Kiireelliset huostaanotot Suomessa 12 000 ja Ruotsissa 200!
Ja Ruotsissa asuu noin 3 miljoonaa asukasta Suomea enemmän. Eikä perhemurhiakaan ole tehty Ruotsissa läheskään niin paljon kuin Suomessa viime aikoina.
Ei yhtään ihme, että YK on ilmaissut huolensa Suomen lastensuojelutoimintaan.
Kommentit (159)
niin alan ymmärtää millaisen asiakaspohjan kanssa keskimäärin lastensuojelun työntekijät ovat tekemisissä.
Aika sanattomaksi vetää tämä ketju. Tsemppiä kaikille lastensuojelun ja päihdetyön tekijöille. Ei ole helppoa.
Jeps. Mä en ylipäätään ymmärrä tätä keskustelua. Ei ne sosiaalityöntekijät tai lastensuojeluviranomaiset ole tappaneet tai pahoinpidelleet yhtäkään lasta, jättäneet nälkään juopoteltuaan ruokarahat tai heitteille, kun oma päihteidenkäyttö on ollut tärkeämpää. Vaan VANHEMMAT. Ei yksikään sosiaalityöntekijä olisi tunkemassa lasta takaisin huonoon kotiin, jos vanhemmat eivät sitä niin kovasti haluaisi, että käräjöisivät asian puolesta niin että juridisesti riittävien todisteiden puutteessa sosiaalityöntekijöille ei jää muuta vaihtoehtoa, kuin suostua sillä kohden vanhempien vaatimuksiin. Vanhemmat voisivat ihan itse hoitaa lapsensa kunnolla ja jos heistä ei siihen ole, myöntyä yhteistyössä siihen että lapset sijoitetaan muualle heidän omaksi parhaakseen. Valitettavasti taitaa olla niin, että monikaan sossutapaus ei ole koko elämässään saanut mitään muuta aikaiseksi kun pukattua niitä pentuja ja sitten jos pitäisi tunnustaa, että eipä minusta edes vanhemmaksi ollut, se on liian kova pala myöntää. Siinä sitten mouhotaan että aiheeton huostaanotto ja kaikin keinoin yritetään vaatia lapsia takaisin. Tää vauvapalsta on kyllä muutenkin saanut mut vakuuttumaan siitä, että tein todella hyvän valinnan kun päätin, etten suuntaudukaan työskentelemään lasten parissa vaan lähdin ihan toiselle alalle. Sen verran hulluilta vaikuttaa suuri osa vanhemmista. Tosin tän tiedon valossa ei varmaan tarvitse ihmetellä myöskään, miksi Suomessa huostaanottoja tehdään paljon, eikä sekään määrä riitä, kun tällaisia tragedioita tapahtuu. Jos Eerika OLISI otettu huostaan, eiköhän senkin vanhemmat olisi täällä kiljumassa, miten on tapahtunut oikeusmurha ja ihan hyviä vanhempia ovat olleet, sossulehmät vaan ei ymmärrä mitään lastenkasvatuksesta kun aiheetta varastivat heidän lapsensa. Arvonantoni kuitenkin jokaiselle lastensuojelun työntekijälle.
ja että on siis parempi, että Eerika kuoli karmealla tavalla ja kärsi sitä ennen vielä karmeamman elämän? Ihan tosissasi? En rupea tarkemmin yleistämään Eerikan tapausta kaikkiin sosiaalityöntekijöihin, mutta tässä on tapahtunut selvästi virhe. 29 lastensuojeluilmoitusta ja Eerikan väkivaltainen kuolema kertovat ihan riittävästi. Virhe saattaa olla työntekijöiden tai lain - se on selvitettävä ja siihen on saatava muutos. En ymmärrä, miksi tässä kohtaa pitäisi taputtaa sosiaalitoimea päähän ja kehua, että hienoa työtä teette, vaikka Eerikalle kävikin noin. Yksi julkitullut tapaus nimittäin vihjaa, että useampia on vielä peitossa. MIssä tahansa muussa ammatissa olisi jo virheestä saanut potkut. Jos minä opettajana istun ryystämässä kahvia opehuoneessa, kun samaan aikaan välitunnilla oppilas hakkaa toisen kuoliaaksi ja opettajanhuoneen ovella 29 oppilasta käy asiasta minulle ilmoittamassa, niin olisinko edelleen opettaja? Jos laki sallii minulle tämän, eikö lakia pitäisi muuttaa? Valitettavasti ammattini puolesta tiedän useita tapauksia, joissa lapsi sinnittelee kotona väkivaltaisten vanhempien kanssa eikä sosiaalitoimi tee asialle yhtään mitään. Kodin väkivallasta tiedetään, lapselle on tarjottu runsain mitoin terapiaa ja kaikki jatkuu entisellään. Riittää, kun vanhempi on yhteistyökykyinen ja ymmärtää tilanteen. Toisaalta tiedän tapauksen, jossa uhattiin huostaanotolla (itse kuulin tapauksen), kun lapsi oli hoikka ja äiti haki siihen apua lääkäriltä (lasta tutkittiin). Kun lääkäri ei löytänyt syytä, arveltiin, että äiti piti lasta nälässä ja haki ihan vain näön vuoksi apua. Näihin on saatu sitten runsain mitoin käytettyä resurssia. Uskon kyllä, että lastensuojelu on rankka ala ja ymmärrän, että kaikkeen ei pystytä puuttumaan ajoissa. Silti hämmentää, että on aikaa tutkia lääkäri- tai neuvola-aikoja unohtaneita perheitä mutta 29 ilmoituksen jälkeen ei vain riitä aikaa tehdä muuta. Eikö tuossa ole nimenomaan kyse siitä resurssien väärästä kohdistamisesta eli toisin sanoen työntekijöiltä puuttuu riittävä koulutus tunnistaa apuatarvitsevat perheet tehokkaasti. En käsitä, miten palkka liittyy tähän keskusteluun. Ei työtään voi tehdä huonosti siksi, kun on niin huono palkka. Voi vaihtaa alaa. On aika järkyttävää todeta, että Eerika kuoli, kun sosiaalityöntekijää ei kiinnostanut pienen palkkansa takia toimia oikein. Eu usko, että tästä on kyse. Alalle hakeutuneet ovat kyllä tietoisia palkasta.
En väittänyt mitään sellaista. Toisekseen, ymmärtääkseni Eerikan huoltajuus oli käsittelyssä ja ihan muutaman päivän päästä olisi selvinnyt, saako hän jäädä isälleen vai ei? Ei siis voi väittää, etteikö asialle olisi tehty mitään. Niillä tiedoilla, mitä sosiaalityöntekijöillä oli sillä hetkellä, he tuskin olisivat voineet olettaa että isä ja äitipuoli tappavat Eerikan ennen tuota käsittelyä tai jos heillä olisi juridisesti tarpeeksi pitävät todisteet olleet Eerikan pois hakemiseksi välittömästi, eiköhän näin olisi tehty. Niin kauan kun ihmiset järjestää kauhean mekkalan noista turhista huostaanotoista ja puuttumisista, näitä tapahtuu. Jos mun perheessä olis kaikki kunnossa ja lastensuojeluviranomaiset tulis silti soittamaan ovikelloa jonkun unohtuneen neuvola-ajan vuoksi tai siksi että naapuri on huolestunut kun lapsi itkee paljon (eivät he voi tietää, johtuuko se lapsen sairaudesta vai pahoinpitelystä), niin olisin vaan iloinen että joku on katsonut aiheelliseksi välittää lapsesta ja tarkastaa tämänkin asian, ettei oikeasti ole mitään hätää. En alkaisi meuhkata, että saatanan sossut. Jonkun toisen tilanteessa vastaavanlaisella tavalla olisi voinut löytyä kaltoinkohdeltu, laiminlyöty lapsi. Voi olla että tässä on tapahtunut järkyttävä virhe ja laiminlyöntejä, tai sitten kyse on vain kamalan huonosta tuurista sekä inhimillisistä erehdyksistä. Se on kuitenkin fakta, että jos jatkossa meinataan estää tällaisten tapahtumien toistuminen, niin seulaan jää varmasti yhä enenevissä määrin myös sellaisia perheitä, joissa huostaanoton perusteita ei ole. Jos tästä joka kerta nostetaan ihan kauhea meteli, niin varmaan ne nykyisetkään harvat pätevät sosiaalityöntekijät eivät jaksa enää työskennellä alalla. Kaikki jeesustelijat, jotka kokevat omaavansa itse jumalallisia kykyjä ennustaa erehtymättömästi erittäin vähäisillä tiedoilla ja kiireellisessä aikataulussa, kuka milloinkin on todella avun tarpeessa ja kuka ei, toivottavasti itse siirtyvät alalle puskista huutelun sijaan. Itsehän tosiaan en tee lastensuojelutyötä tai muutenkaan työskentele missään sosiaalialaan edes etäisesti liittyvässä. Ymmärrän kuitenkin, että ihmisiä sielläkin työntekijät vain ovat. Ei heillä ole mitään superkykyjä ennustaa, että tuo lapsi tapetaan huomenna ellemme heti hae häntä pois.
selkeät pahoinpitelyn merkit ovat RIITTÄVÄ TODISTE hakea tyttö kiireellisesti huostaan Typerää sanoa, että eihän ne voinut tietää, että tyttö murhataan seuraavana viikonloppuna.
Hittovie..Väkivallan merkkejä oli kuukausia ja kuitenkin odoteltiin..miten on mahdollista, että odotellaan..jokainen normaali ihminen tajuaa, että se seuraava lyönti voi olla se viimeinen puhumattakaan siitä henkisestä helvetistä mitä pelko lapsessa aiheuttaa.Miten voidaan sivuutta lapsen hätä ja todeta, no sehän on nyt siellä oikeudessa käsiteltävänä..annetaan lapsen pelatä siellä kodissa niin kauan kun päätös tulee.
JUURI TÄMÄ ON SE POINTTI MITÄ MINÄ EN TAJUA TÄSSÄ EERIKAN CASESSA..miksi lasta ei haettu puoluueettomaan laitokseen edes käsittelyn ajaksi kun is-ilmoja sateli toimistoon.
MISSÄ HELVETISSÄ ON LAPSEN ETU KUN NÄIN TOIMITAAN...ihan varmasti hänet olisi lain nojalla ottaa huostaan päätöksen ajaksi, jos näin olisi haluttu tehdä.
Jos ei muuta niin psykiatriselle tarkkailuun kun lapsi kerraan mukiloi itseään jne kuten sossut uskoivat..
Paskapuhetta, jos toisin väität. eerikna henki olisi voitu pelastaa, jos olisi edes hetkeksi pysähdytty miettimään itse lasta...näkikö sossu edes tätä tyttöä koskaan..näkikö hänen mustelmat, revityn tukan ja ahdistuksen vai puhuiko vaan puhelimessa muiden kanssa. epäilen, että ei.
Siitä mä olen samaa mieltä, että Eerika olisi pitänyt ottaa jo aiemmin huostaan. Uskon kuitenkin, että joku muu kuin sossujen silkka pahuus on syynä siihen, ettei näin käynyt.
Tosin oon sitä mieltä, että näissä asioissa pitäisi muutenkin ajatella vähemmän vanhempien ja enemmän lapsen etua, huostaanotto pitäisi olla helpommin toteutettavissa silläkin riskillä, että aiheettomat huostaanotot lisääntyvät ja ylipäänsä herkemmin pitäisi puuttua, silläkin riskillä, että tulee puututtua tilanteissa, joissa ei ole mitään ongelmaa.
Siksi musta onkin jotenkin ihmeellistä, että tässä ketjussa valitetaan miten lapsia otetaan suomessa huostaan liikaa ja liian helposti vaikkapa juuri muihin maihin verrattuna. Kun selkeästi ei oteta. Tässäkään tilanteessa ei otettu. Sitä ei muuta se, että ihan varmasti liki jokaisen vanhemman, jonka lapset on otettu huostaan, mielestä huostaanotto oli aiheeton (luultavasti olisi ollut myös Eerikan isän ja äitipuolen mielestä, niinkuin aiemmin mainitsinkin).
Sen ei pitäisi antaa vaikuttaa asiaan, jos on todisteita siitä, että lapsen ei ole hyvä olla perheessä. Biologisten vanhempien kanssa elämisen ei pitäisi olla mikään itseisarvo, jos lapsen olisi parempi elää sijoitettuna. Myöskään biovanhempien luokse palaamisen ei pitäisi näytellä niin suurta roolia huostaanotettujen lapsien sijoittamisessa, jotka nyt ovat ihan heittopallon asemassa. Ei enää näitä "kokeillaan lähteekö se perhe-elämä sujumaan, ai lapsi tuli hakattuna takaisin, no kokeillaan uudestaan vähän ajan kuluttua josko sitten sujuisi". Minusta suomessakin voisi ottaa käyttöön sen mallin, että 2 vuoden sijoituksen jälkeen lapsen huoltajuus siirtyy täysin sijaisvanhemmille ja biovanhemmat menettävät oikeutensa lapseen.
Toki ennaltaehkäisevään työhön pitäisi saada myös lisää resursseja. Mutta siitä olen samaa mieltä, että enää ei ole palaamista siihen aikaan, jolloin lastensuojelusta sai suoranaista kotiapua melkeinpä kuka tahansa pyysi milloin vaan. Nykyään perheitä, joissa arjenhallinta kusee, on yksinkertaisesti aivan liikaa jotta tuo onnistuisi ja avun pyytämisen kynnys on niin matalalla, että tuota menoa koko lastensuojelutoimi muuttuisi uusavuttomien siivouspalveluksi.
Kiireellisesti ei tässä maassa huostaanoteta.
viimeisessä tapaamisessa, että 'minä en usko, että pääsen enää koskaan kotiin'
Tähän lauseeseen kiteytyy koko meidän lastensuojelujärjestelmän mädännäisyys.
että sossut olisivat "pahoja". Minua kylmää se täydellinen ammattitaidottomuus ja tyhmyys, mikä tästäkin tapauksesta paistaa!
että sossut olisivat "pahoja". Minua kylmää se täydellinen ammattitaidottomuus ja tyhmyys, mikä tästäkin tapauksesta paistaa!
että nämä ihmiset eivät osaa priorisoida ja nähdä oikeasti niitä lapsia, jotka ovat vaarassa. he käyytävät aikansa vääriin tapauksiin.
Vaikea sitä on silti kyllä ymmärtää, jos lapsella on nähtävissä olevat väkivallan merkit ja kasa äskettäin tehtyjä is-ilmoja pöydällä..viimeisin is-ilmo rehtorilta vielä perjantaina ennen murhaa.
Tällaista ammattitaidottomuutta ja välinpitämättömyyttä ei vain voi niellä..jos nämä virkailijt voivat mennä systeemin taakse piiloon..niin silloin koko jäjestelmä on mätä eikä aja millään tapaa lapsen etua.
Ainakin minulle tämä on tullut shokkina..eihän näin voida tehdä lapselle Suomessa.
Huostaanottoon päädytään siinä tilanteessa, kun kaikki avohuollon tukitoimet on käytetty. Tässä kohtaa lastensuojelun asiakkuus on yleensä kestänyt vuosia.
Kiireellinen sijoitus jonka kesto on max. 30 päivää tehdään tilanteessa, jossa vanhempi ei pysty huolehtimaan lapsesta. Se että julkisuudessa ja keskustelupalstoilla puhutaan "kiirellisestä huostaanotosta" ylläpitää mielikuvaa, että lastensuojelu voi ottaa lapset huostaan mielivaltaisesti ja tuosta vaan.
En ole sostt vaan sairaanhoitaja, ja töissä lastenpsykiatrialla. Näen töissäni Eerikan kaltaisia lapsia päivittäin ja täytyy sanoa että sinä ja muut sosiaalityöntekijöitä tälläkin palstalla haukkuvat ette todellakaan tiedä mistä puhutte. Lastensuojelun sosiaalityö on äärimmäisen raakaa työtä.
Selvitystyö kestää yleensä enemmän kuin 30 päivää. Sitten tulee toinen 30 päivää ja sen jälkeen tutkinnan ajaksi huostaanotetaan, ehkä kuukausiksi. Huostaanoton purku kesää vähintään 6 kk, vaikka olosuhteet kotona olisivat ihan ok. Avotoimenpide 2 tuntia siivousta joka toinen viikko, 3 tuntia sostätiä viikossa, suuri osa ajasta menee puhumiseen. On siis riittävä avotoimi. Lapset, neljä, huostaan kiireellisesti vaikka vanhemmat pystyvät hoitamaan lapset. Ei päihdeongelmaa, ei mielenterveysongelmaa, ei pahoinpitelyjälkiä. Eerikat pitääkin ottaa vanhemmilta pois, mutta jätetään muut rauhaan.
Opetelkaa termistöä ja lukemaan
Bisness, bisness. Lasten huostaanotoilla tehdään rahaa, paljon rahaa.
Tarkin pariskuntakin varmaan komppaa aloittaja
Good Day,
Need a loan to boost up your business, pay your electricity bill, personal loan, car loan, home loan, student loan, business loan, Inventor loan, debt consolidation. Loans may be granted to the application in the same week? Legal and accredited loan lender, We give loans of all kinds very fast and easy way, hurry now and contact your loan. Our loan is cheap, flexible, and easy to obtain. Get back to us if you are interested in the details below: Email:
Harry trench.
General Consultant
HARRY DIKE FINANCIAL HOME.
E-mail: harrydikeloanfirm@ouklook.com
Vinkki on nimessä, eli lasten suojelu. Mutta samoin kuin lääkäreillä, sosiaaliviranomaisillakin asiakas joskus kuolee, so not. Ei se mikään virkavirhe ole, sillä ihmisiähän ne sossun leiditkin ovat. Lääkärit tappavat kuitenkin satamäärin asiakkaitaan ilman mitään seuraamuksia, joten olisi todella epäreilua aloittaa Eerikan tapauksen vuoksi heidän ajojahtinsa.
ollut kiireellisesti sijoitettuna viime vuoden aikana lastenkotiin. Näistä tapauksista tiedän, että apua on haettu kotoa pitkän aikaa niin koulusta kuin terveyskeskuksesta. Sanottu, ettei pärjää tytön kanssa. Pelätty väkivaltaista tyttöä. Mitään, toistan MITÄÄN apua EI ole tullut! Kuraattori sanoi, että tilanteen pitää KRIISIYTYÄ ennen kuin mitään tehdään. No, tyttö kävi äidin kimppuun ja pääsi lastenkotiin. Sitten vasta perhe sai apua sosiaalitoimesta!
On joo tosi kiva käydä sitten koulutuksia varhaisesta puuttumisesta ja ota huoli puheeksi -lätinästä. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, vaikka on kuinka huolissaan ja tekee ls-ilmoituksia!
Suomessa. Lapsiin suhtaudutaan iloisesti eikä niitä mollata kuten Suomessa. Ruottalaiset eivät myöskään ole niin väkivaltaisia kuin suomalaiset.
Suomi on lapsiovihamielinen maa, Ruotsissa hymyillään jopa vieraalle lapselle, vaikka vähän metelöikin.
Käypä katsomassa Malmössä mihin se ruotsalainen hymyily on johtanut
onko Suomi mikään sivistysvaltio. Mitkä olivatkaan ne sivistysvaltion tunnusmerkit; suhtautuminen lapsiin, vanhuksiin ....
Kerrotko tämän
Suomessa kaikkien on aina pärjättävä itse ja yksin, tilanteessa kuin tilanteessa.
Apua ei saa pyytää, ja jos pyytää niin ei sitä ainakaan anneta.
Sitten kun vanhemmilta loppuu voimat niin lapset huostaanotetaan, vaikka kevyillä tukitoimilla perhe oltaisiin voitu pitää kasassa.
??
Meillä on ehkä Suomessa vähän eri tapa hoitaa asioita ja silti meillä voidaan erittäin huonosti.
Meidän omat vanhempamme löivät meitä ilman seurauksia, mutta tämä suuri ikäluokka tekee nyt meidän vanhemmuutemme vaikeaksi. He säätivät lait, vähensivät kotiapua ja esiintyvät nyt ilkeinä isovanhempina.
[/quote]
Turha pyydellä kylään, tai odottaa omaishoitajaksi. Haudallekaan en mene. Halvin polttohautaus, jos minulta kysytään. Sellainen, missä omaisten ei tarvitse olla läsnä. Perintönsä voivat vaikka polttaa ihan siinä samalla.
Oma äitini katsoi sivusta, kun isäni hakkasi minua lapsena, puuttumatta mitenkään pahoinpitelyyn. Sama äiskä oli vihainen kun erosin väkivaltaisesta luuserimiehestäni, olisi kuulemma pitänyt vaan kestää. Paskat sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 07:57"]
Tuossa luvussa on kaikki kodin ulopuolella sijaishuollossa tai avohuollon tukitoimena asuvat lapset, ei todellakaan vuodessa huostaanotettavia lapsia. opetelkaa lukemaan ja lähdekritiikkiäkin voi harrastaa. Avohuollon tukitoimiin satsatan liian vähän, se on totta, mutta esim. kiireellinen sijoitus ja huostaanotto ovat aivan eri käsitteitä.
[/quote]
Kyllä se on äidillä ihan sama tuska vietiin lapsi pois ihan millä nimikkeellä tahansa. Suomessa tehdään kiireellisiä sijoituksia paljon siitä syystä että aiheettomia mokia voidaan sitten jäljestäpäin selitellä sillä kun oli kiire eikä ehditty tutkia.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2012 klo 09:02"]
Huostataan miten sattuu ja sitten taas jätetään huostaamatta, vaikka pitäisi huostata.
Suomen suurin ongelma ovat ns. valesosiaalityöntekijät. Kokemattomat ekan vuoden opiskelijatyttöset vailla mitään työkokemusta. Sosiaalityöntekijöinä on myös lähihoitajia, sosiaaliohjaajia jne. joilla ei pitäisi olla siellä mitään tekoa.
Työn jälki on sitten tätä tasoa.
Toinen suuri ongelma on se, että huostaanotto on erittäin kannattavaa bisnestä ja erittäin pienen piirin sellaista. Sosiaalijohtajan poika pyörittää perhekotia jne...
[/quote]
Taisit osua asian ytimeen!
Minusta lasten kohtalosta saisi päättää vain viisas runsaasti elämänkokemusta omaava äiti-ihminen. Ikää pitäisi olla vähintään 50 vuotta. Ja lapsilla bisnestä tekevät hyvätsiskot voisi minun puolestani vaikka pistää torilla giljotiiniin.
Vauva.fi voisi pitää listaa, mihin saisi kirjoittaa sossujen mokakunnat. Mihin hävisi ne kiusaajakoulu-listat?
selkeät pahoinpitelyn merkit ovat RIITTÄVÄ TODISTE hakea tyttö kiireellisesti huostaan Typerää sanoa, että eihän ne voinut tietää, että tyttö murhataan seuraavana viikonloppuna.
Hittovie..Väkivallan merkkejä oli kuukausia ja kuitenkin odoteltiin..miten on mahdollista, että odotellaan..jokainen normaali ihminen tajuaa, että se seuraava lyönti voi olla se viimeinen puhumattakaan siitä henkisestä helvetistä mitä pelko lapsessa aiheuttaa.
Miten voidaan sivuutta lapsen hätä ja todeta, no sehän on nyt siellä oikeudessa käsiteltävänä..annetaan lapsen pelatä siellä kodissa niin kauan kun päätös tulee.
JUURI TÄMÄ ON SE POINTTI MITÄ MINÄ EN TAJUA TÄSSÄ EERIKAN CASESSA..miksi lasta ei haettu puoluueettomaan laitokseen edes käsittelyn ajaksi kun is-ilmoja sateli toimistoon.
MISSÄ HELVETISSÄ ON LAPSEN ETU KUN NÄIN TOIMITAAN...ihan varmasti hänet olisi lain nojalla ottaa huostaan päätöksen ajaksi, jos näin olisi haluttu tehdä.
Jos ei muuta niin psykiatriselle tarkkailuun kun lapsi kerraan mukiloi itseään jne kuten sossut uskoivat..
Paskapuhetta, jos toisin väität. eerikna henki olisi voitu pelastaa, jos olisi edes hetkeksi pysähdytty miettimään itse lasta...näkikö sossu edes tätä tyttöä koskaan..näkikö hänen mustelmat, revityn tukan ja ahdistuksen vai puhuiko vaan puhelimessa muiden kanssa. epäilen, että ei.