Ihanaa lumista alkavaa viikkoa toukomasut!
Meillä alkaa viikko leppoisasti, kun minulla on todella vähän opikelua tämän viikon. Nyt pitäisi kyllä aikaa hyödyntää tekemällä mahdollisimman paljon jouluvalmisteluja.
Masu kasvaa edelleen todella vauhdilla ja vaivaksi onkin tullut alavatsalihakset, jotka ovat kipuilleet aika paljon. Vatsalihakset kun venyy masun kasvaessa niin kovillehan se ottaa.. Pahoinvointia on edelleen, mutta pysyy kyllä kurissa kun muistaa syödä usein.
Muuten kaikki hyvin ja neuvolalääkärissäkin oli kaikki hyvin ja vauvan sydänäänet kuuluivat. Liikkeitä tuntuu jonkin verran, on aika rauhallinen vauva. Välillä innostuu mylläämään, kun äiti menee makuulle. Kokeilin itse makuulla kohtua ja mielestäni kohtu ulottuu tällä hetkellä aika tarkalleen navan korkeudelle. Mukavaa viikkoa!
Alfiina+masuvauva 17+0
Kommentit (87)
Tuntuu, että on ollut paljon työpäiviä viime aikoina niin on tämä kirjoittelu jäänyt hieman vähälle.
Mä olin myös viime torstaina rakenneultrassa. Itse luulin, että istukka on taas edessä kun en ollu liikkeitä tuntenut. No eipä ollu tedessä vaan normaalisti takaseinässä(viikonloppuna aloin vihdoinkin tuntea liikkeitä). Kaikki oli periaatteessa ihan ok, mutta jostain syystä ei sydämen lokeroita näkynyt kunnolla. Np-ultrassahan ne oli jo näkyneet niin asian piti olla ihan kunnossa. Perjantaina sit äippäpolilta soiteltiin ja sainkin ylimääräisen ajan uuteen ultraan tiistaille jossa lääkäri katsoo jollain paremmalla laitteella sen sydämen uudelleen.
Olin sitten tiistaina uudessa ultrassa ja niitä eteisiä ja kammioita ei meinannut vaan millään taaskaan löytyä. Kun sitten itse vaihdoin asentoa kyljelleen niin johan ne onneksi näkyi. Kyllä putos iso kivi harteilta. Samalla tuli sitten vilkaistua lääkärin avustuksella sinne jalkojen väliin ja pieni poika on meillekin tulossa. Sain muistoksi erittäin hyvän kuvan jossa vauvelimme sukukalleudet on erittäin hyvin näkösällä.
Ihanan talviselta näyttää nyt täällä Etelä-Suomessakin, se on vaan taas lähdettä työn ääreen. Nyt en ehdi enempiä kirjoitella, mutta koitan taas olla vähän aktiivisempi.
Ihanaa loppuviikkoa kaikille! T. Vaahtis ja masu-ukko 19+1
..sen oon kans kuullu että esitietolomakkeeseen tulee että minkälaista kivunlievitystä toivoo. sehän on kans ihan hullua. kai sen voi sit ite päättää kun on meno. ei sitä voi etukäteen tietää miten keho reagoi supistuksiin. ite uskon vahvasti että luomuna mennään taas. en viimeksikään ehtiny saada mitään niin en varmaan nytkään. onneks menee luultavasti nopeesti. eka kerta ehdin kuitenkin saada epiduraali ja ottaisin sen mielelläni nytkin mutten usko että ehdin. vähän jännittää nyt jo tuleva synnytys. miten saan lapsenvahti ja kaikki semmosta ja sit vielä synnäriin. jännittää todellakin. voi olla että mun kaveri tulee vielä mukaan kun se opiskelee vissiin kätilöks niin se olis kiinostunu tulla mukaan.
my_selene ja Remppa rv 14+
Tuliko housut perille jo?
my_selene ja R palsta-terroristina =)
Hei kaikille pitkästä aikaa taas! Taustalla kyllä olen ollut, vaan niin on ollut pää sekaisin viime päivät, mutta nyt taas kaik ok ja päätökset tehty. Eli oli tossa päätettävänä mennäkkö vai eikö lapsivesi tutkimukseen ja loppujen lopuksi sitten päätimme pidättäytyä kyseisestä tutkimuksesta. On se tänä päivänä hienoa, että kaikenmaailman tutkimuksia tehdään, mutta sitten jos jotakin ehkä kenties löytyy, joutuu kyllä yllättävän vaikeiden päätösten eteen. Mutta nyt siis jatketaan siihen mihin jäätiin ja odotellaan toukokuulle terveen lapsen syntymää sitä sen enempää stressaamatta.
Mutta joo, joku tuolla taannoin kirjoitteli kun raskaus on " pysähtynyt" . Täysin sama tunne on ollut itselläni viikon verran. Ja vaivaa välillä niin että ihan jo toisinaan pelkää onkohan kukaan massussa enää. Liikkeitä yritän kovasti tulkita, vaan....lienee mielikuvituksen aikaa saamaa nekin mitä mukamas tunnen, kun sitten kun jään oikein tunnustelemaan ei mitään tulekaan. Esikoisen liikkeet tunsin tosin vasta viikolla 19, mutta oletin että seuraavan jo tuntis aikaisemmin. Vaan eipä tässä auta kuin odotella, neuvolakin on vasta 16. päivä.
Ihanaa alkanutta joulukuuta Teille kaikille ja nauttikaa iki ihanasta joulunajasta kiireettömänä ja stressaamattomana.=)
H-R rv 15+3
On kyllä ihana ilma ja ihan sellanen postikortti maisema:) Meille palasi sähköt lopullisesti vasta aamulla muutama kerta yön aikaan siinä välissä.
Oli se kiva herätä parin tunnin välein pakastimen hälytys-piippauksiin, kun oli päässyt sulamaan sisältö jonkin verran.
Tänään on mun synttärit, mutta eipäs oo kukaan muu sitä muistanut! Ihan kiva:( No, en kyllä aikonutkaan juhlia, kun on tässä muutenkin joulun kanssa hommia ym.
Huomenna taas esikon kanssa muskariin ja viikonloppuna lähden metsästämään joululahjoja...
pricilla 13+1
Paljon onnea!! Ikää ei saa kysyä?? Sormet oikein syyhyää että pääsee joulua laittamaan. Olen kyllä jo laittanut kaikki kyntteliköt ja tänään ois olohuoneen verhot vaihto vuorossa. Ihana ilma on ulkona. Niin jouluinen. Mies on lumiurakoitsija, niin sitä ei tällaisella kelillä paljon kotona näy. EIlen illalla lähti ja ei oo vielä kotona. No kyllä se kohta tulee. Täytyy ruveta perunamuusin tekoon ja uunilenkkiä. Kamala himo on perunamuusiin... outoa? =)
Onnea vielä kerran...
Heidi 13+2
Tänään oltiin aamusella miehen kanssa rakenneultrassa. Kaikki näytti oikein hyvältä: vatsalaukku, virtsarakko, molemmat munuaiset löytyi ja näyttäisi toimivilta. Sydämessä on lokerot ja kammiot paikoillaan ja aivotkin näytti päällepäin siltä miltä pitääkin. Vauveli vastasi hyvin viikkoja ja päälaen ympärys oli reilut 14 cm. Istukka oli takaseinässä ja napanuora vauvalla siellä missä pitääkin. Kovasti se liikkui ja potki siellä masussa ja imi välillä peukkuaan. Oli se vaan niin ihanaa! Kipeänä olen itse vieläkin mutta kummasti se mieli virkistyi kun näki oman pikkuisen - täydellisen pienen ihmeen. :)
Naistenklinikalla ei sitä sukupuolta sanota enkä edes viitsinyt kysäistä. Mennään tuossa enne joulua 3d-ultraan Femedaan, jossa sekin saadaan sitten ehkä selville. Poikaolo on minulla kuitenkin hyvin vahva, joten saa nähdä pitääkö äidinvaisto paikkansa.
Vaahtis: Ihanaa että teillä kääntyi kaikki kuitenkin lopulta parhain päin!
Ihana ilma on myös täällä Espoossa. Helsingin keskustassa missä asumme taas on aika karun näköistä. Toivottavasti saataisiin kunnolla lunta ja pikku pakkanen tänne eteläänkin jouluksi!
Ihanaa päivänjatkoa kaikille!
Emmi ja pikkuinen 18+5
Oma napa ensin:)
Neuvolassa kuulin eka kerran sydänäänet, harmi ettei mies päässyt jakamaan tätä iloa kanssani. Kaikki oli hyvin, ainoastaan oma painoni oli noussut 200g, mutta vielä olen pari kiloa jäljessä lähtöpainosta.
Rakenneultra on heti vuoden vaihteen jälkeen ja sitä nyt odotellaan kuumeisesti. Liikkeitä en ole tuntenut tai ainakaan liikkeiksi en ole tunnistanut.
Ensimmäiset hankinnatkin tehtiin sydänäänien kuulumisen jälkeen, vaatteita iso kassillinen ja rintareppu. Käytettynä ostin. Vaunuasioissa olen haastatellut kaikki vauvalliset tuttavani ja olemme päätyneet sellaisiin joissa istuinosa vaihdetaan kopan tilalle. Enään tarvii löytää vain sopivat.
Minulla on ollut alusta asti poikaolo, mutta kun sykkeet kuului totesi ystäväni että ovat tyttösykkeet. Myös vatsan mallin perusteella on muutama veikkaillut tyttöä, nyt poikaolo alkaa vähitellen " ympäristön painostuksesta" vaihtumaan tyttöoloksi:)
Kävin töiden jälkeen ensimmäisen kerran potkukelkkailemassa koiran kanssa. JEE! Tiellä ei oikein luistanut, mutta metsäautotiellä pystyi viilettämään kuten talvella kuulukin. Jouluverhot ja kyntteliköt laitoin sunnuntaina.
Nyt leipomaan satsi joulutorttuja iltakahville.
t. Nasu ja Touko (eli masu) 15+4
Täältä kilokaupalla onnitteluja synttäreiden johdosta : )
Muuten, millainen on tyttö-/tai poikaMAHA????? Ja miten ne sykkeet? Muistan, että viime kerralla (siis kun odotin esikoista) olisi veikattu sykkeiden perusteella poikaa (130-140 oli kokoajan) ja tyttö tuli, joten en tiä onko noihin luottamista??? Kiva kuietnkin arvuutella, en siis halua tietää etukäteen kumpi on tulossa, mutta jos sen ultrassa näkee selvästi, niin sitten haluan tietää.....ultra 27.12 VASTA!!!!
...ja oliko muitakin uusia vielä?
Dolosan myöhäisestä raskauden toteamisesta tuli mieleen, että yksi ystäväni sai tietää olevansa raskaana vasta rv 18! Hänellä oli laihana ihmisenä muutenkin menkat hukassa ja hän käytti ehkäisylaastaria eikä voinut kuvitellakaan olla raskaana. Lisäksi vauva tuli maailmaan jo rv 32, eli eipä hän kauaa " ehtinyt" olla raskaana. Onneksi syntyi kuitenkin ihan terve poika, vaikka noin etuajassa tulikin.
Tyttö/poikaoloista; ekasta olin varma että on tyttö ja sitten olikin poika. Tästä toisesta veikkaan toista poikaa, joten todennäköisesti on tyttö tulossa. Ei ihme, etten mä koskaan voita lotossa :D No juu, mutta ajattelimme kyllä rakenneultrassa 29.12. kysyä sukupuolta.
Liikkeitä (lähinnä sellaista " möyrimistä" ) on tuntunut jo pari viikkoa. Muuten olo on ihan OK.
Iloista joulunalusaikaa kaikille!
Pampula ja Sintti rv 14+5
Heidi; eihän mun ikä mikään salaisuus ole, sehän tulee jo tosta nimimerkistä ilmi, eli 21 tuli täyteen:)
Mulla on ollu koko ajan ihan poikaolo, mutta niin kyllä oli ekassakin ja tyttöhän sieltä tuli! Np-ultrassa saatiin loistava kuva vauvan jalkojen välistä ja kyllä siellä selvästi jotain uloketta oli:) Mutta se kyllä voi olla napanuora, kun aika mahotonta siitä oli tarkemmin erottaa...
Ja nyt vaihtamaan kakkavaippaa, yök!
pricilla
Ihanaa, että sai avata ensimmäisen joulukalenteriluukun tänään! Laitettiin mekin kyntteliköt ja joulutähti ikkunaan viikonloppuna ja kävin hankkimassa uuden pöytäliinan, joka tuo mukavaa joulutunnelmaa ruokasaliin.
Kovasti jo tuntuu raskaus edenneen, vaikka viikkoja kasassa vasta 14+1. Mulla on alkanut jo yöllä asennon löytyminen hankaloitua ja ajattelin mennä vintiltä kaivelemaan raskausvaatteita, kun jouduin tänään jättämään farkkujen ylänapin auki kaupungille lähtiessä. Porvoon Lindexissä ei myydä äitiysvaatteita, olisin toivonut löytäväni jotkut MUKAVAT housut :). Luulin, että Lindex olisi erikoistunut noihin mammavaatteisiin, mutta pitänee käydä Helsingin kaupat koluamassa, ellei vintin vaatteista löydy sopivia. Esikoinen syntyi marraskuussa, joten vaatteet ovat vähän kevyempää sorttia.
Kovasti haluaisin pitää sukupuolen tällä kertaa yllätyksenä. Viimeksi käytiin 3d:ssä ja tiedettiin etukäteen. Nyt olisi mukava odottaa, mutta olen kyllä niin utelias ja malttamaton ihminen, että saa nähdä miten käy. Meillä rakenneultra tammikuun ekalla viikolla ja siinä sen sitten saisi varmasti tietää. NP-ultrassa sanoivat, että kaikilla sikiöillä on jalkovälissä uloke niin alkuvaiheessa, joten siitä ei kaiketi voi mitään johtopäätelmää vielä tehdä.
Onpa kyllä aika ihanaa odottaa toukovauvaa. Inhoan alkutalvea, joten nyt raskaana ollessa sekin menee toivottavasti mukavimmissa merkeissä, kun on muutakin mietittävää kuin kylmät ja märät ilmat.
Hyvää vointia ja tunnelmallisia kynttiläiltoja kaikille!
Pricillalle synttärionnittelut!!! =)
Emmi: ihanaa, että rakenneultrassa kaikki oli hyvin!
Vaahtis: onnea sullekin pikkuisesta pojasta =) ihanaa, että kaikki oli lopulta hyvin ultrassa!
Nyt unohtui jo kuka puhui siitä, että raskaus tuntuu olevan pysähdyksissä. Mulla oli ihan samanlainen olo ennen kun liikkeet alkoi tuntua. Alkuraskauden pahimmat väsyt ja pahoinvoinnit oli ohi ja liikkeet ei kuitenkaan vielä tuntunut. Oli välillä kyllä niin sellainen olo, että voiko tuolla masussa ketään olla... mutta voi sitä ihanuutta kun liikkeet sitten alkoi kunnolla tuntua. Nyt on reilun viikon jo tuntunut päivittäin ja tänäänkin oli niin hurja meno masussa, että ihan nauratti. =D taitaa tulla vilkas tapaus...
Olipas muuten hyvä ostos tuo Fazerin suklaakalenteri... nam... =D
[color=red]pikku-milli & paco 18+6[/color]
nyt on sitten tämänkin lyylin vitamiini-asiat kondiksessa.
perskuleen kalliita vaan nuo multivitat ym. joten ostin minisun- merkkisiä kalsium/d-vitamiini pillereitä. olivat huomattavasti halvempia.
nyt vaan yritetään muistaa popsia niitä :)
mulla on aivan mieletön kuhmu ja reikä päässä, löin töissä sellaseen kattoparruun ihan täysillä pääni. loppupäivä menikin sitten istuskellessa kn vähän oksetti ja tuli muutenki huono olo.
lievä aivotärähdys kait.
toivon vaan ettei vaavi saa äidiltään perinnöksi tätä toheluutta, meinaa kyl aina sattuu ja tapahtuu, jos ei mulle ni sit mä telon jotai muuta.
eipä muuta kun nauttikaa jouluisesta ilmasta ja pitäkää joulumieltä yllä vaikkei lunta oliskaan.
tääl päin suomee tulee nytkin lisää mut huomiseks on luvattu +3 :(
meppe81 ja ruoto18rv
Ulkona valuu räystäät vettä eli taas ollaan reippaasti plussan puolella...Hyvästi jälleen kerran luminen maisema!Ja joku sammakkotohtori lupasi ainakin tänne pk-seudulle mustaa joulua, mälsää.
Vauvauutisista ei tällä viikolla ihmeellisiä uutisia..Liikkeitä ei tosiaan vielä tunnu, joten aikas pysähtynyt on olo. Itse kärsin kovasta päänsärystä.Ei tunnu hävinneen yönaikana ilman lääkkeitä mihinkään.Normaalistikin olen kärsinyt kovasta migreenistä. Ei ole mukava lähteä töihin säryn kanssa....
Illalla pitäisi lähteä ajelemaan keski-suomeen moikkaamaan äitiä ja siskoa. Tosin ainoastaan lauantai vapaata ja sitten jo sunnuntaina yöksi töihin. No vielä sitä jaksaa.
Viikonloppuja kaikille!
Dolosa ja Sintti rv 15 tasan
Täällä savossa on 3 astetta pakkasta ja mukava talvinen keli. Viikonlopuksi vielä pakastuu lisää... jes. =) Tuntuu että raskaus on pysähtynyt kun seinään. En malta odottaa että tunnen ensimmäiset liikkeet.! Viikkoja nyt 13+3. Eikait niiden liikeiden kuuluisikaan vielä tuntua, mutta silti malttamattomana. Odotan myös että masu alkaisi kunnolla näkyä.
Heidi 13+3
Viikonloput ovat sitten niin ihanat. saa nukkua joskus pidemmäl kun mies nouseee ylös kun lapset huutaa aamupalaa..viikot vaihtuu maanantaina ja näin loppuviikkoa jo numerokin näyttää isommalta. =)
Pricillalle myöhästyneet synttäri onnittelut!! 21 vissiin tuli mittariin?!
Mepelle paranemista kuhmuun.
Hekusti, liikkeet odottavat minäkin. saattaa mennä vielä muutama viikko. tosin tää on mun kolmas ja kohtu on TOSI eteenpäin kallistunt, en edes tiedä mitä se tarkoittaa, niin toivon että kohta alkaa tanssit.
Hyvää vloppua ja voikaa hyvin mamit ja masut! =)
my_selene ja Remppa rv 14+4
Aivan ihana aamu oli, esikoinenkin nousi ylös mukisematta ja jopa puki päällensä ilman " käskemistä" tälläisiä aamuja saisi olla enemmänkin : )
Omassa navasas ei mitään ihmeempää muutosta, potkuja tuntuu jonkun verran, mutta eipä tässä kiireessä oikein ehdi " kuulostella" mitään, pitää säästää iltaan...
Hyvää viikonloppua kaikille toukoille : )
Laura
Heippas toukoiset!
Neuvolassa käyty ja seuraava käynti on vasta tammikuun alussa ja silloin täytelläänkin sitten jo KELA:n papereita. Hui kauhistus kuinka aika menee...
Hb oli noussut ihan kivasti kun viimeksi oli vaan 118 niin nyt oli 130. Verenpaine hyvä ja painokin oli lähtenyt jo plussan puolelle kun tähän asti on ollut miinusta... Vauvan sydänäänistä tuli oikein kehuja =D Sf-mittaa ei vielä otettu, mutta kohdunpohja oli noussut jo navan korkeudelle! Hui...
Johan oli taas omanapaista... nyt täytyy mennä hoivaamaan kun mies makaa kuumeessa kotona.
[color=red]pikku-milli & paco 19+0!!![/color]
Juuri heräilin tähän lumiseen päivään. On tänään vapaapäivä koulusta. Ihanaa kun sai nukkua piiiitkään.
Emmi979: onnea tämän päivän rakenneultraan, kuulumisia jään odottelemaan. :)
dolosa: tervetuloa toukoisten porukkaan mukaan! =)
Iisamaari: mulla kanssa on pientä selkäkipuilua ollut havaittavissa... ja häntäluu on toinen mikä on ilmoitellut olemassaolostaan jo monta viikkoa sitten. Sen oon kyllä pienenä kolauttanut niin monta kertaa, että varmaan herkemmin kipuileekin. Ei onneksi mitään suurempia kipuja vielä. Ja ihania uutisia tutullasi oli!!! Tuollaisista yllätysplussista aina silloin tällöin kuulee. :)
hekusti: onnea sydänäänien kuulumisesta :) On se niin ihanaa aina!
Tiinuli-79: no hui, pitääpäs aikaisin olla nimet jo esitietolomakkeeseen tiedossa. Tosin en kyllä yhtään tiedä koska täällä sellaiset hoidetaan vai täytelläänkö ollenkaan =D
Mä kävin silloin ennen rakenneultraa housuja etsimässä itelleni ja löysinkin Lindexiltä ihanat farkut :) On ollut jotenkin ihan epätodellinen olo sen ultran jälkeen. Vaikka np-ultrassakin jo näkyi ihan pienen ihmisen näköinen olento niin se kuitenkin oli niin rauhallisesti siinä ja jotenkin ei vielä osannut tajuta... mutta sitten tuolla tiistain ultrassa kun katseltiin vauvan rakenteita tarkasti ja näki kuinka ne pienet sormet ja varpaat siellä viuhtoi niin konkretisoitui ihan eri tavalla se, että tuolla masussa tosiaan asuu pieni poika... vaikka ihan tyttöolo olikin ollut koko ajan =D
Jopas tuli jaariteltua... :)
[color=red]pikku-milli & paco 18+6[/color]