ÄRSYTTÄÄÄÄ, oon 3 päivää tehnyt kotitöistä vain pakolliset, ja HIRVEE sekasotku nyt!
Siis kolmessa päivässä! Ja tosiaan, täysin en oo ees laiskotellut, vaan oon kuitenkin näiden 3 päivän aikana mm. pessyt pyykkiä, viikannut pyykkiä kaappeihin, tyhjännyt ja täyttänyt astianpesukonetta, kerännyt astioita ympäri huushollia ja järjestellyt tavaroita paikoilleen.
Silti. Täällä siis tällä hetkellä näyttää tältä: olohuoneessa pyykkiteline täynnä pyykkiä. Lattialla lapsen leluja (paljon), joku lehti levällään sekä sohvatyynyjä. Olohuoneen pöydällä kaljatölkkejä, yks likainen lautanen ja haarukka. Torkkupeitto mytyssä puoliksi sohvalla, puoliksi lattialla.
Eteisessä lapsen leluja lattialla. Kengät (ainakin 10 parit) sikinsokin. Oven päällä pari pyyhettä kuivumassa.
Keittiössä lattialla lapsen leluja. Hellan päällä likainen pelti, likaisia kattiloita, hellassa paljon roiskeita. Tiskipöytä täynnä tiskiä. Minä istun keittiön pöydän ääressä, tän läppärin lisäks tässä pöydällä likainen lautanen, mässytettyjä purukumiläjiä, sakset, lehtiä, nenäsumute, purkkapussi, sokeriaski. Likainen pöytäliina. MURUSIA.
Makuuhuoneessa peti petaamatta, hirveä vuori puolikäyttöisi vaatteita lattialla molemmin puolin parisänkyä. Pehmoleluja (lapsen tuomia) siellä täällä ja sängyn allakin.
Lapsen huoneesta ei oikeastaan näy puhdasta lattiaa lelujen alta laisinkaan. Sängystä peitto ja tyyny vedetty lattialle myttyyn. Likaisia vaatteita lattialla. Pöytä täynnä romua, samoin kirjahylly.
WC:ssä lapsen paita ja housut mytyssä lattialla. Mun meikkipussit lattialla samoin. Plus parit aku ankat levällään.
Murusia ja pölyä on huushollissa joka paikassa, eteisessä lisäksi hirveät hiekkakasat suorastaan.
Ja siis, kolme päivää sitten täällä oli siistiä. Siistinä pysyy, jos vaan jaksan siivota _koko ajan_. Jos vähänkin höllää (kuten näiden 3 päivän ajan), on kämppä tämän näköinen kuin nyt!
Ärsyttää täälläkin kun olen joskus aiemminkin valittanut sitä että koko ajan joutuu siivoamaan, niin jotkut tulevat sanomaan että "älä stressaa! ei tarvi olla niin tarkka sotkujen kanssa, voi vähän höllätä!" kun oikeasti EI VOI höllätä yhtään, jos höllää, tuloksen näkee... kämppä on ihan hyrskynmyrskyn. Näyttää lähinnä siltä, että täällä olis oltu siivoamatta viimeiset 3 kuukautta, kolmen päivän sijasta!! ARGH.
Kommentit (6)
Siis jos vaan kolmen hengen perhe ja saatte tuollaisen sotkun aikaiseksi kolmessa päivässä, olette kyllä aika lahjakkaita.
Onkohan liikaa tavaraa tai lähinnä lapsella leluja?
Toisaalta tuon kuvauksesikin voi tosiaan tulkita väärin ja teillä ei ole kasoittain hiekkaa missään eikä muutenkaan mitään tavatonta normaalista poikkeavaa vaan olet vaan hieman neuroottinen siisteystason suhteen ;-)
ja saat kuulostamaan homman pahemmalta kuin se onkaan...
Ihana kuulla että muilla on sama juttu. Sit jos tulee jotain lapsrettomia ystäviä kylään niin harmittaa selitellä että joo kyllä mä täällä oikeesti siivoan... huoh.
(no, teki se ruokaa eilen, ja siitä onkin jäljellä nuo hellalla olevat likaiset kattilat, likainen pelti ja roiskeet yms. ei siis korjaa jälkiään)
Ja lapsi on tosi touhukas, kun joskus kerätään lelut yhdessä, tai siivoan itse muualta huushollista lapsen kaikki lelut takaisin huoneeseensa, ei mene kuin 5 minuuttia niin jo on lelut taas löytäneet tiensä takaisin...
Lapsi myöskin vaihtelee vaatteitaan tiuhaan tahtiin, heittelee vaatteitaan siihen paikkaan missä sattuu olemaan vaatteidenvaihtoinnostuksen aikaan, ja siihen ne sitten jää. Uudet hakee kätevästi itse kaapistaan.
ap
ps. jätetään nyt ruotimatta tuo, että MIKSI mieheni ei tee kotitöitä tai miksi olen sellaisen miehen valinnut. Se on sitten ihan toinen keskustelu, jota en juuri nyt jaksa. Kiitos!
ja osan leluista piiloon. Vaihdat sitten vaikka parin viikon päästä toiset lelut piiloon ja otat "uudet" esille.
Kannattaa karsia sellaista tavaraa, joka ei pysy paikoillaan ja lasta voi myös kieltää sotkemasta.
Koita nyt lapsi saada järkeville tavoille, jos et miestäsi saakaan.
Meillä lapset siivoavat iltaisin omat sotkunsa ja leikkinsä jos eivät ole päivän mittaan niitä viitsineet siivota. Ja tekevät myös kotitöitä muutenkin taitojensa mukaan. Lapsia 5, vanhin 8v. Ei meilläkään paikat ole mitenkään tiptop todellakaan mutta kun kaikki tekee oman pienen osuutensa niin ei pääse ihan kaaosta syntymään. Voisiko se mieskin vaikka vaan omat jälkensä siivota jos ei muuta?
Meillä. Pakolliset tehny ja sen huomaa. No, siivotaan viikonloppuna sitten kunnolla. :)