Kiireelliset huostaanotot Suomessa 12 000 ja Ruotsissa 200!
Ja Ruotsissa asuu noin 3 miljoonaa asukasta Suomea enemmän. Eikä perhemurhiakaan ole tehty Ruotsissa läheskään niin paljon kuin Suomessa viime aikoina.
Ei yhtään ihme, että YK on ilmaissut huolensa Suomen lastensuojelutoimintaan.
Kommentit (159)
sinähän se asiantuntija sitten oletkin.
Tiedoksi vaan, että työelämä ei ole leikkiä. Ei siellä sossupuolellakaan, vaikka kuinka somia perhetyttöjä alunperin olisittekin.
Olet kyllä oikein tyyppitapaus! Et edes tunne alasi palkkausta!
Ei niitä tarvitse tavoitella. Sinne kelpaa i-han ku-ka vaan.
Suomi on ahdistava maa. Ihmiset ovat kateellisia. Kukaan ei auta ilman taka-ajatuksia.
Enkä minä tule menemään äitini enkä isäni haudalle, jotka pahoinpitelivät minut ja nyt esittävät täydellisiä isovanhempia ja pitävät minua huonona äitinä.
Elämä on paskaa ja minä olen kyllästynyt taistelemaan paskaa vastaan.
Kuin minun elämästä, tosin isää ei elämässäni ole ollut oikein koskaan. Äitini on järkyttävä diktaattori, jolle lapsi on vain suoritus, lapsen pitää menestyä saadakseen hyväksyntää. Kenen tahansa silmien edessä omaa lasta voi mollata, alistaa ja pilkata. Ja nyt kun minulla on lapsia, joille olen yrittänyt olla äiti, teen äitini mielestä kaiken väärin, meillä on väärät arvot, meillä katsotaan vääriä televisio-ohjelmia, meillä kuunnellaan vääränlaista musiikkia ym. Hän on käyttänyt valtaa todella julmasti ja alkoi lopulta tehtailla lastensuojeluilmoituksia, kun en taipunut hänen tahtoonsa.
15 vuotta jaksoin jotenkin yrittää taistella hänen vallanhaluaan vastaan, nyt en enää.
Eikä äitini tule koskaan ymmärtämään mitä teki minulle ja lapsilleni.
Lasten psykiatriasta ym. perheiden avustamisesta on leikattu -90 luvulta lähtien jotta saadaan kevennettyä veroja, ja hyväosaisille enemmän mammonaa. Tässä ykkös säästömestarina on häärinyt presidentti Sauli Niinistö joka nyt lässyttää jostain syrjäytymisen ehkäisystä. Oikeesti ilman rahaa ei ehkästä mitään syrjäytymistä koskaa näissä on melkein aina takanaa oikeesti sairasta ja häiriintynyttä jengiä joka vaatii oikeeta hoitoa ja harjoitusta ja valmennusta. Nyt vaan niitetään 20 vuoden säästökuuria, kannattaa ajatella positiivisesti, että onhan teille jäänyt veroina enemmän rahaa lompsaan.
tämä ongelma on paljon muuta kuin RAHA..hitto
Ap vertaili Ruotsia ja Suomea, Suomi on angstinen , vihamielinen ja itsekeskeisten ihmisten maa jos verrataan Ruotsiin. Itsekkyys näkyy esimerkiksi juuri siinä ettei haluta sijoittaa yhteiseen hyvään jos ei siitä VÄLITTÖMÄSTI ole hyötyä itselle. Esimerkiksi kouluterveydenhoitajia saa olla 1/600 oppilasta kohden, kun taas työpaikoilla pääset terveydenhoitajan pakeille todennäköisesti suoraan.
Lapsilla pitää olla paljon hyviä ihmisiä ympärillä "ilman ajanvarausta".
Tiedoksi vaan, että työelämä ei ole leikkiä. Ei siellä sossupuolellakaan, vaikka kuinka somia perhetyttöjä alunperin olisittekin.
Sanoin sekä, etten tunne lastensuojelun palkkausta, että en opiskele maisteritasolla sosiaalityöntekijäksi, että en tähtää lastensuojelualalle. Miten vedit siis, etten tunne OMAA palkkaustani? Tunnen saman alan opintojen johdosta lastensuojelutyöhön tähtääviä (opiskelijoita vielä, vähän idealistin oloisia alkuun), mutta en ole nähnyt syytä selvittää heidän palkkaustaan, koska en alalle todellakaan tahdo. (Jos kiinnostaa, tähtään päidetyöhön, eli työssäni tulen varmaan kyllä sivuamaan lastensuojelun aiheita.)
Lastensuojeluun tähtääviä ei todellakaan ole ruuhkaksi, työ ei ole houkuttavaa, koska siihen väsyy henkisesti. Siksi siellä niitä epäpäteviäkin on, pätevät lopettavat kun väsyvät henkisesti siihen, etteivät voi auttaa kaikkia.
Jos opiskelet sosiaalialaa, on todella outoa, ettet tunne alan palkkausta.
Ja mitä sinä tosiasiassa tiedät lastensuojelusta???
Olet pelkkä opiskelija, etkä selvästikään ole kovin hyvä ottamaan asioista selvää.
Jos opiskelet sosiaalialaa, on todella outoa, ettet tunne alan palkkausta.
Ja mitä sinä tosiasiassa tiedät lastensuojelusta???
Olet pelkkä opiskelija, etkä selvästikään ole kovin hyvä ottamaan asioista selvää.
Niin työpaikoissa, kuin myös opinnoissa. En tunne lastensuojelualan palkkausta, eikä se ole mitenkään omaa alaani. En tunne yo-opintojen palkkauksia, eivät nekään ole omaa alaani. Miksi tuntisin? Tunnen oman alueeni ja oman suuntautumisalani palkkauksen pääpiirteittäin.
En sanonutkaan tuntevani lastensuojelualaa, minähän juuri esitin vastakysymykset noihin "tietoihisi" koulutuksen tasosta, hyvästä palkasta jne. Ne kun kuulostivat omaan korvaan varsin vierailta sosiaalialalle. Sanoin vain tuntevani lastensuojeluun tähtääviä opiskelijoita ja heidän ajatusmaailmaansa (kaikilla toki into pelastaa ja parantaa ja kehittää), sekä opettajien varovaisia alusteluita siihen, että alalla voi tulla vastaan vahvoja ammattieettisiä ongelmia ja siksi siellä on paljon työuupumusta.
Miksi väität minua asiantuntijaksi lastensuojelualasta, kun en itsekään väitä itseäni sellaiseksi? Kiinnostunut olen kyllä kuulemaan perusasioita alasta, koska päihdeasiakkaiden kanssa tosiaan varmaan tulen sivuamaan la-asiakkaiden elämää.
Huostataan miten sattuu ja sitten taas jätetään huostaamatta, vaikka pitäisi huostata.
Suomen suurin ongelma ovat ns. valesosiaalityöntekijät. Kokemattomat ekan vuoden opiskelijatyttöset vailla mitään työkokemusta. Sosiaalityöntekijöinä on myös lähihoitajia, sosiaaliohjaajia jne. joilla ei pitäisi olla siellä mitään tekoa.
Työn jälki on sitten tätä tasoa.
Toinen suuri ongelma on se, että huostaanotto on erittäin kannattavaa bisnestä ja erittäin pienen piirin sellaista. Sosiaalijohtajan poika pyörittää perhekotia jne...
Kaikki apu on vain huostaanottoa, kotiapua ei enää saa. Ja väärin perustein tehdyn huostauksen purkaminenkin saattaa kestää vuosia. Meno on kuin DDR:sä.
Tilanteen aiheuttaa määrärahapolitiikka: jos jonain vuonna kaikkia rahoja ei saada palamaan, ts. huostaanotettavia ei löydy tarpeeksi, niin seuraavana vuonna kunta ja lastensuojelu saa vähemmän rahaa... Ja sen takia sitten huostaan otettavia kaivetaan vaikka kiven silmästä!
mutta kyllä siellä nyt silti vallitsee aika yhtäläinen tietty palkkataso. Vai kuvitteletko että päihdetyöntekijä tienaa 10 000 euroa kuussa kuten esimerkiksi yritysjuristi, jos vain hommaat yliopistotason koulutuksen?
Ihan niin kuin kaikilla muillakin aloilla.
Ja olisi muuten helvetin hyvä olla vähän avarakatseisempi sen sijaan että laput silmillä tolkottaa, että "minusta tulee päihdetyöntekijä, minusta tulee
En ole väittänyt sinua lastensuojelun asiantuntijaksi, kaikkea muuta.
Ja sinulla on siis jotain luentomuistiinpanoja nyt pohjana täällä jauhamiseen? Voi elämä, mikä epäkypsä pässinpää! Ketähän juoppoa tuollainenkin muka nyt avustaa? Voin jo kuvitella, miten Itä-Helsingin trokarit huijaa alta lipan niin että soi!
mihin pistän hakemusta menemään. Olen ammatiltani rakennusinsinööri (ja meillä on muuten vastavalmistuneilla törkeän huonot palkat) joten kuvailemasi helppo hyväpalkkainen työ tietysti houkuttelee.
nimin. Koska voin aloittaa?
Sana on toki vapaa, mutta kannattaako niin kiihkeästi esittää näitä "faktoja" joilla ei ole mitän todellisuuspohjaa. Tuleekohan ihan uutena tietona, että huostaanotot ne vasta kallita ovatkin. Ain ajaksaa kummastuttaa tämä lastensuojelutyötä tekevien sosiaalityöntekijöiden parjaus. Kun voisi olettaa, että lähtökohtaisesti kaikkien mielestä yritys suojella lapsia on tärkeää ja arvokasta?
Suomi on ahdistava maa. Ihmiset ovat kateellisia. Kukaan ei auta ilman taka-ajatuksia. Enkä minä tule menemään äitini enkä isäni haudalle, jotka pahoinpitelivät minut ja nyt esittävät täydellisiä isovanhempia ja pitävät minua huonona äitinä. Elämä on paskaa ja minä olen kyllästynyt taistelemaan paskaa vastaan.
Kuin minun elämästä, tosin isää ei elämässäni ole ollut oikein koskaan. Äitini on järkyttävä diktaattori, jolle lapsi on vain suoritus, lapsen pitää menestyä saadakseen hyväksyntää. Kenen tahansa silmien edessä omaa lasta voi mollata, alistaa ja pilkata. Ja nyt kun minulla on lapsia, joille olen yrittänyt olla äiti, teen äitini mielestä kaiken väärin, meillä on väärät arvot, meillä katsotaan vääriä televisio-ohjelmia, meillä kuunnellaan vääränlaista musiikkia ym. Hän on käyttänyt valtaa todella julmasti ja alkoi lopulta tehtailla lastensuojeluilmoituksia, kun en taipunut hänen tahtoonsa. 15 vuotta jaksoin jotenkin yrittää taistella hänen vallanhaluaan vastaan, nyt en enää. Eikä äitini tule koskaan ymmärtämään mitä teki minulle ja lapsilleni.
Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia omasta äidistäni, joka kostaa minulle omaa pettymystään. Äitini on narsisti.
Sana on toki vapaa, mutta kannattaako niin kiihkeästi esittää näitä "faktoja" joilla ei ole mitän todellisuuspohjaa. Tuleekohan ihan uutena tietona, että huostaanotot ne vasta kallita ovatkin. Ain ajaksaa kummastuttaa tämä lastensuojelutyötä tekevien sosiaalityöntekijöiden parjaus. Kun voisi olettaa, että lähtökohtaisesti kaikkien mielestä yritys suojella lapsia on tärkeää ja arvokasta?
Välillä tuntuu siltä että tämä tapaus on vetänyt joissakin palstalaissa maniaa muistuttavan tilan päälle, varmaan jostain lapsuuden kokemuksista johtuen. Rasittavaa luettavaa kaikki ketjut täynnä.
mutta kyllä siellä nyt silti vallitsee aika yhtäläinen tietty palkkataso. Vai kuvitteletko että päihdetyöntekijä tienaa 10 000 euroa kuussa kuten esimerkiksi yritysjuristi, jos vain hommaat yliopistotason koulutuksen?
Ihan niin kuin kaikilla muillakin aloilla.
Ja olisi muuten helvetin hyvä olla vähän avarakatseisempi sen sijaan että laput silmillä tolkottaa, että "minusta tulee päihdetyöntekijä, minusta tuleeEn ole väittänyt sinua lastensuojelun asiantuntijaksi, kaikkea muuta.
Ja sinulla on siis jotain luentomuistiinpanoja nyt pohjana täällä jauhamiseen? Voi elämä, mikä epäkypsä pässinpää! Ketähän juoppoa tuollainenkin muka nyt avustaa? Voin jo kuvitella, miten Itä-Helsingin trokarit huijaa alta lipan niin että soi!
Estääkö olemasta avarakatseinen, jos tietää opintojensa aikana mihin työalaan suuntaan ja mihin ei? Etkö itse tiennyt ennen valmistumista?
Minä halusin tietoa, lukuja, koska sanottiin "hyvä palkka verrattuna koulutukseen". Jos joku näin tietää olevan, niin heittäkää kehiin kuukausipalkka ja koulutus. Sekä pätevän vaatimus ja sitten millä koulutuksilla tehdään töitä epäpätevinä.
Pyysin saada tietoa "tiedon" todisteeksi ja sinä moitit kun en ole avarakatseinen koska tiedän mille työalalle olen opiskelemassa. Et ole ainakaan täsmällisyyttä arvostava ihminen:D
että se oma työnteko on helpompaa, jos ei ole elänyt 25-vuotiaaksi pussi päässä.
Johtava sosiaalityöntekijä tienaa noin 40 000 vuodessa. Se on erittäin hyvä palkka työstä, jossa on lomaa kaksi kuukautta vuodessa (plus kaikki hermolomat), kaikki kunnallisen työpaikan edut, työterveydenhuolto jne.
Ei mitään vastuuta ja koulutus on samaa tasoa kuin sinun. Pari vuotta pilipalia pussi päässä paikallisessa perhetyttöjen opinahjossa.
Mitähän täsmällisyyttä itse olet esittänyt? Muuta kuin että "minusta tulee päihdetyöntekijä, minusta tulee päihdetyöntekijä"... Mahdatkohan edes kunnolla tietää, mikä se on? Vai onko luennoitsija nyt onnistunut taivuttamaan sinulle rautalangasta yhden tiedonjyvän?
En ole väittänyt sinua lastensuojelun asiantuntijaksi, kaikkea muuta.Ja sinulla on siis jotain luentomuistiinpanoja nyt pohjana täällä jauhamiseen? Voi elämä, mikä epäkypsä pässinpää! Ketähän juoppoa tuollainenkin muka nyt avustaa? Voin jo kuvitella, miten Itä-Helsingin trokarit huijaa alta lipan niin että soi!
Se, että sanon kokemukseni ls-työn opiskelijoita ja kuulemani ls-työstä tekee siis sen, että menisin luentopapereiden kanssa päihdetyöhön?
Ei, ei ole luentomuistiinpanoja tueksi tänne. Eikä myöskään päihdetyöhön. Mutta älä huoli, en ole tähtäämässä Itä-Helsingin trokarien pariin. Ja täällä kirjoitellessa olen vain av-mamma, jota ihmetyttää, miten se, ettei Eerikaa huostaanotettu on kääntynyt siihen, että mammat vauhkoaa liian herkistä huostaanotoista. Vaikka huostaanotothan ovat kyllä aina olleet av:lla hyvin herkkä aihe.
Hyvä ihminen sentään.
Sinulla on vain ne luentomuistiinpanot ja kuulopuheet.
Ja tiedätkös, kultaseni, kun työelämä ei myöskään aina toimi niin, että "otetaan yksi typerä tyttö ja kysytään siltä, minne se haluaa pyrkiä".
Sinä ainakin olet antanut niin tautisen tyhmän kuvan itsestäsi, että jopa sosiaalialan rekrytoija ei välttämättä palkkaa sinua muualle kuin ihan niihin surkeimpiin hommiin - jos niihinkään.
että se oma työnteko on helpompaa, jos ei ole elänyt 25-vuotiaaksi pussi päässä.
Johtava sosiaalityöntekijä tienaa noin 40 000 vuodessa. Se on erittäin hyvä palkka työstä, jossa on lomaa kaksi kuukautta vuodessa (plus kaikki hermolomat), kaikki kunnallisen työpaikan edut, työterveydenhuolto jne.
Ei mitään vastuuta ja koulutus on samaa tasoa kuin sinun. Pari vuotta pilipalia pussi päässä paikallisessa perhetyttöjen opinahjossa.
Mitähän täsmällisyyttä itse olet esittänyt? Muuta kuin että "minusta tulee päihdetyöntekijä, minusta tulee päihdetyöntekijä"... Mahdatkohan edes kunnolla tietää, mikä se on? Vai onko luennoitsija nyt onnistunut taivuttamaan sinulle rautalangasta yhden tiedonjyvän?
Ja sinäkin esitit nyt JOHTAVAN sosiaalityöntekijän palkan, et käytännön työntekijöiden.
Minä vaadin täsmällisyyttä siinä kohtaa, kun halusin kuulla lukuja ja koulutusasteen tuohon "hyvä palkka koulutukseen nähden" kohtaan.
Ja totta, minusta tulee päihdetyöntekijä. Mikä siinä oikein on sinulle niin vaikeaa, että tiedän miksi tähtään?
Hyvä ihminen sentään.
Sinulla on vain ne luentomuistiinpanot ja kuulopuheet.
Ja tiedätkös, kultaseni, kun työelämä ei myöskään aina toimi niin, että "otetaan yksi typerä tyttö ja kysytään siltä, minne se haluaa pyrkiä".
Sinä ainakin olet antanut niin tautisen tyhmän kuvan itsestäsi, että jopa sosiaalialan rekrytoija ei välttämättä palkkaa sinua muualle kuin ihan niihin surkeimpiin hommiin - jos niihinkään.
Mitä muuta minun pitäisi sitten tietää muusta työalasta kuin kuulopuheet ja luentomuistiinpanot? Onko sinulla käytännön kokemus kaikista muista työpaikoista kuin omastasi? Totta, en varmaan saisikaan paikkaa ls-työstä, koska en ole opiskellut mitään ls-alasta eikä minulla ole työkokemusta sieltä. Tosin en pyrikään sinne, joten ongelmaa ei pitäisi olla?
Sinulle voisi tehdä hyvää selvittää itsellesi, että on eri työpaikkoja, joissa kaikissa työskentelevillä ei kaikilla ole käytännön kokemusta kaikista muista aloista.
Minä en missään vaiheessa ole esittänyt tietäväni ls-alaa, vain tuntevani sen opintoja ja että työuupumusta siellä on sivuttu opinnoissani. Miksi ihmeessä vänkäät, kuin minun kuuluisi tietää jotain erityistä sieltä, tai en voisi olla pätevä omalla alallani?
Pitääkö juristillakin olla lääkärin pätevyys ja työkokemus, koska työssä voidaan sivuta lääkäreihin liittyviä juttuja?
Valitettavasti tilanne on kuitenkin se että ruotsissa kiireellisiä huostaanottoja tapahtui viime vuonna 29700 joka merkttävästi suurempi määrä kuin suomessa suhteessä vakilukuun (http://www.regeringen.se). Tämä on herättänyt kansainvälistä keskustelua jo useana vuonna.
60-luvulla tuli vapaa kasvatus asiantuntijoiden kovalla kannatuksella. Se oli must!!
Sitä ennen vapaat suhteet asiantuntijoiden kovalla kannatuksella. Must juttu!
Sitten itsensä toteuttaminen aikuisilla ja lapsilla. Siinä sitä olikin kun vanhemmat toteutti itseään ja julkkikset paasasivat mediassa miten se tapahtuu. Juuri silloin kotiäitinä ihmettelin kovasti asiaa kuinka se on mahdollista kun itse en ehtinyt minnekään enkä ole mikään nösvä. Tämä kaikki myös asiantuntijoiden kannustuksella.
Näitten perheiden lapset ovat jo vanhempia toisessa polvessa ja tulos näkyy!
Lasten psykiatri Terttu Arajärvi muuten jokunen vuosi sitten kuulutti näitten asiantuntijoiden vastuuta mutta en ole huomannut kenenkään pahoittelevan opetuksiaan.
Miksi tämä tilanne nyt vaikka asiantuntijoita valtavasti koulutettu???? Jokainen voi miettiä asiaa itse!