Sain oudon viestin kaksi viikkoa sitten. Poliisiasia?
Facebookin inboxiini tuli kaksi viikkoa sitten englannin kielinen viesti mieheltä, joka kertoi olevansa kotoisin Venäjältä. Hän halusi olla kaverini ja puhui, kuin tuntisimme toisemme. En vastannut viestiin mitään, onhan näitä kaveriksi kalastelijoita ennenkin nähty.
Kahden päivän kuluttua viestin lähettämisestä mies laittoi uuden viestin, jossa kysyi, olenko saanut viestä ollenkaan, kun en vastaa. En edelleenkään vastannut.
Tästä viikon kuluttua mieheltä tuli viesti, jossa sanoi, että olen kaunis ja että näytän hyvältä. Viesti nosti karvani pystyyn. Profiilikuvanani on maisema, ei kasvokuvaa. Tuli epämiellyttävä olo viestistä. Profiiliini ei pääse kuin kaverini, ei edes kaverin kaverit.
Hyi helvetti, että mulla nousee kyyneleet silmiin pelosta, kun kirjoitan tämän nyt, mutta tänään kaupassa näin tämän miehen. Hän oli ainakin täysin saman näköinen, kuin viestejä lähettänyt mies. olin kalatiskillä, kun kuulin takanani kahden miehen puhuvan venäjää. Käännähdin ja näin miehen kasvot. Käännyin äkkiä takaisin, enkä kääntynyt enää uudestaan mieheen päin.
Menin ihan paniikkiin, kädet tärisi ja sydän hakkasi. Kävelin nopeasti kassalle päin. Kun pakkasin ostoksiani pussiin nämä miehet kävelivät mitään ostamatta juuri sen kassan ohi jolla pakkasin ostoksiani. Pidin katseen ostoksissa, ettei mies huomaisi minua. Tuntui kuitenkin, että hän tuijotti minua. Kävellessään ohi käveli niin läheltä, että osui käsivarteeni.
Kävelin kaupasta autoon ja istuin paikallani ihan pannarissa. En uskaltanut ajaa kotiin, kun pelkäsin, että minua seurataan. Tiedän kuulostavani ihan vainoharhaiselta, mutta olen ihan varma, että mies oli sama. Ajelin "maisemareittiä", jotta olin ihan varma, ettei kukaan aja perässäni ja ajoin sitten vasta kotiin. Ajoin autonkin talliin, ettei seiso tuntomerkkinä pihassa. Onneksi se on työpaikan kautta leasing auto, joten sen tiedot ei johda kotiimme, jos tarkistaa omistajaa rekisterin peruisteella.
Mitä ihmettä mun pitäis tehdä? Tiedän työni puolesta, että mua pidetään ihan hulluna, jos menen poliisille tätä juttua selittämään.
Kommentit (51)
Miten se edes olisi voinut tunnistaa sut kaupassa, jos sun profiilikuvana on maisema, eli ei tiedä miltä näytät?
ehkä kannattaisi lähteä sieltä veispuukista? Itse ainakin lähtisin tuollaisen jälkeen.
löytää nimeni perusteella. Olen myös tekemisissä eri instanssien kanssa työni puolesta.
Profiilin poistaminen kävi itsellänikin mielessä. Facebook on vaan niin älyttömän kätevä keino pitää yhteyttä ulkomailla asuvien läheisten kanssa.
Voiko viesteihin saada sellaisen asetuksen, että vain kaverini voivat lähettää minulle inbox-viestejä?
T: Ap
kaikki. Sinulla on nyt mielikuvitus päässyt valloilleen.
Voiko viesteihin saada sellaisen asetuksen, että vain kaverini voivat lähettää minulle inbox-viestejä?
Voi laittaa sellaisen asetuksen. Voit toki myös estää tuon miehen, jotta hän ei enää näe profiiliasi.
ihan vastaisuuden varalle, ensi kerralla klikkaa sitä, en tunne tätä tyyppiä tms. kohtaa. sen jälkeen kyseinen tyyppi ei voi enää laittaa sinulle viestiä fb.n kautta.
Tuo kauppajuttu on tod.näk. omaa mielikuvitustasi! siis se ,että se mies siellä olisi juuri se mies joka sinulle viestiä on laittanut. Olet nyt vain ajatellut asiaa aivan liikaa, joten mielikuvituksesi laukkaa.
tullut viesti:
?? ????? ????????, ??? ? ?????
CK One?
Musta tuntuu, että en pysty hengittämään. Käytän kyseistä hajuvettä. En tiedä mitä viesti tarkoittaa, enkä haluakaan tietää. Mulla valuu kyyneleet, hyi yök!
Kertokaa kiltit miten saan äkkiä säädettyä viestini niin, ettei mies enää pääse lähettämään viestejä tms.
Voiko tästä soittaa poliisille? Soittaisitteko te?
En pysty juuri nyt mitään muuta miettimäänkään. Sydän laukkaa hulluna.
ihan vastaisuuden varalle, ensi kerralla klikkaa sitä, en tunne tätä tyyppiä tms. kohtaa. sen jälkeen kyseinen tyyppi ei voi enää laittaa sinulle viestiä fb.n kautta.
Tuo kauppajuttu on tod.näk. omaa mielikuvitustasi! siis se ,että se mies siellä olisi juuri se mies joka sinulle viestiä on laittanut. Olet nyt vain ajatellut asiaa aivan liikaa, joten mielikuvituksesi laukkaa.
Eli soittaisin poliisille. Ainakin sinne jää merkintä että soitit, joten jos joudut soittamaan uudestaan niin uskovat silloin helpommin.
Älä nyt hätäänny, mutta onko sulla ns vihamiehiä? Musta tuo voisi olla sitä että joku on palkannut stalkkerin perään ahdistelemaan ja säikyttämään. En usko että ventovieras noin vaan ihastuu, jos teillä ei ole kontakteja keskenänne ollut aiemmin
Soita ihmeessä, siksi niitä veroja maksetaan että poliisa voi käyttää. Samoin tollanen haaniua lopettaa nopsaan kun poliisi käy vähän ovella jututtamassa.
Jos joku tyyppi tietää sut työsi tai muun asian vuoksi ja tietää nimesi on helppo Googlata ja sitten lähetellä viestejä, jolla voi ahdistella. Se ei kai ole laitonta lähettää tuntemattomille viestejä. Olet varmaan nähnyt liikaa rikos sarjoja jossa seuraavaksi mies tulee ja murhaa. Se on kai ihastunut ja siksi lähettelee viestejä. Älä vastaa ja eiköhän se joskus mene tiehensä.
mutta toi hajuvesijuttu sai tän haiskahtamaan provolta, hyvältä sellaiselta tosin! Olen pahoillani jos on totta.. Soittaisin poliisille.
tullut viesti: ?? ????? ????????, ??? ? ????? CK One? Musta tuntuu, että en pysty hengittämään. Käytän kyseistä hajuvettä. En tiedä mitä viesti tarkoittaa, enkä haluakaan tietää. Mulla valuu kyyneleet, hyi yök! Kertokaa kiltit miten saan äkkiä säädettyä viestini niin, ettei mies enää pääse lähettämään viestejä tms. Voiko tästä soittaa poliisille? Soittaisitteko te? T: Ap
tullut viesti: ?? ????? ????????, ??? ? ????? CK One? Musta tuntuu, että en pysty hengittämään. Käytän kyseistä hajuvettä. En tiedä mitä viesti tarkoittaa, enkä haluakaan tietää. Mulla valuu kyyneleet, hyi yök! Kertokaa kiltit miten saan äkkiä säädettyä viestini niin, ettei mies enää pääse lähettämään viestejä tms. Voiko tästä soittaa poliisille? Soittaisitteko te? T: Ap
että joku lähettää sinulle ihailuviestejä FB:ssä? Poliisi todennäköisesti kysyisi, etkö osaa käyttää sitä vai miksi ihmeessä heiltä apua pyydät. Ei ihme, että poliisilla on töitä, kun täytyy kädestä pitäen näyttää, miten tietokoneen kanssa toimitaan
hajuvesistä, ehkä heitti vaan arvalla ja sattui osumaan oikeaan.
ottaa yhteyttä suomalaiseen Ludmila Ivanoffiin :-).
Kiva provo, venäläiset käyttää englantia uhkausviesteissään suomalaisille.
Mun kaveri kähti laivalla käymään muutama viikko sitten ja laittoi profiiliini viestin "CK One?" Tämä oli siis kysymys, että tuoko kyseistä hajuvettä mulle tuliaisiksi.
Ehkä on jotenkin kuitenkin päässyt mun profiilia tutkimaan?!
Musta tuntuu, että soitan nyt poliisille ihan varmuuden vuoksi ja sitten poistan profiilini facebookista.
Koita nyt saada sanottua EI sille. Kokeile vaikka:
???? ?? ??????????
Jos sen jälkeen jatkuu, on sinulla jotain kerrottavaakin poliisille.
niin rauhoitut itse ainakin. Tosi paska homma. Ehkä se Venakko on erehtynyt henkilöstä.