Kuinka paljon teillä on rahaa säästössä?
Itselläni jotain 38 000 euroa pahan päivän varalle. En ole säästänyt sen kummemmin. Olisi mukava kuulla, paljonko porukalla yleensä rahaa säästössä.
Kommentit (582)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:09"]
Ei kun korjaan, noista sijoituksista 50k€ on lapsen nimissä. Eli meillä vanhemmilla on vain 300k€ ja velkaa 210k€. [/quote] mutta ehkä puhuit nettovarallisuudesta. Pitäisi tietää onko kämpän arvo 900 k€ vai 220 k€.
[/quote]
Säästöistä oli kyse, en laske asuntoa säästöiksi, mutta osakkeet voi muuttaa rahaksi nappia painamalla. Asunnon arvo 430k€, sijoitukset 300k€, asuntolaina 210k€ -> säästöjä 90k€.
Rahastossa 3000€, tilisiirroin käyttöön otettavaa rahaa käyttövarojen lisäksi joku 1000€. Aivan liian vähän, ei ole paljoa pahan päivän puskuria tossa. ASO-asunnossa velkaa 18k, arvo 30k, eli "säästössä" 12k lisäksi. Lapsilla on myös tilisäästöjä, mutta en niitä budjetoi omaan talouteen.
Ositusrahat maksoin ex-miehelle alle vuosi sitten, mutta suurin syy puskurirahaston pienuuteen/hitaaseen karttumiseen on omat valinnat (lyhennetty työviikko, viikkosiivouksen ostaminen) oman jaksamisen priorisoinnin vuoksi. Pikkuhiljaa tästä ylöspäin mennään ja se pahan päivän puskuri toivottavasti kasvaa.
t. N35, 2 lasta
26 vuotias nainen olen ja varallisuutta löytyy vajaa 90 000€, olen kova säästämään niin kertyy tuota rahaakin.
Ei paljonkaan. Tähän asti elämäni on mennyt niin, että olen aina haaveillut saavani säästöön rahaa, mutta ei vaan ole onnistunut. Ikää 34 vuotta ja taustalla opiskelua, miehen opiskelua, pari lasta ja heidän kanssa kotona oloa ym. Joskus on ollut ylimääräistä, niin niillä rahoilla ollaan käyty ulkomailla tai hankittu jotain isompaa kuten auto, sohva tms.
NYT vaikuttaisi siltä, että jatkossa voisi onnistuakin säästäminen, jee.
Noin 90 000 eur. Toki lähinnä osakkeissa.
Pitäähän nelikymppisellä olla jo kahden vuoden bruttopalkat säästössä.
Erinäisillä sijoitustileillä 7000 €, osakkaissa 11 000€. Käyttötilin pyrin aina pitämään päälle 3000€. Ideoita mihin laittaa nämä nykyiset sijoitustilien 7000 ? Aina ajatellut että ne on pahan päivän varalle ja helposti nostettavissa, mutta tuotto on aika surkeaa...
-nainen 21
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 12:35"]
Hei onko näillä nipin napin parikymppisillä, joilla on tuhansia tai jopa 10 000+ euroa säästössä, varakkaat vanhemmat? En ymmärrä, miten jollakin 20 veellä voi olla _tuhansia_ säästössä? Onko saatu lapsilisät itselle? Käyty 14 vuotiaasta kokopäivätöissä (joopa...)? Asutaan vielä kotona ja äiti&isi maksaa ruuat yms. ja saatu Hjördis-mummin perintöosuus tilille?
[/quote]
Samaa ihmettelen. Ja välillä tuntuu että sitten nämä samaiset kultalusikka suussa syntyneet ei voi ymmärtää miksei kaikilla ole pk-seudulla velatonta okt:ta 35-vuotiaina. Helpostihan sellaisen tietysti hankkii kun myydään kaksi velatonta kerrostalokämppää yhteenmuuttaessa ( tai vain yksi ja pidetään toinen sijoitusasuntona tai kumpikin)
Asp-tilillä 1800 e. Vuoden ajan olen säästänyt. Ikää 22v. Muut säästöt menneet hätätilanteisiin mm. koiran leikkaukseeen ja sukulaisten auttamiseen.
Meillä menee miehen kanssa hyvin. Viisi vuotta sitten 28v kärvisteltiin vielä kaupungin vuokra-asunnossa aivan kädestä suuhun köyhyydessä. Nyt viisi vuotta myöhemmin meillä on asuntolainaa enää 99000e (okt ostohinta 210000 ja lisäksi kamalasti kallistakin remonttia taloon tehty). Tuossa välissä oli yksi onnistunut asuntokauppa josta netottiin 25000e mutta muuten kaikki on omasta selkänahasta säästetty. Elän ihan minimillä ja ostan tyyliin tarjousjauhelihaa ja kaikki vaatteet kirppikseltä. Nettopalkka 2500 mulla ja miehellä 2200. Osataan todella arvostaa kun ilmaiseksi ei olla saatu mitään!!
1200 euroa ja lainassa muutamalle kaverille n. 4000 e.
Minulla on säästössä n. 29.000 €. Mihin summaan asti pankit ovat luvanneet tulla vastaan jos ne kaatuvat. Noin puolen vuoden pääatä säästö lisääntyy 10.000 €:lla.
Miuutama tuhat euroa ja asuntolainaa 140 000€ Arjessa pärjätään hyvin
Täytyy sanoa, että vitun varakasta sakkia suomalaiset ovat.
AV:lla vastauksia rahaan, omaisuuteen tai koulutukseen liittyen ei kannata ottaa tosissaan. Tämä tuntuu olevan mielikuvitusmaa tylsistyneille kotiäideille. Tiedot ei vastaa tilastotodellisuutta. Harvalla suomalaisella lapsiperheellä on velaton 200m2 omakotitalo, 100m2 kesämökki merenrantatontilla, perheen isän tulot 250€K/vuosi, äidin vain 100K€/vuosi, kun hoitovapaalla ja sijoituksia/rahastoja/tilillä väh. 100K€. :-D
Jokainen voi tarinoida,mitä vain, jos se helpottaa oloanne. :-)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 12:32"]
Omistan 300 000 euron asunnosta puolet, yhteistä asuntovelkaa on 100 000 jäljellä, joten laskennallisesti mulla on 100 000 "säästössä" asunnossa. Omistamieni osakkeiden arvo on tätä nykyä reilu 50 000. Pankkitileillä on yhteensä noin 10 000. Ikää 41v.
[/quote]
Mä en ymmärrä näitä alapeukuttajia. Kateellisiako vain olette ja/tai ette usko?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 23:10"]
Mulla on n.700e säästössä, miehellä varmaan saman verran. Ollaan nelikymppisiä. Vähän olen kyllä ihmeissäni näistä säästöistä, osa lienee mielikuvitusta. Mutta me maksetaan myös kahta asuntolainaa ja vajaan kymmenen vuoden kuluttua meillä on 2 omaa omakotitaloa. Voi myydä, vuokrata mitä vaan, niissä rahaa on kuitenkin kiinni sitten se 400 000e ja myyntiarvo on suurempi:) Mei ollaan sittenkin rikkaita:)
[/quote]
Riippuu aika paljon siitä, missä ne talot sijaitsee.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 22:32"]
Silloin ekassa vakipaikassa ollaan yleensä noin 25-vuotiaana plusmiinus pari vuotta. Noin 30-35-vuotiaana tulee yleensä pari vuotta joko taukoa kokonaan urakehitykseen tai vanhempainvapaita ja ekasta omistusasunnosta vaihdetaan suurempaan. 35-40vuotiaana säästöjä alkaa pikkuhiljaa kertyä mutta jo 1000€/kk perheeltä on paljon säästöjä ja silloin vuodessa saa kokoon 12 000€. Yleensä jossain vaiheessa tulee katkoksia työhistoriaan ( = työnetsintä/ työttömyysjakso), joku isompi hankinta tms ja osa säästöistä menee esim remontteihin niin että ehkä 10 000€ vuosi jää puhtaasti säästöön. 50-vuotiaana voi olla se 100 000 koossa pariskuntana tai 50 000/puoliso.[/quote]
Kaikki eivät tee/saa lapsia, ja työttömyysjaksojakaan ei kaikilla ole. Jos pääsee silloin 25-28 vuotiaana suht hyväpalkkaiseen akateemiseen työhön, säästää suht helposti tonnin per kuussa per henkilö. 35-vuotiaana voi silloin olla molemmilla se noin 100 tonnia säästöjä, eli pariskunnalla 200 tonnia.
Esim. itsellä nettopalkka noin 2700e, siitä pistää asuntolainaan 500e ja säästöön 1000e, ja vielä jää 1200e elämiseen. Miehellä suunnilleen saman verran, joten ei todellakaan jouduta köyhäilemään, maksetaan asuntolainaa suht reippaasti, ja silti säästöjä kertyy noin 25t€/vuosi.
Lapsettomuus ja asuminen pk-seudun ulkopuolella mahdollistaa paljon.
Tuntuu että joillekin on mahdotonta ymmärtää että jollain tav. ihmisellä on säästöjä.
Toiset vaan laittaa asioita tärkeysjärjestykseen eivätkä tuhlaa kaikkea mitä tienaavat, olematta pihi.
En tunne mitenkään kärsiväni jos en jatkuvasti osta tavaraa ja matkustele.
Minä en tajua, miten ihmisillä voi olla säästöjä ja kalliita merkkitavaroita sekä lapsilla kalliit harrastukset. Minun laskuoppini mukaan palkkatuloilla ei vaan voi kymppitonneja olla, jos ei ole todella, todella pihi. Moni muiden keskustelujen perusteella ei vaan vaikuta olevan. Kuinka moni on lähtenyt nollasta ja oikeasti saanut palkasta säästöön noin paljon lyhyessä ajassa?
Mun toisella pojalla tuntuu kyllä jäävän, kun ei käy viihteellä eikä tupakoi eikä osta makeisia, vaikka on opiskelija. Veljellä on käsittääkseni isot säästöt, mutta hän on hyvätuloinen poikamies, joka osti asuntonsa oikeaan saumaan, kun 2000 oli jonkinlainen notkahdus hinnoissa. Hän on kuitenkin jo paremmin tienaavaa keskijohtoa.