Kuinka paljon teillä on rahaa säästössä?
Itselläni jotain 38 000 euroa pahan päivän varalle. En ole säästänyt sen kummemmin. Olisi mukava kuulla, paljonko porukalla yleensä rahaa säästössä.
Kommentit (582)
Todella paljon. En edes viitsi kertoa ettei kellään tule tippa linssiin.
Tällä hetkellä ei ole kuin muutama satanen en oikein näe syytä miksi rahaa pitäisi tai ylipäätään kannattaisi makuuttaa säästötilillä.
Me laitetaan kaikki ylimääräinen asuntolainan lyhentämiseen, sijoitusasunnot maksavat itse itsensä ja jos joku kauhea kriisi tulisi nostaisimme niiden vuokria tai myisimme ne pois.
Minulla on 28000e pankkitilillä ja vajaa 10000e pörssiosakkeissa. Ei velkaa. Brutto 3300e/kk. M28
Minulla on tilillä vähän yli kymppitonni..asunnon ostin vuosi sitten ja siihen laitoin omaa rahaa 30 tonnia. Eli kai tässä menee ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 08:50"]
Kaikki eivät tee/saa lapsia, ja työttömyysjaksojakaan ei kaikilla ole. Jos pääsee silloin 25-28 vuotiaana suht hyväpalkkaiseen akateemiseen työhön, säästää suht helposti tonnin per kuussa per henkilö. 35-vuotiaana voi silloin olla molemmilla se noin 100 tonnia säästöjä, eli pariskunnalla 200 tonnia.
Esim. itsellä nettopalkka noin 2700e, siitä pistää asuntolainaan 500e ja säästöön 1000e, ja vielä jää 1200e elämiseen. Miehellä suunnilleen saman verran, joten ei todellakaan jouduta köyhäilemään, maksetaan asuntolainaa suht reippaasti, ja silti säästöjä kertyy noin 25t€/vuosi.
Lapsettomuus ja asuminen pk-seudun ulkopuolella mahdollistaa paljon.
[/quote]
Vähän mietin että mihin lapsettoman pariskunnan pitää säästää niin reippaasti? Aikuistuvia lapsia ei koskaan tule olemaan eli kukaan ei tarvitse pesämunaa mihinkään. Perintö menee jonnekin, ehkä lähisukuun, ehkä valtiolle. Jos pitää kohtuullista pahanpäivän varaa ~10 000- 15 000€ ja eläkeja vanhuudenturvasäästöjä kartuttaa 200-400€/kk, niin mihin niitä lisäsäästöjä tarvitaan? Vai onko tarkoitus jäädä työelämän ulkopuolelle jo ennen eläkeikää ja sitten käyttää ne säästöt?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:50"]
Kaikki eivät tee/saa lapsia, ja työttömyysjaksojakaan ei kaikilla ole. Jos pääsee silloin 25-28 vuotiaana suht hyväpalkkaiseen akateemiseen työhön, säästää suht helposti tonnin per kuussa per henkilö. 35-vuotiaana voi silloin olla molemmilla se noin 100 tonnia säästöjä, eli pariskunnalla 200 tonnia.
Esim. itsellä nettopalkka noin 2700e, siitä pistää asuntolainaan 500e ja säästöön 1000e, ja vielä jää 1200e elämiseen. Miehellä suunnilleen saman verran, joten ei todellakaan jouduta köyhäilemään, maksetaan asuntolainaa suht reippaasti, ja silti säästöjä kertyy noin 25t€/vuosi.
[/quote]
Vähän mietin että mihin lapsettoman pariskunnan pitää säästää niin reippaasti? Aikuistuvia lapsia ei koskaan tule olemaan eli kukaan ei tarvitse pesämunaa mihinkään. Perintö menee jonnekin, ehkä lähisukuun, ehkä valtiolle. Jos pitää kohtuullista pahanpäivän varaa ~10 000- 15 000€ ja eläkeja vanhuudenturvasäästöjä kartuttaa 200-400€/kk, niin mihin niitä lisäsäästöjä tarvitaan? Vai onko tarkoitus jäädä työelämän ulkopuolelle jo ennen eläkeikää ja sitten käyttää ne säästöt?
[/quote]
No olishan tuo aika kiva unelma, että vois downshiftata aiemmin, etenkin jos eläkeikä tulee huitelemaan kohdallani jossain 70 vuodessa. Mun mies on 12v vanhempi mua ja olis ihana saada viettää terveitä vapaita vuosia yhdessä.
Monilla on myös tärkeitä sisarustenlapsia, joille mieluusti jättää perintöä. Itse ainakin olen tehnyt testamentin, että vanhempani ei peri minua vaan sisarukseni tai heidän jälkeläisensä suoraan.
7500e, ains yritän säästää kun nahdollista, mutta tällä hetkelle kaikki melkein menee mitä tuleekin :/
Oon amk opiskelija, vielä vuosi jäljellä. Teen töitä vain lomilla. Ennen opintoja olin useamman vuoden töissä. Omistan kaksion keskustasta, kohtuu iso kaupunki ja velkaa nyt jäljellä vajaa 40t€. Säästötilillä noin 6t€. Odotan säännöllistä kk palkkaa, että pääsen säästämään taas kuihtuvaa säästötiliä... Sanotaanko vielä että esim perintöä yms muuta rahaa tai omaisuutta en ole saanut, töitä oon tehny 15 v asti.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
Ei meillä oikein ole mitään mihin tuhlata. En ymmärrä tuhlaamista tuhlaamisen vuoksi, eli säästöönhän se raha silloin jää. Kuten kirjoitin niin "elämiseen" me käytetään nyt kahdestaan noin 2400e/kk, joten ei mitenkään pihisti elellä nytkään ja suurempi rahan käyttö tarkoittaisi sitä että pitäisi oikeasti jo ihan "tarkoituksella" tuhlailla.
Yksi kohde voi tosiaan olla varautuminen eläkeikään - en usko että meillä nyt 30+ vuotiailla on enää 30 vuoden päästä mitään yleistä eläkettä. Silloin on kiva kun on paljon säästöjä / rahaksi muutettavaa omaisuutta, jolla voi kustantaa itselleen hoidon ja esim. palveluasumisen. Kun ei ole niitä lapsiakaan jotka voisi velvoittaa huolehtimaan itsestään. Siihen taas ei ihan joku 10-20 tonnia riitäkään.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 22:52"]Täytyy sanoa, että vitun varakasta sakkia suomalaiset ovat.
[/quote] varallisuus veron poisto oli typerää.
Olen 19v ja säästössä n. 10 000e kesätöistä mutta äkkiä ne menee kun muutan omilleni opiskelemaan ja en saa opintotukea juurikin noiden tulojen takia.
N.1000e ja olen vasta täyttänyt 18v. Aloitin säästämisen viime kesätyörahoista (käyn töissä 7kk vuodessa lukion ohella) ja ihan tyytyväinen olen tuohon summaan :) olen saanut säästörahoillani ostettua mm. Läppärin ja kaksi ulkomaanmatkaa! Säästän juuri tällaisiin asioihin, eli elämyksiin ja itselle tärkeisiin asioihin. Tosin jospa säästämisinto säilyisi myös tulevaisuutta varten.
Vähän yli 800e ja olen opiskelija joka työskentelee vain kesällä :)
Eilen oli vielä 65000e, mutta ostettiin kesämökki ja nyt taitaa säästötilillä olla viitisen tonnia. :D
Minulla on sijotettuna noin 800000 ja tileillä noin 90000 euroa. Olen lapsesta asti ollut puoliorpo. Omaan asuntoon muutin Pankkilainan ja säästöjen avulla 24-vuotiaana.
200e hätätapausta varten 19v 1 lapsen äiti
enemmän kuin mitä ketjussa on vielä mainittu. Kreikka taas heiluttelee omaisuuksiani varmaan enemmän kuin mitä jonkun muun säästöt on mutta elämä on. Ja turha alkaa kateilemaan, mitään ei ole perintönä tai lahjana saatu, enkä ole rahojani epärehellisesti hankkinut. Aika monesta asiasta olen luopunut, jotta tässä nyt olen, mutta toisaalta montaa asiaa olen näin saavuttanut. Elämä on valintoja täynnä, myös se säästääkö, investoiko vai ostaako jonkun turhakkeen.
35 tuhatta, ikää 27 vuotta. Säästän tulevaisuuden varalle, sillä en aio työskennellä viralliseen eläkeikään, mikä ikinä se siinä vaiheessa mahtaakaan olla. Rahat hankittu omasta selkänahasta.
Itsellä rahastoissa .n 21 000€, osakkeissa 5000€, tileillä n. 6000€, lisäksi sijoitusasunnosta netto-omaisuutta n. 50 000€, täysin nollista lähdetty säästämään, ikää n. 30v. Akateeminen koulutus, asustamme maaseudulla edullisessa uudehkossa asunnossa. Säästöön jää helposti 1000€/kk jos ei isompia tuhlaile, matkusteluun menee jokunen tonni vuodessa. Valintojen maailma, kuinka rahansa käyttää ja sijoittaa.