Onko susta ok jos 16veelle tarjoaa muutaman kaljan?
Kommentit (81)
niin hyvinkin luultavasti niiden lapset isommalla todennäköisyydellä juovat överit puistossa salassa. Alkoholiin voi ottaa terveenkin näkökannan, kuin se, että se todistaisi että olet iältäsi aikuinen ja että se olisi kauhea tabu.
Kun pitää lapsistaan sen verran huolta, että tietää missä ovat, puistoöverien todennäköisyys pienenee.
En minä väitä, että minun lapseni ei olisi onnistunut koskaan känniä juomaan - ja vieläkin ketuttaa, kun ei silloin heti tehty rikosilmoitusta siitä aikuisesta, joka ne juomat antoi.
Todennäköisesti juovat ainakin vähemmän, kun se on tehtävä salaa ja oltava "selvänä" kotiväen nähden. Kyllä alkoholiin voi ottaa terveenkin näkökannan ihan lain puitteissa, eikä ole mitään pakkoa tunkea alkoholijuomia alaikäisille.
Suhtaudutteko yhtä suurpiirteisesti muihinkin lakeihin? Ei se niin paha ole, jos pikkuisen ylinopeutta ajaa, ja päin punaista jos ei kukaan näe? Ja jos unohtuu maksaa kassalla jotain pientä, tai jos ottaakin jonkun tuntemattoman polkupyörän jne?
alaikäisenä ja se veti silti lärvit aina viikonloppuisin ja makasi omassa kusessaan sammuneena tanssitalon nurkilla.
Meillä taas oli tiukka kasvatus alkoholin suhteen, koska vanhemmat oli absolutisteja kumpikin. Ja ei, minusta ei tullut juoppoa ja en ole koskaan edes juonut itseäni humalaan.
Että äläpä yleistä siellä.
niin hyvinkin luultavasti niiden lapset isommalla todennäköisyydellä juovat överit puistossa salassa. Alkoholiin voi ottaa terveenkin näkökannan, kuin se, että se todistaisi että olet iältäsi aikuinen ja että se olisi kauhea tabu.
niin kävi itsellenikin teininä, pitä äkkiä juoda salaa puolikas kossupullo....
Oma teini ei ole koskaan tullut kännissä kotiin, saa joskus kotona/lomamatkalla juoda pullon siideriä. Ja suhtautuminen alkoholiin ei ole meillä lestamaista
Kun pitää lapsistaan sen verran huolta, että tietää missä ovat, puistoöverien todennäköisyys pienenee.En minä väitä, että minun lapseni ei olisi onnistunut koskaan känniä juomaan - ja vieläkin ketuttaa, kun ei silloin heti tehty rikosilmoitusta siitä aikuisesta, joka ne juomat antoi.
Todennäköisesti juovat ainakin vähemmän, kun se on tehtävä salaa ja oltava "selvänä" kotiväen nähden. Kyllä alkoholiin voi ottaa terveenkin näkökannan ihan lain puitteissa, eikä ole mitään pakkoa tunkea alkoholijuomia alaikäisille.
Suhtaudutteko yhtä suurpiirteisesti muihinkin lakeihin? Ei se niin paha ole, jos pikkuisen ylinopeutta ajaa, ja päin punaista jos ei kukaan näe? Ja jos unohtuu maksaa kassalla jotain pientä, tai jos ottaakin jonkun tuntemattoman polkupyörän jne?
Huh huh, tyhmää alkaa vetoamaan tuommoisiin asioihin, tuskin ne vanhemmat, jotka vastuun kantaen antavatkin lapsilleen sen saunakaljan nyt sentään mtn kriminaaleja ovat :D
olivat isänsä kanssa ukkoporukan kanssa miesten reissussa ja kävivät koko lössi saunassa. Mukana oli siis miehiä ikähaarukalla poika - isä - isoisä.
jo 10 vuotiaana, koska ei itse saanut lapsena viinaa kotona ja oli pakko ryypätä salaa. Palstamamma on ylpeä kun on keksinyt keinon, miten omasta lapsesta ei tule alkoholin suurkuluttajaa, kuten hänestä (kun palstamamma ei siis saanut sitä alkoholia kotonaan, siitä johtuu nykyinen suurkulutus). Lapselle ostetaan viinaa ja juotetaan kotona niin lapsi ei juo sitä muualla ja aikuisena kohtuukäyttää.
Palstamamma on ikuisesti katkera kun ei saanut lapsena kotonaan olutta ja sidukkaa. Siihen katkeruuteen on pakko korkata vinkkupullo ja toinenkin kun se on nipojen vanhempien syy, että palstamamma ei hallitse alkoholinkäyttöään.
ei sitä lakia olla vitsiksi tehty.
Mutta älä tule meidän teineille tyrkyttämään!
jo 10 vuotiaana, koska ei itse saanut lapsena viinaa kotona ja oli pakko ryypätä salaa. Palstamamma on ylpeä kun on keksinyt keinon, miten omasta lapsesta ei tule alkoholin suurkuluttajaa, kuten hänestä (kun palstamamma ei siis saanut sitä alkoholia kotonaan, siitä johtuu nykyinen suurkulutus). Lapselle ostetaan viinaa ja juotetaan kotona niin lapsi ei juo sitä muualla ja aikuisena kohtuukäyttää. Palstamamma on ikuisesti katkera kun ei saanut lapsena kotonaan olutta ja sidukkaa. Siihen katkeruuteen on pakko korkata vinkkupullo ja toinenkin kun se on nipojen vanhempien syy, että palstamamma ei hallitse alkoholinkäyttöään.
saa slaagin jo yhdestä siideristä.
ei sitä lakia olla vitsiksi tehty.
Jos joku jostain kohtalon oikusta sinne päättäisi kirjoittaa, tappakaa toinen toisenne niin sinähän tekisit työtä käskettyä. Omilla aivoillakin voi ajatella, jokaisella on moraali. Jotkut haluavat antaa nuorillee oluen, jotkut eivät, no big deal jumalauta.
Ja siihen ylempään tekstiin.........
alkoholia? Parempi on ostaa se yksi siideri kuin että teini ostaa salapullon viinaa.
vanhempien sallimina ovat paljon isommassa riskissä joutua ongelmiin alkon käytön suhteen. Ja tämä on ihan tutkimustietoa.
Ei yleisestetä nuoria.
vanhempien sallimina ovat paljon isommassa riskissä joutua ongelmiin alkon käytön suhteen. Ja tämä on ihan tutkimustietoa.
[/quote]
ainakin viisi-kuusi siideriä. Eihän niiltä muuten lohkea.
Alkoholin -maistaminen- ei lisää riskiä. Jos 18 vuotias ei ole koskaan maistanut alkoholia, on hän todennäköisesti joko alkoholista traumatisoitunut tai sitten nörtti, jota ei kutsuta kotibileisiin.
ja tänä kesänä olen joskus ostanut yhden kaljan tai siiderin juotavaksi kotona.
Ja sai itse ostaa saksasta, siellä kun on ikäraja 16 v ( ps. saksassa HUOMATTAVASTI vähemmän kännisiä teinejä kuin suomessa... miksikähän ? olisikohan siksi että alkoholi ei ole siellä tabu)
tavalla sosiaalisesti hyväksyttyä kuin Suomessa, siksi siellä ei samalla tavalla näe kännisiä teinejä kuin täällä.
alkoholia? Parempi on ostaa se yksi siideri kuin että teini ostaa salapullon viinaa.
Itse asiassa se sun nuori juo ne normaalit itse hankkimansa juomat + sun ostamat = juo enemmän kuin normi ikäisensä. Että onnea vaan, toivottavasti sillä sun lapsella ei ole alttiutta alkoholismiin.
saitteko itse maistaa olutta ennen "aikuisuutta"?
alkoholiin niin sitä todennäköisemmin tulee alkoholin suurkuluttaja.
Keskenkasvuiset aivot adiktoituu nopeammin.
Tämä pitää paikkansa ainakin minulla ja miehelläni sillä olemme molemmat persoja viinalle kun sitä on saanut jo vetää 14-15v.
Onneksi olemme niin järkeviä ettei meistä ole juoppoja tullut mutta lasiin ei todellakaan syljetä ja en juo niin paljon kuin haluaisin koska itsekontrolli pelaa mutta kaikilla ei tosiaankaan pelaa.
Ei alkoholia teineille...antaa nuorten kasvaa ja kehittyä ennenkuin myrkytetään keho ja aivot.
Tietysti monet teinit juo salaa mutta ei tartte sitten juoppona äitiä ja isää syyttää!
siideriä, oli pakko mennä puistoon vetämään jallupullo ja eivät hallitse siksi alkoholinkäyttöään.'
Sitä estääkseen ostavat nyt pennuilleen sidukkaa, että pennuista ei tulis suurkuluttajia, kuten heistä.
jo 10 vuotiaana, koska ei itse saanut lapsena viinaa kotona ja oli pakko ryypätä salaa. Palstamamma on ylpeä kun on keksinyt keinon, miten omasta lapsesta ei tule alkoholin suurkuluttajaa, kuten hänestä (kun palstamamma ei siis saanut sitä alkoholia kotonaan, siitä johtuu nykyinen suurkulutus). Lapselle ostetaan viinaa ja juotetaan kotona niin lapsi ei juo sitä muualla ja aikuisena kohtuukäyttää. Palstamamma on ikuisesti katkera kun ei saanut lapsena kotonaan olutta ja sidukkaa. Siihen katkeruuteen on pakko korkata vinkkupullo ja toinenkin kun se on nipojen vanhempien syy, että palstamamma ei hallitse alkoholinkäyttöään.
saa slaagin jo yhdestä siideristä.
niin kävi itsellenikin teininä, pitä äkkiä juoda salaa puolikas kossupullo....
Oma teini ei ole koskaan tullut kännissä kotiin, saa joskus kotona/lomamatkalla juoda pullon siideriä. Ja suhtautuminen alkoholiin ei ole meillä lestamaista