Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyykö lapsi hirveän "huonoon" aikaan jos l.a on 22.12.2012?

Vierailija
02.09.2012 |

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 päivän kuluttua.

Tähän asti lapsi on ainakin normaalisti kehittynyt ja itse tulin viikon etuajassa joten veikkaan että lapseni tulee joko hieman etuajassa tai sitten silloin laskettuna päivänä. Kyseessä on esikoinen.

Jos syntyy 22.12 niin mitä veikkaatte, päästäänkö joulua kotiin viettelemään?

"Normaalisti kehittynyt..." LOL

Vierailija
42/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muksumme on syntynyt 22.12. ja aloitti juuri koulun. Juuri nyt tavoittelen erityisopettajaa. Kaverin akateemisissa taidoissa ei ole vikaa, mutta muuten lapsi ei oikein ole ikätasollaan ja vielä luokan nuorin. Ei siis oikein pärjää.

Kenkuinta tässä on se, että jos lukemaan opettelu takkuaisi, niin hän pääsisi tukiopetukseen, mutta kun ongelmat ovat motoriikan puolella (ei osaa kuoria perunoita, yms.) niin apua on tosi vaikea lapselle saada ("Kyllähän tuon ikäisen jo pitäisi..." ja silleen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkansa heiveröisin ja osaamattomin rääpäle, toisin olisi jos olisi tammikuun puolella syntynyt.

25.12. ja kirjoítti aikoinaan 6 laudaturia ja on nyt tohtori. Mikä einstein hänestä olisikaan tullut jos olisi pysynyt mahassa vielä pitempään!

Vierailija
44/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkansa heiveröisin ja osaamattomin rääpäle, toisin olisi jos olisi tammikuun puolella syntynyt.

ystäväni on syntynyt 25.12. ja kirjoítti aikoinaan 6 laudaturia ja on nyt tohtori. Mikä einstein hänestä olisikaan tullut jos olisi pysynyt mahassa vielä pitempään!

mutta pääsääntöisesti on näin, etenkin poikien tapauksessa.

Vierailija
45/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On synttärit 21.12, ei ole ollut ongelma:) onnea odotukseen!

Vierailija
46/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pääsääntöisesti on näin, etenkin poikien tapauksessa.

Ei tuossa ole mitään ongelmaa.

Vierailija
47/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syntynyt 21.12, ei ole ollut ongelma:) Onnea odotukseen!

Vierailija
48/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on syntynyt juuri tuona päivänä, nyt jo yläkoululainen. Poika on aina ollut käytökseltään lapsellinen ikätovereihinsa nähden mutta akateemilta taidoiltaan selvästi keskitason yläpuolella.

Eli jos olisi syntynyt reilua viikkoa myöhemmin olisi koulu ollut hänelle vieläkin turhauttavampaa oppisisällöltään (varsinkin kun ylöspäin eriyttäminen on opettajille vieläkin tosi vaikeaa) mutta toisaalta kaverisuhteet olisivat saattaneet olla tasaväkisemmällä pohjalla.

Riippuu siis mielestäni lapsesta. Ja sitähän on tässä vaiheessa hieman hankala teidän tietää :)

Vierailija
49/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 29. joulukuuta, en ole ongelmaksi kokenut. Joulu- ja synttärilahjat sain lapsena ihan erikseen. Testit tehtiin ennen koulua, osasin jo 5-vuotiaana lukea sujuvasti ja muutenkin olin ihan 'kypsä', menin kouluun ajallaan. Luokan parhaasta päästä oppiaineissa ja kaikki muukin sujui hyvin. Monet parhaista kavereistani olivat alkuvuoden lapsia, siis liki vuoden vanhempia, mutta ihan samalla tasolla koin olevani heidän kanssaan. Täysi-ikäistymistä piti tietty odottaa kavereista pisimpään, mutta väliäkös tuolla.

Näin 30+ iässä on ihan mukavaa kun saa olla koko vuoden ikätovereita 'vuoden nuorempi' ;)

Vierailija
50/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmitti kyllä, että syntyi juuri joulun alla, mutta onpahan tuohon sopeutunut. Lapsi tuskin itse tajuaa vielä ainakaan tuota ongelmaksi.

Koulun aloitus minuakin mietityttää, on nyt 4v. Mielestäni poika on lapsellinen verrattuna samana vuonna syntyneisiin. Toisaalta oppi lukemaan jo heti neljä täytettyään, laskee helppoja laskuja jne. OLen miettinyt, että koulun aloituksen lykkääminen vuodella voisi olla hyvä ajatus.

Toisaalta lapsen puolesta voi olla kurja tilanne, kun samana vuonna aloittaneen serkun kanssa suunittelevat jo kouluun menoa... Testit varmaan haluan, jos yhtää sitä suositellaan ammattilaisten taholta.

Vierailija
51/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koen, että vaikka tiedoissa ja taidoissa en ollut muita heikompi yleisen lahjakkuuteni takia niin tietyllä tapaa olin lapsellisempi ja veikkaisin, että parempi olisi ollut syntyä seuraavan vuoden puolella (tosin sitten en olisi jäänyt henkiin).

Vierailija
52/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos on poika niin on aina porukan pienin ja on kehityksessä vuoden jäljessä saman vuoden alkupuolella syntyneissä. Itse tunnen 5 joulukuun lopussa syntynyttä poikaa, joista 2 on aloittanut koulun vuoden myöhemmin ja 4 heistä on pienikokoisia, eikä tunnu "oman ikäisiltä" vaan vuotta nuoremmilta. Harrastuksissa esim. Jääkiekossa on oikeasti harvoin loppu vuodesta syntyneitä huipputasolla. Järkyttävää, mutta totta.

*Mun lapseni on syntynyt 28.12. ja on luokkansa toiseksi pisin ja kaikki luulee vanhemmaksi, kuin luokkatoverinsa, on myös sosiaalisesti paljon kehittyneempi kuin monet muut pojat luokallansa, joten äläpä keksi mitään uusia "tieteellisiä totuuksia" kun ne ei kerran ole sitä.

Vierailija
53/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hui kamala miten paljon tänne on vastauksia tullut! mutta se on vaan mieluisa juttu, kun suurin osa niistä on kanssa ollut hyvin asiallisia.

niin niitä kypsyys testejä ei siis teetetäkkään kaikille?

sitä mä tässä just mietin et ei mulle ainakaan muistaakseni teetetty kuten tuolla jo aikaisemmin taisin sanoa.

mutta kamalaa tässä on kanssa nähdä et voiko esimerkiks tammikuussa 2012 ja joulukuussa 2012 syntyneillä olla TODELLA näin huimat erot kehityksessä mitä te selitätte!! :o joo onhan siinä siis melkein vuosi ikäeroa, mut mä oon nähny asian aina niin et vuosi on oikeestaan sinne ja tänne ja sillä ei oo mitään merkitystä... 2v ikäerolla sitten onkin jo merkitystä lapsissa.

entäs jos verrataan kesäkuussa 2012 ja joulukuussa 2012 syntynyttä, onko niillä mitään eroa?

ja se joka sano täällä et 4v pojat suunittelee jo yhdessä kouluun menoa, nii tottakai sä annat niiden mennä jos siinä ei oo mitään todellista ongelmaa! nyt ehkä tajuan myös että kun mun luokalla joskus koulussa oli eräs.. tai itseasiassa parikin joulukuussa -91 syntynyttä tapausta niin he etenivät koulussa sitten -92 syntyneiden linjassa luultavasti juuri tästä syystä jos olivat sitten lapsellisempia! mut tiedän mä kanssa -92 maaliskuussa syntyneen silloisen tytön joka meni sit -93 syntyneiden kanssa kouluun että onko sillä loppujen lopuks sit mitään merkitystä missä kuussa on syntynyt... ja yksi minun luokkalainen poika jäi neljännellä luokalleen, eikä se tietääkseni ollut joulukuussa syntynyt.

Vierailija
54/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

19.12. ja ei hänelle mitään testejä tehty ennen kouluunmenoa. Lapsia kylläkin tarkkailtiin ihan normaalisti eskarissa (kyse ei ole siis mistään sellaisesta, että nuo jätettiin vaan tekemättä) ja mm kaksi samassa ryhmässä ollutta aloitti koulun ns starttiluokalta. Eskarissa siis oikeasti otettiin kantaa jos lapsella ei olisi ollut edellytyksiä koulun aloittamiseen.

Kyllähän lapsilla on isoja eroja kehityksessä ja se vuoden ikäero on tuossa vaiheessa ihan prosentuaalisestikin merkittävä. Ei se kyllä automaattisesti mene niin, että loppuvuodesta syntynyt on onneton ja mitään osaamaton reppana. Olen itse huomannut, että vanhemmat menee monesti tuon selityksen "taakse" eikä lapselta edes edellytetä joitain taitoja kun se on sellainen "joulukuun lapsi". Oma lapsi osasi lukea ja laskea ennen kouluun menoa mutta toisaalta on sosiaalisesti hieman arempi - ei välttämättä osaa pitää puoliaan. Tammikuussa syntynyt voi olla luonteeltaan ihan samanlainen, joten ei kaikesta voi aina syyttää sitä loppuvuotta.

Vierailija
55/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen niin punaista näistä kirjoituksista!!! Itsellä olisi ollut joulun lapsi 2008 ja elokuun lapsi 2012 jos olisin heidät saanut pitää, mutta kesken meni ja viimeisin oli fyysisestikin jo tosi rankka kokemus. Yksi ihana elävä lapsi on ja vaikeina hetkinä hän on ollut ainoa syy miksi nousta ylös sängystä. Jos vielä joskus raskaaksi tulen, niin on ihan sama syntyykö jouluna vai juhannuksena!

Vierailija
56/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni eräs lapsi syntyi 25.12.

ja ei se elämä kovin hyvin mennyt. Päätyi raukka ristille roikkumaan.

Synttärit vaan siirrettiin jouluun, joka oli pakanajuhla, mutta sai näin uuden merkityksen.

Vierailija
57/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksissa esim. Jääkiekossa on oikeasti harvoin loppu vuodesta syntyneitä huipputasolla.

*Mun lapseni on syntynyt 28.12. ja on luokkansa toiseksi pisin ja kaikki luulee vanhemmaksi, kuin luokkatoverinsa, on myös sosiaalisesti paljon kehittyneempi kuin monet muut pojat luokallansa, joten äläpä keksi mitään uusia "tieteellisiä totuuksia" kun ne ei kerran ole sitä.

No on Timo Jutilakin syntynyt jouluaattona ja ihan hyvin pärjäsi, mutta ei se sitä mihinkään muuta, miten asiat keskimäärin menevät.

Vierailija
58/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkemään apokalypsin.

Vierailija
59/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono puoli tuossa on se, että synttäreitä ei varmaankaan kannata juhlia tuona aikana. Joulun tienoilla monet on jossain muualla/on muita kiireitä eivätkä välttämättä halua lähteä. Eipä kai siinä muuta eroa ole..

Vierailija
60/67 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavallani vauva syntyi 24.12 aamulla ja pääsi illalla kotiin joulua viettämään.

Joten luulisi että jos vauva syntyy tuolloin 22.12, niin pääsee kotiin jouluksi.

Itsellä laskettu aika 30.12, saas nähdä kumpana vuonna syntyy :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi