Syntyykö lapsi hirveän "huonoon" aikaan jos l.a on 22.12.2012?
Kommentit (67)
Mistä näitä loppuvuodesta syntyneiden puilesta itkijöitä aina löytyy? Itse olen syntynyt joulukuussa, ongelmaa ei ole koskaan ollut. Muut sitä ainakyselivät, onko hankalaa kun joulu on niin lähellä. No ei ole kun asia järjestetään ja meilläkin aina ollut erilliset synttärit. Ainoa hetki jolloik loppuvuodesta syntyminen harmiti, oli ajokortin odotus. Minun vanhemmilleni ehdotettiin, että minut laitettaisiin vuotta myöhemoien syntyneiden kanssa samaan aikaan kouluun, ei laitettu ja hyvin pärjäsin.
Loppuvuodesta syntyminen on ollut mukavaa ja näin vanhempana siinä on yksi ihana etu. Kun muut täyttävät vuosia, saa itse olla koko loppuvuoden "vuoden nuorempi".
täältä löytyy 22.12.2012 syntynyt tyttö, laskettu aika oli 22.12.10 hyvä päivä syntyä, ja ihana oli sairaalassa olla joulu, hyvää ruokaa, mies perhehuoneessa, joululaulut soi maidon pumppaus huoneessa ja illalla laulettiin kaikki yhdessä joulu laulu :)
Vauva syntyi 3 paivaa myohassa eli 27.12. Kylla mua harmittaa vauvan puolesta, etta joutuu saamaan kaikki vuoden lahjat (eli joulu+synttari)samaan syssyyn. Siskoilla on synttarit kesalla, eli mukavaa odotettavaa puolen vuoden valein.
loppuvuodesta 21.12 jos tarkkoja ollaan ja siskolla kesällä. Me ollaan ratkaistu tämä niin että kaveri bileet on nimpparina. Pojalla on nimipäivät heinäkuussa ja alkuun tuli kummeksuntaa ihmisiltä. Kun selitettiin tilanne ja se fakta että "oikeana" synttäripäivänä ei pidetä pippaloita niin ei ollut mitään ongelmaa. Eli siis isot nimpparibileet lahjoineen on plussaa jo siinäkin mielessä että meillä on pieni talo ja kaikki lapset saa kätevästi pihalle :D Joulunalla juhlitaan vaan perheen ja lähisukulaisten kera :)
Minu lapseni on syntynyt tammikuun ekalla viikolla ja synttäreillä on jo niin paha lahja-overdose ja vastaanotto-overdose, ettei ole tosikaan. Jouluna meillä toisen puolen suku kokoontuu, sitten jouluviikolla nähdään muut isomummot jotka lahjovat tietenkin lapsen ja uusi vuosi meillä on perinteisesti järjestetty sukuvastaanotto jolloin ne viimeisetkin kummit tuovat lapsen joululahjan. Siitä vajaan viikon päästä on synttärit, se pakettien avaaminen vaan on menettänyt makunsa jo siinä vaiheessa. Eli ennen joulua on loistava ajankohta!
Pojilla saattaa olla haittaa loppuvuoden syntymäajasta, mutta toisaalta veljeni ja paras kaverinsa ovat joulukuun poikia ja olivat huippuoppilaita. Nyt kummallakin yliopistotutkinto. Tiedän monia poikia, jotka on loppuvuodesta syntyneitä ja koulu mennyt ihan putkeen ekasta lähtien. Toisaalta luokallani oli poika, joka oli syntynyt 29.12. edellisenä vuonna. Kouluunmenoa oli lykätty ja poika pärjäsi ihan keskitasoisesti. Varmaan olisi ollut vähän heikko omassa ikäryhmässään.
Älä ap stressaa, pääasia, että lapsi syntyy.:) Jos on kovin lapsellinen ikäisekseen sitten aikanaan, niin lykkäätte kouluunmenoa vuodella.
ja ei se elämä kovin hyvin mennyt. Päätyi raukka ristille roikkumaan.
melkein purskahti kahvit näppäimistölle :D
on 28.12 syntynyt tyttö.
Joulun läheisyys ei sinänsä ole ollut ongelma. Ollaan aina pidetty synttärijuhlat sinä oikeana syntymäpäivänä ja erotettu joulu tästä synttärijuhlasta. Vähän enempi duunia vaatii nämä kaikki järjestelyt, kun ensin on hössätty joulu, mutta lapsi on synttärinsä ansainnut.
Päiväkoti-ikäisenä ei myöskään ollut tästä ajankohdasta mitään haittaa. Mutta tässä oli syynä se, että parhaat kaverit oli pari päivää - pari viikkoa nuorempia, eli seuraavan vuoden puolella syntyneitä. Ongelma tulikin sitten siinä, kun he jäivät eskariin, kun tyttö lähti kouluun.
Kyllä se vaan on iso askel, kun meidänkin tyttö ol sieltä lapsellisimmasta päästä. Eli leikkii ihan täysillä vielä. Saman luokan alkuvuoden tytöillä on jo ihan erilaiset jutut. Kavereita on ollut vähän hankala saada, mutta kyllä niitä samanhenkisiäkin "pikkutyttöjä" on luokalta löytynyt.
Ymmärrän todella hyvin niitä, jotka ovat halunneet lykätä koulun aloitusta. Meilläkin se oli mielessä. Tuntui tosi väärältä, että pari päivää nuorempi kaveri sai jäädä vielä päiväkotiin leikkimään ja meidän tytön piti kasvaa yhtäkkiä koululaiseksi. Sosiaaliset taidot olivat vielä päiväkotiasteella, mutta muuten oppimistaidot olivat hyvät, joten kouluun vaan =(
Täytyy sanoa, että rankkaa oli eka luokka ja jälkikäteenkin olen sitä mieltä, että tyttö olis saanut kasvaa vielä vuoden siellä päiväkodissa.
Sekin on tosi rankkaa, että tyttö on alkanut itse tiedostaa pienuutensa. Tarkoitan sekä fyysistä pienuutta (on aina se pienin) että sitä henkistä puolta. Tästä tietenkin keskustellaan, että jokainen kasvaa omaan tahtiinsa jne, mutta ei se siitä helppoa tee.
Toi ap:n mietintä, että vauva syntyisi samalla tavalla suhteessa laskettuun aikaan kuin itse on aikoinaan syntynyt on aika hölmöä. Tai en ole ainakaan koskaan kuullut tuollaista korrelaatiota. Itse synnyin rv 39+1, ja oma vauvani 41+2.
Tuohon joulukuussa syntymiseen sanon oman kokemukseni (oma syntymäpäiväni 26.12.), että onhan se tietyssä suhteessa vähän kurjaa. Minulla lähinnä asian teki kurjaksi synttärijuhlien puute, yhdistetyt synttäri+joululahjat ja se, että joutui odottamaan täysi-ikäistymistä niin pitkään. Mutta toisaalta nyt kolmekymppisenä on ihan kivaa, kun ikäkriisejä ei tule, kun kaverit aina tasoittaa tietä uusiin ikälukemiin. ;)
Noihin lahjoihin ja synttäreihin pystyt itse vaikuttamaan. Muista pitää lapsellesi synttärijuhlat, vaikka syntyisi lähellä joulua. Se on pienelle tärkeä juttu!
ihan ehdottomasti pitää toivoa keskosta tms tuossa vaiheessa.
Eli hoh hoijaa taas näitä aloituksia täällä...
Omalla lapsella oli tuo la. ja syntyi lopulta viikkoa ennen joulua. Mikä ongelma tuossa on? Jos lapsi ei ole koulukypsä omana vuonnaan niin koulun aloitusta voi lykätä.
Olisi säästetty aika rutkasti rahaa jos olisi syntynyt joulukuun puolella. ;-)
Samaan aikaan eskariryhmään jäi kyllä yksi joulukuun lapsi jonka siis olisi pitänyt mennä kouluun, mutta jäikin nyt tuplaamaan eskarin. Testien kauttahan sekin menee mutta lykkäystestit kustantaa yhteiskunta.
Syntymäajalla ei siis sinällään ole merkitystä koulun aloitukseen: sitä voi lapsen kypsyyden mukaan aikaistaa tai varhentaa. Mutta se ei ole mikään vanhempien valinta-asia, vaan perustuu kumpaankin suuntaan testeihin.
huomannut yhdeksän vuoden aikana että olisi syntymäpäivästään jotenkin kärsinyt :D Hauskaahan se on, että joulupöydässä syödään myös synttärikakkua, itse juhlat on järkätty ennen joulua. Olipahan maailman paras joululahja tuo lapsi!
että vielä lapsen näkökulmasta tätä keskustellaan, mutta hyvä, että sekin tulee tähän huomioonotetuksi.
Mun poika on joulukuussa syntynyt ja parhaat kaverit tammi- ja helmikuussa, eli 2 viikkoa - 2 kuukautta lastani myöhemmin.
Ainoat tutut omalta ikävuodelta ovat syntyneet huhti- ja toukokuussa. Miten ne muka on enemmän ikätovereita kuin nuo seuraavana vuonna syntyneet parhaat kaverit? Mielelläni siis minäkin lykkäisin lapseni kouluunlähtöä kuin että laittaisin aran ja vastentahtoisen, pienikokoisen pojan jopa vuotta vanhempien kanssa samaan ryhmään.
sillä maailmahan tuhoutuu 21.12.2012
ettekös muista??
Niinhän Mayat ennustivat!!
Työkaverin 22.12. syntyi 17.12.
Kyllä tuntui ettei elämä ole reilua mua kohtaan, kyllä ne pitkäksi menemiset tällä alalla on RASKAITA hommia
Nyt olen tyytyväinen kun on iso tokaluokkalainen eikä pieni kolmasluokkalainen.
Kai sen kouluun ym menon voi sitten myöhemmin katsoa ihan kypsyystason mukaan :) En nyt muuten mitään huonoa tuohon aikaan syntymiseen keksi.
joka tapauksessa mä vastustan lapseni luokalle jättöä viimeseen pilkkuun asti!!!!!
Ymmärräthän, että tämä ei ole asia, minkä sinä voit päättää.
Olit puolesta tai vastaan, sillä ei ole mitään väliä.
vaimoni on syntynyt muutama päivä ennen joulua ja hän valitti kun pienenä ei sanut synttärilahjoja. Mutta kyllä minä ja lapsemme olemme muistaneet häntä joka vuosi. Niin se menee. Syys ja talvilapset ovat melankolisia ja vähemmän pinnallisia kuin kesälapset.
Syntyykö lapsi hirveän "huonoon" aikaan jos l.a on 22.12.2012?
Luokkansa heiveröisin ja osaamattomin rääpäle, toisin olisi jos olisi tammikuun puolella syntynyt.
Ja elämää ei kuulu suunnitella niin tarkasti että mietitään jopa syntymäaika etukäteen.
Tyttöni syntynyt kesällä ja oli oikein hyvä aika. Ja ihan aina oli synttäreillä kaverit vaikka ne vietettiin kesälomalla.
Poika syntyi marraskuussa ja on selvästi pienempi/lapsellisempi kuin muut luokkatoverit mutta pärjää kuitenkin keskitasolla. Olisi ollut ehkä hyvä mennä vasta seuraavana vuonna kouluun mutta kypsyystestien mukaan oli valmis.
Seuraavan pitäisi syntyä helmikuussa.