Kiireelliset huostaanotot Suomessa 12 000 ja Ruotsissa 200!
Ja Ruotsissa asuu noin 3 miljoonaa asukasta Suomea enemmän. Eikä perhemurhiakaan ole tehty Ruotsissa läheskään niin paljon kuin Suomessa viime aikoina.
Ei yhtään ihme, että YK on ilmaissut huolensa Suomen lastensuojelutoimintaan.
Kommentit (159)
niin alan ymmärtää millaisen asiakaspohjan kanssa keskimäärin lastensuojelun työntekijät ovat tekemisissä.
Hyvä ihminen sentään.
Sinulla on vain ne luentomuistiinpanot ja kuulopuheet.
Ja tiedätkös, kultaseni, kun työelämä ei myöskään aina toimi niin, että "otetaan yksi typerä tyttö ja kysytään siltä, minne se haluaa pyrkiä".
Sinä ainakin olet antanut niin tautisen tyhmän kuvan itsestäsi, että jopa sosiaalialan rekrytoija ei välttämättä palkkaa sinua muualle kuin ihan niihin surkeimpiin hommiin - jos niihinkään.
niin alan ymmärtää millaisen asiakaspohjan kanssa keskimäärin lastensuojelun työntekijät ovat tekemisissä.
Aika sanattomaksi vetää tämä ketju. Tsemppiä kaikille lastensuojelun ja päihdetyön tekijöille. Ei ole helppoa.
Suomessa. Lapsiin suhtaudutaan iloisesti eikä niitä mollata kuten Suomessa. Ruottalaiset eivät myöskään ole niin väkivaltaisia kuin suomalaiset.
Suomi on lapsiovihamielinen maa, Ruotsissa hymyillään jopa vieraalle lapselle, vaikka vähän metelöikin.
ensin keskustelun pohjaksi lyödään tilastotieto, joka ei pidä lainkaan paikkaansa, sen jälkeen koko tilastosta ei keskustella lainkaan (mitä nyt joku osoittaa sen vääräksi) ja koko ketju menee typeräksi jankkaamiseksi.
Itse olen sitä mieltä että kotipalvelun lisääminen ei nykyihmisten kanssa enää toimisi, sillä häpeä on hävinnyt yhteiskunnasta melko totaalisesti. Jos kunnan työntekijä olisi saatavissa siivoamaan ja lapsia hoitamaan, suomalaiset eivät pian enää viitsisi itse edes paskapyykkiään pestä.
Kaikesta huolimatta 10000 huostaanotettua lasta tuntuu todella suurelta määrältä, vaikka kaikki huostaanotot olisivat hyvin tarpeellisiakin. Meillä on siis jopa tuhansia perheitä, jotka eivät pysty huolehtimaan lapsistaan. Joko vaatimukset ovat liian tiukat tai sitten olemme todellakin epäonnistumassa kansakuntana.
Itse en tunne ainuttakaan huostaanotettua lasta tai perhettä, jossa olisi edes tarvetta sellaiselle.
Olen itse hyvän koulutuksen saanut ja hyvästä perheestä, eikä mun lapsuuden kaveripiiriin kuulunut sosiaalitapauksia.
Aikuisena sitä on tavannut uusia ihmisiä laajemmalti kuin siitä kotipiiristä, niin huomaakin, että suhteellisen monella on ollut kurja lapsuus, johon on kuulunut huostaanottoja.
Olet väkisin tavannut "niitä". Tai sitten sulla on tosi vähän sosiaalista verkostoa.
Aika sanattomaksi vetää tämä ketju. Tsemppiä kaikille lastensuojelun ja päihdetyön tekijöille. Ei ole helppoa.
Jeps. Mä en ylipäätään ymmärrä tätä keskustelua. Ei ne sosiaalityöntekijät tai lastensuojeluviranomaiset ole tappaneet tai pahoinpidelleet yhtäkään lasta, jättäneet nälkään juopoteltuaan ruokarahat tai heitteille, kun oma päihteidenkäyttö on ollut tärkeämpää. Vaan VANHEMMAT. Ei yksikään sosiaalityöntekijä olisi tunkemassa lasta takaisin huonoon kotiin, jos vanhemmat eivät sitä niin kovasti haluaisi, että käräjöisivät asian puolesta niin että juridisesti riittävien todisteiden puutteessa sosiaalityöntekijöille ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin suostua sillä kohden vanhempien vaatimuksiin.
Vanhemmat voisivat ihan itse hoitaa lapsensa kunnolla ja jos heistä ei siihen ole, myöntyä yhteistyössä siihen että lapset sijoitetaan muualle heidän omaksi parhaakseen. Valitettavasti taitaa olla niin, että monikaan sossutapaus ei ole koko elämässään saanut mitään muuta aikaiseksi kun pukattua niitä pentuja ja sitten jos pitäisi tunnustaa, että eipä minusta edes vanhemmaksi ollut, se on liian kova pala myöntää. Siinä sitten mouhotaan että aiheeton huostaanotto ja kaikin keinoin yritetään vaatia lapsia takaisin.
Tää vauvapalsta on kyllä muutenkin saanut mut vakuuttumaan siitä, että tein todella hyvän valinnan kun päätin, etten suuntaudukaan työskentelemään lasten parissa vaan lähdin ihan toiselle alalle. Sen verran hulluilta vaikuttaa suuri osa vanhemmista. Tosin tän tiedon valossa ei varmaan tarvitse ihmetellä myöskään, miksi Suomessa huostaanottoja tehdään paljon, eikä sekään määrä riitä, kun tällaisia tragedioita tapahtuu.
Jos Eerika OLISI otettu huostaan, eiköhän senkin vanhemmat olisi täällä kiljumassa, miten on tapahtunut oikeusmurha ja ihan hyviä vanhempia ovat olleet, sossulehmät vaan ei ymmärrä mitään lastenkasvatuksesta kun aiheetta varastivat heidän lapsensa.
Arvonantoni kuitenkin jokaiselle lastensuojelun työntekijälle.
Hän sai lastensuojelusta ala-arvoista, epäpätevää ja ammattitaidotonta kohtelua osakseen.
Siitä ei pääse yli eikä ympäri, vaikka saarnaisitte maailman tappiin jotain muuta.
isä ja äitipuoli. Ei kukaan muu.
Hän sai lastensuojelusta ala-arvoista, epäpätevää ja ammattitaidotonta kohtelua osakseen.
Siitä ei pääse yli eikä ympäri, vaikka saarnaisitte maailman tappiin jotain muuta.
Sosiaaliviranomaiset eivät aiheuttaneet Eerikan kuolemaa, vaan hänen isänsä ja äitipuolensa.
Ymmärtääkseni sosiaaliviranomaisten mahdollisten laiminlyöntien osalta tutkinta on vielä kesken, mutta se nyt on jo tällä hetkellä kiistatta varmaa, että he eivät hakanneet Eerikaa tai käärineet häntä lakanaan tukehtumaan.
Sosiaaliviranomaiset eivät aiheuttaneet Eerikan kuolemaa, vaan hänen isänsä ja äitipuolensa.
Ymmärtääkseni sosiaaliviranomaisten mahdollisten laiminlyöntien osalta tutkinta on vielä kesken, mutta se nyt on jo tällä hetkellä kiistatta varmaa, että he eivät hakanneet Eerikaa tai käärineet häntä lakanaan tukehtumaan.
Kuinka sairas on ihminen, joka vielä puolustelee heitä?? Kuvottavaa!
onko Suomi mikään sivistysvaltio. Mitkä olivatkaan ne sivistysvaltion tunnusmerkit; suhtautuminen lapsiin, vanhuksiin ....
Jeps. Mä en ylipäätään ymmärrä tätä keskustelua. Ei ne sosiaalityöntekijät tai lastensuojeluviranomaiset ole tappaneet tai pahoinpidelleet yhtäkään lasta, jättäneet nälkään juopoteltuaan ruokarahat tai heitteille, kun oma päihteidenkäyttö on ollut tärkeämpää. Vaan VANHEMMAT. Ei yksikään sosiaalityöntekijä olisi tunkemassa lasta takaisin huonoon kotiin, jos vanhemmat eivät sitä niin kovasti haluaisi, että käräjöisivät asian puolesta niin että juridisesti riittävien todisteiden puutteessa sosiaalityöntekijöille ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin suostua sillä kohden vanhempien vaatimuksiin.
Vanhemmat voisivat ihan itse hoitaa lapsensa kunnolla ja jos heistä ei siihen ole, myöntyä yhteistyössä siihen että lapset sijoitetaan muualle heidän omaksi parhaakseen. Valitettavasti taitaa olla niin, että monikaan sossutapaus ei ole koko elämässään saanut mitään muuta aikaiseksi kun pukattua niitä pentuja ja sitten jos pitäisi tunnustaa, että eipä minusta edes vanhemmaksi ollut, se on liian kova pala myöntää. Siinä sitten mouhotaan että aiheeton huostaanotto ja kaikin keinoin yritetään vaatia lapsia takaisin.
Tää vauvapalsta on kyllä muutenkin saanut mut vakuuttumaan siitä, että tein todella hyvän valinnan kun päätin, etten suuntaudukaan työskentelemään lasten parissa vaan lähdin ihan toiselle alalle. Sen verran hulluilta vaikuttaa suuri osa vanhemmista. Tosin tän tiedon valossa ei varmaan tarvitse ihmetellä myöskään, miksi Suomessa huostaanottoja tehdään paljon, eikä sekään määrä riitä, kun tällaisia tragedioita tapahtuu.
Jos Eerika OLISI otettu huostaan, eiköhän senkin vanhemmat olisi täällä kiljumassa, miten on tapahtunut oikeusmurha ja ihan hyviä vanhempia ovat olleet, sossulehmät vaan ei ymmärrä mitään lastenkasvatuksesta kun aiheetta varastivat heidän lapsensa.
ja että on siis parempi, että Eerika kuoli karmealla tavalla ja kärsi sitä ennen vielä karmeamman elämän? Ihan tosissasi?
En rupea tarkemmin yleistämään Eerikan tapausta kaikkiin sosiaalityöntekijöihin, mutta tässä on tapahtunut selvästi virhe. 29 lastensuojeluilmoitusta ja Eerikan väkivaltainen kuolema kertovat ihan riittävästi. Virhe saattaa olla työntekijöiden tai lain - se on selvitettävä ja siihen on saatava muutos. En ymmärrä, miksi tässä kohtaa pitäisi taputtaa sosiaalitoimea päähän ja kehua, että hienoa työtä teette, vaikka Eerikalle kävikin noin. Yksi julkitullut tapaus nimittäin vihjaa, että useampia on vielä peitossa.
MIssä tahansa muussa ammatissa olisi jo virheestä saanut potkut. Jos minä opettajana istun ryystämässä kahvia opehuoneessa, kun samaan aikaan välitunnilla oppilas hakkaa toisen kuoliaaksi ja opettajanhuoneen ovella 29 oppilasta käy asiasta minulle ilmoittamassa, niin olisinko edelleen opettaja? Jos laki sallii minulle tämän, eikö lakia pitäisi muuttaa?
Valitettavasti ammattini puolesta tiedän useita tapauksia, joissa lapsi sinnittelee kotona väkivaltaisten vanhempien kanssa eikä sosiaalitoimi tee asialle yhtään mitään. Kodin väkivallasta tiedetään, lapselle on tarjottu runsain mitoin terapiaa ja kaikki jatkuu entisellään. Riittää, kun vanhempi on yhteistyökykyinen ja ymmärtää tilanteen.
Toisaalta tiedän tapauksen, jossa uhattiin huostaanotolla (itse kuulin tapauksen), kun lapsi oli hoikka ja äiti haki siihen apua lääkäriltä (lasta tutkittiin). Kun lääkäri ei löytänyt syytä, arveltiin, että äiti piti lasta nälässä ja haki ihan vain näön vuoksi apua. Näihin on saatu sitten runsain mitoin käytettyä resurssia.
Uskon kyllä, että lastensuojelu on rankka ala ja ymmärrän, että kaikkeen ei pystytä puuttumaan ajoissa. Silti hämmentää, että on aikaa tutkia lääkäri- tai neuvola-aikoja unohtaneita perheitä mutta 29 ilmoituksen jälkeen ei vain riitä aikaa tehdä muuta. Eikö tuossa ole nimenomaan kyse siitä resurssien väärästä kohdistamisesta eli toisin sanoen työntekijöiltä puuttuu riittävä koulutus tunnistaa apuatarvitsevat perheet tehokkaasti.
En käsitä, miten palkka liittyy tähän keskusteluun. Ei työtään voi tehdä huonosti siksi, kun on niin huono palkka. Voi vaihtaa alaa. On aika järkyttävää todeta, että Eerika kuoli, kun sosiaalityöntekijää ei kiinnostanut pienen palkkansa takia toimia oikein. Eu usko, että tästä on kyse. Alalle hakeutuneet ovat kyllä tietoisia palkasta.
ja että on siis parempi, että Eerika kuoli karmealla tavalla ja kärsi sitä ennen vielä karmeamman elämän? Ihan tosissasi?
En rupea tarkemmin yleistämään Eerikan tapausta kaikkiin sosiaalityöntekijöihin, mutta tässä on tapahtunut selvästi virhe. 29 lastensuojeluilmoitusta ja Eerikan väkivaltainen kuolema kertovat ihan riittävästi. Virhe saattaa olla työntekijöiden tai lain - se on selvitettävä ja siihen on saatava muutos. En ymmärrä, miksi tässä kohtaa pitäisi taputtaa sosiaalitoimea päähän ja kehua, että hienoa työtä teette, vaikka Eerikalle kävikin noin. Yksi julkitullut tapaus nimittäin vihjaa, että useampia on vielä peitossa.
MIssä tahansa muussa ammatissa olisi jo virheestä saanut potkut. Jos minä opettajana istun ryystämässä kahvia opehuoneessa, kun samaan aikaan välitunnilla oppilas hakkaa toisen kuoliaaksi ja opettajanhuoneen ovella 29 oppilasta käy asiasta minulle ilmoittamassa, niin olisinko edelleen opettaja? Jos laki sallii minulle tämän, eikö lakia pitäisi muuttaa?
Valitettavasti ammattini puolesta tiedän useita tapauksia, joissa lapsi sinnittelee kotona väkivaltaisten vanhempien kanssa eikä sosiaalitoimi tee asialle yhtään mitään. Kodin väkivallasta tiedetään, lapselle on tarjottu runsain mitoin terapiaa ja kaikki jatkuu entisellään. Riittää, kun vanhempi on yhteistyökykyinen ja ymmärtää tilanteen.
Toisaalta tiedän tapauksen, jossa uhattiin huostaanotolla (itse kuulin tapauksen), kun lapsi oli hoikka ja äiti haki siihen apua lääkäriltä (lasta tutkittiin). Kun lääkäri ei löytänyt syytä, arveltiin, että äiti piti lasta nälässä ja haki ihan vain näön vuoksi apua. Näihin on saatu sitten runsain mitoin käytettyä resurssia.
Uskon kyllä, että lastensuojelu on rankka ala ja ymmärrän, että kaikkeen ei pystytä puuttumaan ajoissa. Silti hämmentää, että on aikaa tutkia lääkäri- tai neuvola-aikoja unohtaneita perheitä mutta 29 ilmoituksen jälkeen ei vain riitä aikaa tehdä muuta. Eikö tuossa ole nimenomaan kyse siitä resurssien väärästä kohdistamisesta eli toisin sanoen työntekijöiltä puuttuu riittävä koulutus tunnistaa apuatarvitsevat perheet tehokkaasti.
En käsitä, miten palkka liittyy tähän keskusteluun. Ei työtään voi tehdä huonosti siksi, kun on niin huono palkka. Voi vaihtaa alaa. On aika järkyttävää todeta, että Eerika kuoli, kun sosiaalityöntekijää ei kiinnostanut pienen palkkansa takia toimia oikein. Eu usko, että tästä on kyse. Alalle hakeutuneet ovat kyllä tietoisia palkasta.
En väittänyt mitään sellaista. Toisekseen, ymmärtääkseni Eerikan huoltajuus oli käsittelyssä ja ihan muutaman päivän päästä olisi selvinnyt, saako hän jäädä isälleen vai ei? Ei siis voi väittää, etteikö asialle olisi tehty mitään. Niillä tiedoilla, mitä sosiaalityöntekijöillä oli sillä hetkellä, he tuskin olisivat voineet olettaa että isä ja äitipuoli tappavat Eerikan ennen tuota käsittelyä tai jos heillä olisi juridisesti tarpeeksi pitävät todisteet olleet Eerikan pois hakemiseksi välittömästi, eiköhän näin olisi tehty.
Niin kauan kun ihmiset järjestää kauhean mekkalan noista turhista huostaanotoista ja puuttumisista, näitä tapahtuu. Jos mun perheessä olis kaikki kunnossa ja lastensuojeluviranomaiset tulis silti soittamaan ovikelloa jonkun unohtuneen neuvola-ajan vuoksi tai siksi että naapuri on huolestunut kun lapsi itkee paljon (eivät he voi tietää, johtuuko se lapsen sairaudesta vai pahoinpitelystä), niin olisin vaan iloinen että joku on katsonut aiheelliseksi välittää lapsesta ja tarkastaa tämänkin asian, ettei oikeasti ole mitään hätää. En alkaisi meuhkata, että saatanan sossut. Jonkun toisen tilanteessa vastaavanlaisella tavalla olisi voinut löytyä kaltoinkohdeltu, laiminlyöty lapsi.
Voi olla että tässä on tapahtunut järkyttävä virhe ja laiminlyöntejä, tai sitten kyse on vain kamalan huonosta tuurista sekä inhimillisistä erehdyksistä. Se on kuitenkin fakta, että jos jatkossa meinataan estää tällaisten tapahtumien toistuminen, niin seulaan jää varmasti yhä enenevissä määrin myös sellaisia perheitä, joissa huostaanoton perusteita ei ole. Jos tästä joka kerta nostetaan ihan kauhea meteli, niin varmaan ne nykyisetkään harvat pätevät sosiaalityöntekijät eivät jaksa enää työskennellä alalla.
Kaikki jeesustelijat, jotka kokevat omaavansa itse jumalallisia kykyjä ennustaa erehtymättömästi erittäin vähäisillä tiedoilla ja kiireellisessä aikataulussa, kuka milloinkin on todella avun tarpeessa ja kuka ei, toivottavasti itse siirtyvät alalle puskista huutelun sijaan.
Itsehän tosiaan en tee lastensuojelutyötä tai muutenkaan työskentele missään sosiaalialaan edes etäisesti liittyvässä. Ymmärrän kuitenkin, että ihmisiä sielläkin työntekijät vain ovat. Ei heillä ole mitään superkykyjä ennustaa, että tuo lapsi tapetaan huomenna ellemme heti hae häntä pois.
- Suomi on lapsivihamielinen - lapset ei saa näkyä, ei kuulua. - Suomessa ei ole oikeaa yhteisöllisyyttä ja välittämistä, mutta sitäkin enemmän kyttäys ja lynkkays meininki ja siksi ihmiset ei uskalla/kehtaa pyytää apua vaan sinnittelee viimeiseen asti. - Ikäpolvi, joka nämä lait on säätänyt, on sitä, jotka itse antoivat meille nykyvanhemmille tukkapöllyt, risut kintuille, luunapit jne. (tai vaihtoehtoisesti hoidattivat meidät omilla vanhemmillaan). HUOM! nyt on helppo jeesustella ja paikata huonoa omaatuntoa "joka kuritta kasvattaa..."-mentaliteetista. - Suomessa nyt vaan ei osata käyttää alkoholia. - Lastensuojeluilmoja tehdään nykyään perheistä, jotka meidän lapsuudessa olisivat olleet ns. normaaleja, tai muuten vaan helposti/tarjoamatta apua/ottamatta selvää oikeasta tilanteesta/kiusatakseen. (Minäkin luulin eläneeni normaalin, onnellisen lapsuuden aina siihen asti kunnes minusta tuli äiti ja aloin painia näiden kasvatusasioiden kanssa.) Ottaen huomioon miten meidät kasvatettiin sekä nykyiset lait, ei ihme, että osa meistä vanhemmista on ihan hukassa vanhemmuuden kanssa (eiköhän malli tullut jo kotoa), osa pelkää lastensuojeluilmoa niin, ettei uskalla kasvattaa ollenkaan ja toiset seinän takana miettii, pitäisikö noista tehdä ilmo, kun lapsiperheestä kuuluu huutoa ja meteliä. En kiellä, etteikö aiheellisia ilmoja ole tehty, jätetty tekemättä tai sossut eivät ole hoitaneet asioitaan. Jokainen perhesurma on liikaa, mutta eiköhän tässä ole jo nähty, että tämä homma ei toimi Suomessa ollenkaan. Ärsyttää vaan tämä ääripäisyyksien meininki - joko ilmo (joskus turhakin) tai täysi välinpitämättömyys. Kylä ei enää kasvata, mutta tekee ilmoja sitäkin enemmän.
Mistä vetoa, niin suurin osa niistä Ruotsissa tehdyistä huostaanotoista on ruotsinsuomalaisista perheistä! Me ollaan vain niin alkoholisoitunutta sakkia, ja se kulkee sukupolvesta toiseen. :(
Suomalaiset ryyppää - ja ryyppää kovasti. Mä asun Tanskassa ja vaikka tilastollisesti tanskalaiset juo paljon, se juominen on erilaista, ei humalahakuista. Ja puhun nyt siis perheellisistä ihmisistä. Ongelmaperheitä on täällä ne, joissa vanhemmat ryyppää. Kyllä suomalaisilla on vielä pitkä matka sivistyneeseen juomiseen.
olisi jupotellut. Alkoholiongelmaisilta viedään herkemmin lapset kuin psykoilta..joista sossutädit eivät ole kuulletkaan mitään. Pahuutta ei ole heille olemassa..tässäkin Eerika itse oli paha itselle ja mukiloi itsensä mustelmille ja repi tukkansa..ei raitis isä voi sellaista tehdä kun kerran sanoo puhelimessa toisin.
Millonkahan olivat tytön edes henkilökohtaisesti nähneet..
Eilen luin lehdestä nuo numerot, olikohan ilttis vai aamulehti? Tänään tuli ylellä joku keskusteluohjelma aamupäivällä jossa mainittiin samat luvut.
Kyllä ne varmaan on jokiasen silmiin osunut uutisissa tänään.
Olet kyllä aivan uskomaton pässi. Voi luoja varjelkoon sitä juopporaasua, joka sinut saa ristikseen!
Sivusta seuranneena sinä olet tässä se pässi. Harvoin tollasta idioottia näkee edes tällä pastalla.
t: t. vasta ketjuun tullut
lastensuojelun sosiaalityöntekijän palkka on pk-seudulla 2900-3100 €/kk. Johtavan sostt:n palkka muutaman sata euroa korkeampi.
Maisterintutkinnon suorittaminen yliopistossa kestää sen 5-6 v kuten muillakin, tietysti se pussi päässä on vähän vaikea tehdä muistiinpanoja tai näpyttää gradua. Ehkä tästä syystä epäpäteviä sos.työntekijöitä on niin paljon.
Lastensuojelun sostt:nä ei mikään kirkassilmäinen tyttönen pärjää, asiakkaista suuri osa on erittäin aggressivisia (=neuvottelut käydään turvamiesten tai poliisn läsnäollessa). Yleensäkin asiakkaat ovat sitä mieltä, että sossu turhaan puuttuu heidän asioihinsa, mitään ongelmia ei ole. Mutta sinä tietysti suvereenina asiantuntijana pärjäisit useita linnatuomioita istuneiden päihdeongelmaisten helvetin enkeli-isien kanssa ja neuvottelisit kaikkia osapuolia tyydyttävän sopimuksen, eiks niin?
Viestisi ovat vähän samantyylisiä kuin lastensuojelun asiakkaiden yleensä.Hirveä kiukku viranomaisia (poliisia, sos.työntekijöitä, lääkäreitä, opettajia...) kohtaan, joiden koetaan syyttä puuttuvan perheen sisäisiin asioihin kuten esim. perheväkivalta. Jotenkin en jaksa uskoa että kiukkusi kumpuaa vilpittömästä ärtymyksestä että joudut välillisesti verorahojen kautta maksamaan puhdasotsaisten perhetyttöjen, anteeksi siis fattalehmien ylikorkeita palkkoja.