Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitkö että AMK:ssa ja yliopistossa on opettajia joilla ei ole opettajan pätevyyttä

Vierailija
07.09.2012 |

ja heitä on lukuisia.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesin. Onneksi mä valmistun ihan kohta ja vien niiltä paikan.

Vierailija
2/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei yliopistoissa opettajilta vaadita muodollista opettajanpätevyyttä?

Oscar.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin opettanut yliopistossa vailla pätevää opekoulutusta. Opettamani asian kyllä hallitsin työkokemukseni kautta.

Vierailija
4/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin AMK:ssa heitä on, yliopistoa en ole käynyt. Minuakin on opettanut opettaja, jolla ei ole opettajan pätevyyttä.

Vierailija
5/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. oma opettajamme suoritti vielä opettajaopintojaan kun oli jo meidän ryhmän tuutori.

Oikein hyvä opettaja oli ja sen kolmen vuoden aikana huomasi, kuinka kokemus opetti ja toi varmuutta. Saihan hän sinä aikana paperitkin.

Vierailija
6/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa valita hyvä AMK, kyllä niillä joillakin on vaatimustasona vähintään se maisterin tutkinto ja musta se on riittävä vaikkei oliskaan kasvatustieteistä kuullukkaan. MUTTA se, jos opettajan pätevyys puuttuu, ei tarkota välttämättä sitä että opettaja olisi huono hommassaan. Meillä esim. on yhtenä opettajana/luennoitsijana lääkäri ja osaa kyllä opettaa asiansa, voittaa mennen tullen ne kymmeniä vuosia "oikeina" opettajina olleet.

Vierailija
7/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein yhden kurssin (luentoina) pitävät lääkärit. Eräskin kahdeksan tuntia tuli aikoinaan istuttua lääkärin luennoilla. Ja valtaosa näistä tosiaan oli hyviä "opettajia".

kannattaa valita hyvä AMK, kyllä niillä joillakin on vaatimustasona vähintään se maisterin tutkinto ja musta se on riittävä vaikkei oliskaan kasvatustieteistä kuullukkaan. MUTTA se, jos opettajan pätevyys puuttuu, ei tarkota välttämättä sitä että opettaja olisi huono hommassaan. Meillä esim. on yhtenä opettajana/luennoitsijana lääkäri ja osaa kyllä opettaa asiansa, voittaa mennen tullen ne kymmeniä vuosia "oikeina" opettajina olleet.

Vierailija
8/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätevä. Olen alani asiantuntija.

ap

Vierailija
9/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luennoitsijoina (joo, ei kutsuta heitä "opettajiksi" yliopistolla) on proffia ja tutkijoita. Heidän ensisijainen työnsä on tutkimus, johon littyvistä aiheista luennoivat opiskelijoille. Kaikki eivät edes luennoi ja jos luennoivatkin, on se häviävä osuus työajasta.

ENpä näe miksi pitäisikään olla pedagogista pätevyttä välttämättä. Etenkin yliopisto-opiskelijan tehtävä on poimia luennoista oleelliset, eikä luennoitsijan tankata niitä opiskelijan päähän tai toistaa sanomaansa kymmentä kertaa että se jäisi kaikien päähän.

Vierailija
10/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa luennoida vaikka joku yritysjohtaja vailla minkäänlaista pedagogista koulutusta. Harvalla luennoitsijalla noin muutenkaan on muuta kuin oman alansa maisterin/tohtorin tutkinto.

Vierailija
11/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä amk- ja yliopistoikäiset osaavat jo itsekin huolehtia oppimisestaan. Tärkeämpää korkeakouluissa on asiaosaaminen kuin opettajan pätevyys, minun mielestäni, vaikka tietenkin on plussaa jos hyvä proffa on myös hyvä opettaja.

Vierailija
12/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat halpaa työvoimaa ja niistä pääsee tarvittaessa kätevästi eroon. Niinpä opetuksen laatu on, mitä on. Keskeyttämiset ja valmistumisaste kertovat omaa kieltään.

Vierailija
13/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mulla ole pedagogisia opintoja. Eipä niitä todellakaan tarvitakaan mihinkään siinä kun aikuisille ihmisille luennoi aiheesta jonka tuntee läpikotaisin. Eipä niille sitten työelämässäkään asioita ole opettajanpätevyyden omaavat opettamassa, hyvä vaan tottua muuhun jo yliopistossa.

Vierailija
14/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, oon itsekin kesken opintojen opettanut yliopistossa ja vieläpä aihealuetta, josta en tiennyt käytännössä mitään. Minkäänlaista opettamiseen edes etäisesti liittyvää koulutustakaan minulla ei ole eikä tule.

Vierailija
15/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan, että ammatillinen opettajakoulu (tai mikä lie) löytyy luonnollisesti ja se on käytävä ollakseen pätevä opettajana, mutta esim. merenkulussa ei ole maisteritason tutkintoa jota vaatia opettajalta.

Vierailija
16/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

proffat ja yliassistentit luokanopeihin vai? :D

Kyllä niissä open pätevyyden omaavissakin on kaikenlaista sössöttäjää ihan kuten yliopistohenkilökunnassakin. Tosiasia kuitenkin on että tiedemaailmassa pätevyys hankitaan tutkimustyöllä ja tieteellisellä julkaisemisella, toki pedagogiset opinnot ovat eduksi mutta eivät ne valinnassa mitään paina jos tyypillä muuten ei ole tarpeeksi meriittejä.

Vierailija
17/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melko typerää itsekehua tuo että ei sillä tasolla enää tarttekaan ns. opetusta kun pitää itse osata poimia rusinat luentopullasta. miksi pitää, eivätkö asiat voisi olla toisin?!!

Vierailija
18/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yliopiston professoreilla pitäisi olla opettajan ammattipätevyys?

Minulle riittää, että HY:ssä monastia luentoja pitää oman alansa parhaat Suomessa, eikä joku opettajan pätevyyden omaava, joka ei kuitenkaan tiedä opettamastaan asiastaan enempää, kuin mitä tenttikirja kertoo.

Opiskelen oikeustieteellisessä tällä hetkellä.

Vierailija
19/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen mileummin asiantuntijan luentoa, kuin pedagogisesti pätevän opettajan vailla käytännön kokemusta!

Valitettavan usein nuo pelkästään pedagogisesti pätevät nirppanokat toistavat kirjojen kliseitä , mitään tapausesimerkkejä tai käytännöstä tullutta kokemusta jaettuna opetuksessa on turha heiltä odottaa :(

Yleensä työkokemus ammatillisessa opetuksessa katsotaan välttämättömäksi pedagogisen pätevyyden lisäksi.

Yliopistolla esim. lääketieteellisessä, luentoja todella pitävät eri alojen lääkärit, ja ovat todellisia asiantuntijoita vailla pedagogista painolastia. Luennot varsin mielenkiintoisia.

Itse olen toiminut myös opetustehtävissä ja tiedän hyvin, että pedagogisesti pätevätkin henkilöt turvautuvat erittäin usein ns. ovenkahvapedagogiikkaan ja valmistautumista opetukseen ei yleensä ole juurikaan, vedetään lonkalta fiiliksen mukaan.

Persoona ja työkokemus lienee kuitenkin ne parhaat pohjat opetustyössä, mistä ammentaa. Ja joillain on vaan sitä karismaa.

Vierailija
20/36 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melko typerää itsekehua tuo että ei sillä tasolla enää tarttekaan ns. opetusta kun pitää itse osata poimia rusinat luentopullasta. miksi pitää, eivätkö asiat voisi olla toisin?!!

Ja ihan omaa hölmöyttä jättää luennot käymättä, jos pedagogiset opinnot puuttuu luennoitsijalta. Itse en ainakaan olisi mistään hinnasta jättänyt alansa huippututkijan luentoja väliin, vaikka puhuikin vähän mutisten eikä teettänyt ryhmätöitä.