Listatkaa "pikaruokianne"
Laittakaas jakoon ideanne, millä selviää ruuanlaitosta kiireisenä päivänä hetkessä. Ja tarkoitan nyt pikaruokia tai hätävaraeineitä, en ennakkoon valmistettua ruokaa, jota voi koko viikon lämmitellä. Itse pidän pakasteessa valmiskeittoja. Olisiko muita ruokia, jotka valmiita vartissa tai alle? Meillä on alle 2-vuotias poika, joten ruuan tulisi olla hänelle kelpaavaa ja mielellään suht terveellistä.
Kommentit (29)
...vaikka hernesoppaa pakkasesta. Onko siinä nyt iso ero onko se tehty itse viime viime viikolla vai ostettu kaupasta.
Minä en ole kovin hyvä tuossa ennakoinnissa. Ja aikaisemmin pakastin ruokia, mutta ne ei oikein itselle maistu. Menettää jotenkin makunsa useat ruuat pakkasessa... Tässä ketjussa ideani oli saada sellaisia "taiotaan tyhjästä hetkessä"-ohjeita. Mulle vaan käy aika usein niin, että lähdemme käymään jossain ja kun pääsemme kotiin niin ruuan piti olla jo... Ei ole aikaa enää laittaa mitään uuniin tunniksi.
- nuudelit ja kanakastike. Kanaa suikaleina pannulle, paistaessa voi mukaan heittää currya ja suolaa, sitten kermaa ja kanafondia ja hiukan suurustetta. Syntyy vartissa varmuudella.
- salaattia hallumin kera. Heitä salaattikulhoon erilaisia vihersalaatteja, monesta marketista saa valmiin sekoituksen. Viipaloi salaatiin lisäksi pari omenaa ja pane samalla paistinpannu kuumenemaan. Viipaloi hallumi-juusto puolen sentin viipaleiksi ja paista kevyesti. Syö juusto salaatin kera, päälle norotat oliiviöljyä ja ripottelet pinjansiemeniä (paahdettuna tai ilman)
- Thai cubella on erinomaisia pikaruokia, siis etnisiä ruokia (esim. kanacurryja), jos tykkää mausteisemmasta ruuasta. Lapsellesi löytyy myös vähän vähemmän tulisia vaihtoehtoja, kannattaa tsekata tulisuusaste pakerin kyljestä. Löytyvät pakastealtaasta.
- Nitriitittömistä Vatajan makkaroista saa lapselle nopeasti ruokaa
- Tofu on nopeaa ja ravitsevaa ja terveellistä: osta vaikkapa valmiiksi marinoitua. Heitä pannulle pakasteesta wok-vihanneksia, lisää vettä, soijaa ja maun mukaan pippuria ja kuutioitua tofua. Syö nuudelien tai riisin kera
- Perunapakasteet nopeuttavat ruuanlaittoa paljon: esim. muusiaineksista saa aitoa perunamuusia, lisäksi voi tehdä vaikkapa jauhelihakastikkeen, sekään ei vie kuin 10-15 minuuttia.
NOIN MUUTEN: miksi ruokaa pitää saada kiireesti eteen? Voisiko lapselle antaa vaikka hedelmän, että jaksaa odottaa varsinaista ruokaa?
OK, joskus toki tulee hoppu, kun pitää ehtiä vielä illaksi jonnekin harrastuksiin, mutta noin muuten sanoisin, että ruuanlaittoon käytetty aika ei ole hukkaan heitettyä aikaa.
Olen suoerhuono noissa nopeissa ruoissa ja ap:n pojan ikäinen poikani huutaa useasti ruokaa jalan juuressa, kun kokkaan. Olen kääntänyt hitauteni vahvuudeksi ja ruvennut laittamaan uuniin ruoan hautumaan , kun lähdemme leikkipuistoon tai kaupaan. Mikä tahansa ruoka voi olla pari tyntia uunissa, jos lämmön jättää riittävän matalaksi. Meillä on usein ruuaksi kiusauksia, pastapaistoksia, kalavuokia ja uunilihaa. Lisukkeeksi käy vaikka pasta, riisi tai pakastemuusi, jos sellaista tarvitaan. Jos haluan olla oikein hifas, niin laitan karjalanpaistin uuniin heti aamulla.
Keitä makaroni kypsäksi, älä kaada vettä pois kokonaan. Lisää kinkkusuikaleita ja sulatejuustoa sekä mustapippuria. Valmista on, makaroni kinkkujuustokastikkeella.
Toinen pikaruoka:
Paista kanafileet, lisää kunnolla vettä. Veden kiehuessa lisää Kanaliemikuutio, pippuria, pastaa ja haluamiasi vihanneksia, esim.puutarhurin sekoitus, kesäporkkanat tms. Vihannesten ja pastan kypsyttyä lisää sulatejuustoa. Kanakeitto maukkaalla liemellä on valmis.
- aasialaistyylinen kanakeitto nuudeleilla
- kermamuhennettu hapankaali ja bratwurst
- lohimurekepihvit ja muussi
- wokit
- jauhelihakastike ja -keitto
- Ravioli burro e salvia tai tomaattikastikkeessa 10min
- pihvi ja parmesanmunakoisot
- makkara- tai hernekeitto
- smetanakana ja riisi
- pestopyyhityt kanafileet ja kasviscouscous
- risotot
- munakkaat 15 min
tuossa nyt ne mitä tuli ensimmäisenä mieleen -kaikki siis itse tehtynä (meillä ei käytetä eineksiä kuin tuo hernis ja pizza joskus). Mun mielestä 30 min on jo todella lyhyt ruuanlaittoaika, vartissa ei oikein kotiruokaa hirveästi tee. Kaikki on paremman makuista jos vähän hauduttaa pidempään
...vaikka hernesoppaa pakkasesta. Onko siinä nyt iso ero onko se tehty itse viime viime viikolla vai ostettu kaupasta.
Ostatko sinäkin tarjouksesta hernekeittopurkkeja, keität ja sitten pakastat ne, kuten tekee eräs tosi näppärä perheenäiti.
Kyllä - hernekeittoa voi tehdä itse ja pakastaa. Yllätys yllätys.... HUOH Ero on maussa selkeä.
NOIN MUUTEN: miksi ruokaa pitää saada kiireesti eteen? Voisiko lapselle antaa vaikka hedelmän, että jaksaa odottaa varsinaista ruokaa?
OK, joskus toki tulee hoppu, kun pitää ehtiä vielä illaksi jonnekin harrastuksiin, mutta noin muuten sanoisin, että ruuanlaittoon käytetty aika ei ole hukkaan heitettyä aikaa.
Ei meillä ainakaan voi lapselle antaa mitään ennen oikeaa ruokaa. 1,5h on pienin aika mitä ennen voi olla vaikkapa välipala tms. mutta juuri ennen ruokailua ei todellakaan anneta mitään hedelmiä, koska muutoin se 2-vuotias ei syö oikeaa ruokaa.
Ja ei tullut mieleen että on olemassa työssäkäyviä ihmisiä? En minä ainakaan halua viettää sitä työpäivän jälkeistä aikaa pelkästään ruoanlaiton parissa, kun pienemmällä vaivalla saa maukasta ruokaa aikaiseksi, usko pois.
Ja aikaisemmin pakastin ruokia, mutta ne ei oikein itselle maistu. Menettää jotenkin makunsa useat ruuat pakkasessa... .
Aloitusviesti: Itse pidän pakasteessa valmiskeittoja.
Kaupan eines pakasteessa parempaa kuin itse tehty ja pakastettu? Jes!