Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyttekö todellakin aina jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta?

Vierailija
04.09.2012 |

Itse en pysty, koska sijaista on vaikea joskus järjestää, varsinkin lyhyellä varoitusajalla. Olen opettaja eikä työt oikein hoidu muuten kuin menemällä paikalle.

Lapsen olen joutunut jättämään yksin sairastamaan jo 6-vuotiaasta lähtien, koska en voi olla jatkuvasti pois töistä. Lapsi on sairaana joka kuukausi noin viikon kerrallaan. Kenellä on mahdollista olla niin paljon pois töistä? Ihmettelen.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnasta hoitoapua? Useimmissa kunnissa on kiven alla mutta yrittää kannattaa. Tuon ikäisen jättäminen kotiin yksin sairastamaan on kyllä heitteillejättö ja on kyllä syytä miettiä vakavasti, mitä jatkossa asian kanssa teet. Kuulostaa kyllä tosi paljolta tuo viikko/kk sairastelua. Onko lapsella astma tms. joka altistaa, onko kunnolla hoidossa? Onko teillä hometta, kotieläimiä tms. allergialle altistavaa? Oletko edes käyttänyt lasta tutkimuksissa vai jääkö sekin toiseksi sun Niin Tärkeän Työsi takia?

Vierailija
22/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun hetken vielä siihen on mahdollisuus. Mutta kyllä siitä mulle töissä ihan suoraan huomautellaan, koska paljon on tullut poissaoloja. Nytkin lapsi on jo toista kertaa sairaana koulujen alkamisen jälkeen. Ekan kerran sairastui jo heti ekalla kouluviikolla ja nyt sitten taas sairaana.

En usko, että tämä sairastelu johtuu meidän asunnosta, koska ollaan tässä vuosien varrella asuttu 6 eri asunnossa ja sairastelutahti on ollut ihan sama koko ajan. Ei meillä niin huono tuuri voi olla, että asutaan koko ajan jossain homeasunnossa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty, koska sijaista on vaikea joskus järjestää, varsinkin lyhyellä varoitusajalla. Olen opettaja eikä työt oikein hoidu muuten kuin menemällä paikalle.

Lapsen olen joutunut jättämään yksin sairastamaan jo 6-vuotiaasta lähtien, koska en voi olla jatkuvasti pois töistä. Lapsi on sairaana joka kuukausi noin viikon kerrallaan. Kenellä on mahdollista olla niin paljon pois töistä? Ihmettelen.

Meillä mies ja minä pystymme tekemään etäpäiviä kotona, ja lisäksi meillä on kolmet isovanhemmat jotka voidaan tarvittaessa soittaa hätiin.

Meillä on kolme lasta, eikä meillä kyllä lapset yhteensäkään sairasta noin paljoa, eli tosi paljon sun lapsi sairastaa ap.

Vierailija
24/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se etu esimiestason työtehtävissä on, että ne kaatuu ainoastaan omaan niskaan eikä tarvitse sijaista hankkia. Toki välillä on sellaisia palavereja tai sovittuja tapaamisia, että pyrin niihin pääsemään - mies onneksi ottaa myös hyvin vastuuta lastenhoidosta ja vuorotellaan tarpeen/työtilanteen mukaan. Vanhin lapsista täyttää vuodenvaihteessa 10v - on ressu parhaillaan vatsataudissa ja kun olen nyt vuorokauden häntä hoitanut, niin vaikea kuvitella että hänen pitäisi parin kuukauden kuluttua selvitä yksin myös sairaana ollessaan... No, ehkä tämä mamma tekee sitten nykyistä enemmän etäpäiviä...

Vierailija
25/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten, joku voi edes kysyä tälläistä ja vielä henkilö, jolle tulisi olla inhimillisyys ja lasten turvallisuus yksi tärkeimmistä asioista.

Ikänä en ole sairasta lasta yksin kotiin jättänyt.

Vierailija
26/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ja olen. Otan koneen kotiin ja teen töitä kotoa käsin. Näin työnantajakaan ei menetä ainakaan paljoa.

Itse en pystyisi jättämään 6 -vuotiasta koko päiväksi kipeänä yksin kotiin, vaikka opettajan päivät lyhyitä taitavat ollakin.

Vierailija
27/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle

Käytä lasta tutkimuksissa. Lapsilla on esim. synnynnäisiä immunoglobuliinipuutoksia, jotka voi altistaa infektioille, esim. IgA-puutos ei ole mikään ihan harvinainen. Myös nuo piilevät allergiat, astma täytyy selvittää. Varaa aika lastenlääkäriltä/neuvolalääkäriltä ja pyydä selvittämään asiaa.

Kiinnitä huomioita käsipesuun, aina kotiin tultua kaikki käsipesulle, myös käsidesi, aina ennen ruokailua käsipesu. Nenän, silmien, suun koskettelu minimiin. Pyyhi ovenkahvat ym. päivittäin. Käytä reilusti D-vitamiinia. Valkosipulia päivittäin. Ulkoilkaa paljon.

Vierailija
28/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankalaa :(

Mutta jos olet opettaja (tai muutenkaan) niin ei sun työpaikalla ole kellään mitään sanomista siihen, että olet sairaan lapsen kanssa kotona. Totta kai velvollisuudentuntoa on toivottavasti kaikilla myös työpaikkaa kohtaan, ja tuntuu pahalta jättää muut pulaan, mutta eihän tossa ole vaihtoehtoja. Lapsi tarvitsee sua enemmän kuin työ.

Tosin nyt lapsesi on ilmeisesti jo vanhempi, joten tämä ei ole enää ajankohtaista ?

Vierailija
29/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään aina pois töistä, ei siinä vaiheessa juurikaan kiinnosta sijaisasiat. Sijaisten hankkiminen on työnantajan tehtävä, minun tehtäväni on hoitaa lapseni. Ne sallitut kolme päivää olen pois ja sitten jos tauti vielä jatkuu, olen tarvittaessa palkattomalla. Olen sairaanhoitaja ja onneksi palkatonta on aina järjestynyt. Jos ei järjestyisi niin sitten en tiedä miten toimisin. Jos sijaista ei ole niin muut joutuvat töissä rehkimään enemmän. Kurjaahan se on mutta silti valitsen mieluummin lapseni kuin työpaikan.

Tukijoukot ovat töissä päivisin eli heistä ei ole apua. Ulkopuolisen hoitajan palkkaaminen on niin kallista että tulee kannattavammaksi olla palkattomalla.

Vierailija
30/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään kertaa lapset eivät ole jääneet yksin kotiin sairastamaan! Isänsä ei auta, mutta hänen vanhempansa ovat työssäkäyvinä ihmisinä auttaneet kerran. Omat vanhempani ja sukulaiseni asuvat kaukana. Omat kaverini ovat työssäkäyviä.

On työnantajan asia järjestää tilanne niin pitkään, kun lapsi on 10-vuotias. Omalta osaltani yksi lapsista on jo 12 ja toinen on kohta 10, mutta päiväkoti-ikäisen takia voi vielä tulla poissaoloja töistä. Ei ole kivaa, mutta elämä on.

Vierailija
31/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sairaanaolosta?? Oletko ihan tosissasi ap? Jos näin on, niin mitäköhän muuta sairasta se isä sitten kenties tekee? Ei millään pahalla, muttei kuulosta ihan normaalilta. Oletko puhunut isän kanssa siitä, ettei todellakaan kuulu asiaan haukkua lasta jos sattuu sairastumaan? Oletko ihan varma, että lapsen isä on muuten kykenevä lapsen hoitoon/hänen kanssaan oloon, kun kerran puhuu noin pöpejä eikä osaa lasta hoitaa, kun "se on tylsää"?!?!?

Vierailija
32/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINUSTA pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus tuolla perusteella. Tuo on heitteillejättö. Piste.

Vierailija
33/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei vaan voi olla viikkokausia kotona palkatta hoitamassa lasta. Ruokaankin tarvitaan rahaa ja sitä ei saa, jos on koko ajan palkattomalla kotona. Lapseni on nykyisin siis jo kuukauden päästä 10-vuotias, joten enää on turha meistä lastensuojeluilmoitusta tehdä. Sanoinpa vaan, että eskari-ikäisenä lapsi oli jo ekoja kertoja yksin potemassa flunssaa. Ja sitä paitsi kyllä kai eskarilainen saa jo yksin kotona ollakin, koska kotiinkin sai eskarista lähteä yksin ja odotella yksin iltapäivän kotona, että äiti tuli kotiin.

ap

Vierailija
34/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei vaan voi olla viikkokausia kotona palkatta hoitamassa lasta. Ruokaankin tarvitaan rahaa ja sitä ei saa, jos on koko ajan palkattomalla kotona. Lapseni on nykyisin siis jo kuukauden päästä 10-vuotias, joten enää on turha meistä lastensuojeluilmoitusta tehdä. Sanoinpa vaan, että eskari-ikäisenä lapsi oli jo ekoja kertoja yksin potemassa flunssaa. Ja sitä paitsi kyllä kai eskarilainen saa jo yksin kotona ollakin, koska kotiinkin sai eskarista lähteä yksin ja odotella yksin iltapäivän kotona, että äiti tuli kotiin.

ap

Jos työsi ei jousta, vaihda alaa.

Et näköjään myönnä virheitäsi etkä suostu näkemään toiminnassasi mitään vikaa.

Se kertoo sinusta kaiken oleellisen.

Miksi teit lapsen sellaisen ääliömiehen kanssa?

Miksi teit lapsen jos et häntä pysty hoitamaan kun hän on sairas?

Pitikö vaan toteuttaa omia haaveita? Minäminäminäminä...

Vierailija
35/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suositusten mukaan annat niin se on liian vähän. Oma lapsi jos sairastaisi tuohon malliin niin kyllä se olisi ollut jo tutkimuksissa ja pitkään.

Ja aina olen pois jos lapsi kipeenä, työpaikan ongelmat on työnantajan harteilla, eli suomeksi sijaisen saaminen.

Vierailija
36/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erittäin epätodennäköistä, että kaksi noin hölmöä ihmistä kohtaisi toisensa ja ymmärtäisi vielä lisääntyä. Huono provo, mutta viiltää näinä ankeina aikoina kun lastensuojelu on muutenkin tapetilla.

Vierailija
37/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenelekköhän niitä lapsia tehdään...pienenlapsen yksin jättö kyllä tossa luetaan jo heitteillejätöksi...ikävä sanoa mutta moni vanhempi tekee iysestään turhan tärkeän, kautta aikain on sairaatlapset hoidettu kotona ja mielestäni se on vanhempien tehtävä. itse olen hoitoalalla ja sijaiset on kivenalla, mutta en olisi jättänyt edes yläaste-ikäistä astmalastani yksin kovassa flunssassa kotiin. Ihan turha sanoa ettei työt hoidu, avustajia ja toisia opeja on....

Vierailija
38/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rehtorilla ole mitään ratkaisua tähän tilanteeseen?

Ensimmäiseksi tulee mieleen se, että joku koulunkäyntiohjaaja, vai mikä se nimike nyt on, olisi sinun vakituinen sijaisesi. Luultavasti hänelle olisi helpompi saada sijainen kuin opettajalle. Suosittelisin jotain sellaista nuorta, joka aikoo opiskelemaan opettajaksi.

Tämä on monissa kouluissa aivan yleinen käytäntö.

Vierailija
39/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole kun minä tai mies niin pakko se vaan on jäädä

Vierailija
40/62 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis silloin kun lapset oli pieniä oli toki pakko jos sairastui, mutta ei minkään kouluikäisen kanssa kyllä meillä jäädä kotiin tavanomaisten vaarattomien tautien kuten räkätaudit tai oksennustauti takia. Ei lapset meillä sitä haluaisikaan, sairaana se oma paha olo vie sen verran kaiken huomion ettei sitä jaksa toisten ihmisten kanssa seurustellakaan.