Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko susta ok jos 16veelle tarjoaa muutaman kaljan?

Vierailija
23.08.2012 |

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lukea koko ketjua, mutta laki on tässä täysin yksiselitteinen.

16- ja 18-vuotiaiden tyttöjen äiti

Vierailija
42/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista tiukkapipoisimpien nuoret ovat kovimpia dokaamaan ja vetämään överit.

Päinvastoin, mitä sallivammin kotona suhtaudutaan nuorten alkoholin käyttöön, sitä enemmän nuori keskimäärin tutkimusten mukaan juo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja on tosiaan oluelle tuo 16, joten eipä sitä voi estää. Mieheni juo olutta, mutta minä en oikeastaan juo mitään alkoholia. Täytyy siis toivoa, että lapset ottavat mallia minusta, eivätkä isästään :)

Mä en ole mikään ehdoton absolutisti, mutta mä juon todella vähän.

Vierailija
44/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi sitä juomista pitää opetella?

Miksi on automaattista että jokaisen pitää käyttää alkoholia ja se pitää opetella nuorena ja vielä vanhempien (?!?) toimesta?

Mikä vika on ilman viinaa elämisessä normaalina elämisen muotona? Tai edes siinä että alkoholi kuuluisi aikuisille?

Lasteni isä on kulttuurista/maasta, jossa alkoholi on todella typerää. Hän ei ole ikinä juonut, eikä hänen sisarukset saati vanhemmat, eikä siinä ole mitään outoa. Itse en myös juo ikinä, koska en näe siinä mitään järkeä/syytä. Oma sukuni on täynnä juoppoja, varakkaita, mutta juoppoja. Toivon todella, että lapsemmekin oppivat saman ajatusmaailman ja mielummin huolehtivat omasta terveydestään sekä kunniottavat itseään. Ainakin toistaiseksi näyttää hyvältä!

Vierailija
45/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on antanut kotona maistella ruuan kanssa viiniä tai siideriä n 15-vuotiaasta.

16-vuotiaana saattoi ostaa minulle siiderin kaupasta, jos pyysin ja kotona sen join. Mielestäni äiti toimi tässä hyvin viisaasti, sillä minulle ei alkoholista tullut missään vaiheessa sitä surullisenkuuluisaa "kiellettyä hedelmää". Teininä kaverit ryyppäsivät pihalla, oli sitten paukkupakkanen tai kaatosade. Ylpeilivät koulussa maanantaisin, kuika olivat oksennelleet tai joutuneet poliisien kyydillä kotiin. Itse vain pudistelin päätä, enkä ymmärtänyt tuota toimintaa alkuunsakkaan.

Joskus 17-vuotiaana äiti saattoi ostaa pari (huom! pari) siideriä minulle, jos joskus halusin kavereiden kanssa viettää iltaa. Yleensä olin kyllä selvinpäin mukana. Aina pidin kiinni sovituista aikatauluista, jos viivytystä oli havaittavissa, hoitin heti että missä olen, minkä takia myöhästyn ja milloin tulen kotiin.

Mielestäni en nyt kovin kieroon tämän takia kasvanut. Minulla ei tullut mieleenikään tyhjentää salaa vanhempieni baarikaappia tai muutenvain lähteä salaa ryyppäämään. Luottamus oli kunnossa puolin ja toisin. Nykyään saatan silloin tällöin juoda lasillisen viiniä tai yhden siiderin. Harvoin juon itseäni humalaan, mutta sitäkin sattuu joskus - niinkuin suurimmalle osalle jonkin juhlan kunniaksi.

Vierailija
46/81 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät käytä lainkaan mitään alkoholia, lapsi/nuori aikuinen oppii sen olevan myrkkyä.

Vierailija
47/81 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin.

Vierailija
48/81 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aikaisemmin se ensimmäinen kalja juodaan, sitä aikaisemmin se ensimmäinen kännikin todennäköisesti otetaan. Ja seuraava.

Esimerkiksi tässä linkissä

http://community.stakes.fi/blogs/neuvoa-antavat/archive/2009/01/07/Pekk… kerrotaan näin:

"Alle 20-vuotiaan ei pitäisi käyttää lainkaan alkoholia

Aivot saavuttavat optimaalisen aikuisen toimintakykynsä vasta noin 20-24 vuoden iässä. Tätä ennen tapahtunut alkoholin aiheuttama vaurio voi olla pitkäkestoista ja palautumatonta. Tämän lisäksi myös lyhytaikainen ja kohtuullinenkin juominen heikentää oppimiskykyä ja muistia nuorilla paljon enemmän kuin aikuisilla.

Nuoret saavat samat aivoihin kohdistuvat haittavaikutukset kuin aikuiset, mutta jo puolta pienemmästä alkoholimäärästä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että 15-16 vuoden ikäisillä, pitkään alkoholia käyttäneillä, todettiin merkittäviä neuropsykologisia häiriöitä. Alkoholia käyttäneet nuoret selvisivät koulussa huonommin, heillä esiintyi depressiota, väkivaltaista käyttäytymistä, itsemurha-ajatuksia ja sosiaalisia ongelmia enemmän kuin muilla.

Alkoholi vaikutti myös heidän unensa laatuun ja tästä seurasi oppimis- ja muistivaikeuksia sekä hormonitoimintojen häiriöitä. Alkoholia käyttävillä nuorilla voikin esiintyä merkittäviä muistiin ja oppimiseen liittyviä häiriöitä ja teini-ikäisillä käyttäjillä vaarassa ovat etenkin aivojen hippocampus ja prefrontaalinen alue."

Kamalaa, että omat vanhemmat pitävät alkoholin välttämistä vähemmän tärkeänä, kuin lapsensa suojelemista. Ensimmäinen kalja madaltaa kynnystä seuraavaan kaljaan, ensimmäiseen humalaan ja kaikkiin seuraaviin. Kun ostatte lapsillenne niitä kaljoja, on sama, kuin annatte tietoisesti luvan vahingoittaa aivojaan. Eikö vanhempien tehtävä olisi suojella lapsiaan sellaiselta?

Vierailija
49/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se kumminkin on laitonta alaikäisille tarjota tässä maassa. Omat meillä kyllä saa ruokaviinin ja saunakaljan 15-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
50/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotiaan äiti

Vierailija
51/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäiselle voi ihan hyvällä omalla tunnolla kaljan silloin tällöin tarjota.. Itsekkin tulen varmasti niin tekemään tulevaisuudessa kun lapseni sinne saakka pääsevät. Uskoisin siitä olevan ennemmin hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
52/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalja on pahaa!

Miksi tuo yksi antaa saunakaljat 15 v eteenpäin? Viikottain? Mikä pakko se saunakalja on?

Newsflash! Saunominen onnistuu ilman kaljaakin!

Miksi totuttaa lapset sen makuun???

Vierailija
53/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lainkin edessä, muistapa se.

Vierailija
54/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäiselle voi ihan hyvällä omalla tunnolla kaljan silloin tällöin tarjota.. Itsekkin tulen varmasti niin tekemään tulevaisuudessa kun lapseni sinne saakka pääsevät. Uskoisin siitä olevan ennemmin hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
55/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät kyllä pullotolkulla jaksa kaljaa juoda. Olutta ei sitten anneta kuin vasta täysi-ikäiselle.

Vierailija
56/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tänä kesänä olen joskus ostanut yhden kaljan tai siiderin juotavaksi kotona.

Ja sai itse ostaa saksasta, siellä kun on ikäraja 16 v ( ps. saksassa HUOMATTAVASTI vähemmän kännisiä teinejä kuin suomessa... miksikähän ? olisikohan siksi että alkoholi ei ole siellä tabu)

Vierailija
57/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin teen tulevaisuudessa. Yksi bisse saunan jälkeen ja rento äiti-nuori-keskustelu.

Vierailija
58/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä isäntäperhe tarjosi usein lasin viiniä päivällisellä myös mulle.

Vierailija
59/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hyvinkin luultavasti niiden lapset isommalla todennäköisyydellä juovat överit puistossa salassa. Alkoholiin voi ottaa terveenkin näkökannan, kuin se, että se todistaisi että olet iältäsi aikuinen ja että se olisi kauhea tabu.

Vierailija
60/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta, siellä saa muita aineita niin paljon helpommin kuin Suomesta, että ryyppääminen on jo vanhanaikaista.

Ihan yhtä sekaisin siellä on nuoriso kuin täällä Suomessakin.

ja tänä kesänä olen joskus ostanut yhden kaljan tai siiderin juotavaksi kotona.

Ja sai itse ostaa saksasta, siellä kun on ikäraja 16 v ( ps. saksassa HUOMATTAVASTI vähemmän kännisiä teinejä kuin suomessa... miksikähän ? olisikohan siksi että alkoholi ei ole siellä tabu)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi