Kyllä alkaa pistää vihaksi tämä holhoaminen ja hyvän vanhemmuuden määrittely
ulkoapäin! Kuka helvetti sen määrittelee miten siisti kodin pitää olla tai mitkä asiat lapsen kehityksen sitten vaarantavat?
Maalaisjärki hoi, leikkaamaton nurmikko ei varmasti vaaranna yhtäkään lasta, kuten ei sekään että pyykkivuori tursuilee ja vähän on tiskejä pöydällä ja leluja levällään.
Jos lattiat ovat täynnä vaikkapa eläinten jätöksiä tms, on asia hieman toinen...
Omalla kohdalla opettaja otti vanhempainvartissa keskusteluun sen, että 8-vuotiaamme on saanut katsoa Harry Potter -elokuvan. Olemme kuulemma vaarantaneet lapsen kehityksen koska elokuva ei sovi lapsille.
Justiinsa. Ikäraja oli aikoinaan teatterissa K11/K9, eli vanhempien kanssa teatteriinkin pääsi jo 9-vuotias.
Enköhän minä äitinä tiedä mitä oma lapseni on kypsä katsomaan ja milloin?
Kommentit (62)
Jonkun tutun väitteiden perusteella vetelit nyt herneenn nenukkaasi, keksit elokuville vääriä ikärajoja ja uhoat täällä nyrkit pystyssä...
Ei helvata, mene ottamaan lääkkeesi, nainen!
Minä en uhoa mitään, ei ole tarvetta. Yleensä kyllästyn nopeasti jankkaamaan ihmisten kanssa asioista jotka tiedän heitä paremmin (ja luonnollisesti tiedän omat asiani sinua paremmin).
En ole keksinyt mitään vääriä ikärajoja, voit ihan itse googlettaa asiasta jos osaat?
Muistin tuon Slither-elokuvan olleen k12, mutta se olikin vain k11 (vuonna 2006).
Nykyään on siis k16.
näiden kiduttajien kanssa, koska lapseni on saanut katsoa 8-vuotiaana Harry Potter-elokuvan...
Jonkun tutun väitteiden perusteella vetelit nyt herneenn nenukkaasi, keksit elokuville vääriä ikärajoja ja uhoat täällä nyrkit pystyssä... Ei helvata, mene ottamaan lääkkeesi, nainen!
Minä en uhoa mitään, ei ole tarvetta. Yleensä kyllästyn nopeasti jankkaamaan ihmisten kanssa asioista jotka tiedän heitä paremmin (ja luonnollisesti tiedän omat asiani sinua paremmin). En ole keksinyt mitään vääriä ikärajoja, voit ihan itse googlettaa asiasta jos osaat? Muistin tuon Slither-elokuvan olleen k12, mutta se olikin vain k11 (vuonna 2006). Nykyään on siis k16.
tuskin sinä oikeasti nyt melttoat siinä jostain kuuden vuoden takaisesta.
Nyt on siis kyse OIKEASTI K-12 ja K-16 elokuvista.
Ja sinä - vaikka muuta väitit - et siis edes tiedä, mitä se opettaja oli tutullesi oikeasti sanonut, kunhan väität mutuna.
ja vuokrata perhe elokuvaksi kauhukomedia, ap on harvinaisen pölhö.
Sinun 13-vuotiaasi saa katsoa vain muumeja? ; )
Pölhö olet itse.
Minä en haukkunut ikärajojen asettajia vaan sanoin että ikärajoihin ei pidä sokeasti luottaa (näin minua neuvottiin tekemään).
Kyllä on taas yksinkertaista ja lukutaidotonta porukkaa täällä...
Mcleanit ja Callison oli lemppareita
mutta elokuva on ihan eri asia kuin kirja ja sotakirjat on kesyä kauraa kauhukirjaliisuuteen verrattuna
Onko lapsi saanut katsoa kaikki Potterin jatko-osatkin?
8-vuotiaana sai katsoa ensimmäisen osan, Viisasten kiven.
Katsoin Die Hardin yksin noin 6-vuotiaana. Ja Child’s Play:takin. Voinko tehdä ls-ilmoituksen jälkikäteen?
Ärsyttää nyt vain tänään taas tämä palsta ja nämä kaikkitietävät kommentoijat...
haukkaa happea niin helpottaa.
oikein palstan klassikkoainesta.
Miksi pitäisi olla herttainen? -ap
Jonkun tutun väitteiden perusteella vetelit nyt herneenn nenukkaasi, keksit elokuville vääriä ikärajoja ja uhoat täällä nyrkit pystyssä... Ei helvata, mene ottamaan lääkkeesi, nainen!
Minä en uhoa mitään, ei ole tarvetta. Yleensä kyllästyn nopeasti jankkaamaan ihmisten kanssa asioista jotka tiedän heitä paremmin (ja luonnollisesti tiedän omat asiani sinua paremmin). En ole keksinyt mitään vääriä ikärajoja, voit ihan itse googlettaa asiasta jos osaat? Muistin tuon Slither-elokuvan olleen k12, mutta se olikin vain k11 (vuonna 2006). Nykyään on siis k16.
tuskin sinä oikeasti nyt melttoat siinä jostain kuuden vuoden takaisesta.Nyt on siis kyse OIKEASTI K-12 ja K-16 elokuvista.
Ja sinä - vaikka muuta väitit - et siis edes tiedä, mitä se opettaja oli tutullesi oikeasti sanonut, kunhan väität mutuna.
Kylläpä olet älykäs ihminen, voi voi, nyt jäin kiinni! Osasit täydellisesti yhdistää palapelin palaset! Noinhan se juttu meni!
*huoh*...
Sinun 13-vuotiaasi saa katsoa vain muumeja? ; ) Pölhö olet itse. Minä en haukkunut ikärajojen asettajia vaan sanoin että ikärajoihin ei pidä sokeasti luottaa (näin minua neuvottiin tekemään). Kyllä on taas yksinkertaista ja lukutaidotonta porukkaa täällä...
sanoit, että niistä kiinni pitäminen on typerää, ja kahdeksanvuotias voi vallan hyvin katsella K-12 -elokuvia.
Eli aloituksessasi olit aivan päinvastaista mieltä.
Koeta nyt jo päättää...
Katsoin Die Hardin yksin noin 6-vuotiaana. Ja Child’s Play:takin. Voinko tehdä ls-ilmoituksen jälkikäteen?
Mutta minähän olenkin ihan sairas sekopää että sinänsä.. ; )
Kerrotaanpa vielä että aikanaan harrastin gore-elokuvia.. : D
oikein palstan klassikkoainesta.
Miksi pitäisi olla herttainen? -ap
hmmm....suomessa pahoinpidellään arviolta 200 000 lasta vuodessa, noin kymmenen heistä kuolee vuosittain. Tämä maa on pullollaan sairaita ihmisiä, mutta te pilvilinnoissa asustelevat, ette sitä tunnu tajuavan!!
Kiireellisiä huostaanottoja tehdään päivässä n.10, joten otapas asioista selvää, ennen kuin avaat suusi!!
Sinun 13-vuotiaasi saa katsoa vain muumeja? ; ) Pölhö olet itse. Minä en haukkunut ikärajojen asettajia vaan sanoin että ikärajoihin ei pidä sokeasti luottaa (näin minua neuvottiin tekemään). Kyllä on taas yksinkertaista ja lukutaidotonta porukkaa täällä...
sanoit, että niistä kiinni pitäminen on typerää, ja kahdeksanvuotias voi vallan hyvin katsella K-12 -elokuvia.Eli aloituksessasi olit aivan päinvastaista mieltä.
Koeta nyt jo päättää...
tulkitset lukemaasi ja väännät siitä totta. En missään ole sanonut että ikärajat ovat typeriä, enkä että KAIKKI 8-vuotiaat voivat vallan hyvin katsella k12-elokuvia...
Sanoin että osaan äitinä ikärajojen asettajia paremmin arvioda mikä sopii MINUN lapselleni missäkin iässä. Ikärajojen SOKEA tuijottaminen on typerää. Tajusitko?
Onko se automaattisesti lastensuojeluilmoituksen paikka?
Meillä hamsterin häkistä lentää välillä lattialle puruja ja niiden mukana voi olla ulostetta. Eli ilmoitusta vaan tekemään huonosta vanhemmuudesta.
Lisäksi 1-vuotiaamme on katsonut K3-televisiosarjaa.
hmmm....suomessa pahoinpidellään arviolta 200 000 lasta vuodessa, noin kymmenen heistä kuolee vuosittain. Tämä maa on pullollaan sairaita ihmisiä, mutta te pilvilinnoissa asustelevat, ette sitä tunnu tajuavan!! Kiireellisiä huostaanottoja tehdään päivässä n.10, joten otapas asioista selvää, ennen kuin avaat suusi!!
vaikka heitä ei ole koskaan pahoinpidelty.
Onko se automaattisesti lastensuojeluilmoituksen paikka?
Meillä hamsterin häkistä lentää välillä lattialle puruja ja niiden mukana voi olla ulostetta. Eli ilmoitusta vaan tekemään huonosta vanhemmuudesta.
Lisäksi 1-vuotiaamme on katsonut K3-televisiosarjaa.
Tarkoitin nyt ihan niitä ääritapauksia missä ei hoideta niitä eläimiä eikä lapsia, ja lattioilla on koiran tai kissan jätöksiä lapiokaupalla...
Minä annan nykyään lasten katsoa oman harkintani mukaan elokuvia, jotka olen itse etukäteen nähnyt, eli osaan arvioida minkä ikäiselle se sopii (olen elokuvaharrastaja).
Annanpa sinulle esimerkin: vuokrasimme kerran elokuvan, jonka ikäraja oli 12 vuotta. Vanhemmat lapsemme, jotka silloin olivat 11 ja 13, saivat katsoa elokuvaa. Kas, elokuvassa tuli eteen kohtaus jossa ihmisen pää halkaistiin kahtia!
Katsominen loppui välittömästi.
Jos kerran katsot elokuvat ennakkoon, niin miten et ollut nähnyt tuota pään halkaisemista?