Kolmen lapsen äitinä (ja toisen asteen opena) täytyy kyllä ihmetellä, että
mitä niin tärkeää asiaa voi olla opelle, jota ei voi hoitaa päiväaikaan, sähköpostilla tai wilman välityksellä? Mun ei ole tarvinnut KOSKAAN soittaa lasten opettajalle illalla.
Kommentit (60)
kaikilla muillakin aloilla ihmiset vastailevat työpuheluihin ja sähköposteihin iltaisinkin. Sitä kutsutaan korkeaksi työmoraaliksi.
Työaika on työaikaa ja thats it!
"Tulipalo, vesivahinko, kuolemantapaus"
Soita mieluummin palokunta, vesivahinkopartio tai ruumisauto.
Opelle ehtii ilmoittaa aamullakin.
Ok, kaikkien töissä se ei kuitenkaan käy päinsä. Kaikki opet ei myöskään voi jättää luokkaansa valvomatta tunnilla jutellakseen jonkun lapsen diagnooseista ja ongelmista...
Sähköpostilla voi sopia keskusteluajan opettajan kanssa. Ei tarvitse soittaa klo 19 illalla.
Ei tullut mieleesi?
- eräs vanhempi -
kaikilla muillakin aloilla ihmiset vastailevat työpuheluihin ja sähköposteihin iltaisinkin. Sitä kutsutaan korkeaksi työmoraaliksi.
jos on työaika. Johtajilla ei ole työaikaa, suurimmalla osalla on.
koskaan ei ole tullut äitinä (2 lasta) sellaista tilannetta eteen, että olisi ollut tarve soittaa opettajalle illalla/viikonloppuna.
Koskaan en ole myös opettajana kohdannut sellaista tilannetta, että minulle olisi pitänyt soittaa illalla/viikonloppuna.
Wilma/sähköposti on loistava tapa: viestin voi laittaa vaikka aamuyöllä ja ope saa sen heti kun lukee viestinsä. Itse luen viestit vielä viimeiseksi illalla ja seuraavaksi aamulla ennen tuntien alkua.
Uran alkuaikoina yksi rehtori antoi vahingossa privaattinumeroni vanhemmille ja yksikään saamistani soitoista ei ollut sellainen, etteikö asiaa olisi voinut hoitaa wilman kautta ja/tai virka-aikaan.
omalle terveyskeskuslääkärille, kun unohtui viimeksi kysyä, että pidänkö niitä tukisukkia nyt jatkossa aina. Ja sitten soitin palkanlaskijalle, kun huomasin juuri, että oli tullut liian paljon palkkaa. Terveydenhoitajalta piti kysäistä, onko rokotukset kunnossa. Omalle terapeutille soitin, vaikka hän oli juuri matkoilla Lontoossa, kun taas tuntuu siltä, että pitäisi tulla pikaisesti juttusille. Näin alkuun.
Kaivoitko heidän henkilökohtaiset numeronsa ja soitit kotiin? Esim. terveydenhoitajalle, että "Kuule tästä x-koulun Luukaksesta olisi kysymys"....
kaikki ihmiset kykenevät työssään pitämään joskus tauon, jonka aikana soittaa omia asioita: opettajalle, lääkäriin yms.
En ymmärrä minäkään miksi opettajalle pitäisi iltaisin soittaa ellei opettaja ole itse tätä erikseen toivonut.
vastaan iltaisinkin ja jopa tykkään siitä, että ei jää asiat "roikkumaan" huomiselle, en koe sitä siis mitenkään rasitteeksi. Monesti laitan itsekin oppilaille viestiä iltaisin. Soitto katkaisee aina ajatukset enemmän.... Itse en siis soita opelle iltaisin. t. ap
Itselläni on sairas (siis vakavasti sairas) lapsi - jos hänellä on hätää, soitan kyllä ihan muille tahoille kuin lapsen opettajalle. Hänelle voin kyllä laittaa meiliä ja hän lukee sen seuraavana päivänä.
ja opettajat pauhanneet, ettei heille tarvi soittaa ja ei ole yhtään syytä, että heille ei tarvitse soittaa.Joten sairas lapsi ei ole poikkeus näiden aaveeopettajien mielestä.
Onneksi meillä alakoulun opet ei ole aaveemammoja. Ovat antaneet numeronsa ja käskeneet soittaa jos on jotain ongelmaa.
Onhan ihan eri asia soittaa neuvoa sairaalle lapselle kuin kesälomalle jäkättää ettei vaan joudu väärään ryhmään:D MInusta on todella röyhkeää ja epäkunnioittavaa kuvitella et ihmiset ovat aina käytettävissä mihin vaan. Ja jotkut ressukat vielä luulee et kiltisti pitää tehdä mitä käsketään.
ja opettajat pauhanneet, ettei heille tarvi soittaa ja ei ole yhtään syytä, että heille ei tarvitse soittaa.Joten sairas lapsi ei ole poikkeus näiden aaveeopettajien mielestä.
Onneksi meillä alakoulun opet ei ole aaveemammoja. Ovat antaneet numeronsa ja käskeneet soittaa jos on jotain ongelmaa.
Onhan ihan eri asia soittaa neuvoa sairaalle lapselle kuin kesälomalle jäkättää ettei vaan joudu väärään ryhmään:D MInusta on todella röyhkeää ja epäkunnioittavaa kuvitella et ihmiset ovat aina käytettävissä mihin vaan. Ja jotkut ressukat vielä luulee et kiltisti pitää tehdä mitä käsketään.
Pitääkö matikanlaskusta soittaa todellakin juuri tietyllä hetkellä, eikä sitä asiaa voi hoitaa työaikana? Tai sähköpostilla? Tai Wilmalla?
Että voisi pysähtyä puhumaan siihen. Taukoja on kaksi päivässä ja jos/kun se e ei juuri silloin satu olemaan itse vastausvaiheessa, minä en voi enää soittaa uudestaan enkä itse vastata puhelimeen silloin kun hän ehkä suvaitsee soittaaa. Minä en voi itse ajoittaa taukojani, vaan ne on säädelty minuutin tarkkuudella. Sorge vaan, näin on.
Tietokonettakaan et varmaa osaa käyttää niin, että voisit laittaa viestin wilman kautta.
Lapseni katosi koulun jälkeen koulun pihasta. Kukaan kavereista ei ollut nähnyt bussissa. Kenenkään luona ei ollut. Usko pois, soitin kymmenille ihmisille, kävin useiden ovien takana kyselemässä. Ajoimme satoja kilometrejä autoilla mopoilla ja pyörillä etsimässä lastamme. Etsittyämme perheen ja ystävien kanssa aikamme kaikkialta, tein sekä katoamisilmoituksen poliisille ETTÄ soitin rehtorille. Tuloksena oli mittava etsintäoperaatio, jonka seurauksena pieni lapsi löytyi. Oli mennyt väärään bussiin, kännykkä jäänyt kotiin ja eksynyt kauaksi kotoa. Lopulta viisaiden ihmisten avulla pieni oli ohjattu oikeaan paikkaan, jotta koti löytyisi. Me emme osanneet häntä tuikituntemattomasta lähiöstä edes etsiä, matkaakin oli toistakymmentä kilometriä.
Hetkeäkään en kadu, että häiritsin rehtorin kotiarauhaa, hän puolestaan soitti luokanvalvojalle sekä viimeisellä tunnilla opettaneelle opettajalle.
Nykyään pystyn hyvinkin uskomaan, että oikeasti joskus on hetkiä, jolloin opettajaan tulee ottaa yhteyttä, vaikka hän olisi kotona.
Halusin siis tietää oliko päivän aikana ollut jotain erityistä, oliko lapsi ollut kummallinen..? Oliko koulun ympärillä pyörinyt porukkaa? Oliko lapsi ollut viimeisellä tunnilla?
ymmärrän, jos on oikeasti hätä, ja olen mielestäni ymmärtäväinenja inhimillinen. Mutta kyllä täytyy myöntää, että suurin osa iltaisin/öisin tulleista puheluista on ylilyöntejä.
Työpaikka ei ole hommannut meille opeille omia puhelimia, joten ikävä kyllä käytämme omaa luuria.
Tämän vuoksi taas en voi sulkea puhelinta yöksi; vanhempani saattavat soittaa ja tarvita kiireellistä apua. Myös puolison työ tapahtuu siihen aikaan kun suurin osa ihmisistä nukkuu ja työvuorot ovat usein toooosi pitkiä...Pakko olla välillä käytännön asioissa yhteydessä epätavallisina aikoina...
Niistä ylilyönneistä... En tahdo sunnuntai-aamupäivällä kuulla, että oppilaalla on motivaatio-ongelma ja vatsaa ehkä nipistää.
En tahdo myöskään, että äiti laittaa tekstiviestin kännyyni yöllä 04.45 kertoakseen, että tytöllään on flunssa...
Kerran sain puhelun 23.45. Vastasin, kun en tiennyt kenen numero...Vanhempi aloitti "Nyt on piru irti!" Kuvittelin tietysti villissä mielessäni , että joku on kuollut tms...
Ei,vaan "Helunalla (nimi muutettu) on PÄÄ TÄYNNÄ TÄITÄ, eikä mulla oo ketään muutakaan,jonka kanssa olisin asiasta voinut jutella...Voi saatanan perkele,anteeks jos mä kirjoilen,mutta kun niin vituttaa!"
Open kanssa tietty voi tuohon aikaanpurkaa huoliaan,eihän se mitään, vaikka open oma perhe-elämä kärsii..."
Niin -luuleehan ne monet oppilaatkin, että opet oikeesti asuu koulussa...
Ok, kaikkien töissä se ei kuitenkaan käy päinsä. Kaikki opet ei myöskään voi jättää luokkaansa valvomatta tunnilla jutellakseen jonkun lapsen diagnooseista ja ongelmista...
Tulipalo, vesivahinko, kuolemantapaus
aivan kaikkina kellonaikoina (kolmelta yöllä, kuudelta aamulla, kahdeltatoista illalla/yöllä) sekä viikonloppuisin että juhlapyhinä (mm. joulupäivänä). Kertaakaan ei näillä vanhemmilla ole ollut sellaista asiaa, jota ei olisi voinut hoitaa inhimilliseenkin aikaan.
Neljän äiti ja yläkoulun ope
kyllä mulla on ihan joku muu taho, jonka mä soitan hätiin noissa tilanteissa kuin lapseni opettaja. Mutta vitsi kai tuo olikin
Tulipalo, vesivahinko, kuolemantapaus
Pohdiskelivat miehensä kanssa asiaa?