Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kehtaatte viitata puolisoonne sanoilla "minun mieheni"?

Vierailija
11.09.2012 |

Eihän kukaan voi oikeasti olla kenenkään.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mies - mieheni" on eri juttu kuin "vaimo - vaimoni". Loogisesti, jos on MINUN MIEHENI, on myös miehen kannalta MINUN NAISENI. Näin ei kuitenkaan sanota, vaan MINUN VAIMONI.

Mies on siis mies vaikka voissa paistaisi, mutta naisen identiteetti häilyy sen mukaan, katsotaanko häntä puolisona vai vaimona? Mitä järkee?

Vierailija
22/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mies - mieheni" on eri juttu kuin "vaimo - vaimoni". Loogisesti, jos on MINUN MIEHENI, on myös miehen kannalta MINUN NAISENI. Näin ei kuitenkaan sanota, vaan MINUN VAIMONI.

Mies on siis mies vaikka voissa paistaisi, mutta naisen identiteetti häilyy sen mukaan, katsotaanko häntä puolisona vai vaimona? Mitä järkee?

Sanat aviomies/aviovaimo/aviopuoliso vastaavat toisiaan. Ne sitten lyhenevät mies/vaimo/puoliso ja kun puhutaan siitä jonka kanssa itse on naimisissa (eikä kenestä tahansa naimisissa olevasta henkilöstä) puhutaan miehestäni/vaimostani/puolisostani. Käytössä ei ole sanaa avionainen, joten harvemmin puhutaan "naisestani" kun tarkoitetaan vaimoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanat aviomies/aviovaimo/aviopuoliso vastaavat toisiaan. Ne sitten lyhenevät mies/vaimo/puoliso ja kun puhutaan siitä jonka kanssa itse on naimisissa (eikä kenestä tahansa naimisissa olevasta henkilöstä) puhutaan miehestäni/vaimostani/puolisostani. Käytössä ei ole sanaa avionainen, joten harvemmin puhutaan "naisestani" kun tarkoitetaan vaimoa.

Yleensä on korrektia puhua aviomiehestää sanomalla

"toi tosso"

-Kuka huolsi auton?

-Toi tossa *osoittaa sormella*

Vierailija
24/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on korrektia puhua aviomiehestää sanomalla

"toi tosso"

-Kuka huolsi auton?

-Toi tossa *osoittaa sormella*

Korrekteja ovat: tuo, se, tuo tuolla, ym

Vierailija
25/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti ketuttaa kun joku, esim. kertoessaan itsestään, sanoo : _omistan_ miehen, kaksi lasta ja koiran.

No ei varmasti omista noita ihmisiä (eikä eläintä).

Talon ja auton ja veneen ja polkupyörän ja jne voi omistaa. nih.

Vierailija
26/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on käytössä lyhyet ja selkeät: toi yks,toi, se, se yks tai pelkästään nyökkäys johonkin epämääräiseen suuntaan:)

Vierailija
27/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuo on minun mies, eihän se sinunkaan ole ? :D

Vierailija
28/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ilmaus "olen varattu". Mun mielestä tuo on aika huvittavaa, kun alkaa oikein miettiä sanan merkitystä ja sitä, missä yhteydessä sanaa varattu noin muuten käytetään. Melkein kuin sanoisi "mut on jo varattu yhden toisen käyttöön".

Mutta mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin ensinnäkin se varmaan oli vaan vitsi. Toiseksi jos ei ollutkaan, niin miten se asia sitten pitäisi ilmaista? "Mieshenkilö, joka asuu samassa asunnossa kanssani ja jakaa saman jääkaapin ja sängyn"?

Vierailija
29/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ilmaus "olen varattu". Mun mielestä tuo on aika huvittavaa, kun alkaa oikein miettiä sanan merkitystä ja sitä, missä yhteydessä sanaa varattu noin muuten käytetään. Melkein kuin sanoisi "mut on jo varattu yhden toisen käyttöön".

Mutta mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin ensinnäkin se varmaan oli vaan vitsi. Toiseksi jos ei ollutkaan, niin miten se asia sitten pitäisi ilmaista? "Mieshenkilö, joka asuu samassa asunnossa kanssani ja jakaa saman jääkaapin ja sängyn"?

Ai niin ja se vielä piti sanoa, että aloittajahan käyttää otsikossa ilmausta "puolisostanne". Siinäkö ei sitten ole omistusliitettä häh? Eikös se kuitenkin ole ihan sama sanooko "mieheni", "minun mieheni" vai "puolisoni" jne...

Vierailija
30/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti ketuttaa kun joku, esim. kertoessaan itsestään, sanoo : _omistan_ miehen, kaksi lasta ja koiran.

on tämän koiran omistaja???

Minä omistan koirani ja kissani. Ne ovat minun, minä olen niistä maksanut!!

Vierailija
31/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko hän sinun miehesi?

Vierailija
32/35 |
11.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaimo ei aika ajoin puhuisi minusta hänen miehenään. Kyllä pitää saada tuntea olla toisen oma. Aivan kuten annan vaimoni ymmärtää hänen olevan minun. Se on tärkeä osa rakkautta.

Avioliitossa kahdesta tulee yksi, kuulumme toisillemme, mutta olemme silti itsenäisiä. Elämästä ei selviä ilman rakkautta, jokaiselle on hyvä olla jonkun oma.

Olen vaimoni mies ja lasteni isä. Kuulun heille, en naapurille, vaikka heistäkin välitän ja huolehdin, kun ollaan yhdessä.

Vierailija
33/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tämän koiran omistaja???

Minä omistan koirani ja kissani. Ne ovat minun, minä olen niistä maksanut!!

Laitoin eläimen sulkeisiin, huomasithan

Vierailija
34/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sullakin on ongelma. Voi luoja!!! Hanki elämä

Vierailija
35/35 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan voi oikeasti olla kenenkään.

Et kuulu kenellekaan eika kukaan kuulu sinulle. Miksi kuitenkin olet riippuvainen Suomen valtiosta?