Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyttekö todellakin aina jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta?

Vierailija
04.09.2012 |

Itse en pysty, koska sijaista on vaikea joskus järjestää, varsinkin lyhyellä varoitusajalla. Olen opettaja eikä työt oikein hoidu muuten kuin menemällä paikalle.

Lapsen olen joutunut jättämään yksin sairastamaan jo 6-vuotiaasta lähtien, koska en voi olla jatkuvasti pois töistä. Lapsi on sairaana joka kuukausi noin viikon kerrallaan. Kenellä on mahdollista olla niin paljon pois töistä? Ihmettelen.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään poissa? Johan tuossa ajassa jää jälkeen koulussa.

Vierailija
42/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan olin lapsen kanssa 2viikkoa kotona, ja täysi tili tuli. Joissain paikoissa ymmärretään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin meillä lapset olleet tosi vähän kipeänä. Kaksi lasta, toinen 6 v esikoululainen ja toinen 4 v. Vuoden 2011 elokuusta vuoden 2012 elokuuhun olin yhden työpäivä pois lasten sairastumisen vuoksi ja mies oli yhden. Joululoman aikaan nuorempi oli kuumeessa, mutta osui sopivasti loma-aikaan.

Onko lapsellanne jokin sairaus, kun noin paljon on kipeänä? Ja tiettääkseni opettajillakin on oikeus olla pienen sairaan lapsen kanssa kotona, toki lääkärin/sairaanhoitajan todistus meilläkin vaaditaan jos poissa yhtäjaksoisesti yli 3 päivää.

Vierailija
44/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähinnä jäin kotiin, mieheni on opettaja. Sijaisen löytyminen on työnantajan asia. Ymmärrän kyllä, että open on vaikeampi jäädä. Siksi minä yleensä jäin.

Ja onneksi mun työnantaja on ollut ymmärtäväinen, olen voinut pitää palkatonta, ylityövapaita ja talvilomia, kun lapsi on sairastanut vakavammin. Ja olen saanut vapaata yli 10v lääkäri ja sairaalakäyntien ajaksi. Teen ne sissään myöhemmin.

Vierailija
45/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä joudun tuomaan työhuoneelleni pötköttelemään. Täällä on mukava sohva, jossa voi loikoilla takan loimussa.

En jätä koskaan edes 10-vuotiastani yksin potemaan.

Vierailija
46/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meidän kuopus on astmalapsi. Hän sairastaa pahimmillaan viikkoja putkeen. Nytkin meni 1,5 viikkoa ihan tavallisessa syysflunssassa.

Vierailija
47/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yskä, nuha ja kuumetta ja tauti kestää sen viikon verran, ennen kuin kuume on poissa ja pystyy taas menemään kouluun. Näin on ollut aina. Lapsella oli pienenä astmaa ja edelleen imuroi itseensä kaikki flunssapöpöt. Sairastaa siis tosi paljon. Tuohon päälle sitten vielä silloin tällöin ylimääräinen vatsatauti tms.

ap

Vierailija
48/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos läppäri on työpaikalla, käyn hakemassa sen aamulla, matkaan menee 5 minuuttia. Jos se on valmiiksi kotona, ei tarvitse edes soittaa pomolle.

Vierailija
49/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10 vuotiasta en todellakaan jättäisi enkä ole jättänyt yksin kotiin sairastamaan. Kyllä jotenkin aina on järjetetty, että jompi kumpi vanhemmista jää kotiin. Mikään työ ei ole niin tärkeä, että menisi oman lapsen edelle. Näin meillä.

Vierailija
50/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi vasta 6-vuotias joten ei ole tullut tilannetta eteen että olisi pitänyt yksin jättää.

Pystyn tekemään aika paljon etätyönäkin eli hoitamaan asioita sähköpostilla, tarvittaessa päivittämään järjestelmiämme netin kautta jne. Joskus on jaettu päivä puoliksi miehen kanssa jos kummallakin on ollut jotain ehdottoman tärkeätä sinä päivänä.

Vierailija
51/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yskä, nuha ja kuumetta ja tauti kestää sen viikon verran, ennen kuin kuume on poissa ja pystyy taas menemään kouluun. Näin on ollut aina. Lapsella oli pienenä astmaa ja edelleen imuroi itseensä kaikki flunssapöpöt. Sairastaa siis tosi paljon. Tuohon päälle sitten vielä silloin tällöin ylimääräinen vatsatauti tms.

ap

..kannattaisi varmastikin tutkia lasta tarkemmin. Mikäli antamasi tiedot pitävät lähellekään paikkansa, siis että lapsi on joka kuukausi peräti VIIKON kipeänä, niin silloin on jossain jotain vikaa. Tutkimuksiin ehdottomasti, sillä tuo on kaikkea muuta kuin normaalia.

Ja vastaus kysymykseen, kyllä suurin osa työntekijöistä varmastikin voi poissa töistä olla normaali sairastelunjen aikaan, sillä senhän takaa jo lakikin. Tavallisesti toki noita päiviä onneksi on alle 10 vuodessa, joten harvemmin se suuri ongelma on.

Vierailija
52/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota ei voi koskaan tehdä etänä.

Mutta meillä on aina jompi kumpi vanhemmista kotona, siis ollut siitä saakka kun ensimmäinen lapsi syntyi ja on vielä vajaan vuoden, kun kuopus menee kolmannelle luokalle.

Näin ei kumpikaan ole koskaan ollut pois töistä lapsen sairauden tms. takia.

Vierailija
53/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10 vuotiasta en todellakaan jättäisi enkä ole jättänyt yksin kotiin sairastamaan. Kyllä jotenkin aina on järjetetty, että jompi kumpi vanhemmista jää kotiin. Mikään työ ei ole niin tärkeä, että menisi oman lapsen edelle. Näin meillä.

AP:n tarina kuulostaa aika oudolta. Kuka muutenkaan jättää 6-VUOTIAAN yksin saati sitten kipeänä??? Heitteillejättö? Ja ei, ei tietenkään mikään työ ole lasta tärkeämpi, se on aina hyvä jokaisen "tärkeän" ihmisen muistaa.

Vierailija
54/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi sairastaa aina myös flunssaa vähintää neljä päivää.

Usein on kierteessä eli ensin flunssaa, sitten jälkitauti ja hups, kaksi viikkoa on menty risaisesti.

Sikainfluenssaa poti viisi viikkoa jne.

Ja meidän lapsi on astmaspesialistin hoidossa, joka ei hänkään näe tässä mitään merkillistä.

8

Vierailija
55/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat tulevat tarpeen tullen avuksi. Ja joskus lapsi on ollut yksinkin pari tuntia. Tai olen rekrytoinut assistentin ottamaan vastaan vieraita tms.

Olen amk-opettaja, eikä minusta ole reilua kuin äärimmäisessä hätätapauksessa, että juoksutan 40 aikuista koululle ja ovella on sitten lappu.

Jos en saa apua, tai lapsi on tosi pahasti kipeä, niin sitten tietysti jään pois. Mutta ensin on toiset keinot käytössä.

Vierailija
56/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä paljon omien sairauksieni takia olekaan pois, koska välillä on kuitenkin pakko olla lapsen kanssa kotona. En sentään aina häntä jätä yksin sairastamaan. Ja jos joku kohta kyselee, miksei isä jää lasta hoitamaan, niin isä ei asu kanssamme vaan aivan toisessa kaupungissa. Isä ei ole koskaan hoitanut sairasta lastaan, ei edes silloin, kun asuimme vielä yhdessä.

D-vitamiinia lapsi saa tarpeeksi ja samoin muitakin vitamiineja. Eipä niistä mitään apua ole. Jotkut lapset vaan sairastavat enemmän kuin toiset.

ap

Vierailija
57/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni opettajakin pystyy jäämään tarvittaessa.

Yleensä hoidetaan sairastapaukset vuorotellen miehen kanssa. Mietitään aina kumman on helpompi jäädä kotiin, ja melkolailla tasan nämä menee. Joskus pyydetään mummo hoitajaksi.

Jos hoitajaa ei mistään löytyisi niin sitten palkattaisiin ulkopuolinen hoitaja.

Yksin ei jätetä sairasta lasta.

Oletteko selvittäneet miksi lapsi sairastelee niin usein.

Meillä meni pari vuotta niin, että vanhin lapsi oli joka kuukausi n. viikon sairaana (kuumetta, kurkkukipua, nuhaa). Itse aloin tätä jatkuvaa sairastelua ihmettelemään ja varasin ajan terveyskeskukseen asian selvittämistä varten.

Pitkään kestäineiden tutkimusten jälkeen lapsella diagnosoitiin epätyypillisesti oireileva periodinen kuume. Sairastelu loppui kun häneltä poistettiin nielurisat.

Vierailija
58/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei noille sairasteluille mitään syytä ole löytynyt, paitsi astma- ja allergiatausta ja siksi sairastuu herkästi. Itse olen ollut lapsesta asti samanlainen. Ulkopuolista apuakaan ei ole saatavilla, koska isovanhemmat asuvat kaukana, ovat itsekin työelämässä eivätkä ole koskaan lasta halunneet hoitaa edes terveenä. Nyt lapsi on jo pian 10-vuotias enkä sitten enää saakaan jäädä häntä sairaana hoitamaan eli itsekseen on pärjättävä aina. Hyvin on kyllä pärjännyt tähänkin asti.

ap

Vierailija
59/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta kummallakaan meillä, isällään ja minulla, ei ole ollut työnantajan kanssa tuosta ongelmaa. Molempien pomo tietää, että vuorotellaan ja vähän sen mukaan kummalla on töissä kiireempää. Lisäksi minä pystyn tekemään jotain etänä, jos projekti on paniikkitilanteessa.

Isänsä tekee kokoonpanohommia "tehtaan linjalla" ja mä tuotekehitystä teollisuudelle.

Pari vatsatautia ja muutama flunssa nyt 5v ollut, viime talvena ei sairastettu lainkaan työnantajan laskuun.

Vierailija
60/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut edellisen työpaikkani ilmapiiriä, jossa minulle sanottiin, että minun pitäisi pystyä ennakoimaan astmalapseni sairastelut ja sairaalakeikat.

Mitään apua ei ikinä tarjottu, eikä missään joustettu.

8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän