Kuinka paljon teillä on rahaa säästössä?
Itselläni jotain 38 000 euroa pahan päivän varalle. En ole säästänyt sen kummemmin. Olisi mukava kuulla, paljonko porukalla yleensä rahaa säästössä.
Kommentit (582)
950 euroa. Olen säästänyt kuntoutustuesta.
84 000 e säästössä + 13 000 e asunnossa + arvoton auto / N29
Miehellä omat rahansa, meillä on kaksi lasta.
Sellainen 3500 €. Olen köyhä, 44-vuotias työkyvyttömyyseläkeläinen.
Vähän turha kysely, jos ei kysytä samalla ikää ja elämäntilannetta. 20-vuotiaalle opiskelijalle on iso paukku jos on 2000€ ylimääräistä säästössä, 60-vuotiaalle työssäkäyvälle se on hälyyttävän huono tilanne. Ja molempia löytyy.
Asunnon arvo 350k€, josta velkaa 120k€. Muutoin tilillä vain 10000 euroa, jota on täytyy alkaa käyttämään nyt kun tuntuu että palkalla ei pärjää enää. Sijoituksissa vain noin 3000 euroa. Tämä siis meidän perheellä yhteensä. Ollaan tosin aika huolettomasti tuhlailtu ja lomailtu, olisi enemmän säästössä jos oltais pihistelty.
Itsellä vanhasta tottumuksesta tilillä oletuksena 25+ k€ ja puolisolla oletettavasti aika lailla saman verran, aika lailla samanmielisiä yllätyksiin varautujia kun olemme. Omilla tileillä molemmilla nuo, jottei vaikka toisen yllättävä kuolema ei sotkisi arjen raha-asioiden hoitoa. Yhteisellä tilillä myös rahaa, mutta sitä en katso aloituksen mukaiseksi säästössä olevaksi rahaksi enkä muuta yhteistä hankittua omaisuutta, jonka jälkeläiset aikanaan perivät. Pariskunta 50+
Vierailija kirjoitti:
2 ja puoli euroa näyttäisi tilillä olevan.
Monen todellisuutta.
On sitä sen verran, että rahan takia ei tarvitsis tehdä enää päivääkään töitä ennen eläkeikää. Sijoitukset kuusinumeroisia, yksityinen eläkevakuutus samoin. Talo, mökki ja auto velattomia. Käteistä joitakin kymmeniä tuhansia. Olen lahjoitellut lapsille. N55
36 vuotias ("työtön"). Eli teen noin puolet vuodesta töitä ja puolet vuodesta lomailen. En omista asuntoa enkä asu suomessa, eli tukiakaan en nostele. Verot toki maksa sen lain mukaan mikä mua milloinkin koskee, näitten setviminen muuten välillä vähän vituttaa vaikka muuten tätä elämäntapaani rakastankin. 😂
Viimeisen 4 vuoden aikana olen asunut ja työskennellyt 12 eri maassa. Päätin reilu 4v sitten toteuttaa unelmani eli kiertää maapallon ympäri reppuselässä kun tässä ei enään ainakaan nuorru! (Matkaan on varattu aikaa loppu elämä, tai niin kauan kun kiinnostaa.)
En säästä takoituksella vaan olen siirtänyt kuukausittain sivuun elämisestä yli jäävät rahat yms. Mä kun en rahasta tai omaisuudesta niin jaksa välittää mut pidän kuitenkin talouden kunnossa varmuuden vuoksi.
Olen aina ollut minimalisti, en halua omaisuutta vaan kokemuksia. En pihistele mutten pidä tuhlaamisesta. Nautin toki satinnaisesti hyvästä ruoasta, viinistä, extreme tempauksista kuten benji-hyppyistä, laskuvarjohypyistä yms. Mut yhtälailla hiekkarannalla riippumatossa lojumisesta, meiningillä elinkustannukset kuukausitasolla pari-kolme sataa kun sisältää vaan halvan majoituksen ja parin euron ruokarahat päivälle.
Vaihdan maata kun kyllästyn, työskentelen kun huvittaa.
Velkaa ei ole koskaan ollut.
Säästötili: 4040€ ja rapiat (Josta n. puolet puskuria, puolet odottaa että joku haluamistani osakkeista vähän dippaisi ja pääsis ostoksille.)
Sijoitussalkku: 7580€ ja rapiat. (Suurin osa osakkeita, n. 1500€ rahasto-osuuksia.)
Kryptot: 270€ (Ostin huvikseni bitcoinia 200 eurolla kun se vähän tipahti joku vuosi sitten muistaakseni.)
Käyttötililläni mulla jo joku parisen sataa. Töistä tulee parin vko päästä lisää joten täällä tuolla rahalla pärjää sen ajan kyllä pihistelemättä ja voi joku kymppi jäädä ylikin. Ne menee säästöön jos en käytä johonkin extra hemmottellun. Elän mielluummin tänään kuin "sitten joskus", koska en voi tietää vaikka kuolisin huomenna. Toki taloudellista turvaakin on kiva kartuttaa järkevällä kulutuksella, mut pitää sitä elämyksistäkin nauttia.
Ei ole yhtään säästöjä, eikä omaisuutta. Olen neljäkymppinen pitkäaikaistyötön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki. Joudun asumaankin sukulaiseni luona kun tällä tavalla saan asua ilmaiseksi, eikä muu ole mahdollista.
Noin 90k tileillä, rahastoissa ja osakkeissa
300k arvoinen asunto josta lainaa jäljellä reilu 100k
33v
N. 100 000 e. Osa siitä on sijoituksissa, mutta koska rahastojen arvo vaihtelee, ei sijoittamisesta ole ollut hyötyä. Onneksi suurin osa on ihan säästötilillä.
40 000€ asunto, josta velkaa jäljellä 3500€. Velaton auto, ostohinta 2v sitten 21000€. Säästötilillä 47 000€. Käyttötilin saldo vaihtelee, nyt siellä n. 5000€. Ikä 23v ja työssä ammattikoulu käytynä. Palkka on huono mutta enempi tienaan ku syön.
Tällä hetkellä 13 euroa.
oli jotain 4500 mutta meni auton remonttiin ja lemmikin eläinlääkärikuluihin.
nyt aloitan alusta taas, toisaalta hyvä että oli tuon verran, koska muuten olisin ollut pulassa
Osakkeissa 80000 ja tilillä 40000. Hämmästyin kun erään IS-jutun mukaan kuulun suomen 10 prosenttiin varakkaimmista.
Ei montaa tonnia. Tässä taloustilanteessa ollaan yrittetty maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä. 2 vuoden aikana on saatu maksettua 24 000 euroa ylimääräistä. 1,5 vuoden päästä velaton. Sitten katson jääkö tilille vai matkustanko kaiken ylimääräisen. Nyt on pitänyt tyytyä Välimereen viimeiset 10 vuotta
Asunnon arvo 280 000€. Autopaikka 12 000. Auto 3000€. Tilillä 70 000€. Osakkeita 5000€
T. Kaupan kassa
Pankki 1:
Säästötili: 19 243€
Sijoitukset: 96 238€
Pankki 2:
Käyttötili: 612€
Sijoitukset: 31 411€
Tileillä 38 000 e
Osakkeissa 23 000 e
Ei velkaa. Vuokra-asunto.
N25 maisteri