Ihanaa lumista alkavaa viikkoa toukomasut!
Meillä alkaa viikko leppoisasti, kun minulla on todella vähän opikelua tämän viikon. Nyt pitäisi kyllä aikaa hyödyntää tekemällä mahdollisimman paljon jouluvalmisteluja.
Masu kasvaa edelleen todella vauhdilla ja vaivaksi onkin tullut alavatsalihakset, jotka ovat kipuilleet aika paljon. Vatsalihakset kun venyy masun kasvaessa niin kovillehan se ottaa.. Pahoinvointia on edelleen, mutta pysyy kyllä kurissa kun muistaa syödä usein.
Muuten kaikki hyvin ja neuvolalääkärissäkin oli kaikki hyvin ja vauvan sydänäänet kuuluivat. Liikkeitä tuntuu jonkin verran, on aika rauhallinen vauva. Välillä innostuu mylläämään, kun äiti menee makuulle. Kokeilin itse makuulla kohtua ja mielestäni kohtu ulottuu tällä hetkellä aika tarkalleen navan korkeudelle. Mukavaa viikkoa!
Alfiina+masuvauva 17+0
Kommentit (87)
Ihan ensiksi onnittelut Dolosalle yllätysraskauden johdosta! Onpa hurjaa, että sait vasta näin myöhään tietää raskaudesta. Eikö sinulla ollut mitään oireita, pahoinvointia tms. mistä olisit saanut vihiä? No, sinullahan kävi hyvä tuuri, että päsit suoraan hyppäämään siihen " seesteiseen keskiraskauteen" , eikä tarvinnut tuskailla alkuraskauden epävarmuuden ja kurjuuden kanssa!
Emmi-liini kirjoitti, että mahtaa olla stressaavaa seurailla, että tuleeko niitä liikkeitä joka päivä tms. Joo, muistan itse, että elelin stressaavia aikoja viimeksi joskus rv 20 tienoolla, kun varmaan puoleentoista viikkoon yhtään liikettä ei tuntunut, vaikka niitä oli tätä ennen tullut säänöllisesti jo jostain 16. raskausviikolta alkaen. Ilmeisesti vauva oli vaihtanut paikkaa kohdussa tms. eivätkä liikkeet tuntuneet enää. No, sitten kun liikkeet alkoivat taas tuntua, ne vahvistuivatkin pian oikein kunnon potkuiksi, eikä epävarmuutta enää ollut :). Mutta siis nyt olen vahingosta viisastunut, ettei niitä alkuvaiheen liikkeitä kannata ihan liikaa tutkailla.
Vielä d-vitamiinista. Itse olen ottanut joka päivä kalsium-d-vitamiinitabletteja. Söin niitä kesät, talvet jo esikoisen odotusaikana ja imetysaikana (joka jatkuu edelleen). Kun imettää ja on raskaana, vitamiinin- ja hivenaineiden tarve on kuulemma melkoinen. Lisäksi olen ottanut omega-3 -kapseleita joka päivä. Raskaus ja imetys verottavat myös äidin rasvahappovarastoja.
Hohhoijaa, olipa rankka aamuherätys tänään. Huomaan odottavani jo äitiyslomalle pääsyä, vaikka siihen on vielä 4 kuukautta aikaa! Tuntuu, että alan olla ihan loppuunajettu, kun kaikki päivät menevät vain töissä ja esikoisen hoitamisessa, eikä tämä raskausväsymys taida olla vieläkään ihan täysin hellittänyt. Iltapäivisin en jaksaisi enää muuta kuin löhötä sohvalla, mutta siihen ei tunnu olevan mahdollisuuksia :( .
Aamulla pääsi taas putsailemaan autoa 20 sentin lumikerroksen alta kun vein esikkoa kouluun ja poikaa tarhaan. Ihanaa kun on lunta ja kivan jouluisen näköistä =)
Oma olo ei tällä hetkellä vaan ole kovin ihana kun kauhee flunssa ja päänsärky vaivaa. Huonolla omallatunnolla otin pari päivää saikkua kun työterveydenhoitaja suorastaan pakotti...Miten se voikin olla niin vaikeeta myöntää tarvitsevansa lepoa?
Raskauden suhteen olo on oikeen hyvä, ei enää väsymyksiä eikä kuvotuksia. Nyt vaan uutena vaivana on tullu kehiin ristiselkäkipu... kait tuo masupallo jo sen verran selän asentoa muuttaa... Onkos muilla jo selkä oireillu? Eihän tässä ookkaan kuin 5 kuukautta aikaa selkäkipuilla, heh =)
Voi kun kiva kun pääsee lukemaan jo rakenneultrakuulumisia!! Ja vielä noin hyviä!Onnea vaan vilkaan pojan odotukseen milli =)
Mulla ois tasan viikon päästä rakenneultra ja aion kyllä kysyä josko sukupuoli näkyis. Ennestäänhän meiltä löytyy kumpaakin sorttia, joten mitään väliä ei sillä ole. Ehkäpä erittäin vilkkaan pojan jälkeen kuitenkin haaveilen salaa pienestä ja rauhallisesta tytöstä =)
Masun malli taitaa olla aika " poikamainen" ja olokin ollu ihan samanlainen kuin poikaa ootellessa että saa nyt nähdä...
Pitää teillekin kertoa kun kuulin aivan ihanan uutisen! Yhdelle tuttavalleni oli sanottu jo vuosia sitten ettei hän tule lapsi saamaan, kummatkin munanjohtimet aivan tukossa. Inssjäkin yritettiin useampia huonolla menestyksellä ja heidän oli sitten pakko sopeutua elämään lapsettomina. Nyt kuitenkin tämä tuttava ilmoitti että heillekin on tulossa toukovauva! Ja ihan luomusti! Eli ihmeitäkin tapahtuu. Ei ollu lääkärikään osannu selittää kuinka voi olla mahdollista tämä. Oon aivan älyttömän onnellinen heidän puolesta!
Lumistä päivän jatkoa toukoisille =)
Iisamaari + Taimi 17+4
Ihanaa kun on lunta jo muutamia senttejä maassa. Ei ole niin pimeää. Pysyisi nyt vaan että saataisiin valkea joulu.
Joku kirjoitteli selkäkivuista. Itsellä on tuo häntäluun tienoo alkanut vaivaamaan. Eilen työpäivän jälkeen särki ihan kunnolla, ja kun illalla tuli vielä jääkiekkopelissä istuttua niin loppuilta oli yhtä tuskaa. Kovasti jomotti ja särki häntäluuta. Onkohan tämä normaalia. Onko mun kroppa tosiaan niin erilaisessa asennossa että jo näillä viikolla alkaa painamaan tuonne häntäluuhun.
Mulla on istumatyö joten, jos tämä kovin pahaksi menee niin joudun sairaslomalle. Noh, ei mennä asioiden edelle, katsotaan.
Red_Cat rv 14+4
Minä olen nyt erittäin hyvällä tuulella. Äsken oli neuvola ja kuulin ensimmäistä kertaa sydän äänet. Nyt sen jotenkin tajuaa että pikkunen kasvaa masussa. Seuraavan kerran on joulun jälkeen neuvola. Kahden viikon päästä täytyy käydä kokeissa. Hemoglobiini oli minusta alhainen. Minulla on aina ollut 152, nyt se oli vain 132. Mutta ei tuo vielä huono ole. Lunta sataa hiljalleen ja pakkasta on kolme astetta. Laskettu aika muuttui hiukan. Kesäkuun puolelle, mut kait voin silti pysyä täällä. LA on 06.06.06. On se ihana kuulla ensimmäisen kerran sydän äänet... =)
heidi 13+1
Onpas ollut jälleen kerran kiireinen aamu...mutta nyt rauhoittuu hieman ainakin. Mulla on ollut vaivana jälleen se päänsärky, 3 päivää putkeen särki, tänäaamuna on kuitenkin parempi olo ja mäkin teen istumatyötä ja selkä alkaa olemaan aika kovilla, kunhan vaan muistais silloin tällöin venytellä, niin eiköhän tästä hetken aikaa vielä jakseta. Olisin mielelläni kyllä töissä äitiysloman alkuun saakka, mutta katotaan nyt, toivottavasti ei ilmene mitään vaivoja....
Pircilla, käytkö useinkin kirpparilla??? Mä olen aivan mieletön kirppailija, joka viikonloppu pitäis päästä " sekaamaan" , vaikkei mitään ostaisikaan. Tyttöä en voi ottaa mukaan, on sen verran eläväinen, että en saisi mitään katseltua, jos hän olisi mukan, siksi jätänkin hänet aina isille ja sitten menen oman äitini kanssa kirpparille. Tosin miehen työ on sellaista, että en aina pääse, mutta yritän noin 1 kerran/kk päästä kirpparille.
Olisi kiva todellakin tietää noista " oloista" eli onko tyttö-vai poikaolo. Mulla jotenkin on tyttöolo, vaikka oireet ovat täysin päinvastaiset kuin esikoisen aikana, olen ollut tosi huonossa kunnossa, vaikka esikoisen aikana ei ollut yhtään mitään vaivaa, ihan kuin en olisi ollut raskaana ollenkaan.
Laura 18+1
Huomenta vaan!
Mitään oireita en ole tuntenut koko alkuraskauden aikaan. Väsymys painoi jo silloin, mutta ilmathan ovat olleet todella kurjat. Mutta ne kaikki tuntemukset olen kyllä käynyt läpi tässä kahdessa viikossa ja välillä olen meinannut järkeni menettää...
Minulle ainakin neuvolasta suositeltiin D-vitamiinia. Ostin myöskin minisun tabletteja apteekista. Muut vitamiinit toivon saavani ruokavaliosta.
Dolosa ja Sintti 14+5
Savossa on mukavasti lunta ja lisää sataa näköjään jatkuvasti, ihan kiva. Asteet tosin nollassa eli peukkua pidettävä että maassa pysyy jouluun!
Pricilla, mäkin pääsen aina silloin tällöin itsekseen kaupungille.. Mutta usein käyn kyllä tytön kanssa, jaksaa olla jo kiltisti mukana ja kävellä itse, ikää kolme.. tietää etttei parane vinkua kaupoissa jos mielii toisenkin kerran mukaan.. :)
Iisamaari, ihana kuulla ystäväsi odotuksesta.. ihmeita tapahtuu!
Ja Pikku-Millille poikaodotuksen onnea..
Odottelen innolla sitä rakenneultraa 19.12 ja toivon että sukupuoli näkyy!
Masu on ottanut taas kasvupyrähdyksen ja on suloinen pallukka jota mies ja tyttö jaksaa silitellä.
Mutta nyt tuonne lumisateeseen leikkimään - edes hetkeksi!
pidelipom 16+4
PS: Ihanaa huomenna saa jo aloittaa omatekemän joulukalenterin luukkujen tai siis taskujen avaamisen. Tyttö on aikalailla innoissaan!
Kirpparit kierretty, mutta laihaksi jäi saalis tällä kertaa:) Laura, mä käyn kerta parissa viikossa ja varmaan kävisin useamminkin, mutten jaksa! Siinä menee kuitenkin aikaa kauheasti, kun kiertelee...Mutta on kyllä sit ihanaa, kun tekee jonkun löydön, mitä ei välttämättä kaupoista saa!
Mulla on ollut ihan alkuraskaudesta selkä tosi kipeä. Välillä kun kävelyn jälkeen menee makuulle, niin meinaa jalat pettää ylös noustessa! Ja Red_Cat (olitkohan se sinä, joka kyseli??) mulla oli edellisessä raskaudessa joltain 16rv:ltä eteenpäin häntäluu ihan sairaan kipeä. Välillä teki tosi kivuliasta istua pehmeällä tyynylläkin!
Hmm, auttaiskohan noihin selkäkipuihin sellanen tukivyö? Onko kellään kokemusta?
Heidi, meillä on sitten sama la, kun mullakin on tuo pirullinen;) päivämäärä...
pricilla
Juu, minä kyselin tuosta häntäluun kipeytymisestä. Mukava tietää että sitä on ollut joskus muillakin. Ensimmäistä kun odottaa niin epäilee kaikkea. ;)
Tämä on kyllä todellakin viheliäistä kipua, eikä helpota kävelemällä tai makaamalla. Vaan esim. makuultaankin jomottelee jos on istunut pitkään.
Kyllä minä tässä vielä yritän sitkua, jospa se helpottaa taas kun viikonloppuna ei tarvitse 8 tuntia istua niinkuin viikolla töissä.
Lunta on tullut hurjan paljon ja koko ajan sataa lisää =) Pitkään sitä on odotettukin!!
Mulla alkaa näköjään taas nuo liitoskivut vaivaamaan, kummallista vaan että näinkin alussa jo... välillä käveleminen tuottaa vaikeuksia, pitää vaappua kuin ankka =D Ja ajatelkaa sitten kun vatsa on paljon, paljon suurempi...Näky mahtaa olla melkoinen =) Vatsaa on myös tänään kipristellyt ja nipistellyt ikävästi, mutta suppareita nää ei kuitenkaan ole.
Alkoihan niitä vaivoja tulla...
Täytyy lähteä putsaamaan portaat lumikerroksesta (taas jälleen)
Kristiina rv 16
kiitos vitamiinitiedoista. täytyy varmaan huomenna poiketa apteekin kautta töistä tullessa.
mulla ollu tosi kipee selkä tän viikon mut johtuu osaksi mun työstä joka on varsinkin tällä viikolla ollut todella fyysisesti rankkaa.
toivottavasti ei pahene, sillä työt nykyisessä paikas jatkuis jouluun saakka jos mä vaan jaksan. ei tekis mieli jäädä työttömäksi tässä vaiheessa mutta ens vuoden alusta se tulee tapahtumaan. vaikee varmaan saada töitä täs vaihees raskautta ja ammatti on kuiteski edelleen maalari.
no eipäs murehdita tän enempää.
onneksi ihmeitä tapahtuu niinkuin jollekkin onnelliselle oli känyt, mäkin tiiän yhen pariskunnan joka viisi vuotta yritti ja kun lopetti yrittämisen, vaimo olikin hetkessä raskaana. nyt suloinen kolmevuotias.
ja taas omaa napaa...
heräilen nykyään yöllä montakin kertaa ilman syytä mut viimeyönä taisin herätä iloiseen yllätykseen. tunsin vauvan liikkeet ensikertaa. tai niin ainaski luulen/toivon. teki meinaa aikas moisia kuperkeikkoja.
teki mieli mieskin herättää mut tiiän et se onku karhu joka herätetään kesken talviunien ni jätin sen rauhaan ja nautin yksin myllerryksestä.
eipäs täs sen kummempaa täl kertaa, se on moro!
meppe ja ruoto18rv
Ajattelin kokkeilla kuinka tänne kirjoittelu oikein onnistuu... (tohelo ku oon näitten konneitten kanssa)
Nopiaa toimintaa täällä meillä pohjosessa ainakin joissain asioissa. Ma kävin neuvolassa ja aikovat sieltä laittaa äippäpolille kyselyn milloin rakenneultraan pääsen. Ja heti seuraavana päivänä tuli jo tieto tarkasta päivästä!! No onhan tuohon vielä aikaa...
Nyt on pään vaivaa aiheuttanut se kun, seuraavalla neuvolakäynnillä pitäis olla jo yksi tytön ja yksi pojan nimi mietittynä synnärille menevään kaavakkeeseen! Tokihan siihen mennessä pitää miettiä myös saako lapsen hätäkastaa tarvittaessa, saako calmetoida ja vielä antaa lupa lapsen kuulotutkimukseen. No näihin juttuihin luvan anto on meille itsestään selvää... mutta nimet?? Luulin että, niitä on aikaa miettiä vielä monta kuukautta...
Tiinuli rv 15+2
Aika hassua toi sairaalaan menevä esitietolomake. odotan kolmatta ja IKINÄ en oo saanu semmosta lomaketta enkä oo edes sairaalassa vastaillu mihinkään asiaan liittyvään. ihan taas eri sairaaloissa eri tyylit. mihin ootte menossa synnyttämään kun joudutte semmoisista asioista jo päättää?
Omaa napaa..kävin sit tänään ostamassa äitiyshousut. H&M:ssä on aivan ihania vaatteita. tällaiseen pikku-budjettiin sopii mainiosti suht halvat ja erittäin hyvännäköiset vaatteet. =) vielä jos masu kasvais vähäsen lisää niin ei olis niin kovin tyhjää..on se kasvanu vähän muttei hirveesti.
my_selene ja R rv 14+
Meillä oli 2 tuntia just sähköt poissa! Just kun sain jouluvalot parvekkeelle, niin totta kai sähköt meni. Käytiin tytön kanssa pulkkailemassa, kun ei jaksettu koko aikaa sisällä kynttilänvalossa kykkiä. Tai mähän olisin mielelläni ollut kynttilänvalossa, mutta neiti oli koko ajan kynttilöiden kimpussa, joten oli helpomapaa siirtyä ulos.
Muuten kyllä ihanaa, kun lunta on tullut oikein urakalla. saan siis huomenna juhlia synttäreitä lumisessa maisemassa:)
Juup, eipä tällä kertaa muuta...
palstaterroristi pricilla
Ihana oli tänä aamuna herätä neljän aikaan ja kun katsoin ulos,niin lunta oli ihan kamalasti. JOuluvalot näytti hienolta lumen alta, kun ne hohti sieltä. Tänään viikkoja 13+2. Olo on mainio. Ei tiedäkään olevansa raskaana. Masu pyöristyy. Nyt tunnen jo itse kohtuni. Viikonloppuna joululahja ostoksille ja leipomaan.
Heidi 13+2
Näyttää aika kylmältä siellä ulkona. meillä kun ei oo lämpömittaria (tai on mutta ei oo kovin luotettava tällä hetkellä kun se siellä siivouskaapissa kökkii..heh..) niin on vähän vaikeeta aina tietää paljonko vaatteita kannatta laittaa päälle kun menee ulos. tää viikko vois nyt mennä mun puolesta tosi nopeesti.
taidan viikonloppuna siivota ja pistää kämppä joulukuntoon. verhoille pitäis tehä jotain mutten vielä tiedä mitä. mulla on joulunpunaiset verhota ja haluaisin niihin jotain lisää. ehkä joku koriste jossain. tietää sit jos pysyy kun on kaks apinaa (lapset) ja kaks petoeläintä (kissat).
Piparkakkujakin pitäis leipoo, vanhin lapsi on jo oottanu monta viikkoa.
Joulumieltä teillekin joilla ei oo sitä vielä.. =)
my_selene ja Remppa rv 14+
Lumista ja pakkasta -8..jippiiiiii!!! Tätä mä olen odottanutkin jo tosi kauan. Nyt viimestään alkaa tuntumaan joululta. Vielä pitäs laittaa ulos jouluvaloja, niin sitten kaikki on koristeiden osalta valmista.
Mä nukuin tosi huonosti viime yönä, kun en löytänyt oikein hyvää asentoa ollenkaan ja sitten kun löysin jonkinlaisen asennon, niin pikkuinen anto vattasta sellaisen potkun, että tuntui jo tosi kovaa : ) Aika ihanaa.....
Käymme nyt ruokkiksella yhdessä lahjatavaraliikkeessä, jossa myydään kaikkea ihanaa joulukrääsää ja ihania puusta tehtyjä seinäkilpiä, joissa on jokin kiva mietelause, pitäisi tytön hoitotädille keksiä joku lahja. Onko muualla tälläistä tapaa, että muistetaan hoitotätiä jouluna pienellä lahjalla???
Mun on nälkä.....
Laura 18+3
Olipa ihanaa käydä ulkona kun on jo pakkastakin. Saa mukavasti posket punaiseksi =)
Pitäisi melkein viikonloppuna alkaa jo joululeivonnaisia tekemään, jospa torttuja..nami. Meillä on piparit yleensä sitten leivottu itsenäisyyspäivänä.
Kaikki joululahjatkin on jo ostettu, tosin mitään en ole vielä raaskinut paketoida ;) Koetan sinnitellä vähän lähemmäksi joulua.
Mä taas aamulla heräsin 5 aikaan kun mies lähti töihin,eikä uni meinaa millään enää tulla. Koko viikon olen herännyt samaan aikaan =/
Ja vaavi senkuin mellastaa vatsassa ;D
Kristiina 16+1
Ihanan talvinen keli täälläkin, pakkasta semmoset -5 astetta, ei tuule, eikä tuiskuttele luntakaan enää.
Selene ja muut ihmettelevät... LKS olisi synnärini, lainailen nyt suoraan tästä täytettävästä lomakkeesta...; " Lomake lähetetään LKS:n synnytyssaliin neuvolan toimesta, kun 22rv. on täynnä." Selvitti neuvolassa vielä että, se olisi hyvä olla jo rakenneultraan mennessä täytettynä. Eli seuraavassa neuvolassa käydään se yhdessä läpi, ennen kuin he sen sinne lähettää. Tähän tulee vielä äidin ja isän tiedot, aikasemmat sairaudet itsellä, miehellä, lapsen sisaruksilla. Raskauden aikainen vointi, lääke hoidot, muu hoito, aikasemmat raskaudet/synnytykset/keskenmenot ja keskeytykset. Kuukautisistakin kysellään ja veriryhmäkin vielä siihen tulee. Aika paljon asiaa ängätty yhteen A4- lappuun!
Tiinuli rv. 15+3
Viime yönä sain niin ihanasti nukuttua, mutta sitten herättivät alakerran juopot huudollaan joskus aamuyöstä. Sen jälkeen en saanutkaan enää kunnolla unta, joten taas väsyttää. Kyllä olin niin vihanen, että oli siinä ja siinä ,etten tehnyt ilmoitusta poliisille!
Tänään olis kirpparikierros edessä ja sitten katselemaan joulukoristeita ja lahjoja.
Käyttekö lapselliset paljon kaupungilla yksin? Kun minä en pääse oikein milloinkaan ja toisaalta taas tykkään ottaa ipanan mukaan, kun on " kiltimmin" kaupoissa kuin kotona (huoh, tähänkin varmaan tulossa muutos kun kasvaa isommaksi..)
Tuosta d-vitamiinista sen verran. Mulle ei edellisessä raskaudessa sitä suositeltu, enkä sitä syönytkään, vaikka aloin odottamaan joulukuussa! No, nyt olen yrittänyt välillä muistaa ottaa. Tosin mä kyllä syön ihan multitabseja, joissa on vaan tuo 5mg...Niin tiesittekös, että d-vitamiinia pitäisi käyttää myös imetyksen aikana (pimeinä kuukausina)? Itse en kyllä tätä tiennyt, eikä mun neuvolatätikään valistanut!!!
pricilla ja pampula rv13