Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piheyden huipentumia

Vierailija
09.09.2012 |

Kertokaa tänne omia tai läheistenne piheys-juttuja :)

Kaverillani on ollut tämä tapa vaikka kuinka pitkään: kun laittaa esim. puhelimen latautumaan, niin ensin laittaa sen johdon pään puhelimeen ja sitten vasta pistokkeen seinään. Näin ei mene yhtään sähköä hukkaan! Samoin kun ottaa pois, niin ensin seinästä töpseli ja sitten vasta puhelimesta

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan puhelimen kannalta parempi laittaa noin päin latautumaan, ensin puhelimeen piuha ja sitten vasta seinään. Jokin jännitejuttu tms.

joo näin on, tuolla tavalla ei sohita virrallisella johdolla puhelimen muita liittimiä vahingossakaan. Lisäksi jos pistorasia on seinässä hankalasti vaikka lattian rajassa, on helpompaa laittaa johto ensin puhelimeen kuin että kyykyssä sitten kytkee sen pienen littimen. Taisi olla käyttöohjeessakin neuvottu tapa.

Eli ei tosiaan ole mikään pihiyden huippu vaan on järkevää.

Sitten jos vahtisi kännykän, sähköhammasharjan tms. latauksen valmistumista vieressä ettei lataa yhtään ylimääräistä, voisi puhua pihiydestä. Tai jos lataa ihan aina vain kylässä, töissä tai kaverin autossa. :-)

Vierailija
42/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä laitan hedelmäpussiin solmun vasta punnitsemisen jälkeen, ettei painaisi niin paljoa.

järellä ei pitäisi vaikuttaa silti ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan puhelimenikin toiseen siksi, että tämä vitun Nokia kehoittaa aina akun latauduttua irroittamaan laturin pistorasiasta.

Heh, ei se puhelin voi tietää, että oletko ottanut laturin irti. Jos haluat jättää laturin seinään, niin jätä äläkä stressaa. :)

Aiemmat laturimallit tosiaan kävivät lämpiminä (=kuluttivat sähköä merkittävästi) vaikkeivat olleet lataamassa. Nykyiset eivät kuluta sähköä juuri ollenkaan, mutta silti on järkevää ottaa laturi irti seinästä kun ei ladata.

Vierailija
44/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutaman kerran kans olen huomannut, että punnitaan kaikki hedelmät erikseen ja sitten vasta pussiin. Onneksi olen törmännyt tähän vain muutaman kerran!

Kuulin kerran, että joku kaverin kaverin kaveri poltti tulitikut molemmista päistä. Ensiksi siis raapaisi sen toisen puolen, antoi jäähtyä ja sitten sillä toisella puolella.

Sen minä haluaisin nähdä, millä tavalla voi raapaista tuleen toisenkin pään tulitikusta.

Ei sillä asialla ole pihiyden kanssa mitään tekemistä, taikuutta se voi olla.

Tunnistan itseni erikseen hedelmiä punnitsevana.

Miksi minä ottaisin 4 eri pussia, kun pystyn laittamaan kaikki 4 erihintaista sorttia yhteen pussiin? Ekologista pikemminkin kuin pihiä.

Laturia en yleensä jätä seinään, siinäkin enemmän turvallisuus syynä kuin pihiys.

Kuorittujen perunoiden keitinveden hyötykäytössä olen joskus ihmetellyt, että tässäkö minä olen pihiyden huippu, kun käytän sen kastikkeen liemeksi.

Vierailija
45/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen herra käy ruokaostoksilla eräässä marketissa, mutta ajaa vielä sen jälkeen toiseen markettiin hakemaan jotain yhtä tarjousjuttua joka olisi ollut ensimmäisessä marketissa vain jokusen sentin kalliimpi. Ja bensaa kuluu. Hän myös hakee maitopurkin autolla kaupungin toisella laidalla olevasta marketista nurkan takana olevan lähikaupan sijaan koska se on 10 senttiä halvempi. Ja taas bensaa kuluu.

Mun isä ja sisko ovat tällaisia! Oon heille monesti sanonut asiasta, että ettekö tajua, että sillä kun siirrytte kaupasta toiseen kulutatte polttonainetta, mutta ei mene perille. Sisko selittää välillä silmät kiiluen kuinka siitä toisesta kaupasta saa maitoa halvemmalla, mutta toisessa taas on leipä halvempaa, joten sinne on pakko mennä ja välillä kolmannesta saa lihaa halvemmalla kuin näistä kahdesta muusta! Mun mielestä järjetöntä! Eri asia olisi jos kulkisi kävellen nämä välimatkat, mutta ei todellaaan!

Itse käyn vain yhdessä kaupassa kerralla ja osta sieltä tarvittavat oli ne sitten halvempaa tai kalliimpaa kuin toisessa kaupassa.

Vierailija
46/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kestää talouspaperirulla noin vuoden, sillä on todella vähän sellaista pyyhittävää, johon ei voi käyttää pestävää rättiä tai sanomalehtipaperia, jota on muutenkin liikaa.

Puolittaa voi paljon muutakin kuin talouspaperia, särkylääkkeitä ja pesuainetabletteja. Monista välipalavanukkaista ja viileistä jää helposti puolet syömättä. Niitä voi valmistaa itse ja tehdä pienempiä annoksia.

Kahvinkeittoon on olemassa kestosuodattimet sellaisia (miehiä) varten, joilla on pakkomielle suodatinpaperien pesemisestä.

Vierailija
47/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla noudattamatta av:n sähkönsäästöjuttuja. Ollos hyvä!

Itsepähän kysyit, sulle vastattiin. Eihän kyse ollutkaan alunperin minkään suuren sähköhävikin säästämisestä, vaan periaatteesta. Sulla on varsin mielenkiintoinen elämä, jos sun käsitysten kumoaminen on pilkunnussimista. Kannattaisko vähän relata?

Hei. Sen mitä jatkuvasti pistorasiassa roikkuva kännykän laturi vie, säästyy helposti kun pistät ensitalvena autosi yhden kerran minuuttia myöhemmin lämmitykseen.

Ihan oikeesti... En voi kertakaikkiaan sietää tälläistä pilkunnussimista.

Vaihdan puhelimenikin toiseen siksi, että tämä vitun Nokia kehoittaa aina akun latauduttua irroittamaan laturin pistorasiasta.

Vierailija
48/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan aiheeseen. Sukulaiseni on oudolla tavalla pihi, ei näe metsää puilta.

Sukulaiseni on jonkinlainen asperger-tyyppi tai joskus tulee mieleen, että tyhmä kuin saapas. Hänellä ei ole tärkeysjärjestykset aina oikein kunnossa ja joskus joudutaan hakemaan hänet holhoukseen...ellei itse tulla hulluiksi sitä ennen.

Hän myy mökkiään, mutta ei käytä välittäjää. Asunto on 600 km päässä nykyisestä, talo syrjäseudulla, hintapyyntö uuden japsiauton verran. Näyttöreissujen bensoihin ja lehti-ilmoitusten laskuihin on mennyt jo enemmän rahaa, kuin välittäjä olisi ottanut palkkiota.

Lisäksi kaupanteon estää todennäköisimmin hänen henkilökohtainen persoonansa ja tapansa myydä. Hän ei ymmärrä mitään tarjouksista, kauppapapereiden teosta sun muusta. Homma vain venyy ja venyy, ja rahaa palaa lisää - välittäjät kun ovat köyhän kuppareita.

Myynnin syy on, että hän halusi muuttaa lähemmäs sukulaisia ja terveys alkoi jo reistalla, talosta on paljon työtä. Sai pitkän jonotuksen jälkeen vuokra-asunnon pikkukunnassa 100 km päästä meistä. Hän jauhoi siitä koko talven, että milloinhan hän nyt pääsee lähemmäs asumaan. Sai asunnon nyt keväällä. Pikkukunnassa auto on välttämätön kuluerä, että pääsee liikkumaan.

Ehdotin hänelle jonotusaikana, että tuon asunnon lisäksi hakisi mieluummin palveluasuntoa pääkaupunkiseudulta, olin valmis auttamaan hakemisen ja asumistukihakemusten kanssa. Laskin jopa Kelan laskurilla, että hän asumistuen avulla asuisi täällä n. 300-400 eurolla eikä tarvitsisi autoa, tulisi säästöä siinäkin, jopa halvemmaksi, saisi eläkeläisten seutulipun. Lisäksi tuttuni tarjosi yksiötään hänelle vuokralle, eli asunto olisi järjestynyt vauhdilla. Mutta EI! Sana asumistuki oli hänelle kauhistus, ei- hän ei mitään sossun tukia ota! Hän ei mene hattu kourassa köyhäintoimistoon häpeämään. Huoh.....eikä kuunnellut, kun selitin, että at-hakemus lähetetään postissa.

No, 15 v. vanhan auton iskari-, tuulilasi- ja jarruremonttiin ja uusiin kesärenkaisiin on nyt mennyt 1300 euroa. Mutta kun se bussilippukin maksaa pääkaupunkiseudulla - olisko se nyt 50/kuussa, eläkeläiselle. Tokihan auto tulee halvemmaksi...?

Hän on etsinyt itselleen uuden naisystävän, jolla on talo. Ovat tunteneet pari kuukautta. Nyt hän on irtisanomassa tätä pikkukunnan vuokrayksiötään, josta vuokra on "hurjat" 270 euroa. Ei ole kuulemma varaa pitää, hän muuttaa naisystävän luo. (Joka on vuosia vanhempi kuin hän.....) Eläkettä tulee näppiin päälle tonni kuussa. Maalla olevasta talosta ei juuri laskuja tule, kun siinä on sähköt katkaistu, omat vedet ja halpa kiinteistövero.

Hänen naissuhteensa ei koskaan kestä vuotta kolmea kauempaa, ja sitten tulee kengänkuvaa persuksiin. Taas sitten porataan asunnottomuutta siellä korpitalossa. Sanoin, "ettei sinun iässäsi kannata enää asuntoa irtisanoa, vaan pitää siitä kiinni, entäs jos se naisystäväsi heittää sut pihalle tai delaa? Luuletko perikunnan antavan siellä asua? " minkä jälkeen hän löi luurin korvaani.

Hän käy ostamassa tarjoushernekeittoa 35 km päästä toisen kunnan marketista - autolla. Oman kunnan kaupassa 100 metrin päässä olisi purkki 30 cnt kalliimpi. Näillä bensanhinnoilla kauppareissuun palaa siis bensaa 6-7 euron edestä. Ostamalla 10 purkkia hernekeittoa jää tappiota silti...

Vierailija
49/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tänne omia tai läheistenne piheys-juttuja :)

Kaverillani on ollut tämä tapa vaikka kuinka pitkään: kun laittaa esim. puhelimen latautumaan, niin ensin laittaa sen johdon pään puhelimeen ja sitten vasta pistokkeen seinään. Näin ei mene yhtään sähköä hukkaan! Samoin kun ottaa pois, niin ensin seinästä töpseli ja sitten vasta puhelimesta

häneltä, mihin sitä sähköä menee kun laturin päässä ei ole puhelinta?

Luuleeko se raukka että sähköä valuu maahan kuin aukijätetystä hanasta ikään?

Ja uskooko hän kummituksiin ja ennustajiin myös?

Laturi itsessään kuluttaa sähköä. Vaikka se olisi vain seinässä eikä puhelinta ole kytketty. Kannattaa ottaa asioista selvää.

Vierailija
50/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan se niin paljon halvemmaksi keittää kotona kahvit ja jotain pakastepullaa.

En minäkään ymmärrä, miksi käydä joka päivä ulkona syömässä/kahvilla, mutta välissä voi kuitenkin (;

Vierailija
51/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkään nyt jo se naurettava laturijankutus!

Eikä jätetä. Tämä keskustelu piheydestä alkoi vähän heikolta pohjalta, kun puhuttiin kännykän laturista. Kyllä faktat pitää saada kuntoon. Ei meilläkään harvemmin käytettäviä sähkölaitteita pidetä turhaan seinässä. Ainakin kesällä sitten ukkosella on vähemmän irrotettavia laitteita.

Tietenkin tv, tallentava digiboksi ja tietokonekin ovat seinässä koko ajan, mutta niitä käytetäänkin päivittäin. Olen tarkistanut niiden virrankulutukset ja vain digiboksi vie valmiustilassa jotain (viitisen wattia tunnissa), mutta sitä ei voi ottaa seinästäkään, koska silloin eivät ajastukset toimisi.

Palataan aiheeseen. Sukulaiseni on oudolla tavalla pihi, ei näe metsää puilta.

...

käy ostamassa tarjoushernekeittoa 35 km päästä toisen kunnan marketista - autolla. Oman kunnan kaupassa 100 metrin päässä olisi purkki 30 cnt kalliimpi. Näillä bensanhinnoilla kauppareissuun palaa siis bensaa 6-7 euron edestä. Ostamalla 10 purkkia hernekeittoa jää tappiota silti...

Ehkä haluaa vaihtelua käymällä välillä muualla kaupassa ja aikaa on liikaa. Mutta tosiaan ei ole järkevä, jos oikeasti on tarkoitus säästää ja rahaa on vähän. Periaate voi tulla kalliiksi.

Vierailija
52/54 |
10.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tänne omia tai läheistenne piheys-juttuja :) Kaverillani on ollut tämä tapa vaikka kuinka pitkään: kun laittaa esim. puhelimen latautumaan, niin ensin laittaa sen johdon pään puhelimeen ja sitten vasta pistokkeen seinään. Näin ei mene yhtään sähköä hukkaan! Samoin kun ottaa pois, niin ensin seinästä töpseli ja sitten vasta puhelimesta

On kyllä ihan puhelimen kannalta parempi laittaa noin päin latautumaan, ensin puhelimeen piuha ja sitten vasta seinään. Jokin jännitejuttu tms.

Olen olut elektroniikka-alalla 30 vuotta ja nyt haluaisin selityksen, miksi jännite olisi isompi ilman puhelinta /puhelimen kera?

Vierailija
54/54 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten näissä vanhoissa ketjuissa suurin osa tekstistä puuttuu :O ??