaisin lapsen vammautumista. FAS on oireyhtymänä viimeinen mitä ikinä omalle lapselleni haluaisin.

Br1t ja Mercedes 17+6

Vierailija
9/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAinitsit ette imetysikana ole säännöstellyt alkoholin käyttöäsi mitenkään. Saanko ihan vaan mielenkiinnosta kysyä mitä tämä tarkoittaa? Oletko ollut " perseet olalla" ja imettäyt vauvaa vai juonut yhden siiderin...? Mietiskelin lähinnä sen takia, että rintamaidon alkoholipitoisuushan on sama kuin äidin veressä olevan alkoholin määrä... Kuulostaa hurjalta..

Ja tosiaankaan en ole tuomitsemassa ketään, jos jollain niin minulla siihen ei varaa ole...:)

Br1t

Vierailija
10/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" " " Mietiskelin lähinnä sen takia, että rintamaidon alkoholipitoisuushan on sama kuin äidin veressä olevan alkoholin määrä... Kuulostaa hurjalta.. " " " "

Jos äiti juo neliprossaista, ja pääsee promillen humalaan, ja vauva juo promillepitoista ainetta, niin paljonko löytyy vauvan verestä alkoholia; ihan nyt vain noin ääritilanteena, en suosittele enkä puolla, mutta aikas pienissä määrissä mennään......

Vierailija
11/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Eli minulle mm. oma neuvolantäti sanoi heti ekalla käynnillä, että ihan hyvin voi ottaa silloin tällöin lasin viiniä tai oluen, mutta painotti sitä, että olisi hyvä ottaa juoma ruoan ohessa eikä tyhjään mahaan. Olenkin sitten ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen hyvällä omallatunnolla nauttinut viikonloppuna hyvän ruoan kanssa 1 annoksen punaviiniä tai olutta. Yleensä nautin 1 annoksen/vko, joskus 2/vko ja välillä en yhtään.

Oli kyllä todella huojentavaa kuulla ihan neuvolassa, että järjen käyttö näissä asioissa on sallittua, kun olin kuulopuheiden perusteella varautunut fanatismiin (minulla ensimmäinen raskaus, eikä aiempaa kokemusta neuvoloista). Punaviinilasillinen kun ei mielestäni ole myrkkyä, varsinkaan jos elintavat kaiken kaikkiaan ovat terveelliset, eikä " syntejä" kasaudu. Mutta jos joku muu odottaja haluaa pitää nollalinjaa, niin siitä vaan minun puolestani.

Vierailija
12/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

chamrousse:

" " " Mietiskelin lähinnä sen takia, että rintamaidon alkoholipitoisuushan on sama kuin äidin veressä olevan alkoholin määrä... Kuulostaa hurjalta.. " " " "

Jos äiti juo neliprossaista, ja pääsee promillen humalaan, ja vauva juo promillepitoista ainetta, niin paljonko löytyy vauvan verestä alkoholia; ihan nyt vain noin ääritilanteena, en suosittele enkä puolla, mutta aikas pienissä määrissä mennään......

Ja eikös tuo alkoholi ja sen imeytyminen äidinmaitoon mennyt kuta kuinkin niin, että imeytyi tuhannesosa prosentista, eli eipä juuri mitään. Eli jos äiti on nakit ja muusi, ja olisi sen verran hullu että imettäisi, ei lapsi siitä kuitenkaan humaltumaan pääsisi. Eihän se maitoon suoraa se viina mene!

MUTTA silti, maalaisjärkeä. Eli jos otat et aja, jos imetät, älä ota. Toki voit ottaa, pumpata ja imettää myöhemmin. Tai antaa Tuttelia. Kaikki lisäkeinot on sallittu. Itse olen imettäessä käyttänyt pumppaamista pakkaseen ja sitten seuraavana päivänä vasta imettänyt kun itsellä olo ok. Kun on kuitenkin juhlittukin jossain välissä...Ja raskausaikana en ole juonut. Paitsi pikku kakkosen kohdalla ,kun en tiennyt olevani raskaana kuin vasta vkosta 11 lähtien...

Vierailija
13/38 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut alkuraskauden aikana (plussatestin taisin tehdä 7 viikolla tai jotain) aivan todella humalassa pariin otteeseen ja useana iltana tuli juotua reilusti pikku hiprakkaan... oli meidän häiden aikaa niin siinä oli kaikennäköistä polttaria ja suunnitteluiltaa, joissa tuli otettua. Eli babe on aika " kosteissa" merkeissä alkunsa aloittanut. Tämä ei kuitenkaan neuvolan mukaan ollut vaarallista...

Plussan jälkeen olen ottanut sillai järjen kanssa. Yleensä en ota mitään, mutta jos ollaan jossain illanistujaisissa saatan hyvin ottaa pari siideriä JA lasin viiniä. Sitten menee taas viikkotolkulla ettei ota mitään ja sitten taas ehkä yksi siideri saunassa. En ole keltään mitään kysynyt neuvolassa vaan ihan järjen kanssa ajatellut, että humalaan en itseäni juo enkä edes lähelle, mutta joskus otan siiderin saunan jälkeen tai työviikon päätteeksi, eikä siitä varmaan mitään haittaa ole.

Olen myös ollut ns. baaripolttaja ja tuolloin alkuraskaudessa myös tuli poltettua kännissä... tupakasta on onneksi ollut täysin kivutonta luopua. Kun ei juo, ei tee mieli röökiäkään. Tosin en mä koskaan ole mikään tupakoija ollut kun ehkä kerran-kaksi kuussa olen polttanut.

Vierailija
14/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Br1t:

MAinitsit ette imetysikana ole säännöstellyt alkoholin käyttöäsi mitenkään. Saanko ihan vaan mielenkiinnosta kysyä mitä tämä tarkoittaa? Oletko ollut " perseet olalla" ja imettäyt vauvaa vai juonut yhden siiderin...? Mietiskelin lähinnä sen takia, että rintamaidon alkoholipitoisuushan on sama kuin äidin veressä olevan alkoholin määrä... Kuulostaa hurjalta..

Br1t

...olen kyllä esim. tissutellut ihan normaalisti vieraiden kanssa ja käynyt sitten nukuttamassa vauvan imettämällä. Missään perskännissä en tietenkään ole ollut, koska totta kai pitää pystyä huolehtimaan vauvasta.

Äidinmaidon alkoholipitoisuus on tosiaan sama kuin veren alkoholipitoisuus, eli 1 promillen humalassa vauva saa maidossaan yhden tuhannesosan alkoholia. Tein vauvan ollessa vastasyntynyt pienen laskutoimituksen, eli vauva saa tosiaan noista neuvolasta käteen lykätyistä vitamiinitipoista alkoholia yhtä paljon kuin siitä, että äiti imettäisi n. 4 promillen kännissä (olettaen, että imetetään vastasynytynyttä, joka imee n. puoli desiä kerralla, kuten meidän esikoinen vastasyntyneenä).

Kysyin asiasta neuvolassakin ja vähän vaivautuneena täti myönsi, että tuo alkoholinvälttämissuositus on annettu pääasiassa sen takia, että vanhemmat eivät käsittelisi vauvaa humalassa. Ja Alkosta saatavan " raskaus ja alkoholi" -esitteen mukaan alkoholinkäytöstä imetysaikana ei ole haittaa.

Jos itse olisin pidättäytynyt alkoholista koko raskaus- ja imetysajan, olisin ollut absolutistina jo kohta kolme vuotta ja pysyisinkin sellaisena todennäköisesti ainakin kolme seuraavaa vuotta. Itse haluaisin elää lapsista huolimatta mahdollisimman normaalia elämää, johon kuuluu myös alkoholinkäyttö tietyssä määrin sosiaalisissa tilanteissa.

Vierailija
15/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä neuvolan että Alkon oppaan mukaan enintään 1-2 annosta per viikkoa on ihan ok.

Imetysaikana olen kaavaillut seuraavaa taktiikkaa. Otan luultavasti suhteellisen usein (eli ehkä 3-4 krt per viikko) 1-2 annosta kerrallaan, kuten olen tottunut siihen tahtiin aiemminkin käyttämään. Tämä määrä on niin pieni ettei ainakaan maidon kautta yhtään mitään vaikuta eikä pumpatakaan tarvi. Saattaa tosin olla, että käytän vähemmänkin jos vanhoihin mittoihin pääseminen sitä vaatii.

Totuushan on myös tosiaan tuo, että imetyksen aikana alkon vähennys on vauvan käsittelyn kannalta annettu suositus, ei maidon alkoholipitoisuuden. Jostain syystä tätä tietoa vaan hirmu nihkeästi jaetaan (paitsi Alkon oppaissa). Ilmeisesti neuvoloissa on joku ihme kuvitelma, että kaikki menee heti ottamaan hirveät perseet ja usein jos linjaa löysätään.

Vierailija
16/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suikeroalpi:

" Jos itse olisin pidättäytynyt alkoholista koko raskaus- ja imetysajan, olisin ollut absolutistina jo kohta kolme vuotta ja pysyisinkin sellaisena todennäköisesti ainakin kolme seuraavaa vuotta. Itse haluaisin elää lapsista huolimatta mahdollisimman normaalia elämää, johon kuuluu myös alkoholinkäyttö tietyssä määrin sosiaalisissa tilanteissa."

Kuuluuko normaaliin elämään sinusta automaattisesti alkoholin käyttö sosiaalisissa tilanteissa? Eli siis onko tämä normaalia elämää sinulle, sinun normaalia elämää, vai absoluuttisesti normaalin ihmisen normaalia elämää?

Itse en ymmärrä sitä, että lapsia tehdään ja sitten " halutaan elää mahdollisimman normaalia elämää" . Itselleni " lapsen tekeminen" merkitsee tiettyjen elämäntapojen absoluuttista muuttumista, työstä luopumista useaksi vuodeksi, alkoholin käytön lopettamista(ihan vaan niiden mitättömien pienienkin riskien takia), normaalin arjen muuttamista lapsen elämään sopivaksi. Ehkä meidän kohdalla siis elämän muuttumista normaalien ihmiset elämäksi, verrattuna siihen miten kahdestaan olemme eläneet.

Itse en hyväksy alkoholin käyttöä raskaus- tai imetysaikana. Yksinkertaisesti se mielestäni on eettisesti väärin. En tiedä mitään kamalapmaa kuin pieni lapsi vaunuissa terassilla ja äidillä lasi kädessä. Tämän jälkeen imetetään. Hyvältä varmaan maistuukin 1 promilleinen maito. Tästä riippumatta en tuomitse ketään. Omapahan on jokaisenasia, minussakin varmasti on vikani...

Vierailija
17/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että juuri tämän tutkimustiedon mukaan suositellaan nollatoleranssia. Eli tämän vuoksi neuvolassa ym. ei voida luvata, etteikö sikiöön voisi olla kaikella alkoholinkäytöllä vaikutusta. Erityisesti alkuraskaus on riskialtein, mutta sikiön aivot kehittyvät koko raskauden ajan, joten myöhemminkään ei voida luvata, että alkoholin käyttö olisi täysin turvallista. Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa, että tuskin vähäisellä määrällä on suurta vaikutusta sikiöön, mutta jokatapauksessa tämän riskin kukin ottaa itse. Etelä-eurooppalaisia juomatapoja ei voi suositella, sillä etelä-euroopassaon ilmeisesti enemmän FAS-lapsia eli alkoholinkäyttö on vaikuttanut lasten keskushermostoon.

Vierailija
18/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Br1t -mielestäni alkoholin käyttö kuuluu täysin normaaliin elämään. Et kysymystä minulle osoittanutkaan, mutta otanpa silti kantaa. Itse näet en taas millään ymmärrä, miksi lapsen saannin pitäisi olla sellainen dramaattinen muutos -toki se muuttaa asioita, sitä en kiellä- mutta miksi aikuisten pitäisi yhtäkkiä jämähtää täysin kotiin ja alkaa leikkiä pullantuoksuista kotiäitiä, jos se ei ennenkään ole minäkuvaan istunut?

Kyllä mulla on vain ja ainoastaan positiivisia kokemuksia siitä, että lasten kanssa ollaan ja mennään ihan niinkuin normaalit ihmiset menee. Välillä se tarkoittaa viikonloppureissua mummolaan kun vanhemmat ovat vaikka risteilyllä, välillä korkataan vanhempien toimesta kotona punaviinipullo päivällisellä lasten läsnäollessa ja välillä se tarkoittaa illalla töistä täysin stressaantuneita vanhempia, joilla on pinna kireällä lasten kanssa -se on normaalia elämää.

Ääripäät ovat aina pahasta -niin alkoholin kuin väkisin päätetyn absolutisminkin kanssa. Jokainen kuitenkin tekee niin kuin itselle sopii ja käyttää maalaisjärkeään. Lasten saanti on yksi maailman luonnollisimmista asioista ja terveitä lapsia syntyy mitä hurjimpiin olosuhteiseen -toisaalta kaikki riskit minimoivat vanhemmat voivat saada vaikeasti vammautuneen lapsen- se on elämää.

Vierailija
19/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tosiaan ne ääripäät on asia erikseen. Itse tosin en tietoisesti ole raskausaikana nauttinut kun sen siiderin/oluen/lasin punaviiniä. Eikä ole ollut halujakaan. Imetysaikana kyllä olen ottanut ja on ollut hauskaa---ja lapset on tullut hoidettua- joko lasten isän, tai jos kumpikin vanhempi menossa- isovanhempien toimesta.

Eikös se jotenkin niin mennyt, että lapsen pitäisi sulautua siihen elämään mitä me elämme nyt ja ennen lasta, eikä niin että lapsi muuttaa meidän elämämme täysin uudeksi. Toki alkoholisiperheet on täysin eri asia kuin silloin tällöin ja hyvässä seurassa.

Vierailija
20/38 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" " Eikös se jotenkin niin mennyt, että lapsen pitäisi sulautua siihen elämään mitä me elämme nyt ja ennen lasta, eikä niin että lapsi muuttaa meidän elämämme täysin uudeksi. " "

No ei todellakaan mene näin! Herranjestas sentään! Kaikkea sitä saakin lukea. Tosin valitettavasti tällaista tekstiä on täällä keskustelupalstoilla useinkin...

Olen aivan samaa mieltä Br1t:n kanssa...

Alkuperäiseen keskusteluun liittyen voin sanoa, että itse olen nollatoleranssin kannalla. Takana on 1,5 vuotta tipatonta (raskaus- ja imetysaika, joka jatkuu vieläkin) ja aion jatkaa myös tämän juuri alkaneen raskauden ja siitä seuraavan imetyksen ajan samaa. En halua ottaa mitään riskejä näin mitättömän asian takia.

Anselmi