Sain oudon viestin kaksi viikkoa sitten. Poliisiasia?
Facebookin inboxiini tuli kaksi viikkoa sitten englannin kielinen viesti mieheltä, joka kertoi olevansa kotoisin Venäjältä. Hän halusi olla kaverini ja puhui, kuin tuntisimme toisemme. En vastannut viestiin mitään, onhan näitä kaveriksi kalastelijoita ennenkin nähty.
Kahden päivän kuluttua viestin lähettämisestä mies laittoi uuden viestin, jossa kysyi, olenko saanut viestä ollenkaan, kun en vastaa. En edelleenkään vastannut.
Tästä viikon kuluttua mieheltä tuli viesti, jossa sanoi, että olen kaunis ja että näytän hyvältä. Viesti nosti karvani pystyyn. Profiilikuvanani on maisema, ei kasvokuvaa. Tuli epämiellyttävä olo viestistä. Profiiliini ei pääse kuin kaverini, ei edes kaverin kaverit.
Hyi helvetti, että mulla nousee kyyneleet silmiin pelosta, kun kirjoitan tämän nyt, mutta tänään kaupassa näin tämän miehen. Hän oli ainakin täysin saman näköinen, kuin viestejä lähettänyt mies. olin kalatiskillä, kun kuulin takanani kahden miehen puhuvan venäjää. Käännähdin ja näin miehen kasvot. Käännyin äkkiä takaisin, enkä kääntynyt enää uudestaan mieheen päin.
Menin ihan paniikkiin, kädet tärisi ja sydän hakkasi. Kävelin nopeasti kassalle päin. Kun pakkasin ostoksiani pussiin nämä miehet kävelivät mitään ostamatta juuri sen kassan ohi jolla pakkasin ostoksiani. Pidin katseen ostoksissa, ettei mies huomaisi minua. Tuntui kuitenkin, että hän tuijotti minua. Kävellessään ohi käveli niin läheltä, että osui käsivarteeni.
Kävelin kaupasta autoon ja istuin paikallani ihan pannarissa. En uskaltanut ajaa kotiin, kun pelkäsin, että minua seurataan. Tiedän kuulostavani ihan vainoharhaiselta, mutta olen ihan varma, että mies oli sama. Ajelin "maisemareittiä", jotta olin ihan varma, ettei kukaan aja perässäni ja ajoin sitten vasta kotiin. Ajoin autonkin talliin, ettei seiso tuntomerkkinä pihassa. Onneksi se on työpaikan kautta leasing auto, joten sen tiedot ei johda kotiimme, jos tarkistaa omistajaa rekisterin peruisteella.
Mitä ihmettä mun pitäis tehdä? Tiedän työni puolesta, että mua pidetään ihan hulluna, jos menen poliisille tätä juttua selittämään.
Kommentit (51)
kutkuttava provo!
Jopa niin uskottava, että en ole ihan varma siitä että se on provo, vaikka olenkin:)
Poliisi vastaa näköjään puhelimeen vasta huomenna klo 8. Hätäpuhelimeen en tietenkään tästä asiasta soita.
Mies tuli juuri kotiin ja olo tuli hiukan rauhallisemmaksi. Estin kyseisen miehen facebookissa. Nyt ei pääse enää ottamaan yhteyttä.
Laitan miehen kuitenkin ulkoiluttamaan koirat nyt illalla, sen verran inhottava fiilis viesteistä jäi.
Inhottavinta tässä on se, että mies tuntui jotenkin oudosti tutulta. En kuitenkaan tunne ketään venäläistä. Vihamiehiä minulla ei varsinaisesti ole, mutta työni kautta jotkut ihmiset saattavat purkaa turhautumistaan minuun. En usko kuitenkaan, että nämä viestit liittyvät työhöni mitenkään.
Sä olet se sama, jonka pihassa pari viikkoa sitten oli outo paku parkissa. Silloinkin soitit poliisille.
Onko sulla joku poliisifetissi vai miksi keksit juttuja, jotka kuuluu sun mielestä poliisille? Jos FB:ssä joku ottaa yhteyttä, ei se mikään rikos ole!
En ole kirjoittanut koskaan ennen mistään tällaisesta av:lle. Enkä ole normaalisti vainoharhainen ihminen, no ainakaan yhtään sen enempää kuin sinäkään.
T: Ap
Sä olet se sama, jonka pihassa pari viikkoa sitten oli outo paku parkissa. Silloinkin soitit poliisille.
Onko sulla joku poliisifetissi vai miksi keksit juttuja, jotka kuuluu sun mielestä poliisille? Jos FB:ssä joku ottaa yhteyttä, ei se mikään rikos ole!
En ole kirjoittanut koskaan ennen mistään tällaisesta av:lle. Enkä ole normaalisti vainoharhainen ihminen, no ainakaan yhtään sen enempää kuin sinäkään. T: Ap
Sä olet se sama, jonka pihassa pari viikkoa sitten oli outo paku parkissa. Silloinkin soitit poliisille. Onko sulla joku poliisifetissi vai miksi keksit juttuja, jotka kuuluu sun mielestä poliisille? Jos FB:ssä joku ottaa yhteyttä, ei se mikään rikos ole!
käyttää lainausmerkkejä ja ihan samanlainen himo soittaa poliisille asiasta, joka ei poliisille kuulu. Ja jopa koirat samalla tavalla odotti iltaista ulkoiluttajaa. :-)
Mulla on fb:n viestiboksi täynnä tollaisia viestejä. Miehiltä eri maista. Ne on ihan samanlaisia massapostituksia kuin sähköpostinkin roskaviestit.
Ihan hauska tarina, ehkä tästä jonkun keskinkertaisen dekkarin saisi.
"Olet kauniimpi kuin luulin" on ilmeisesti google translatella käännetty, sillä venäjää äidinkielenään puhuva ei siihen pilkkua laittaisi.
No hei haloo! Jos se mies on nähnyt _ensin_ ap:n kaupassa yms, onkinut nimen tietoonsa ja kaivellut jollain mystisellä tavalla facebookista!
Ja jos sen fabon tuntee omalla kohdallaan hyödylliseksi, niin tuollaisen urpon takia sieltä ei kannata lähteä. Silloin antaa jollekin tuntemattomalle idarille liikaa valtaa omassa elämässä.
Parasta on säilyttää viestit ja ottaa yhteyttä poliisiin jos mies vielä ottaa yhteyttä.
"Olet kauniimpi kuin luulin" on ilmeisesti google translatella käännetty, sillä venäjää äidinkielenään puhuva ei siihen pilkkua laittaisi.
niin näet, että moni on käyttänyt siinä pilkkua.
No hei haloo! Jos se mies on nähnyt _ensin_ ap:n kaupassa yms, onkinut nimen tietoonsa ja kaivellut jollain mystisellä tavalla facebookista!
Monessa kulttuurissa on tyypillistä, että kun joku mies törmää ihastuttavaan naiseen, hän kysyy henkilön nimen. Ei paljoa tuota enempää tarvitse. Facebook on "ujolle" miehelle helpompi tapa lähestyä ja kun toinen ei vastaa, moni on malttamaton ja lähettää toista ja kohta neljättäkin yhteydenottoa.
Jos tuo on tapahtunut, en itse ainakaan näe siinä mitään sen kummempaa kuin viattoman yhteydenotto yrityksen, jonka Ap olisi voinut torjua jo ensimmäisellä kerralla. Niin kauan kuin sitä ei torjuttu, on toisella ollut toivonkipinä elossa.
Olen käyttänyt yhden kerran lainausmerkkejä: Kun laitoin suoran lainauksen viestistä.
Mutta en mä sulle jää jankkaamaan. Tuskin kuuluu tästä tyypistä enää mitään kun estin facebookissa. Se kauppajuttu mua kyllä inhottaa vieläkin, kun oli aivan saman näköinen henkilö kyseessä. Sai mussa aikaan inhottavan olon. Äsken kun mies ulkoilutti koiria, tuntui, että joku kyttää ikkunoista.
En ole kirjoittanut koskaan ennen mistään tällaisesta av:lle. Enkä ole normaalisti vainoharhainen ihminen, no ainakaan yhtään sen enempää kuin sinäkään. T: Ap
Sä olet se sama, jonka pihassa pari viikkoa sitten oli outo paku parkissa. Silloinkin soitit poliisille. Onko sulla joku poliisifetissi vai miksi keksit juttuja, jotka kuuluu sun mielestä poliisille? Jos FB:ssä joku ottaa yhteyttä, ei se mikään rikos ole!
käyttää lainausmerkkejä ja ihan samanlainen himo soittaa poliisille asiasta, joka ei poliisille kuulu. Ja jopa koirat samalla tavalla odotti iltaista ulkoiluttajaa. :-)
Tuo on yleinen huijaus. Huijari lähettää viestejä katsomatta edes kuvaasi. Vaikutusta tehostaakseen hän lähettää vielä muistutusviestejä samoille tuhansille vastaanottajille. Yleensä noihin lankevat yksinäiset miehet.
Jos vastaat, huijari pyrkii herättämään sinussa romanttisia toiveita. Hän on sattumalta juuri sellainen kuin mistä sinä kerrot unelmoivasi. Lopulta sovitte tapaamisesta. Viime hetkellä tulee ongelmia, jotka ratkeavat pikkurahalla. Jos kerran lähetät rahaa edes pienen summan, he tietävät löytäneensä lypsylehmän ja alkavat pyytää yhä suurempia summia. Syitä rahan pyytämiseen löytyy, ja rakastuneella on kiusaus uskoa.
Eri vaiheissa sinulle vastaavat eri ihmiset: yksi erikoistuu luomaan ensikontaktin, toinen rakentamaan romanssin, kolmas lypsämään rahaa ja huolehtimaan rahansiirroista. Huijari saattaa olla venäläinen, mutta yhtä hyvin espanjalainen tai nigerialainen, joka arvelee venäläisen miehen vetoavan pohjoiseurooppalaisiin naisiin.
Kaupassa näkemäsi mies ei tainnut kuitenkaan olla sama kuin kuvassa. Molemmat näyttivät venäläisiltä. Rauhoitus ja etsi lisää tietoa, esim. www.romancescam.com.
Tuskinpa hän kirjoittaisi venäjää väärin ja vielä puhuisi sinusta miehenä. :DDDDDD
Tekstissä on kaksi virhettä siis. Yksi kielioppi ja toinen, että tarkoittaa maskuliinia.
Olet käyttänyt Googlen kääntäjää, joka kääntää tuolla väärällä tavalla suomesta venäjäksi. Keksi parempi tarina!!!!!!! Ja tosiaan, kuten jo joku mainitsi, venäjässä ei käytetä kuin -sanan edellä pilkkua.
Hyvää yötä, satutäti!
ei ole mitään maskuliinivirhettä, sillä eihän siinä ilmaista mitään kohteen sukupuolesta vaan puhujan sukupuolesta. Siinä siis miespuolinen puhuja ilmaisee, että "olette kauniimpi kuin luulinkaan".
Kun jo kääntyessäkin odotit näkeväni sen miehen. Kuulit Venäjän kieltä ja aloit heti pelätä että siellä on se mies, jolloin tietenkin alitajuisesti näit hänet.
Kyllähän tällä foorumilla oikeasti venäjää osaavia käy, joten jäät alle yksikön kiinni google translaten käytöstä. Ei edes tuo kaunis taivu noin venäjäksi, lauseen luontevuudesta puhumattakaan...
Ottaako perheen ja lapset mukaan?
Venäläiset....
Eikö juttu suomalaisella Matti Möttösellä olisi toiminut?