Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoon tutustuminen

Vierailija
06.09.2012 |

Palaan töihin syksyn aikana ja lapseni on saanut paikan perhepäivähoidosta. Kuinka pitkä "harjoittelujakso" olisi lapselle paras? Miten olette sen käytännössä toteuttaneet? Pph oli mukava, mutta hänestä oli vaikea saada irti, mikä hänestä olisi parasta.

Ajattelin, että kävisimme ensin yhdessä muutamana päivänä hoitopaikassa ja olisimme aina osan päivästä: ensin vaikka puurolla, sitten jäätäisiin lounaalle asti jne. Tätä muutamana päivänä ensimmäisellä viikolla. Seuraavalla viikolla lapsi olisi ilman minua muutaman tunnin päivässä hoidossa. Kolmannella ja viimeisellä viikolla kokeiltaisiin jo koko hoitopäivää. Minä olisin silloin vielä lomalla kotona, ja siten valmis saapumaan paikalle, jos ongelmia tulee. Perehtymiseen varaisin siis kokonaisuudessaan kolme viikkoa. Tarkoitus oli mennä vierailemaan jo tällä viikolla, mutta olemme molemmat flunssassa, joten emme halua mennä tartuttamaan muita lapsia.

Lapsi on 1 v 2 kk ja pärjännyt aina hyvin (ilman itkua ja kiukuttelua) muutaman tunnin mummojen ja kummien hoidossa. Lapsi menee hoitoon neljänä päivänä viikossa.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on melko tuoretta kokemusta aiheesta - aloitan työt nimittäin tulevana maanantaina :) Tosin omat lapseni ovat jo vähän isompia, ja heitä on kaksi. Vanhempi on muutaman kuukauden kuluttua neljä ja nuorempi täytti juuri kaksi.

Me kävimme pph:n luona kesän mittaan nelisen kertaa leikkimässä, että paikka tuli tutuksi. Varsinainen tutustumisjakso on ollut tämä viikko. Maanantaina olimme heidän kanssaan koko perhe hoitopaikassa, sillä isän on tarkoitus viedä ja minun hakea lapset. Muutama tunti leikittiin. Tiistaina pistäydyin lähikaupassa n. 20 minuuttia, leikkivät ulkona silloin. Sitten ke-pe olin poissa n. 2,5 tuntia aamupäivisin, että saivat opetella lounaskuviot.

Päikkäreitä kerkeävät opetella sitten maanantaina, kun olen jo töissä. Haen lapset aina kahden jälkeen jo kotiin, eli kamalan pitkä päivä ei ole tiedossa. Meillä sopeuttaminen sujui hyvin, vaikka eivät ole olleet koskaan muualla hoidossa kuin mummolla toisinaan. Kertaakaan eivät ole itkeneet tai olleet vastentahtoisia, vaikka nuoremman kohdalla vähän epäilytti. Hyvillä mielin lähden maanantaina töihin.

Oma lapsesi on tosi pieni, mutten silti usko, että hän tarvitsee kolmen viikon jaksoa opetteluun. Uskon, että viikko suunnilleen riittää. Mä en edes raaskisi kolmea viikko lomasta olla erossa lapsista, mieluummin säästäisin lomia yhteisiin hetkiin ja yhteiseen olemiseen. Pienille lapsille hoitopäivä on kuitenkin raskas ja täyttä työtä. Yleensä aikuisia väsyttää työpäivä - lapsella se on vielä pidempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla