Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle vielä iltasatuja?

Vierailija
09.09.2012 |

Minulla on tapana lukea kirjoja 6 ja 8 vuotiaille lapsilleni ennen nukkumaanmenoa. Mielestäni on tärkeää lukea lapsille vaikka he itsekin osavat jo vähän takkuen lukea. Lisäksi mielestäni on hyvä saada yhteinen rauhallinen hetki ennen nukkumaanmenoa. Mieheni mielestä tuon ikäisille ei enää pidä lukea iltasatuja, "niitä luetaan vauvoille" ja hänen mielestään kun minä luen lapsille teen heille karhunpalveluksen kun näin ollen heidän ei tarvitse lukea itse ja lukemisen oppiminen kunnolla viivästyy.

Minkä ikäisille itse luet vielä iltasatuja?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikois kaksosille luin muistaakseni 12-v asti, poika lopetti touhun jo 10 vuotiaana, nyt kuopus (poika sekin) on 10-v ja oikein odottaa iltaisin satua. Lisäksi ovat kaikki lukeneet myös itse (kuopus vain akkareita tosin).

Vierailija
2/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa ei ole vaikka lukisi teiniksi asti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen kannattaa aina. Minä ainakin pyrin lukemaan mahdollisiman usein ekaluokkalaiselleni.

Vierailija
4/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis siiihen asti, kunnes satujen kuuntelu ei enää vaan lasta kiinnosta.

Ainakin kun oon serkkujani ollu vahtimassa nii kyllä se 9 vuotiaskin on vielä innolla aina ollu kuuntelemas ku iltasatua luen...

Vierailija
5/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lukea vaikka dekkareita, mun äiti luki meille vielä yläasteiässä. Ääneen luku on lukutaidolle hyödyllistä.

Vierailija
6/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6- ja 8-vuotiaille ja aion jatkaa ainakin pari vuotta. Sanoisinko näin, että ei se ainakaan pahaa tee. Kielitaju kehittyy vielä kouluiässäkin eikä hellyyttä/läheisyyttä voi saada liikaa silloin kun lapset siitä itse nauttivat. Samoin murehtimaan taipuvainen mieli voi mukavasti rauhoittua kun päässä pyörii iltasadun tarina muiden "kummitusjuttujen" sijaan.

Vierailija
7/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö puolestaan taisi haluta juuri kolmannen luokan aikana lukemaan iltaisin itse.

Kuopuksen opettaja kehotti lukemaan lapsille koko alakoulun ajan: etenkin se yhdessäolemisen/läheisyyden kokemus on tärkeä - molemmille.

Vierailija
8/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltasatuja.

Vierailija
9/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyödyllistä kaiken ikäisille. Lisäksi se on luonteva tapa olla yhdessä ja jutella asioista esim murkkujen kanssa. Isojen kanssa voi lisäksi välillä vaihtaa vuoroja, lapsi/nuori lukee välistä. Ei kait sen iltakirjan tarvitse olla päivän ainut kirjallisuuspläjäys. Lapsi hoitaa omat lukemisensa ja sitten on tämä iltajuttu päälle.

Vierailija
10/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joka ilta, mutta usein kuitenkin. Lukevat myös itse, eiväthän nämä sulje pois toisiaan.

Vierailija
11/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isompi on 9 vuotta ja vielä haluaa, että luetaan iltasatu vaikka osaakin lukea itse. Olen toista mieltä, että lukemaan oppiminen mukamas hidastuisi jos iltasatu luetaan.

Vierailija
12/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ja 9 vuotiaille iltasadut.

Iltasadut eivät kuitenkaan välttämättä ole satuja.

Vanhemmalle ollaan jo parin vuoden ajan luettu lasten- ja nuortenkirjallisuutta iltasaduksi. Kun yksi kirja saadaan loppuun, niin sitten aloitetaan seuraava.

Nuoremmalle luetaan usein runoja tai tietokirjoja iltasaduksi. Harvemmin luetaan perinteisiä satuja. Ihan sen mukaan mennään mikä sattuu milloinkin kiinnostamaan.

Mielestäni lukemista voi jatkaa niin kauan kuin lapsi haluaa jatkaa kuuntelemista.

Ei sille mitään yläikärajaa ole.

Monet aikuisetkin tykkäävä kuunnella äänikirjoja :)

Vierailija
13/19 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjaa, ei tosin mitään lasten satuja vaan jotain Forgotten Realms-sarjan fantasiakirjoja.

13v isosiskolle ei enää lueta satuja, hän haluaa itse lukea omia kirjoja illalla sängyssään.

Vierailija
14/19 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen pojalle vaikka aikuisena jos haluaa :)

Vierailija
15/19 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luemme usein ääneen toisillemme.

Lapsille luetaan niin kauan kuin haluavat. Esikoinen halusi lukea itsekseen illalla noin 10-vuotiaana, yhdeksänvuotias haluaa vielä iltasadun joka ilta.

Vierailija
16/19 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan voi lukea kuin lapsi haluaa kuunnella. En usko että vaikuttaa lukutaitoon, voihan lapsille lukea ääneen sellasia kirjoja joita eivät vielä itse pystyisi lukemaan. Ja isompana sitten tietenkin jotain muuta kuin satuja, vaikka Kiven Seitsemää veljestä jos huvittaa.

Vierailija
17/19 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin "satuja", mutta fantasiakirjallisuutta. Paitsi jos ei ole kirjaa kesken, kyllä he kuuntelevat satujakin.

Vierailija
18/19 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole pariin vuoteen tullut luettua, lapset 11 ja 9. Mutta ei mikään mahdoton ajatus, jos lukisin joku kerta, varsinkin jos haluan lukea jonkun kirjan omasta lapsuudestani itsekin uudelleen.

Mutta vähän laiska olen, joten tälläkin hetkellä av:llä surffatessani soitan 11v:lle spotifystä Rosvo-Rudolf -satuja.

Vierailija
19/19 |
05.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuja voi ja kannattaa lukea niin isoksi asti, kunnes lapset itse kieltävät ja estävät. Lisäksi kannattaa lukea mahdollisimman monipuolisesti erilaisia kirjoja. Meillä teini kuuntelee mielellään vieläkin samalla, kun kolmosluokkalaiselle luetaan tarinaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi