Hesarissa kauhistellaan sitä, kun vain harva lukee koulussa venäjää
Itse asiassa Itä-Suomen kunnat ovat toistuvasti anoneet opetusministeriöltä lupaa venäjän kielen opetuksen aseman kohentamiseksi, mutta kaikki anomukset on hylätty.
Turha sitten ihmetellä, miksi ei opiskella.
Kommentit (50)
että sitten kun ne käytön puutteessa unohtaa, koko kielestä tulee hyvin käyttökelvoton. Ja minä sentään olin tosi hyvä kielissä koulussa. Kerta kaikkiaan en enää 15 vuoden päästä muista niitä, ja nyt kun eteeni laitetaan venäjää, se voisi aivan hyvin olla hebreaa. Vaivalloisesti yritän tavata ja muistella että mikä kirjain oli mikäkin. Ruotsia sen sijaan tulee käytettyä tavalla tai toisella ihan koko ajan. Kesällä oltiin päivä Tukholmassa. Eilen kävin juoksemassa ja kuuntelin vähän väliä Radio Extremeä, josta tulee jostain syystä tosi hyvää juoksumusaa lähes aina.
jo siksi, ettei tarvi opetella uusia aakkosia. Eikä uusia äänteitä, esim. seitsemää eri s-sihahdusta jotka on erotettava toisistaan jne. Venäjän kielessä on hyvin omalaisensa logiikka.
ranskassakin on suomenkieliselle uusia äänteitä, esim. nasaalit.
ja kaikissa kielissä on oma logiikkansa. sitä kutsutaan kieliopiksi.
Eilen kävin juoksemassa ja kuuntelin vähän väliä Radio Extremeä, josta tulee jostain syystä tosi hyvää juoksumusaa lähes aina.
Kuuntelisit ennemmin radio Sputnikia! :)
kokeilu jossa voi valita ruotsin tai venäjän. valinnat kutosen lopussa niin tietää minkä kielen opettajia pitää etsiä kesän aikana. eikö kansalaisopistojen kursseja voi yhdistää lukion tai yläasteen kurssien kanssa yhteen. tällöin saisi kielivalikoimaa monipuolistettua. yhdiatelmäkurssi ihan aamuun tai iltapäivään,niin pääsee työssäkäyvätkin. voisi toimia pienissä kunnissa.
Mä en laittais lastani venäjän tunnille vaikka se olisi valinnan mahdollisuutena. Syy, Venäjä on paska maa ja kieli on älyttömän vaikeaa. Tuttu JOUTUU tekemään Venäjälle työkeikkoja ja on ollut siellä monta kertaa ihan oikeassa hengenvaarassa.
Oletkos koskaan kuullut turismista? Venäjän kielitaitoa tarvitaan myös, koska venäläiset tulevat Suomeen asioimaan. Ei venäjän taito tarkoita mitään matkustuspakkoa Venäjälle.
Toisaalta - Suomessa on monia kaksikielisiä perheitä, joiden venäjän kielen taito on sitten parempi kuin Suomessa koulussa venäjää opiskelleiden. Venäjän kielitaito ei automaattisesti takaa töitä, minulla on käsitys, että pelkkää venäjää lukeneet ei välttämättä työllisty.
Mä en laittais lastani venäjän tunnille vaikka se olisi valinnan mahdollisuutena. Syy, Venäjä on paska maa ja kieli on älyttömän vaikeaa. Tuttu JOUTUU tekemään Venäjälle työkeikkoja ja on ollut siellä monta kertaa ihan oikeassa hengenvaarassa.
Oletkos koskaan kuullut turismista? Venäjän kielitaitoa tarvitaan myös, koska venäläiset tulevat Suomeen asioimaan. Ei venäjän taito tarkoita mitään matkustuspakkoa Venäjälle.Toisaalta - Suomessa on monia kaksikielisiä perheitä, joiden venäjän kielen taito on sitten parempi kuin Suomessa koulussa venäjää opiskelleiden. Venäjän kielitaito ei automaattisesti takaa töitä, minulla on käsitys, että pelkkää venäjää lukeneet ei välttämättä työllisty.
Siinä Hesarin jutussa kyllä joku elinkeinoelämän edustaja sanoi, että tarve venäjäntaitoisista on kova.
Venäjän kielitaito ei automaattisesti takaa töitä, minulla on käsitys, että pelkkää venäjää lukeneet ei välttämättä työllisty.
Niin pitäisi olla ammattitaito jollain alalla yhdistettynä kielitaitoon.
Siksi jeesustelu siitä, että "ei pakkoruotsi ole mistään pois, kyllä voi opiskella vaikka 10 kieltä" on typerää, koska ei niille pelkille kielineroille olekaan töitä, vaan tavallisille ammattimiehille, jotka osaisivat edes vähän sitä venäjää. Siksi olisi hyvä, että myös ne, jotka eivät ole kielellisesti lahjakkaita tai kiinnostuneita, voisivat tehdä kieliä koskevia valintoja, vaikka opiskelisivatkin vain kahta vierasta kieltä. Tällä hetkellähän kahta kieltä opiskelevat lukevat kaikki niitä samoja kieliä eli ruotsia ja englantia. Vasta kolmannen kielen voi oikeasti valita.
sinä päivänä, kun persujen kovapäiset lapset istuvat venäjäntunnilla ja yhtä kovapäinen äitinsä yrittää kotona tankata niitten päähän venäjää :DDD. Siinä karma osuu oikeaan osoitteeseen.
sinä päivänä, kun persujen kovapäiset lapset istuvat venäjäntunnilla ja yhtä kovapäinen äitinsä yrittää kotona tankata niitten päähän venäjää :DDD. Siinä karma osuu oikeaan osoitteeseen.
Miten asia liittyy persuihin? Ei kai ketään olla pakottamassa venäjää opiskelemaan.
ja yleisestä torstiudesta päätellen persut pitää huolta siitä ettei av jää paitsi jokapäiväistä "vihaan rkp:tä ja ruotsinkielisiä ja miksi suomenkielisten on pakko palvella ruotsinkielisiä blaa blaa" -älämölöä.
ja yleisestä torstiudesta päätellen persut pitää huolta siitä ettei av jää paitsi jokapäiväistä "vihaan rkp:tä ja ruotsinkielisiä ja miksi suomenkielisten on pakko palvella ruotsinkielisiä blaa blaa" -älämölöä.
Aloitus koski venäjän opiskelua.
Mä jättäisin yhtään epäröimättä ruotsin lapsiltani pois
ja valitsisin venäjän tai jonkun muun kielen, josta on jotain hyötyä.
Oletkos koskaan kuullut turismista? Venäjän kielitaitoa tarvitaan myös, koska venäläiset tulevat Suomeen asioimaan. Ei venäjän taito tarkoita mitään matkustuspakkoa Venäjälle.Toisaalta - Suomessa on monia kaksikielisiä perheitä, joiden venäjän kielen taito on sitten parempi kuin Suomessa koulussa venäjää opiskelleiden. Venäjän kielitaito ei automaattisesti takaa töitä, minulla on käsitys, että pelkkää venäjää lukeneet ei välttämättä työllisty.
Siinä Hesarin jutussa kyllä joku elinkeinoelämän edustaja sanoi, että tarve venäjäntaitoisista on kova.
että kannattaisi olla sillä kovalla venäjäntaidolla DI tai KTM tai joku muu osaaminen. Se pikku Jani-Petterin lukema pitkä venäjä ei vielä ole sitä, jos hän ei mieti, mitä muita aineita/tutkintoja meinaa elämässä lukea.
että kannattaisi olla sillä kovalla venäjäntaidolla DI tai KTM tai joku muu osaaminen. Se pikku Jani-Petterin lukema pitkä venäjä ei vielä ole sitä, jos hän ei mieti, mitä muita aineita/tutkintoja meinaa elämässä lukea.
Niin? Eikö tulevan DI:n tai KTM:n kannattaisi sitten aloittaa sitä venäjän opiskelua jo peruskoulussa?
Lainaus kirjoittajan nro. 18 tekstistä, joka lainannut Elinkeinoelämän keskusliiton tekstiä.
Olen tismalleen samaa mieltä!
Lapsille pitää suoda valita opiskelemansa kielet.
Että sinun mielestäsi kukaan täysjärkinen ja ei-persu ei voisi olla sitä mieltä, että nykyinen kielipolitiikka vaatii hieman viilaamista?
Mitä hyötyä on rääpiä neljää kieltä sinne päin? Erittäin harvalla on tällainen kielipää, huomattavasti useampi ei opi sitä yhtäkään kunnolla.
että kannattaisi olla sillä kovalla venäjäntaidolla DI tai KTM tai joku muu osaaminen. Se pikku Jani-Petterin lukema pitkä venäjä ei vielä ole sitä, jos hän ei mieti, mitä muita aineita/tutkintoja meinaa elämässä lukea.Niin? Eikö tulevan DI:n tai KTM:n kannattaisi sitten aloittaa sitä venäjän opiskelua jo peruskoulussa?
mutta tällaisella keskustelulla on tapana yksisilmäistyä sellaiseksi, että ajatellaan, että jo ne pk:ssa tehdyt valinnat jo sanelevat, mitä myöhemmin elämässä voi tehdä. Kielivalinnoista argumentoidaan, kuinka ne mahdollistavat sitä sun tätä. Eivät välttämättä aina mahdollista tai ole mahdollistamatta, ei ole yksinkertaisia totuuksia.
Isäni on työtön venäjän kielen kääntäjä, repikää siitä.
Lapsille pitää suoda valita opiskelemansa kielet.
Todellisuudessa lapset valitsee sitten, mitä vanhemmat haluaa tai mitä kaverit ottaa. Lapsi ei välttämättä osaa valita niitä kieliä, jotka olisivat hänelle hyväksi.