Piheyden huipentumia
Kertokaa tänne omia tai läheistenne piheys-juttuja :)
Kaverillani on ollut tämä tapa vaikka kuinka pitkään: kun laittaa esim. puhelimen latautumaan, niin ensin laittaa sen johdon pään puhelimeen ja sitten vasta pistokkeen seinään. Näin ei mene yhtään sähköä hukkaan! Samoin kun ottaa pois, niin ensin seinästä töpseli ja sitten vasta puhelimesta
Kommentit (54)
sämpylöitä ja säästän kaupan leipäpussit joihin sitten laitan leipomani sämpylät.
Pesen usein myös hyvät purkit, voirasita yms. Niihin on kätevä ottaa lapsille evästä mukaan tai säilöä ruoanloppuja.
Ja yksi hyvä säästövinkki on kaikille, että ei kannata laittaa sitä pyykinpesuainetta eikä huuhteluainetta läheskään niin paljon kun paketin ohjeessa on. Itse laitan pienen lorauksen molempia ja puhdasta tulee, ja tuoksuu raikkaalle. Ja jos on likaisempaa, niin kannattaa käyttää sappisaippua tms.
Itsekkin oon joskus noita pesuainetapletteja puolittanut. Jos tiskaan käsin, niin jätän sen veden altaaseen, siinä on helppo sit huuhdella jos on rasvasempia astioita. En tietenkään seisota vettä kuin päivän ajan... Eipä nuo mikään niin pihiyttä ole, mutta yritän olla ekologinen. Ja en vedä pönttöä joka kerta, siis esim. lasten pissa saa jäädä pönttöön vetämättä. Vedän sitten kuin itse käyn vessassa tai mieheni käy. Säästöähän tuossakin tulee...
Kaveri tahtoo tavatessamme aina käydä ravintolassa syömässä. Hän ei koskaan itse tilaa ruokaa, vaan "maistelee" (eli syö puolet annoksesta) lautaseltani. Tämä ärsytti itseäni niin paljon, että aloin tilata vain keittoa. Koska pöytiin harvemmin katetaan lusikat, hän ei pystynyt enää syömään lautaseltani. Keksi kuitenkin ruinata lisää leipää, josta joskus tulee lisähinta minulle maksettavaksi. Ärsyttää. Kyseessä KTM vakavaraisessa yrityksessä.
Omilla kavereillani oli myös nuorempana ollessamme tapana ruinata vaikka pitsasta tai sämpylästä "saanko vähän?" joskus kaverini vielä pahastui, kun jätin hänelle sämpylästä niin vähän! Tuollainen loisiminen vtuttaa NIIN paljon, onneksi nykyään - jos joku noin tökerö vielä olisi - tohtisin jämptisti kehottaa ostamaan oman.
Mutta hyvä ihminen, miksi annat kaverisi ronkkia lautastasi?? Sano suoraan, että et kai nyt minun lautaseltani syö. Samoin leivät maksakoon lokki omasta pussistaan.
muutaman mummon, joka pesee ja kuivaa pikkuhousunsuojat. Ja mainittakoon, etteivät ole dementikkoja tms. vaan ihan "normaaleja". Mutta yöks.
Ystäväni leikkaa talouspaperin neljään osaan. Kerran syötin vauvaani heillä ja pyysin paperia tämän suun pyyhkimiseksi niin sain tällaisen neljäsosa-arkin. Ei ihan meinannut riittää vauvan sottanaamaan :D Tämä samainen ystävä ei suostu ikinä lähtemään yhdille baariin vaan aina haluaa ottaa ne yhdet kotona, kun tulee paaaljon halvemmaksi. Kahville menosta puhumattakaan.
Käytän niitä koirankakkapusseina (kuten myös hedelmäpusseja jos eivät ole menneet rikki). Vauva-aikana kakkavaippapusseina
Useimmat laturit kuluttavat sähköä, kun ne ovat "tyhjänä" seinässä.
Sähkö nimenomaan "valuu hukkan", kuten asian joku ilmaisi. Kuluttaa sähköä yllättävän paljon. Kannattaa irrottaa töpselistä tyhjä laturi. Senhän nyt tietää kaikki!
nyt meille, mihin se sähkö menee?
Älykäs laturi varmaan vie hiukan sähköä mutta nyt puhutaan todella pienestä virrankulutuksesta.Näin toistakymmentä vuotta puhelimien kanssa pelanneena odotan innolla selityksiä!
Kamoon, antaa tulla...Sähköenergia muuttuu lämpöenergiaksi.
Ehkä yhden laturin kulutus voi tuntua pieneltä, mutta otetaanpas vaikka satatuhatta laturia, jotka ovat seinässä yötä päivää - tai kun Suomessa ollaan, vaikka kolme miljoonaa. Megawatti poikineen vuositasolla aivan turhaan, tulipaloriskistä puhumattakaan...
enkä löytänyt meiltä kun muutaman laturin.
Ei hätää, siis.
käyttäisi räkäistä paperia alapääni pyyhkimiseen. Vastenmielinen ajatus.
käyttäisi räkäistä paperia alapääni pyyhkimiseen. Vastenmielinen ajatus.
Aluksi saattaa vähän inhottaa limaisella paperilla pyyhintä, mutta siihen tottuu kyllä. Sitten se sujuu ilman kuivaharjoittelua.
T: 11cm mies
Useimmat laturit kuluttavat sähköä, kun ne ovat "tyhjänä" seinässä.
Sähkö nimenomaan "valuu hukkan", kuten asian joku ilmaisi. Kuluttaa sähköä yllättävän paljon. Kannattaa irrottaa töpselistä tyhjä laturi. Senhän nyt tietää kaikki!
että mitä vie laturi ollessaan seinässä ja tulos oli melkein 0 kWh! Eli ei todellakaan vie paljon mitään..
Huuhtoo vedellä sen eiköhän kuluta sitä vettä enemmän. Minä en juo sen keittämää kahvia.
Itsekään en jätä laturia lojumaan tyhjänä seinään, mutta niin tarkka en ole että ensin laittaisin puhelimen päähän. Siinähän sitä sähköä menee hukkaan vain 3 sekunttia :D Erään ystäväni mies käyttää suodatinpussit pari kolme kertaa. Kuivattaa siis aina ja sitten uudelleen käyttöön. Samoin teepussit. Kerrain join heillä teetä, ja teepussi oli ollut jo kolmessa mukissa aiemmin. Oli pikkuisen laihaa teetä!
Itsekään en jätä laturia lojumaan tyhjänä seinään, mutta niin tarkka en ole että ensin laittaisin puhelimen päähän. Siinähän sitä sähköä menee hukkaan vain 3 sekunttia :D Erään ystäväni mies käyttää suodatinpussit pari kolme kertaa. Kuivattaa siis aina ja sitten uudelleen käyttöön. Samoin teepussit. Kerrain join heillä teetä, ja teepussi oli ollut jo kolmessa mukissa aiemmin. Oli pikkuisen laihaa teetä!
Anoppi säästää käytetyt nenäliinat ja käyttää niitä vessapaperina jälkeenpäin.
nyt meille, mihin se sähkö menee?
Älykäs laturi varmaan vie hiukan sähköä mutta nyt puhutaan todella pienestä virrankulutuksesta.Näin toistakymmentä vuotta puhelimien kanssa pelanneena odotan innolla selityksiä!
Kamoon, antaa tulla...
"Akun lataamiseen käytetään muuntajaa, jossa syntyy ns. tyhjäkäyntihäviöitä sen ollessa kytkettynä sähköverkkoon (ilmenee muuntajan lämpenemisenä). Tyhjäkäyntihäviöt ovat muuntajan koosta ja rakenteesta riippuvaisia. Ladattavan pölyimurin tai kännykän muuntajien tyhjäkäyntihäviöt ovat hyvin pieniä, vuositasolla muutamia kilowattitunteja. Järkevän energiankäytön ja turvallisuuden kannalta akkulaturia ei ole tarpeen pitää kytkettynä sähköverkkoon silloin, kun siinä ei ole ladattavaa laitetta."
Lähde: http://www.sssoy.fi/
Kulutusta se on pienikin kulutus :-D
Kyseinen herra käy ruokaostoksilla eräässä marketissa, mutta ajaa vielä sen jälkeen toiseen markettiin hakemaan jotain yhtä tarjousjuttua joka olisi ollut ensimmäisessä marketissa vain jokusen sentin kalliimpi. Ja bensaa kuluu. Hän myös hakee maitopurkin autolla kaupungin toisella laidalla olevasta marketista nurkan takana olevan lähikaupan sijaan koska se on 10 senttiä halvempi. Ja taas bensaa kuluu. Sama tyyppi ei laita jouluvaloja koska ne vievät sähköä, mutta silti jättää usein valot päälle koko kämppään töihin lähtiessään ja kauppaan mennessään jne...
Omanlaistansa pihiyttä tämäkin. Kai.
Hei. Sen mitä jatkuvasti pistorasiassa roikkuva kännykän laturi vie, säästyy helposti kun pistät ensitalvena autosi yhden kerran minuuttia myöhemmin lämmitykseen.
Ihan oikeesti... En voi kertakaikkiaan sietää tälläistä pilkunnussimista.
Vaihdan puhelimenikin toiseen siksi, että tämä vitun Nokia kehoittaa aina akun latauduttua irroittamaan laturin pistorasiasta.
Leipäpusseja en enää säästä, mutta hedelmäpussit säästän.
Säästäisin myös kaikki muovirasiat (esim. punajuurisalaatin) jos niitä ei jo olisi meillä niin paljon.
Talouspaperin aina puolitan ja joskus minäkin ensin niistän ja pyyhin alapään sitten samalla paperilla. Mutta en millään räkäisellä paperilla. Niistelen vähän väliä vaikka mitään ei tulekaan.
Lisäksi mä käytän samaa vesilasia vähintään yhden päivän.
Jos juon kaksi kuppia teetä lyhyen ajan sisällä, niin käytän samaa teepussia.
Mä pihistelen niin monessa asiassa, etten jaksa edes luetella ja ne on niin arkipäivää, etten edes huomaa sitä. Enemmänkin se on tapa kuin piheyttä.
vedetä vessaa joka kerta, ihan turhaa. Minulta löytyy myös pestäviä kestopikkuhousunsuojia jotka pestään lasten kestovaippojen kanssa. En ole mitenkään erityisen pihi, mutta yritän elää ekologisesti monissa asioissa. Esim. 26kpl astianpesukonetablettia maksaa melkein kympin, mutta ovat ainoita ympäristöystävällisiä ja samalla tehokkaita.
Tuon laturin kans siis.
Leipäpusseja en enää säästä, mutta hedelmäpussit säästän.
Säästäisin myös kaikki muovirasiat (esim. punajuurisalaatin) jos niitä ei jo olisi meillä niin paljon.
Talouspaperin aina puolitan ja joskus minäkin ensin niistän ja pyyhin alapään sitten samalla paperilla. Mutta en millään räkäisellä paperilla. Niistelen vähän väliä vaikka mitään ei tulekaan.Lisäksi mä käytän samaa vesilasia vähintään yhden päivän.
Jos juon kaksi kuppia teetä lyhyen ajan sisällä, niin käytän samaa teepussia.Mä pihistelen niin monessa asiassa, etten jaksa edes luetella ja ne on niin arkipäivää, etten edes huomaa sitä. Enemmänkin se on tapa kuin piheyttä.
Minäpä laitan hedelmäpussiin solmun vasta punnitsemisen jälkeen, ettei painaisi niin paljoa.
Minäpä laitan hedelmäpussiin solmun vasta punnitsemisen jälkeen, ettei painaisi niin paljoa.
Kaveri tahtoo tavatessamme aina käydä ravintolassa syömässä. Hän ei koskaan itse tilaa ruokaa, vaan "maistelee" (eli syö puolet annoksesta) lautaseltani. Tämä ärsytti itseäni niin paljon, että aloin tilata vain keittoa. Koska pöytiin harvemmin katetaan lusikat, hän ei pystynyt enää syömään lautaseltani. Keksi kuitenkin ruinata lisää leipää, josta joskus tulee lisähinta minulle maksettavaksi. Ärsyttää. Kyseessä KTM vakavaraisessa yrityksessä.